Η πολυαναμενόμενη IPO της Uber αποκαλύπτει αυξανόμενα έσοδα -και μεγάλες δαπάνες στο μέλλον

Η πολυαναμενόμενη IPO της Uber αποκαλύπτει αυξανόμενα έσοδα -και μεγάλες δαπάνες στο μέλλον

Του Alan Ohnsman

Καθώς η Uber εισέρχεται στο χρηματιστήριο, θα δοκιμάσει την υπομονή των επενδυτών για το πόσο πρόθυμοι είναι να ανεχθούν ακόμη μία, τεράστια, αλλά (ως επί το πλείστον) ζημιογόνο τεχνολογική εταιρεία. Ο γίγαντας του ride-hailing με έδρα το Σαν Φρανσίσκο υπέβαλε αίτημα καταχώρισης για εισαγωγή την Πέμπτη αποκαλύπτοντας τα σχέδιά του να πουλήσει αρχικά μετοχές αξίας τουλάχιστον 1 δισ. δολαρίων και δίνοντας μια πρώτη εικόνα για τα οικονομικά του μεγέθη.

Οι προοπτικές: Τα έσοδα της Uber είναι ισχυρά και αυξάνονται, κάνοντας "άλμα" 42% πέρυσι στα 11,3 δισ. δολάρια. Η εταιρεία εμφάνισε ακόμη και καθαρά κέρδη 997 εκατ. δολαρίων, σε σύγκριση με ζημιές της τάξης των  δισ. δολαρίων το 2017. Προσαρμοσμένα στις δαπάνες και συμπεριλαμβανομένων των μη συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζουν ζημιές 1,8 δισ. δολαρίων πέρυσι, μικρότερες σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Και τα βασικά της έσοδα από τις υπηρεσίες μεταφοράς αυξήθηκαν κατά 33% στα 9,2 δισ. δολάρια. Απλώς μην περιμένετε σύντομα βιώσιμη κερδοφορία.

"Έχουμε σημειώσει σημαντικές ζημιές από όταν ξεκινήσαμε, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων μεγάλων αγορών", αναφέρει η Uber στο έντυπο S-1 που υπέβαλε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ. "Αναμένουμε ότι τα λειτουργικά μας έξοδα θα αυξηθούν σημαντικά στο άμεσο μέλλον, και ίσως να μην επιτύχουμε κερδοφορία ".

Ο CEO Dara Khosrowshahi προωθεί μια στρατηγική πολλαπλών επιπέδων για το μέλλον, η οποία θα οδηγήσει την εταιρεία πολύ πέρα ​​από την on-demand δραστηριότητα μεταφορών, ενώ τη δεσμεύει σε σημαντικές, συνεχιζόμενες επενδύσεις. Η δημοφιλής υπηρεσία διανομής φαγητού Uber Eats, για παράδειγμα, συνεισέφερε 1,5 δισ. δολ. στα έσοδα του 2018, αλλά εξακολουθεί να δυσκολεύεται στα καθαρά κέρδη. Και οι πιο πειραματικές προσπάθειες της Uber, από τα αυτοοδηγούμενα οχήματα έως το δίκτυο ιπτάμενων ταξί Uber Elevate, απορρόφησαν 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης το περασμένο έτος, συμπεριλαμβανομένων 457 εκατομμυρίων δολαρίων για το πρόγραμμα των αυτόνομων οχημάτων και άλλες προηγμένες τεχνολογίες.

Το ποσό που δήλωσε ότι θα προσφέρει η Uber στο πλαίσιο της IPO δεν αποκλείεται να αυξηθεί. Η μετοχή θα διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης υπό το σύμβολο "UBER". Η εγγραφή ακολουθεί λίγο μετά από αυτή της ανταγωνίστριας Lyft στο χρηματιστήριο του Nasdaq στα τέλη Μαρτίου, η οποία μετά την ισχυρή πρώτη ημέρα συναλλαγών έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί σημαντικά.

"Η μετοχή διαπραγματεύεται κάτω από την τιμή IPO, αν τη χρησιμοποιήσουμε ως έναν δείκτη επιτυχίας και αυτό δεν είναι καλό σημάδι για άλλες δημόσιες εγγραφές και σίγουρα για την IPO της Uber", δήλωσε ο Reena Aggarwal, καθηγητής στη σχολή διοίκησης επιχειρήσεων McDonough του Πανεπιστημίου Georgetown. 

Η μετοχή της Lyft άνοιξε στα 87,33 δολάρια στις 29 Μαρτίου, αλλά έκλεισε στα 61,01 δολ. στις 11 Απριλίου, έχοντας χάσει 30% της αξίας της.

Η IPO της Uber πάει επίσης κόντρα στην πρόσφατη τάση για τις εταιρείες τεχνολογίας που υπαγορεύει ότι οι ιδρυτές διατηρούν τον έλεγχο. Αντίθετα, ο μεγαλύτερος μεμονωμένος μέτοχος της εταιρείας, με μερίδιο 8,6%, είναι ο Travis Kalanick, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος ο οποίος εγκατέλειψε την εταιρεία τον Ιούνιο του 2017 κατά τη διάρκεια μιας ταραχώδους περιόδου. Το Forbes εκτιμά ότι η καθαρή του αξία είναι τουλάχιστον $ 5,8 δισ. Ο Garrett Camp, συνιδρυτής της Uber, εξακολουθεί να κατέχει μερίδιο 6% σύμφωνα με την αίτηση, το οποίο αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής του περιουσίας ύψους 4,6 δισ. δολαρίων. Ο πρώτος διευθύνων σύμβουλος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Uber, Ryan Graves, είναι επίσης δισεκατομμυριούχος. Ωστόσο, κανένας από την αρχική τριάδα δεν έχει πλειοψηφικό μερίδιο.

Η IPO της Lyft, συγκριτικά, δεν μετέτρεψε τους ιδρυτές της σε δισεκατομμυριούχους, αλλά η αναδιάρθρωση των μετοχών με δικαίωμα ψήφου έδωσε στους συνιδρυτές John Zimmer και Logan Green τον έλεγχο της εταιρείας.

Η Uber προσέλαβε τον Khosrowshahi τον Σεπτέμβριο του 2017 για να αναμορφώσει την εταιρική της εικόνα, προωθώντας ταυτόχρονα τα παγκόσμια σχέδια ανάπτυξης.

Τώρα η δοκιμή θα είναι το τι σκέφτονται οι επενδυτές για την Uber - μια πολύ μεγαλύτερη παγκόσμια εταιρεία από την Lyft, αλλά και μία που επίσης "αιμορραγεί" οικονομικά στις δραστηριότητες πέραν του ride-hailing καθώς συνεχίζει να εξαγοράζει άλλες εταιρείες και να προσθέτει νέες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, η εταιρεία κατέληξε σε συμφωνία τον Μάρτιο για να αποκτήσει την Careem Inc. με έδρα το Ντουμπάι για 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια, διευρύνοντας την εμβέλειά της στις υπηρεσίες ridesharing και παράδοσης γευμάτων στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με την αίτηση.

"Τους τελευταίους 18 μήνες βελτιώσαμε τη διακυβέρνηση και την επίβλεψη της διοίκησης μας, δημιουργήσαμε μια ισχυρότερη και πιο συνεκτική ομάδα διαχείρισης και κάναμε τις απαραίτητες αλλαγές για να εξασφαλίσουμε ότι η κουλτούρα της εταιρείας μας ανταμείβει την ομαδική εργασία και ενθαρρύνει τους υπαλλήλους να δεσμευτούν μακροπρόθεσμα", ανέφερε ο Khosrowshahi σε επιστολή προς τους επενδυτές.

"Θα βελτιστοποιήσουμε την ικανοποίηση και την αφοσίωση των πελατών μας. Και δεν θα αποφύγουμε να κάνουμε βραχυπρόθεσμες θυσίες όπου διακρίνουμε σαφή μακροπρόθεσμα οφέλη".

 

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ