Flora: Κατήφορος για τα κέρδη του VIP σούπερ μάρκετ της Μυκόνου

Flora: Κατήφορος για τα κέρδη του VIP σούπερ μάρκετ της Μυκόνου

Της Ξανθής Γούναρη

Η σημαντική συρρίκνωση του κλάδου καταλυμάτων και εστίασης στη Μύκονο το 2024 άφησε το αποτύπωμά της και στην VIP αλυσίδα σούπερ μάρκετ του νησιού των ανέμων. Η εταιρεία Ι. & Φ. Κονταράτου Ανώνυμος Εταιρεία Εμπορικών Επιχειρήσεων, γνωστή ως Flora Super Markets, κατέγραψε καθαρά κέρδη 2,29 εκατ. ευρώ το 2024, μειωμένα κατά 26% σε σχέση με τα 3,1 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, σύμφωνα με τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις που δημοσιεύτηκαν χθες στο ΓΕΜΗ.

Η συμπίεση της κερδοφορίας αντικατοπτρίζεται στους βασικούς δείκτες απόδοσης της αλυσίδας, μέλος του ομίλου αγορών ΕΛΟΜΑΣ, αν και από άποψη αισθητικής και ποικιλίας προϊόντων ελάχιστη σχέση έχει με τους υπόλοιπους "συναδέλφους" της.

Συγκεκριμένα το μικτό περιθώριο κέρδους μειώθηκε στο 23,08% από 24,54% το 2023, ενώ τα κέρδη πριν από τόκους, φόρους και αποσβέσεις (EBITDA) υποχώρησαν σημαντικά κατά 18,72% στα 4,29 εκατ. ευρώ από 5,28 εκατ. ευρώ το 2023. Τα κέρδη προ φόρων κατέγραψαν ακόμη μεγαλύτερη πτώση 25,47%, διαμορφούμενα στα 3,02 εκατ. ευρώ έναντι 4,05 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

Από την άλλη, ο κύκλος εργασιών των Flora Markets, με τη μεγαλύτερη συλλογή σπάνιων και πολυτελών ποτών - από κρασιά Château Petrus μέχρι σαμπάνιες Veuve Clicquot, Dom Perignon, Armand de Brignac, Louis de Roederer και Cristal 3 λίτρων - και το premium deli τμήμα (σοκολάτες Valrhona, χαβιάρι από το Ιράν, γαλλικές τρούφες, φουά γκρα, βασιλικά καβούρια), διατηρήθηκε σχεδόν σταθερός στα 41,12 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μια οριακή μείωση 0,32% από τα 41,26 εκατ. ευρώ του 2023.

Υπενθυμίζεται ότι το 2022 η μυκονιάτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, της οποίας το τμήμα χονδρικής αποτελεί σταθερά τον σημαντικότερο προμηθευτή για όλο το κανάλι Ho.Re.Ca. στο κυκλαδίτικο νησί, είχε καταγράψει ιστορικό ρεκόρ οικονομικών μεγεθών, καθώς τα EBITDA είχαν ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ (+53%), ενώ τα καθαρά της κέρδη είχαν φτάσει σε 3,14 εκατ. ευρώ από 1,76 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.

Δεδομένου όμως ότι η περσινή χρονιά δεν ήταν και η καλύτερη για τη Μύκονο σε επίπεδο τουριστικών εσόδων, καθώς για δεύτερη σερί χρονιά οι επιχειρήσεις καταλυμάτων και εστίασης στο νησί των ανέμων εμφάνισαν μείωση του κύκλου εργασιών (-7,3% και -8,1% αντίστοιχα), οι επιδόσεις της αλυσίδας σούπερ μάρκετ της οικογένειας Κονταράτου πιέστηκαν.

Επενδύσεις 2,73 εκατ. ευρώ

Παρά τις δυσκολίες, η εταιρεία διατήρησε σταθερή την απασχόληση με μέσο όρο 61 εργαζομένων και συνολικό κόστος μισθοδοσίας 2,78 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα συνέχισε τις επενδύσεις το 2024 με προσθήκες παγίων αξίας 2,73 εκατ. ευρώ, κυρίως σε κτιριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό. Οι συνολικές αποσβέσεις της χρήσης ανήλθαν σε 826.621 ευρώ, ενώ το κεφάλαιο κίνησης παραμένει θετικό στα 1,97 εκατ. ευρώ.

Από πλευράς χρηματοδότησης, η Flora διατηρεί δανειακές υποχρεώσεις 5,59 εκατ. ευρώ (3,97 εκατ. μακροπρόθεσμα και 1,62 εκατ. βραχυπρόθεσμο μέρος), με χρηματοδοτικό κόστος 444.497 ευρώ το 2024 έναντι 461.292 ευρώ το 2023.

Υπερ-απόδοση

Αν και το καθαρό περιθώριο κέρδους της αλυσίδας Flora  περιορίστηκε στο 5,58%, από 7,5% το 2023, η αποδοτικότητα της Κονταράτου παραμένει εντυπωσιακή σε σχέση με τους "μεγάλους" του κλάδου.

Για κάθε 100 ευρώ πωλήσεων σημείωσε 5,58 ευρώ καθαρού κέρδους, σχεδόν τριπλάσιο από τον Σκλαβενίτη και πολλαπλάσιο της AB Βασιλόπουλος, διαθέτοντας μάλιστα μόλις τρία καταστήματα (σ.σ. εκτός από εκκεντρικό μπακάλικο στην περιοχή του Αεροδρομίου με live DJ, cocktail bar και γιγαντοοθόνες έχει καταστήματα στην Άνω Μερά και στον Βόθωνα).

Ας σημειωθεί ότι η διοίκηση της εταιρείας προτείνει διανομή μερίσματος 1,06 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2024, μειωμένο από τα 1,62 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ενώ τα υπόλοιπα κέρδη 9,72 εκατ. ευρώ μεταφέρονται στην επόμενη χρήση.

Ξεκίνημα από το 1970

Ο Γιάννης και Φλώρα Κονταράτου ξεκίνησαν στο χώρο των τροφίμων και ποτών το 1970, ενώ το 1989 άνοιξαν το πρώτο κατάστημα σούπερ μάρκετ Flora στο νησί.

Σήμερα η δεύτερη γενιά με διευθύνοντα σύμβουλο τον Τάσο Κονταράτο, προσφέρει στα τρία καταστήματα της αλυσίδας πάνω από 50.000 διαφορετικούς κωδικούς προϊόντων σε "μοναδικού design concept καταστήματα".

Ανταγωνισμός εξ Αθηνών

Πάντως φιλότιμες προσπάθειες να αποκτήσουν πρόσβαση στον φημισμένο κυκλαδίτικο προορισμό, όπου η Flora Super Markets εκτιμάται ότι έχει μερίδιο αγοράς 60%, κάνουν και όλοι οι μεγάλοι "παίκτες" της οργανωμένης λιανικής.

Έτσι, με τρία Food Market έχει παρουσία στη Μύκονο η ΑΒ Βασιλόπουλος, κατάστημα διαθέτει η Bazaar, ενώ μέσω της εξαγοράς της εταιρείας Αφοί Ιωάννου Δεναξά από το τέλος του 2022 θέση στη Μύκονο έχει εξασφαλίσει και η αλυσίδα Δ. Μασούτης. Επιπλέον, ντεμπούτο στο νησί των ανέμων έκανε και η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Κρητικός, με ένα νέο κατάστημα στην Άνω Μερά, ενώ εφέτος εκεί θα ανοίξει και το πρώτο νησιωτικό My market Local.

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ