Η πληροφορία δεν είναι γνώση, η γνώση δεν είναι σοφία και η σοφία δεν είναι foresight": Μπορεί η φράση αυτή του Sir Arthur C. Clarke να έχει ειπωθεί δεκαετίες πριν, αλλά είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Στην εποχή της Γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης, η πληροφορία αποκτά κατακλυσμιαία πυκνότητα, αλλά ο άνθρωπος συνεχίζει να κάνει πάντα τη διαφορά, παράγοντας insights.
Κι αυτό είναι το ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Dialectica, μιας ελληνικής εταιρείας που από το 2020 βρίσκεται σταθερά στη λίστα των Financial Times/Statista με τις 1.000 ταχύτερα αναπτυσσόμενες της Ευρώπης, καταγράφει έσοδα άνω των 100 εκατ. δολαρίων και διαθέτει περισσότερους από 1.400 εργαζομένους και παρουσία σε τέσσερις ηπείρους, εξυπηρετώντας πελάτες σε περισσότερες από 50 χώρες.
Από την ίδρυσή της το 2015, η Dialectica στηρίζει με insights τις επιχειρηματικές αποφάσεις θεσμικών επενδυτών και επιχειρήσεων του Fortune-500. Πλέον, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 70%, στοχεύει να βρεθεί στην πρώτη τριάδα των κορυφαίων εταιρειών του κλάδου διεθνώς εντός τριετίας.
Για να το πετύχει, αξιοποιεί μεταξύ άλλων την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και εκπαιδεύει τα δικά της Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα (LLMs), έχοντας πάντα στο επίκεντρο τον άνθρωπο.
"Η διάχυση της παραπληροφόρησης καθιστά το curated, human-verified insight πιο πολύτιμο από ποτέ. Αυτό ακριβώς προσφέρει η Dialectica: μη ψηφιοποιημένη γνώση, από κορυφαίους ειδικούς, παρέχοντας στους πελάτες μας τη σιγουριά ότι οι αποφάσεις τους βασίζονται σε αξιόπιστη και επικαιροποιημένη πληροφορία. Στο νέο αυτό τοπίο, η Dialectica ενισχύει τη θέση της ως ηγέτιδα στα information services", επισημαίνει ο CEO και ιδρυτής της εταιρείας, Γιώργος Τσαρούχας.
Η ανθρώπινη υπερδύναμη
Η ΤΝ είναι ταχύτατη στην επεξεργασία δεδομένων. Ποια είναι η ανθρώπινη "υπερδύναμη" σε αυτό το τοπίο; "Η ΤΝ έχει φέρει επανάσταση στην ανάλυση δεδομένων και στην αναγνώριση προτύπων", σημειώνει, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι η πραγματική αξία στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων δεν προκύπτει μόνο από την ανάλυση δεδομένων, αλλά και από την ερμηνεία τους, το πλαίσιο όπου τοποθετούνται και, κυρίως, τη δημιουργικότητα που παράγει καινοτομία.
"Αυτό είναι το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, προς το παρόν, του ανθρώπου έναντι της ΤΝ: η δημιουργικότητα, η ικανότητα να θέτει τις σωστές ερωτήσεις και να παρέχει το σωστό context. Η ΤΝ μπορεί να εντοπίσει μοτίβα και να προτείνει βέλτιστες πρακτικές βάσει ιστορικών δεδομένων, αλλά δεν μπορεί να σκεφτεί "outside of the box” ή πραγματικά να κατανοήσει πολυδιάστατες ανθρώπινες, ηθικές και κοινωνικές παραμέτρους, που επηρεάζουν αποφάσεις. Η ανθρώπινη κρίση συνδυάζει εμπειρία, συναισθηματική νοημοσύνη και διαισθητική κατανόηση και λαμβάνει υπόψη πολλές άλλες μεταβλητές, που η ΤΝ αδυνατεί να ενσωματώσει στην ανάλυσή της", εξηγεί, συμπληρώνοντας ότι η ΤΝ επεκτείνει τις ανθρώπινες ικανότητες, αντί να τις αντικαθιστά πλήρως – η στρατηγική σκέψη παραμένει ανθρώπινη υπόθεση και η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο καταλύτης.
Όχι απλώς πληροφορία, αλλά insights
Όταν ένας επενδυτής αξιοποιήσει ένα εργαλείο ΤΝ, διερευνώντας αν αξίζει να επενδύσει σε ένα νέο project, εξηγεί ο κ. Τσαρούχας, η ΤΝ θα του παρέχει ανάλυση βασισμένη στην ανασκόπηση των διαθέσιμων δημόσιων δεδομένων. Σε πολλές περιπτώσεις η πληροφορία θα είναι χαμηλής ποιότητας και συνήθως μη επικαιροποιημένη. Ο επενδυτής θα πρέπει να ξεχωρίσει τι είναι σημαντικό, να διασταυρώσει την αξιοπιστία των δεδομένων και να ερμηνεύσει τα ευρήματα. Επίσης πολύ μεγάλο μέρος της πληροφορίας στον κόσμο των επιχειρήσεων και επενδύσεων είναι μη ψηφιοποιημένο, και συνεπώς μη διαθέσιμο στα LLMs.
Αντίθετα, όταν απευθυνθεί στην Dialectica, θα λάβει insights από experts που γνωρίζουν οποιονδήποτε κλάδο εκ των έσω. "Στην Dialectica επαληθεύουμε και επεξεργαζόμαστε την πληροφορία, εξασφαλίζοντας ότι είναι υψηλής ποιότητας, αξιόπιστη και άμεσα εφαρμόσιμη. Κάτι που ένας AI agent βασισμένος σε δημόσια διαθέσιμα δεδομένα δεν μπορεί να διασφαλίσει", υπογραμμίζει.
Οι άνθρωποι θα χρειαστεί να επανεφευρίσκουμε διαρκώς τον εαυτό μας
Πώς μπορούμε να προετοιμαστούμε για ένα μέλλον στο οποίο η ΤΝ θα καθοδηγεί ολοένα περισσότερες αποφάσεις; Το μόνο βέβαιο, απαντά, είναι ότι οι άνθρωποι θα χρειαστεί να επανεφευρίσκουμε τον εαυτό μας συνεχώς. Γι’ αυτό η μετάβαση στην AI-powered εποχή απαιτεί προσαρμοστικότητα, growth mindset, νέες δεξιότητες και διάθεση για συνεχή εξέλιξη.
"Στην Dialectica προετοιμαζόμαστε ήδη γι’ αυτό το μέλλον και έχουμε καταρτίσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική ΤΝ, με τα σχέδιά μας να υποστηρίζονται από μία εκ των μεγαλύτερων τεχνολογικών ομάδων στην Ελλάδα, με περισσότερα από 140 μέλη", επισημαίνει.
Ανάπτυξη proprietary LLMs και brain gain
Τι επενδύει η Dialectica στο πεδίο της ΤΝ; "Η επένδυσή μας περιλαμβάνει τη χρήση και εκπαίδευση προηγμένων LLMs με curated, high-quality data, και τη χρήση της TN με σκοπό τη βελτιστοποίηση του τρόπου με τον οποίο η πληροφορία οργανώνεται, διασταυρώνεται και παρουσιάζεται. Έτσι, συνδυάζουμε την ταχύτητα και την αναλυτική δύναμη της ΤΝ με την αξιοπιστία και τη στρατηγική αξία των ανθρώπινων insights", υπογραμμίζει.
Σε κάθε περίπτωση, το ανθρώπινο ταλέντο βρίσκεται στην "καρδιά" της Dialectica, που, ως παγκόσμια εταιρεία, αναζητά και προσελκύει τα καλύτερα στελέχη ανεξαρτήτως γεωγραφίας. "Στην Ελλάδα στοχεύουμε να συμβάλουμε ενεργά στο brain gain. Ήδη έχουμε προσελκύσει επαγγελματίες από κορυφαίες εταιρείες στο εξωτερικό, που επέστρεψαν στην Ελλάδα γιατί διέκριναν στην Dialectica μια ουσιαστική ευκαιρία επαγγελματικής ανάπτυξης", καταλήγει.