Αυτές οι ηλεκτρικές συσκευές θα "ξεπουλήσουν" εφέτος – Τι περιμένει η BSH Οικιακές Συσκευές

Αυτές οι ηλεκτρικές συσκευές θα "ξεπουλήσουν" εφέτος – Τι περιμένει η BSH Οικιακές Συσκευές

Της Ξανθής Γούναρη

Μειωμένος κατά 8,3%, στα 175 εκατ. ευρώ, ήταν ο κύκλος εργασιών της BSH Οικιακές Συσκευές το 2024 συγκριτικά με το 2023 , αν και η ελληνική θυγατρική του ομίλου Bosch, του μεγαλύτερου κατασκευαστή οικιακών συσκευών στην Ευρώπη, διατήρησε την ηγετική θέση που έχει καταφέρει να κατακτήσει στην εγχώρια αγορά.

Με brands που ποικίλλουν, ξεκινώντας από την Pitsos και την Bosch και φτάνοντας έως τη Neff και τη Gaggenau, η οποία θεωρείται super premium, η εταιρεία σημείωσε θετικά αποτελέσματα στις περισσότερες κατηγορίες των μεγάλων οικιακών συσκευών, όπως η φροντίδα ρούχων (+8%), η πλύση πιάτων (+11%), το μαγείρεμα (+3%) αλλά και στα καταναλωτικά προϊόντα, όπως σκούπες και μικρές συσκευές κουζίνας (+7%).  Ωστόσο η κατηγορία της ψύξης παρουσίασε σημαντικές απώλειες (-38%), κάτι αναμενόμενο, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας λόγω της απουσίας των κρατικών επιδοτήσεων μέσω του προγράμματος "Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή".

Πάντως οι περσινές χαμηλές επιδόσεις της BSH Οικιακές Συσκευές στην κατηγορία της ψύξης ήταν καλύτερες σε σχέση με τη συνολική πορεία της αγοράς, που παρουσίασε πωλήσεις σε αξία μειωμένες κατά 41%, όπως ανέφερε ο Γιάννης Γρατσώνης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

Γρατσώνης
Ο Γιάννης Γρατσώνης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

Επιπλέον, η απόφαση του γερμανικού ομίλου BSH Home Appliances Group να σταματήσει τη διανομή των λευκών οικιακών συσκευών Siemens στην Ελλάδα και την Κύπρο δεν έχει επηρεάσει τα μεγέθη της ελληνικής θυγατρικής του, όπως είπε ο κύριος Γρατσώνης. "Το ότι σταματάμε να πουλάμε καινούργιες συσκευές Siemens δε σημαίνει ότι δε συνεχίζουμε να προσφέρουμε τεχνική υποστήριξη", τόνισε.

Παρά τις οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, η BSH εισέρχεται στο 2025 με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα.

Ο CEO σημείωσε ότι η δέσμευση της εταιρείας για διατήρηση της ηγετικής της θέσης στον τομέα των οικιακών συσκευών παραμένει, "προσφέροντας προϊόντα που εμπνέουν εμπιστοσύνη και συμβάλλουν σε έναν πιο βιώσιμο και καλύτερο κόσμο για όλους."

Όπως ανέφερε ο CFO Γιώργος Φενδάκης, η εταιρεία συνεχίζει στο 2025 "με όραμα, αυτοπεποίθηση και ισχυρές βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη και ηγεσία στην αγορά."

Ας σημειωθεί ότι τέσσερα χρόνια μετά το κλείσιμο του εργοστασίου της Πίτσος στου Ρέντη, μια τεράστια μονάδα 53.000 τ. μ. όπου κατασκευάζονταν εστίες φούρνων και άλλες ηλεκτρικές συσκευές για τη διεθνή αγορά, από το τέλος Μαρτίου εφέτος η επωνυμία της εταιρείας δεν έχει πλέον τη λέξη "βιομηχανική", ενώ από τον σκοπό της εταιρείας διαγράφηκε η κατασκευή συσκευών η κατασκευή συσκευών.  

Στροφή σε φθηνότερα προϊόντα

Με εξαίρεση κάποιες επιλεγμένες κατηγορίες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, όπως π.χ. τα smartphones, οι τηλεοράσεις και τα hot beverage makers, δηλαδή καφετιέρες, μηχανές espresso κ.ά., στις οποίες οι καταναλωτές συνεχίζουν τις premium αγορές, καταγράφεται ήδη από πέρσι στροφή προς τα φθηνότερα προϊόντα μιας και η ακρίβεια που επιμένει, ειδικά στις υπηρεσίες και στο κόστος στέγασης, έχει επηρεάσει και τον κλάδο των Tech & Durables, αλλάζοντας την καταναλωτική συμπεριφορά.

Αυτή η αλλαγή στο αγοραστικό ταξίδι είναι εμφανής –μεταξύ άλλων- και στις μεγάλες οικιακές συσκευές (Major Domestic Appliances – MDA), ήτοι ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια ρούχων και πιάτων, φούρνοι, εστίες, απορροφητήρες κ.λπ., ο τζίρος των οποίων αντιστοιχεί περίπου στο 20% των συνολικών πωλήσεων των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, που το 2024 έκλεισε στα 3,071 δισ. ευρώ από 3,203 δισ. ευρώ του 2023, βάσει των στοιχείων της εταιρείας NIQ|GfK.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης της BSH Οικιακές Συσκευές το 2025 θα είναι μια χρονιά που θα έχει ελαφρά άνοδο στον αριθμό των μεγάλων συσκευών που θα πουληθούν σε ένα μικρό μονοψήφιο ποσοστό -υπολογίζεται περίπου στο +2,2%.

Ωστόσο, "επειδή περιμένουμε μία πτώση στη μέση αξία αυτών των συσκευών, οι πωλήσεις σε αξία θα κινηθούν στα επίπεδα του 2024, ίσως και λίγο χαμηλότερα", επεσήμανε ο κύριος Γρατσώνης.

Συγκεκριμένα, με βάση τις εκτιμήσεις της εταιρείας, ο τζίρος των MDA θα φθάσει τα 560 εκατ. ευρώ το 2025 σε σχέση με τα 570 εκατ. που ήταν το 2024 και τα 684 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023 όταν "έτρεχαν" οι επιδοτήσεις από το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή".

Πάντως, όπως επεσήμανε ο επικεφαλής της BSH Οικιακές Συσκευές, ακόμη κι αν πέσει η μέση τιμή στην αγορά εφέτος, η εταιρεία θα συνεχίσει να βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2024, με βασικούς "πυλώνες" ανάπτυξης: την κουζίνα και τον εντοιχισμό της, τα στεγνωτήρια και τα πλυντήρια πιάτων.

Ας σημειωθεί ότι η στροφή σε φθηνότερα προϊόντα διαπιστώνεται ήδη από την πορεία της αγοράς των MDA κατά το πρώτο τετράμηνο του 2025 σύμφωνα με τον κύριο Γρατσώνη.

Κερδισμένοι και χαμένοι

Αν και η αγορά των λευκών οικιακών συσκευών παίρνει δυναμική από τον Αύγουστο και μετά, με βάση τις μέχρι τώρα επιδόσεις φαίνεται ότι συσκευές μαγειρέματος (εστίες, φούρνοι, απορροφητήρες) παρουσιάζουν θετικότερη πορεία σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες, καταγράφοντας άνοδο πωλήσεων.

Καλύτερα κινούνται οι εντοιχιζόμενοι φούρνοι και υπολογίζεται ότι συνολικά εφέτος οι πωλήσεις σε τεμάχια θα κλείσουν στο +7%. Ο λόγος είναι η τόνωση της οικοδομής. Είτε γιατί μπαίνουν στην αγορά καινούργια σπίτια είτε γιατί πολλά ανακαινίζονται.  

Στον αντίποδα, η κατηγορία της ψύξης (ψυγεία και ψυγειοκαταψύκτες) αναμένεται να κινηθεί και εφέτος στα ίδια χαμηλά επίπεδα του 2024, με προοπτική να ανεβάσει "ταχύτητα" από το 2026, καθώς το 2022-2023, όταν ήταν σε ισχύ το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή", πουλήθηκαν όσα ψυγεία θα πωλούνταν σε τρεισήμισι χρόνια!

Το φαινόμενο των στεγνωτηρίων

Τα στεγνωτήρια είναι η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών, η οποία εκτιμάται ότι θα κινηθεί εφέτος με ρυθμό ανάπτυξης σχεδόν υπερδιπλάσιο συγκριτικά με το σύνολο του κλάδου, στο +3,5-4%. Κάτι που φαίνεται ήδη να συμβαίνει τους πρώτους μήνες εφέτος. Κι αυτό γιατί ξεκινάει από χαμηλή βάση, καθώς ακόμη υποαντιπροσωπεύεται στην ελληνική αγορά, όπως συμβαίνει και με τα πλυντήρια πιάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στεγνωτήρια ρούχων, μια όχι και τόσο φθηνή ηλεκτρική συσκευή που σε καμιά περίπτωση δεν ήταν "top of mind" επιλογή των νοικοκυριών στη χώρα μας –τουλάχιστον μέχρι πρότινος-, αυξάνουν σταθερά τις πωλήσεις τους τα τελευταία χρόνια αν και υπολείπονται κατά πολύ σε σχέση με τον αριθμό των πωλούμενων πλυντηρίων.

Για εφέτος αναμένεται να πωληθούν περί τα 46-47 χιλιάδες αυτόνομα στεγνωτήρια –από 41.600 τεμάχια το 2023 και 44.700 το 2024, ενώ περίπου άλλα τόσα θα είναι τα πλυντήρια-στεγνωτήρια που θα διατεθούν. Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις των πλυντηρίων ρούχων εκτιμάται ότι θα είναι γύρω στις 310.000 τεμάχια εφέτος όσα και το 2024.

Αφρικανική σκόνη, λασποβροχές, αιθαλομίχλη από την ανεξέλεγκτη καύση υλικών σε τζάκια, αυξημένα επίπεδα υγρασίας και αύξηση των αλλεργιών είναι οι λόγοι πίσω από την αύξηση πωλήσεων στα στεγνωτήρια ρούχων, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς.