Άνεμος: Το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για τα πλοία

Άνεμος: Το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για τα πλοία

Στις ημέρες μας αναπτύσσεται αρκετή συζήτηση στους ευρύτερους ναυτιλιακούς κύκλους για την αναγκαιότητα της μελλοντικής χρήσης νέων τεχνολογιών καυσίμων, εστιαζόμενων στο υδρογόνο, στην αμμωνία, τη μεθανόλη, καυσίμων που απαιτούν μεγάλης κλίμακας ενεργοβόρες και κοστοβόρες μεθόδους πρωτογενούς παραγωγής με βάση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ανεμογεννήτριες, ηλιακή ενέργεια και ηλεκτρόλυση).

Πέρα από τον προβληματισμό για το ποιο συγκεκριμένο είδος πράσινου καύσιμου συνιστά το βέλτιστο για χρήση σε ένα συμβατικό ποντοπόρο εμπορικό πλοίο, μεγάλη αβεβαιότητα δημιουργείται σχετικά με τη διαθεσιμότητά του στα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της Γης, και πρωτίστως την τιμή προμήθειάς του, η οποία προβλέπεται να είναι πολλαπλάσια της παρούσας τιμής υδρογονάνθρακα.

Γι’ αυτό ολοένα και κερδίζει έδαφος στις συζητήσεις η χρήση του ανέμου, ως πεντακάθαρη και πανίσχυρη πηγή ενέργειας, η οποία θα μπορούσε να υιοθετηθεί ως το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για το πλοίο του μέλλοντος. 

Και, φυσικά, δεν γίνεται λόγος για την επαναφορά των κλασικών πανιών των ιστιοφόρων, αλλά για "μηχανικά ιστία" (mechanical sails), τα οποία είναι κατασκευές αεροδυναμικής τεχνολογικής αιχμής, ικανές να παράγουν υπερπολλαπλάσιες ωστικές δυνάμεις ανά τετραγωνικό μέτρο εγκατάστασης σε σχέση με τα συνήθη ιστία.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Φακιολά, ναυπηγό μηχανολόγο μηχανικό ΕΜΠ που εξειδικεύεται πάνω από 10 χρόνια στις καινοτομικές εφαρμογές Πρόωσης Αιολικής Υποβοήθησης σε πλοία, τέτοια μηχανικά ιστία είναι οι ρότορες τύπου Φλέτνερ (Flettner Rotor Sails), τα Ιστία Αεροτομές (Wing Sails), τα Ιστία Αναρρόφησης (Suction Wings), ακόμα και Εναέριοι Αετοί Ρυμούλκησης (Airborne Towing Kites). Χάρη στα σύγχρονα Μηχανικά Ιστία, μια καινούργια τεχνολογική εφαρμογή πλοίου που ονομάζεται Πρόωση Πλοίου με Αιολική Υποβοήθηση (Wind-Assisted Ship Propulsion – WASP) υπόσχεται να μεταμορφώσει τα πλοία του μέλλοντος και να αποδώσει υβριδικά σχήματα πρόωσης συνδυαστικά με το οποιοδήποτε πράσινο καύσιμο επικρατήσει. 

Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περί τα 32 πλοία με εγκατεστημένα μηχανικά ιστία όλων των τύπων με καταγεγραμμένες πάνω από 30.000 ώρες συνολικής πλεύσης, αποδεικνύοντας τη λειτουργικότητα και εφικτότητά τους σε θαλάσσιο περιβάλλον, ενώ γύρω στα 73 εμπορικά πλοία θα εγκαταστήσουν μηχανικά ιστία μέχρι το 2027.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ήδη δείξει ζωηρό ενδιαφέρον πρωτίστως στο να εξοικειωθούν με τις αρχές λειτουργίας των Μηχανικών Ιστίων, ενώ ερευνούν επί του παρόντος την εφικτότητα της τεχνικής εφαρμογής στα δικά τους πλοία, με πιθανά πιλοτικά projects εντός του 2024-2025, είτε μέσω νεόδμητων είτε ως μετασκευές.

Με τα σημερινά δεδομένα, οι συγκεκριμένες τιμές των Μηχανικών Ιστίων ανέρχονται περίπου στα 1 - 2,5 εκατομμύρια δολάρια έκαστο –η τιμή ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του Ιστίου–, με εκτιμώμενη απόδοση 3%-5% μέσης μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης έκαστο, ανάλογα με διαφορετικό τύπο πλοίου.

Ενδεικτικά, για ένα ποντοπόρο φορτηγό πλοίο 180.000 κόρων Bulk Carrier που εμπορεύεται στην ελεύθερη ναυλαγορά (tramp trading), 3 Μηχανικά Ιστία συνολικού κόστους 4 εκατομμυρίων δολαρίων θα απέδιδαν μια ενεργειακή βελτίωση της τάξεως του 8%-10%, μειώνοντας περαιτέρω το κόστος εκπομπών CO2 ως προς το EU ETS, θα συμμορφώνονταν με τους κανονισμούς 1ης φάσης του FuelEU έως το 2030 χωρίς να αλλάξουν τύπο καυσίμου και θα δημιουργούσαν ένα μεγάλο περίσσευμα συμμόρφωσης (overcompliance), το οποίο μπορεί να δανειστεί σε άλλα μη συμμορφωμένα πλοία για την αποφυγή περαιτέρω προστίμων. Υπό αυτές τις συνθήκες, η απόσβεση της επένδυσης ανέρχεται στα 2-4 χρόνια, ανάλογα με το πόσο συχνά ένα τέτοιο ποντοπόρο φορτηγό πλοίο θα εμπορεύεται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα Μηχανικά Ιστία μειώνουν την κατανάλωση του οποιουδήποτε καυσίμου, συνεπώς ο πλοιοκτήτης θα γλιτώσει όχι μόνο πρόστιμα συμμόρφωσης, αλλά και λιγότερο κόστος ρύπων CO2.

FINOCEAN

 

Περισσότερα από Forbes

Από το γήπεδο στους φιλάθλους: Μια σεζόν γεμάτη συγκινήσεις, τρόπαια και αξέχαστες στιγμές

Η Kaizen Gaming, μέσω του διεθνούς της brand, του Betano, είναι παρούσα σε κάθε μεγάλη στιγμή των UEFA Europa League και UEFA Conference League και προσφέρει μοναδικές εμπειρίες τόσο στους φιλάθλους όσο και στους εργαζόμενούς της.

Αθλητισμός, ευεξία και μακροζωία στο Navarino Challenge 2025

Η τέχνη της γαστρονομίας συναντά την έμπνευση του αθλητισμού με την υπογραφή του Έκτορα Μποτρίνι και της Miele.

Nespresso Professional στο Delphi Economic Forum 2025: Μια αξέχαστη γευστική εμπειρία

Η Nespresso Professional υπήρξε ένα από τα βασικά σημεία αναφοράς, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους μια αξέχαστη γευστική εμπειρία και υποστηρίζοντας με επιτυχία τον θεσμό.

CPI: Οι τρεις κινήσεις που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω ανάπτυξη

Η γκάμα των προϊόντων της εταιρείας διευρύνεται συνεχώς, ενώ έχει τοποθετηθεί στρατηγικά και στις IΤ υπηρεσίες, με ένα σημαντικό μέρος των εσόδων να προέρχεται από αυτές.

Ρούλα Ρουβά (Όμιλος Roula Rouva): Περιζήτητες µεταξύ των ξένων αγοραστών οι πολυτελείς κατοικίες της Ελλάδας

Ισχυρός "παίκτης" της διεθνούς αγοράς πολυτελών κατοικιών είναι πλέον η ελληνική αγορά.

Kafea Terra: Υγιής ανάπτυξη και για το 2024 με πρόσθετες επενδύσεις

Κυριαρχία στην ελληνική αγορά και εξαγωγική παρουσία σε 16 χώρες και τρεις ηπείρους, από το Ηνωμένο Βασίλειο έως τη Νέα Ζηλανδία

Η Rolex Συνεισφέρει στην Προστασία της Βάλια Κάλντα και Ενισχύει τη Δασοπροστασία στην Ελλάδα

Με αυξημένο αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, η Rolex, ως μία από τις κορυφαίες ελβετικές εταιρείες, αξιοποίησε προηγμένες τεχνολογικές λύσεις για την προστασία της Βάλια Κάλντα από τις πυρκαγιές, στο πλαίσιο του διεθνούς προγράμματος "Πρωτοβουλία Rolex για έναν Αέναο Πλανήτη".

Μolgas: Το LNG είναι ανταγωνιστικό, ευρέως διαθέσιμο και ένα πιο καθαρό καύσιμο

Θα παραμείνει θεμελιώδης πηγή ενέργειας για πολλές δεκαετίες ακόμα για τον πλανήτη.

Η UBITECH στα μονοπάτια της Τεχνητής Νοημοσύνης

Eχοντας ήδη διανύσει μια σημαντική πορεία με εργαλεία για τον δημόσιο τομέα, πρωτοστατεί στην υλοποίηση λύσεων και στον τομέα της "βιομηχανίας".

BTM 2024: Ένα Ορόσημο για την Παγκόσμια Επιχειρηματική Ανάπτυξη, με σημαντική παρουσία των Έλληνικών Επιχειρήσεων

Η 26η διοργάνωση του Buyers Trade Mission 2024 (BTM), που οργανώθηκε από τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών της Κόστα Ρίκα (PROCOMER), ξεκίνησε δυναμικά στις 11 Σεπτεμβρίου 2024 στο Σαν Χοσέ της Κόστα Ρίκα και διήρκησε 3 ημέρες.

Αλλαγή πορείας για τη βιοµηχανία ηλεκτρικών οχηµάτων

Τα προβλήµατα της βιοµηχανίας ηλεκτρικών οχηµάτων δεν επηρεάζουν µόνο τους νέους παίκτες, αλλά και τους γίγαντες της αυτοκινητοβιοµηχανίας, όπως οι Ford, General Motors και Stellantis.