Η Tesla, το Model 3 και... η αγορά

Η Tesla, το Model 3 και... η αγορά

Του Enrique Dans

Κάτι πολύ ενδιαφέρον συμβαίνει στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτου: τον Ιούλιο, το Model 3 της Tesla, το πρώτο μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο της εταιρείας, ξεπέρασε σε πωλήσεις τους ανταγωνιστές του, όπως BMW, Mercedes, Audi, Lexus, Cadillac, Infiniti, Acura, Volvo, Alfa Romeo και Jaguar. Συγκεκριμένα, η Tesla πούλησε 16.000 Model 3, ενώ η BMW 12.811 αυτοκίνητα και η Mercedes 11.835.

Πέρα από τους αριθμούς, το πιο ενδιαφέρον είναι η ιδέα του Model 3: Όπως όλα τα οχήματα της Tesla, έτσι και αυτό είναι απολαυστικό στην οδήγηση, ενώ θεωρείται ως ένα "μεγάλο smartphone", που, αν και έχει κάποιους περιορισμούς, έχει αποτελέσματα και φέρει καινοτομίες που θα θελήσουν να μιμηθούν οι ανταγωνιστές. Ενώ λοιπόν οι άλλες εταιρείες προσπαθούν να πετύχουν τους στόχους της αυτόνομης οδήγησης παρέχοντας όλο και περισσότερα βοηθήματα στους οδηγούς, η Tesla μπορεί να το καταφέρει αυτό με μια απλή αναβάθμιση του λογισμικού του αυτοκινήτου. Μέσα σε μία νύχτα, όσοι οδηγοί έχουν ήδη παρκάρει στο γκαράζ τους το Model 3, θα έχουν την αναβαθμισμένη έκδοση. 

Τι συμβαίνει όμως σε μια παραδοσιακή αγορά, όπως η αμερικανική, όταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σημειώνει τις περισσότερες πωλήσεις; Το Model 3 ήταν από την αρχή μια πρόκληση για την Tesla. Το πρώτο της αυτοκίνητο απευθυνόταν στις οικογένειες που θα μπορούσαν να διαθέσουν 35.000 δολάρια για την αγορά, ενώ λίγο αργότερα η εταιρεία πέτυχε τις προθεσμίες. Πρόκειται για τη στρατηγική της Tesla, όπως αποκάλυψε ο Έλον Μασκ τον Αύγουστο του 2006, που περιλαμβάνει την πρόσληψη των κατάλληλων μηχανικών και τη δημιουργία μιας τεράστιας γραμμής παραγωγής. Και αυτό γιατί στόχος της εταιρείας δεν είναι απλώς να κατασκευάσει αυτοκίνητα, αλλά να αλλάξει τον κόσμο. Τον Αύγουστο η αγορά επιβράβευσε την εταιρεία με άνοδο 16% στην αξία των μετοχών της.

Λίγα χρόνια μετά, αρκετοί Αμερικανοί αντί να κομπάζουν για την αγορά ενός γερμανικού ή ιταλικού αυτοκινήτου, επιδείκνυαν το νεοαποκτηθέν Tesla όχημά τους. Η Tesla πέτυχε όχι μόνο να ξεπεράσει τις BMW και Ferrari, αλλά και εμφιλοχώρησε στους καταναλωτές την ιδέα της προστασίας του περιβάλλοντος. Πλέον οι οικογένειες της μεσαίας τάξης μπορούν να αποκτήσουν το δικό τους Model 3, χωρίς να χρειάζεται να καταβάλουν 70.000 δολάρια. Εν ολίγοις, μια οικογένεια που κάνει 20.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά την απόκτηση ενός αυτοκινήτου της Tesla. Ωστόσο, αν ο πωλητής προσπαθήσει να σας πουλήσει ένα πετρελαιοκίνητο, σκεφτείτε τον λόγο.

Εάν η Tesla καταφέρει και κρατήσει την πρωτιά της στην ανταγωνιστική κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων μεσαίου μεγέθους, ίσως γίνουμε μάρτυρες μια πρωτοφανούς αλλαγής: Μια παραδοσιακή αγορά που είναι προσκολλημένοι στα ορυκτά καύσιμα, θα συνειδητοποιήσει ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο ωραία, αλλά έχει και βαθύτερο νόημα. Αυτή η τάση θα εδραιωθεί καθώς οι ανταγωνιστές θα θέλουν να μιμηθούν την Tesla. Ήδη αρκετοί κατασκευαστές επενδύουν στην κατασκευή μπαταριών, ενώ άλλοι σχεδιάζουν να κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο πιο σύντομα γίνεται. Μακροπρόθεσμα, παρά τα προβλήματα και τον χαρακτήρα του ιδρυτή της, η Tesla ίσως βρει τη στρατηγική με την οποία θα βγει κερδισμένη.

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ