Οι τρεις παίκτες που κάνουν είσοδο στις αστικές συγκοινωνίες

Οι τρεις παίκτες που κάνουν είσοδο στις αστικές συγκοινωνίες

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας ο μεγάλος διαγωνισμός του υπουργείου υποδομών και μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας καθώς το τέταρτο τμήμα του έργου κηρύχθηκε άγονο μετά την απόφαση της επιτροπής αξιολόγησης να αποκλείσει τη μοναδική προσφορά της κινεζικής λόγω μη εκπλήρωσης των απαιτούμενων τεχνικών προδιαγραφών. 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο διαγωνισμός ο οποίος προκηρύχθηκε το 2021, εξελίσσεται με εμπόδια και "εκπτώσεις" καθώς ενώ είχε αρχικά ξεκινήσει με στόχο την προμήθεια 770 ηλεκτρικών λεωφορείων, πλέον αναμένονται 550 μετά την ματαίωση του πρώτου και του τέταρτου τμήματος (το οποίο σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου θα ενταχθεί στο δεύτερο διαγωνισμό).  Καλύτερη τύχη είχαν τα υπόλοιπα τρία τμήματα του διαγωνισμού για τα οποία έχουν υπάρξει ανάδοχοι. 

Η κινεζική Yutong

Ειδικότερα, η κινεζική Yutong, η οποία εκπροσωπείται στην χώρα μας από τον όμιλο Κοπελούζου ανέλαβε την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων  και ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. Με ένα χαρτοφυλάκιο, το οποίο καλύπτει όλα τα είδη λεωφορείων συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών πούλμαν, των αστικών λεωφορείων καθώς και των σχολικών λεωφορείων, η Yutong διατηρεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο κατασκευής λεωφορείων στον κόσμο ενώ θεωρείται από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες στην κατηγορίας της σε επίπεδο πωλήσεων διεθνώς. Έχοντας ξεκινήσει σα μια κρατική επιχείρηση, το 2001 μια ομάδα 23 διευθυντικών στελεχών προχώρησε στην εξαγορά της με αποτέλεσμα από το 2003 να αναλάβει εξ ολοκλήρου την ιδιοκτησία του ομίλου. Καλώς εχόντων των πραγμάτων αναμένεται τα λεωφορεία της Yutong να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο της τρέχουσας χρονιάς. 

Οι ιταλικές ITA και Iveco 

Προσωρινή ανάδοχος για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου με την προσφερόμενη τιμή ανά μονάδα να ανέρχεται σε 259.950 ευρώ ήτοι για το σύνολο το ποσό των 51,9 εκατ. ευρώ (συνολικό ποσό συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 64,467 εκατ. ευρώ) αναδείχθηκε η ιταλική κρατική βιομηχανία Industria Italiana Autobus (ΙΤΑ).  ΙΤΑ με έδρα την Ρώμη και παραγωγικές εγκαταστάσεις σε Μπολόνια και Flumeri, έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων και παραγωγής  εδώ και αρκετά χρόνια. Μέτοχοι πλειοψηφίας στην ιταλική βιομηχανία λεωφορείων είναι οι κρατικές επιχειρήσεις Invitalia με μερίδιο 42,76% και η Leonardo με μερίδιο 28,65% ενώ στο σχήμα συμμετέχει από το 2018 ο τουρκικός κατασκευαστής οχημάτων Karsan με 28,59%.

Τέλος, η Iveco ανακηρύχθηκε ανάδοχος για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων, 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG, κατηγορίας EURO VI. Με κεντρικά γραφεία στο Τορίνο, η εταιρεία, η οποία δημιουργήθηκε το 1975 με τη συγχώνευση πέντε εμπορικών σημάτων, είναι εισηγμένη στο ιταλικό χρηματιστήριο. Διαθέτει παραγωγικές εγκαταστάσεις σε Ευρώπη, Κίνα, Ρωσία, Αυστραλία και Λατινική Αμερική ενώ λειτουργούν περισσότερα από 5.000 σημεία λιανικής πώλησης και εξυπηρέτησης σε 160 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η παγκόσμια παραγωγή της πολυεθνικής εταιρείας ανέρχεται σε 150.000 επαγγελματικά οχήματα με τον κύκλο εργασιών να φθάνει τα 10 δισ. ευρώ.