Του Χάρη Φλουδόπουλου
Με ξεκάθαρο μήνυμα πως "η Vodafone Ελλάδος δεν πωλείται", ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αχιλλέας Κανάρης, στην πρώτη του συνέντευξη Τύπου, έθεσε το πλαίσιο των στρατηγικών προτεραιοτήτων του ομίλου στην ελληνική αγορά, αποτιμώντας παράλληλα τη σημερινή θέση του ομίλου Vodafone στην Ευρώπη και διεθνώς.
Ο κ. Κανάρης έβαλε τέλος στα σενάρια αποχώρησης από την Ελλάδα λέγοντας χαρακτηριστικά: "Αν ερχόμουν για να πουλήσω την Ελλάδα, δεν θα ερχόμουν". Η ελληνική αγορά, εξήγησε, είναι "μια καλή αγορά" που αποδίδει και έχει προοπτικές, επομένως "δεν υπάρχει κανένας λόγος να πουληθεί η Vodafone Ελλάδος".
Πού βρίσκεται η Vodafone σήμερα
Η σημερινή Vodafone, όπως την περιέγραψε ο κ. Κανάρης, είναι μια εταιρεία που έχει περάσει σε "μια πολύ καλή φάση". Έπειτα από τρία χρόνια έντονων αλλαγών σε επίπεδο στρατηγικής και ηγεσίας, ο όμιλος έχει απλοποιήσει το μοντέλο λειτουργίας του, ενισχύοντας την αυτονομία των εθνικών επιχειρησιακών μονάδων και επιταχύνοντας τις αποφάσεις.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μείωση κόστους και ενίσχυση της αποδοτικότητας, ενώ μέσα από σκληρές αποφάσεις –όπως η αποχώρηση από αγορές με χαμηλό return on capital, όπως η Ισπανία και η Ιταλία– η Vodafone επικεντρώθηκε πλέον σε "καλές αγορές", όπως η ελληνική, με καλές προοπτικές και αξιόπιστα περιουσιακά στοιχεία.
Η επενδυτική στρατηγική στην Ελλάδα
Σε επίπεδο υποδομών, η Vodafone Ελλάδος συνεχίζει ακάθεκτη το επενδυτικό της πλάνο με αιχμή την επέκταση του δικτύου οπτικών ινών και τη συνεχή ενίσχυση του 5G.
-Σήμερα καλύπτει ήδη 560.000 κατοικίες με FTTH, με στόχο τις 860.000 μέχρι το 2027.
-Στο 5G, η κάλυψη έχει φτάσει στο 94% της επικράτειας, με αυξημένο αριθμό σταθμών βάσης κατά 20% τα τελευταία τρία χρόνια.
Επιπλέον, η εταιρεία υλοποιεί υποθαλάσσια έργα οπτικής ίνας που ενώνουν νησιά και ενισχύουν τη διασύνδεση της Ελλάδας με άλλες ηπείρους, αναβαθμίζοντας την ποιότητα και την ταχύτητα των συνδέσεων σε νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές.
Η εμπορική εικόνα και τα προϊόντα
Η Vodafone, όπως περιέγραψε ο κ. Κανάρης, ενισχύει την παρουσία της σε όλες τις αγορές:
-Στη σταθερή τηλεφωνία, με γρήγορη ανάπτυξη του FTTH.
-Στη συμβολαιακή κινητή, με αυξημένη μετακίνηση πελατών από την καρτοκινητή.
-Στο Vodafone TV, με στρατηγική εστίαση στο οικογενειακό περιεχόμενο και συνεργασίες με το HBO και τη Disney+, το προϊόν αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς, παρά την απουσία αθλητικού περιεχομένου.
Ωστόσο, αναγνωρίζονται σημεία προς βελτίωση, κυρίως στην εξυπηρέτηση πελατών, ειδικά σε θέματα σταθερής και συμβολαίου.
Τομέας Δημοσίου & Επιχειρήσεων
Η Vodafone Ελλάδος έχει εκτελέσει πάνω από 30 δημόσια έργα ψηφιοποίησης συνολικού προϋπολογισμού άνω των 340 εκατ. ευρώ, χωρίς καθυστερήσεις. Παράλληλα, διεκδικεί νέα έργα του RRF και ενδιαφέρεται και για την άμυνα μέσω στρατηγικών συνεργασιών.
Στο κομμάτι των επιχειρηματικών πελατών, η Vodafone επενδύει σε λύσεις ICT και IoT, πέρα από την παραδοσιακή τηλεπικοινωνία, με προϊόντα cloud, ασφάλειας και managed services.
Το νέο DNA της Vodafone: Συνεργασίες και ευελιξία
Ο CEO επεσήμανε τη στροφή της Vodafone σε ευέλικτα μοντέλα συνεργασιών, εγκαταλείποντας τη λογική της "αυτοδύναμης ανάπτυξης". Από JVs (Αυστραλία, Ολλανδία), partnerships στο infrastructure (Vantage) και στρατηγικές σχέσεις με Microsoft και Google, η Vodafone οικοδομεί ένα δίκτυο συνεργασιών που της επιτρέπει να επεκτείνει τις δυνατότητές της.
"Είμαστε πλέον ανοιχτοί και ευέλικτοι για να προσαρμόζουμε τη μορφή συνεργασίας στις ανάγκες κάθε έργου", τόνισε.
Τα μεγάλα ζητήματα του κλάδου στην Ευρώπη
Ο κ. Κανάρης μίλησε και για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις στον κλάδο:
-Απουσία οικονομιών κλίμακας: Ο μέσος operator στην Ευρώπη έχει 5 εκατ. πελάτες, έναντι 107 εκατ. στην Αμερική και 460 εκατ. στην Κίνα.
-Ανισότητα στον ανταγωνισμό: Οι OTT παίκτες (π.χ. Starlink) δεν υπόκεινται στους ίδιους φορολογικούς και ρυθμιστικούς κανόνες με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
-Κατακερματισμένο ρυθμιστικό πλαίσιο: Απαιτείται εναρμόνιση φάσματος και αδειοδοτήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
-Περιορισμοί στις επενδύσεις: Το ρυθμιστικό πλαίσιο πρέπει να ενισχύει την επένδυση σε δίκτυα οπτικής ίνας και όχι να προστατεύει υπερβολικά τους incumbents.
Οι επενδύσεις
Απαντώντας σε ερωτήσεις για το επενδυτικό πλάνο ύψους 1 δισ. ευρώ έως το 2029, ο CEO ξεκαθάρισε ότι μέχρι στιγμής έχουν επενδυθεί περίπου 60-70 εκατ. ευρώ μόνο την τελευταία τριετία για την κινητή τηλεφωνία, ενώ υπάρχει σταθερός ρυθμός επενδύσεων και για την οπτική ίνα. Διευκρίνισε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα δεν περιορίζεται μόνο σε κεφαλαιουχικές δαπάνες (CapEx), αλλά περιλαμβάνει και λειτουργικές (OpEx), όπως άδειες, μισθώσεις, κ.ά.
RRF
Σε σχέση με τη συμβολή της Vodafone στα έργα ψηφιοποίησης του Δημοσίου, ο κ. Κανάρης επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία έχει αναλάβει έργα αξίας 325 εκατ. ευρώ, με 80% ολοκλήρωση έως σήμερα, και με προοπτική να προστεθούν άλλα 200 εκατ. μέσω του RRF μέχρι το 2026.
Για τη ΔΕΗ και το "overbuild”
Σε ερώτηση για τον ανταγωνισμό από τη ΔΕΗ στις υποδομές FTTH, διευκρίνισε πως μέχρι σήμερα η ΔΕΗ δεν έχει έρθει έντονα στις περιοχές που ήδη δραστηριοποιείται η Vodafone, εξηγώντας ότι η ανάπτυξη της ΔΕΗ βασίστηκε σε εναέρια δίκτυα σε περιοχές με προγενέστερη αποχαλκοποίηση, κάτι που δεν ευνοεί σύγκρουση στα ίδια σημεία.
Retail στρατηγική: Από πάροχος συνδέσεων σε πάροχος τεχνολογίας
Ο CEO περιέγραψε τη μετάβαση της εταιρείας από πάροχο "μόνο συνδέσεων" σε πάροχο τεχνολογίας για το σύγχρονο σπίτι. Το χαρτοφυλάκιο επεκτείνεται σε συσκευές, connected devices, αξεσουάρ, και η εικόνα των καταστημάτων Vodafone ανανεώνεται, με στόχο να γίνουν one-stop shops τεχνολογίας για τις οικογένειες.
"Δεν θα ρίξουμε την αγορά”
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο πιο επιθετικής εμπορικής πολιτικής, ο κ. Κανάρης διαμήνυσε ότι η Vodafone θα παραμείνει ανταγωνιστική, χωρίς όμως να συμβάλει στη "διάλυση της αγοράς", όπως έχει συμβεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. "Οφείλουμε να προστατεύσουμε τη δυνατότητα της αγοράς να επενδύσει στις υποδομές", είπε χαρακτηριστικά.