Του Γιώργου Λαμπίρη
Mε 99% πληρότητα από πλευράς κλεισμένων θέσεων ελλιμενισμού τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε μακροχρόνια (long lease) για διάστημα 30 ετών, κινείται η Astir Marina της Βουλιαγμένης. Όπως επισημαίνουν πηγές κοντά στην εταιρεία, στόχος είναι σταδιακά να καλυφθούν όλες οι θέσεις ελλιμενισμού με μακροχρόνιες συμβάσεις τριακονταετίας, αντικαθιστώντας τις ετήσιες μισθώσεις. Θυμίζουμε εδώ ότι πριν την έναρξη λειτουργίας της η διοίκηση της μαρίνας είχε προχωρήσει σε συμφωνίες μίσθωσης θέσεων ελλιμενισμού, φτάνοντας ήδη το 2023 να έχει διαθέσει το 1/3 εξ αυτών (η μαρίνα έκανε εγκαίνια τον Μάιο του 2024).
Δευτέρα: Η πιο ισχυρή εμπορική μέρα
Σε ό,τι αφορά την εμπορική δραστηριότητα της μαρίνας, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι από τις 22 επιχειρήσεις που διατηρούν καταστήματα σε αυτήν, το 80% αυτών πέτυχαν το στόχο του μπάτζετ που είχαν θέσει για το 2024 ως προς τις πωλήσεις τους κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας της. Η Astir Marina παρά το γεγονός ότι φαίνεται να αποτελεί κατά βάση θερινό προορισμό, εν τέλει αυτό δεν επιβεβαιώνεται στην πράξη καθότι παρουσιάζει υψηλή επισκεψιμότητα τα Σαββατοκύριακα του χειμώνα, όπου πολλοί πολίτες επιλέγουν να κάνουν τη βόλτα τους εκεί, συνδυάζοντας και τις αγορές τους. Ωστόσο η πιο ισχυρή μέρα από πλευράς τζίρου είναι η Δευτέρα, κατά τις ίδιες πηγές.
Σημαντικό πλεονέκτημα όπως αναφέρουν στο Capital.gr αποτελεί το γεγονός ότι τα καταστήματα κατατάσσονται στον τομέα της αγοράς ειδών πολυτελείας και σε πολλές των περιπτώσεων αρκεί ένας πελάτης με τις αγορές του για να καλύψει σημαντικό μέρος του ημερήσιου τζίρου. Ταυτόχρονα, όπως οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί δεν έχουν τοποθέτηση σε κάποιο άλλο σημείο των νοτίων προαστίων, καθότι για παράδειγμα δεν υπάρχει κατάστημα Louis Vuitton στην ευρύτερη περιοχή, παρά μόνο στο κέντρο της Αθήνας, ενώ υφίστανται και μάρκες όπως οι Yves Saint Laurent και Loro Piana, των οποίων τα μοναδικά έως τώρα καταστήματα στην πρωτεύουσα συναντώνται στην Astir Marina (καταστήματα των δύο αυτών brands υπάρχουν και στο Nammos Village στη Μύκονο). Κατά τα όσα αναφέρουν στελέχη της Astir Marina, αρκετές εταιρείες στη διάρκεια του χειμώνα καταγράφουν υψηλότερο τζίρο σε σύγκριση με το καλοκαίρι. Σημειώνεται ότι η αγορά των ειδών πολυτελείας τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως παρουσιάζει τάση περαιτέρω ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια. Η τελευταία έρευνα για τον κλάδο των ειδών πολυτελείας που πραγματοποιήσε στη διάρκεια του 2024 η KPMG με τίτλο "The future of consumer goods: The market of luxury goods”, έδειχνε ότι στην Ελλάδα, η αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας παρουσίασε αξιοσημείωτες επιδόσεις το 2022, επιτυγχάνοντας καθαρές πωλήσεις συνολικού ύψους 509,8 εκατ. ευρώ, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 13,2% μεταξύ 2018 και 2022. Από το 2021 στο 2022 η ανάπτυξη της αγοράς ειδών πολυτελείας στη χώρα μας ανήλθε σε ποσοστό 36,1%. Με βάση την ίδια έρευνα το ποσοστό EBITDA των εταιρειών που προσφέρουν είδη πολυτελείας στην ελληνική αγορά, ανήλθε σε ποσοστό 18% το 2022.
Σημαντικό μέρος της πελατείας προέρχεται και από τα βόρεια προάστια, καθώς αρκετοί επιλέγουν μέσω της λεωφόρου Βάρης – Κορωπίου να κινηθούν προς την Βουλιαγμένη και να κάνουν τη βόλτα ή τις αγορές τους στο περιβάλλον της μαρίνας. Ως προς το μείγμα των πελατών περίπου το 50% αυτών αποτελείται από Έλληνες και ξένους κατοίκους των νοτίων προαστίων. Το υπόλοιπο 30% της πελατείας προέρχεται από τα ξενοδοχεία του συμπλέγματος του Αστέρα και από άλλα ξενοδοχεία της περιοχής (π.χ. The Margi, Vouliagmeni Suites) και το υπόλοιπο 20% από τους επιβαίνοντες στα σκάφη που ελλιμενίζονται στις εγκαταστάσεις της Astir Marina. Ως προς τη δαπάνη Ελλήνων και ξένων πελατών είναι περίπου μοιρασμένη στα εμπορικά καταστήματα.
Σημαντική κίνηση παρουσιάζουν και τα δύο καταστήματα εστίασης, Cova και Bagatelle, τα οποία προσελκύουν το μεγαλύτερο μέρος της πελατείας τους τα Σαββατοκύριακα, ενώ η διοίκηση του Αστέρα και της μαρίνας εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας και ενός take away σημείου εστίασης για καφέ ή σνακ, εντός των εγκαταστάσεων.
Σε ό,τι αφορά τους εμπορικούς χώρους είναι στο σύνολό τους μισθωμένοι, ενώ για ένα από αυτά που λειτουργούσε μέχρι πρότινος ως pop-up store της εταιρείας ηλεκτρικών ειδών Dyson, η διοίκηση της μαρίνας βρίσκεται σε συζητήσεις για τη μόνιμη μίσθωση του χώρου σε νέο ενοικιαστή.
Αυτή τη στιγμή αποτελεί μία από τις πιο πολυτελείς μαρίνες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αποτελούμενη από 59 θέσεις ελλιμενισμού, χώρο περιπάτου, 22 εμπορικά καταστήματα, 2 διακεκριμένα καταστήματα εστίασης, υπόγειο χώρο στάθμευσης.
Η υπόγεια σύνδεση των ξενοδοχείων με τη μαρίνα
Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτή την περίοδο και η κατασκευή της υπόγειας σύνδεσης μεταξύ των ξενοδοχείων του Αστέρα και της μαρίνας, την οποία υλοποιεί η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ. Με βάση τα σημερινά δεδομένα το έργο ολοκληρώνεται τον προσεχή Απρίλιο, ενώ αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι εσκαφές.