Της Ξανθής Γούναρη
Σαν τις πεταλούδες που τις τραβάει το φως, τα funds συνεχίζουν να έλκονται από τον κλάδο της ζύμης, ο οποίος εξελίσσεται πλέον σε ένα από τα πιο δυναμικά success stories της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων.
Η στρατηγική επένδυση του Halcyon Equity Partners στην εταιρεία Ευβοϊκή Ζύμη της οικογένειας Κωνσταντάκη, που ανακοινώθηκε χθες, είναι το έκτο deal από το 2019 έως σήμερα, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, το επόμενο διάστημα θα κλείσουν τουλάχιστον δύο συμφωνίες ακόμα.
Το fund, όπως αναφέρουν πηγές με γνώση, απέκτησε το 33,37% της εταιρείας, με τις συνεχώς αυξανόμενες εξαγωγικές της πωλήσεις να αποτελούν ίσως τον σημαντικότερο λόγο για να πραγματοποιηθεί αυτός ο "γάμος".
Σημειώνεται ότι η Ευβοϊκή Ζύμη, γνωστή με το brand name "Ζύμη Ψαχνών", έχοντας παρουσία σε 42 αγορές: στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, την Αμερική, την Αυστραλία, όλες τις χώρες του Αραβικού Κόλπου, το Ισραήλ, την Ινδία, την Κίνα, την Ιαπωνία, την Ταιβάν, την Ταϊλάνδη, καθώς και στη Νότια Κορέα και τη Σιγκαπούρη, το 2024 σημείωσε ρεκόρ εξαγωγών, καθώς το 47% των εσόδων της, που ανήλθαν σε 15 εκατ. ευρώ από 12,74 εκατ. το 2023, προήλθε από το εξωτερικό.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι το φύλλο κρούστας και το κανταΐφι παραμένουν τα βασικά προϊόντα εξαγωγής της εταιρείας. Ωστόσο ο παγκόσμιος χαμός που έχει δημιουργηθεί με τη Dubai Chocolate, έχει εκτινάξει τη ζήτηση για το κανταΐφι.
Η "προίκα" της Ευβοϊκής Ζύμης, που κατέχει μερίδιο 42-50% στις νωπές ζύμες και 20-27% στις κατεψυγμένες, θα ενισχυθεί έτι περαιτέρω από την επικείμενη λειτουργία της νέας υπερσύγχρονης μονάδας παραγωγής στο Σχηματάρι (7.000 τ.μ.), μιας και θα αυξηθεί σημαντικά η συνολική παραγωγική της δυναμικότητα.
Παράλληλα η επένδυση της εταιρείας, ύψους 10 εκατ. ευρώ, έχει ως στόχο τη μεγαλύτερη διείσδυση της Ευβοϊκής Ζύμης και στο κανάλι HoReCa, που αποτελεί βασικό πυλώνα στη στρατηγική για τα επόμενα χρόνια.
Η μετεγκατάσταση της έδρας και όλων των παραγωγικών δραστηριοτήτων της εταιρείας στο νέο "πράσινο" εργοστάσιο στο Σχηματάρι προβλέπεται μέσα στους επόμενους μήνες.
"Ζυμώνονται" νέα deals
Εκτός από το Halcyon με υπό διαχείριση κεφάλαια που ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ, στον κλάδο της κατεψυγμένης ζύμης έχει τοποθετηθεί ήδη από το 2019 και το επενδυτικό fund Elikonos Capital με βασικούς συμμετέχοντες τους Π. Κατσούλα, Π. Παπαγεωργίου, Τ. Σολωμό και Δ. Βιδάκη.
Το Elikonos είχε επενδύσει 3 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Ροδούλα, η οποία ειδικεύεται στα κατεψυγμένα προϊόντα ζύμης και δεν αποκλείεται σύντομα να πραγματοποιήσει exit.
H Ροδούλα, με ιδρυτές τους Παναγιώτη και Ηλία Καραχάλιο σημείωσε 11% ανάπτυξη τζίρου το 2024 ξεπερνώντας τα 32 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές της ανήλθαν στο 21% των συνολικών εσόδων.
Παρουσία στην ανθεκτική κατηγορία της ζύμης έχει και το επενδυτικό fund VΝK της οικογένειας Κάτσου, που κατέχει το 36% της Παλίρροια Σουλιώτης. Υπενθυμίζεται ότι η Παλίρροια Σουλιώτης έχει εξαγοράσει από το 2023 τη βιομηχανία κατεψυγμένων ζυμών Τσαμπάσης με έδρα το Άργος.
Δεδομένου ότι η Παλίρροια Σουλιώτης βρίσκεται σε διαδικασία πώλησης εφόσον βεβαίως βρεθεί ο ενδιαφερόμενος που θα καταβάλλει το ποσό που θα ικανοποιεί τους μετόχους –κάτι που προς το παρόν δεν έχει γίνει- πληροφορίες από παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως οι παλιοί ιδιοκτήτες της Τσαμπάσης πιθανόν να θελήσουν να επανακτήσουν τον έλεγχο της εταιρείας.
Τα σχέδια της CVC
Βέβαια η μεγάλη ανατροπή θα έρθει όταν η αμερικανική CVC Capital, ιδιοκτήτρια του ομίλου Vivartia, πουλήσει τον "χρυσοφόρο" κλάδο της κατεψυγμένης ζύμης (Ελληνική Ζύμη, Χρυσή Ζύμη).
Παρά τα αντιθέτως θρυλούμενα, πηγές με γνώση αναφέρουν στο Capital.gr ότι το αμερικανικό fund δεν εξετάζει την πώληση του asset της κατεψυγμένης ζύμης, τουλάχιστον προς το παρόν.
Βέβαια αργά ή γρήγορα το exit θα υλοποιηθεί μιας και αυτή είναι η επενδυτική λογική των funds όταν πετύχουν τις αποδόσεις που έχουν εξ αρχής ορίσει, όπως συνέβη για τη Δωδώνη και τη Μπάρμπα Στάθης.
Σε κάθε περίπτωση το πωλητήριο στην Ελληνική Ζύμη απευθύνεται σε πολύ γερά πορτοφόλια αφού η αποτίμηση της εταιρείας ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 13 φορές τα φετινά ΕBITDA, που αναμένεται να κλείσουν γύρω στα 30 εκατ. ευρώ.
Κατέχοντας τη θέση του leader οι πωλήσεις της Ελληνική Ζύμη – Μιχ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ αυξήθηκαν πέρσι 13,3%, ξεπερνώντας τα 150 εκατ. ευρώ, ενώ τα ΕBITDA κατέγραψαν άνοδο κατά 22,1% και διαμορφώθηκαν σε 25,4 εκατ. ευρώ, ενώ υπερδιπλασιάστηκαν τα καθαρά κέρδη στα 25,7 εκατ. ευρώ από 10,4 εκατ. ευρώ το 2023.
Σε ό,τι αφορά τα συνολικά καθαρά χρηματοοικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας στην οποία το 25% κατέχει ο επιχειρηματίας Μιχάλης Αραμπατζής, ξεπέρασαν τα 8,7 εκατ. ευρώ έναντι εξόδων 3,4 εκατ. ευρώ το 2023, επηρεασμένα από το κέρδος πώλησης της συμμετοχής στην εταιρεία Ιωνική Σφολιάτα. Το 51% της Ιωνικής ανήκει πλέον στο Switz Group του Ινδού επιχειρηματία Taizoon Khorakiwhala.
Ας σημειωθεί ότι η συνολική αξία της αγοράς της κατεψυγμένης ζύμης είναι τεράστια ξεπερνώντας τα 820 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, στο κανάλι του σούπερ μάρκετ ο τζίρος της κατεψυγμένης ζύμης φθάνει περίπου στα 150 εκατ. ευρώ, γύρω στα 500 εκατ. ευρώ αποτιμάται το κανάλι του Ho.Re.Ca., ενώ περίπου στα 170 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι εξαγωγές.
Οι λόγοι
Οι λόγοι που οι ζύμες έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των εκπροσώπων της βιομηχανίας τροφίμων εστιάζονται στην ταχέως αναπτυσσόμενη δυναμική της κατηγορίας, η οποία καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή για εύκολη πρόσβαση και παρασκευή προϊόντων στο σπίτι.
Η συνεχώς αυξανόμενη προβολή της μεσογειακής διατροφής σε συνδυασμό με την αύξηση του τουρισμού έχουν δημιουργήσει μία υψηλή αναγνωρισιμότητα και ζήτηση για την ελληνική πίτα, ενώ την ίδια στιγμή τα vegan προϊόντα, στα οποία επεκτείνονται οι εταιρείες του κλάδου, αποτελούν ένα νέο πεδίο ανάπτυξης.