Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στον κλάδο της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, με ξένα επενδυτικά funds και διεθνείς εκπαιδευτικούς ομίλους να στρέφουν το βλέμμα τους σε ιδιωτικά σχολεία της χώρας. Η ενίσχυση της ζήτησης για ποιοτική εκπαίδευση και οι θετικές οικονομικές προοπτικές της χώρας καθιστούν τον κλάδο ιδιαίτερα ελκυστικό για τοποθετήσεις μακροπρόθεσμου χαρακτήρα.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο αριθμός των μαθητών στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία, με αξιοσημείωτη αύξηση τόσο στα νηπιαγωγεία όσο και στα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Αντίστοιχα, η προσφορά ιδιωτικών σχολείων επεκτείνεται, αντανακλώντας τη συνολική ανάπτυξη του τομέα. Ειδικότερα, τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία αυξήθηκαν από 649 την ακαδημαϊκή περίοδο 2018-2019 σε 820 την περίοδο 2022-2023, τα ιδιωτικά δημοτικά από 159 σε 161, τα ιδιωτικά γυμνάσια από 99 σε 108 και τα ιδιωτικά λύκεια από 92 σε 106.
Ποιος έχει επενδύσει πού
Μέχρι στιγμής, η αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα έχει προσελκύσει σημαντικούς διεθνείς επενδυτές, με αρκετές από τις πιο γνωστές σχολικές μονάδες να έχουν περάσει σε ξένα χέρια. Συγκεκριμένα, ο διεθνής εκπαιδευτικός οργανισμός Inspired Education Group, με δίκτυο 115 σχολείων σε 24 χώρες και περισσότερους από 90.000 μαθητές, που ανήκει στον Λιβανοβρετανό επιχειρηματία Nadim M. Nsouli, έχει αναλάβει τον έλεγχο των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Κωστέας-Γείτονας και της Σχολής Μωραΐτη.
Παράλληλα, ο διεθνής εκπαιδευτικός όμιλος International Schools Partnership (ISP) έχει επενδύσει στα Εκπαιδευτήρια Πλάτων, στην Ελληνογερμανική Αγωγή και στο σχολείο Αυγουλέα-Λιναρδάτου. Ο ISP, που ιδρύθηκε το 2013, είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους εκπαιδευτικούς οργανισμούς παγκοσμίως, με πάνω από 107 σχολεία σε 25 χώρες — μεταξύ των οποίων τρία πλέον στην Ελλάδα. Εκπαιδεύει περισσότερους από 100.000 μαθητές και απασχολεί πάνω από 15.000 εκπαιδευτικούς και στελέχη σε Ευρώπη, Αμερική, Μέση Ανατολή, Ινδία και Νοτιοανατολική Ασία.
Από την πλευρά της, η Cognita, ένας παγκόσμιος εκπαιδευτικός όμιλος με περισσότερα από 100 σχολεία σε 17 χώρες, έχει επενδύσει στα Εκπαιδευτήρια Δούκα. Η Cognita Ανήκει στην ελβετική Jacobs Holding, της οποίας μοναδικός οικονομικός δικαιούχος είναι το Ίδρυμα Jacobs, ένα από τα σημαντικότερα φιλανθρωπικά ιδρύματα διεθνώς.
Η Dukes Education, που εξαγόρασε το International School of Athens, είναι ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους παρόχους εκπαιδευτικών υπηρεσιών, με ισχυρή παρουσία στην Αγγλία, την Ισπανία και την Ελβετία.
Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα
Τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα (CGS) ξεκίνησαν το 1973 στο Μαρούσι με 330 μαθητές και καινοτόμα προγράμματα όπως το ολοήμερο σχολείο. Η ανάπτυξη συνεχίστηκε με νέες εγκαταστάσεις στην Παλλήνη (1981) και τη λειτουργία σχολικής μονάδας στη Βάρη από το 1995.
Τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα έκλεισαν το 2023 (χρήση 1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2023) με σημαντική βελτίωση, καθώς τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους εκτοξεύτηκαν στα 2,8 εκατομμύρια ευρώ, από μόλις 290 χιλιάδες ευρώ το 2022. Παράλληλα, ο κύκλος εργασιών κατέγραψε αύξηση στα 16,99 εκατ. ευρώ, από 14,61 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Η εταιρεία βελτίωσε σημαντικά και τη χρηματοοικονομική της θέση, με τα ίδια κεφάλαια να αυξάνονται σε 2,93 εκατ. ευρώ από 0,13 εκατ. ευρώ το 2022. Αν και τα αποτελέσματα εις νέο παραμένουν αρνητικά (-2,79 εκατ. ευρώ), παρουσιάζουν βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (-5,59 εκατ. ευρώ). Η εταιρεία δεν διαθέτει μακροπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό, ενώ κατά τη διάρκεια του 2023 εξόφλησε το υπόλοιπο τραπεζικού δανείου που υφίστατο έως το τέλος του 2022. Οι χρεωστικοί τόκοι μειώθηκαν αισθητά στις 64,76 χιλ. ευρώ, από 240 χιλ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Η αξία των ακινήτων της εταιρείας ανήλθε στα 4,04 εκατ. ευρώ το 2023 από 3,21 εκατ. ευρώ το 2022.
Κομβικής σημασίας υπήρξε η συμφωνία με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα σχετικά με οφειλόμενα μισθώματα leasing και με ιδιωτικά συμφωνητικά προέβη στην επαναγορά των ακινήτων και την καθολική εξόφληση του πιστωτή με τη διαδικασία της κεφαλαιοποίησης της σχετικής υποχρέωσης. Ως αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών, στη χρήση 2024 επιτεύχθηκε η διαγραφή χρέους συνολικά 20,18 εκατ. ευρώ, η ταυτόχρονη ισόποση αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, και η επαναφορά των ακινήτων της εταιρείας στην ιδιοκτησία της με τη λήξη της σύμβασης leaseback.
Στο μέτωπο της εκπαίδευσης, η εμπιστοσύνη των οικογενειών αντανακλάται στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού, που φτάνει πλέον τους 2.005 μαθητές για το σχολικό έτος 2024-2025, αυξημένο κατά 1,5% σε σχέση με το προηγούμενο. Η διοίκηση προβλέπει ότι η αύξηση του μαθητικού δυναμικού θα οδηγήσει σε περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών μεγεθών, ενισχύοντας τη μακροπρόθεσμη θέση της εταιρείας.
Σημειώνεται ότι τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα – Γείτονα έχουν συνάψει στρατηγική συνεργασία με τη Lamda Developmentγια την ανάπτυξη πρότυπου σχολικού συγκροτήματος στο πλαίσιο του έργου ανάπλασης του Ελληνικού.
Ελληνογερμανική Αγωγή
Με ιστορία που ξεκινά το 1961, η Ελληνογερμανική Αγωγή αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρισμένα ιδιωτικά σχολεία της χώρας. Ιδρύθηκε στην Κυψέλη από τη Σάντη Σάββα και τον Δημήτρη Παναγέα και έκτοτε έχει γνωρίσει διαδοχικές φάσεις επέκτασης. Το 1969 υιοθέτησε προσανατολισμό προς τη γερμανική παιδεία, ενώ το 1993 εγκαινίασε το σύγχρονο εκπαιδευτικό της συγκρότημα στην Παλλήνη. Από το 2006, όλες οι βαθμίδες λειτουργούν σε ενιαίες εγκαταστάσεις 40.000 τ.μ. Σήμερα, το σχολείο φιλοξενεί 1.900 μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και το Λύκειο.
Η Ελληνογερμανική Αγωγή κατέγραψε θετικά οικονομικά αποτελέσματα στη χρήση έως τον Ιούνιο 2024. Σύμφωνα με τον ισολογισμό της, ο καθαρός κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 16,64 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 8,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (15,35 εκατ. ευρώ), ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 962 χιλ. ευρώ, έναντι 613 χιλ. ευρώ το 2023.
Τα μακροπρόθεσμα δάνεια ανήλθαν σε 15,7 εκατ. ευρώ (από 14,3 εκατ. ευρώ), ενώ οι χρεωστικοί τόκοι διαμορφώθηκαν σε 1,24 εκατ. ευρώ, από 856 χιλ. ευρώ. Όπως αναφέρεται στον ισολογισμό, η εταιρεία έχει συνάψει ομολογιακά δάνεια αρχικού ποσού 16,7 εκατ. ευρώ, με λήξη περιόδου αποπληρωμής τον 7ο του 2033.
Στην ιδιοκτησία της σχολικής μονάδας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, σχολικό συγκρότημα στην Παλλήνη (οδός Δημ. Παναγέα) όπου στεγάζονται Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, και νηπιαγωγείο στην οδό Πλατάνου, το οποίο πέρασε πλήρως στην κυριότητα της εταιρείας μετά την ολοκλήρωση σύμβασης sale & lease back. Η συνολική αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας του ομίλου για το 2024 ανέρχεται σε 20,34 εκατ. ευρώ, από 19,78 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.
Ο Δρ. Σταύρος Σάββας από την Ελληνογερμανική Αγωγή, ανέφερε στο Capital.gr ότι η πολιτισμική εγγύτητα μεταξύ του σχολείου και του ISP υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για τη συνεργασία. Όπως τόνισε, η φιλοσοφία του ISP, που θέλει κάθε σχολείο να είναι η "πρώτη επιλογή” στην περιοχή του, συνάδει πλήρως με τον χαρακτήρα της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε και στην εξειδίκευση της σχολικής μονάδας στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, με την πολυγλωσσία να αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας όλων των σχολείων του ISP.
Σχετικά με το αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση, ο Δρ. Σάββας τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί μια ελκυστική αγορά, καθώς η ζήτηση για ιδιωτική εκπαίδευση συνεχίζει να αυξάνεται. Πολλοί γονείς επιθυμούν να συνδυάσουν τη διατήρηση της εθνικής πολιτιστικής ταυτότητας των παιδιών τους με τη δυνατότητα πρόσβασης σε διεθνείς ευκαιρίες, κάτι που το ISP προσφέρει μέσω του δικτύου και της διεθνούς εμπειρίας του.
Οι προσδοκίες από τη συνεργασία περιλαμβάνουν την παροχή στους μαθητές της Ελληνογερμανικής Αγωγής ευκαιριών συμμετοχής στο πρόγραμμα ILOS (International Learning Opportunities), που αφορά συνεργατικά εκπαιδευτικά έργα με τη συμμετοχή μαθητών από περισσότερα από 100 σχολεία του ISP παγκοσμίως. Επιπλέον, το σχολείο θα ενταχθεί στο πρόγραμμα Future Pathways, που υποστηρίζει τους μαθητές στην εισαγωγή τους σε πανεπιστήμια ή κολλέγια και στην επαγγελματική τους πορεία. Ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα οφέλη για το εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο θα έχει πλέον τη δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης και συνεργασίας με συναδέλφους από όλο τον κόσμο, κάτι που στο παρελθόν ήταν δύσκολο να επιτευχθεί.
Σε ερώτηση για πιθανές αλλαγές στη λειτουργία ή τη δομή του σχολείου, ο Δρ. Σάββας διευκρίνισε πως προς το παρόν δεν προβλέπονται τροποποιήσεις ούτε στη λειτουργική οργάνωση ούτε στην τιμολογιακή πολιτική.
Εκπαιδευτήρια Δούκα
Με ιστορία που ξεκινά από το 1917 και το Παλλάδιο Λύκειο στην Κυψέλη, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα έχουν διαχρονικά διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην ελληνική εκπαίδευση. Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα ολοκλήρωσαν τη χρήση 1ης Ιουλίου 2023 – 30ης Ιουνίου 2024 με κύκλο εργασιών στα 15,17 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 9,1% σε σχέση με τα 13,90 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα μετά από φόρους διαμορφώθηκε σε κέρδη 893 χιλ. ευρώ, έναντι ζημιών 498 χιλ. ευρώ το 2023.
Σύμφωνα με τον ισολογισμό, παρά την ύπαρξη σωρευμένων ζημιών 10 εκατ. ευρώ, η εταιρεία εμφανίζει βελτιωμένη εικόνα, ενισχύοντας ταυτόχρονα την αξία της ακίνητης περιουσίας της, η οποία αποτιμάται πλέον σε 1,29 εκατ. ευρώ (από 30,3 χιλ. ευρώ το 2023). Αξιοσημείωτη είναι η απουσία τραπεζικού δανεισμού, με τους χρεωστικούς τόκους να παραμένουν περιορισμένοι (23,3 χιλ. ευρώ).
Η αύξηση των εσόδων αποδίδεται κυρίως στην αναπροσαρμογή του μέσου ύψους διδάκτρων από 7.844 σε 8.411 ευρώ ανά μαθητή, σε συνδυασμό με τη συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών. Ο αριθμός των μαθητών διαμορφώθηκε στους 1.588.
Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπου των Εκπαιδευτηρίων Δούκα στο Capital.gr, η επιλογή του σχολείου από τη διεθνή εκπαιδευτική πλατφόρμα Cognita βασίστηκε στη μακρά παράδοση του στον χώρο της ελληνικής ιδιωτικής εκπαίδευσης, την προσήλωσή του στην καινοτομία και την ολιστική ανάπτυξη των μαθητών, καθώς και σε μια ξεκάθαρη στρατηγική που το καθιστά ιδανικό συνεργάτη. Όπως επισημαίνεται, η κοινή παιδαγωγική προσέγγιση των δύο πλευρών, με έμφαση στην ποιότητα, την ασφάλεια και την ευεξία, αποτέλεσε τη βάση της στρατηγικής τους σύμπραξης.
Αναφερόμενος στο ευρύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά ιδιωτικής εκπαίδευσης, σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια η ζήτηση για σύγχρονα και ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα έχει αυξηθεί σημαντικά, ενισχύοντας τη δυναμική του κλάδου. Παράγοντες όπως η σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου, η ανοδική πορεία της ελληνικής οικονομίας και η αυξανόμενη επιθυμία των γονέων για ποιοτική και πολυδιάστατη εκπαίδευση καθιστούν, σύμφωνα με τον ίδιο, την ιδιωτική εκπαίδευση ιδιαίτερα ελκυστική για επενδύσεις.
Η συνεργασία με την Cognita εκτιμάται ότι θα ενισχύσει περαιτέρω τη στρατηγική του σχολείου για συνεχή βελτίωση και εξέλιξη, μέσω επενδύσεων σε υποδομές, τεχνολογία και ψηφιακά εργαλεία, ενίσχυσης των προγραμμάτων επαγγελματικής εξέλιξης του προσωπικού και ενσωμάτωσης πρακτικών που προάγουν την ευεξία και την ασφάλεια των μαθητών. Καθοριστική για αυτή τη νέα φάση είναι η παρουσία του Κωνσταντίνου Δούκα στο τιμόνι της στρατηγικής ανάπτυξης, με προοπτική μελλοντικής επέκτασης και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Όπως διευκρινίστηκε από τον εκπρόσωπο, δεν πρόκειται να υπάρξουν αλλαγές στη βασική δομή, τον χαρακτήρα ή τις αξίες του σχολείου, ενώ η τιμολογιακή πολιτική θα συνεχίσει να διαμορφώνεται με υπευθυνότητα, λαμβάνοντας υπόψη την ποιότητα των υπηρεσιών και τις οικονομικές συνθήκες.
Σχολή Μωραΐτη
Η Σχολή Μωραΐτη ιδρύθηκε το 1936 από τον μαθηματικό Κάρολο Μπερζάν ως "Πρότυπον Λύκειον Αθηνών”. Το 1952 η άδεια λειτουργίας μεταβιβάστηκε στον φιλόλογο Αντώνη Μωραΐτη και το σχολείο μετεγκαταστάθηκε στο Παλαιό Ψυχικό, όπου παραμένει μέχρι σήμερα. Το 1971 εγκαινιάστηκε το νέο κτίριο με 2.000 μαθητές και 250 καθηγητές. Η Σχολή Μωραΐτη, με 1.900 μαθητές σήμερα, αποτέλεσε την πρώτη ελληνική σχολική μονάδα που εντάχθηκε στον όμιλο Inspired Education Group.
Κατά τη χρήση από 1 Ιουλίου 2023 έως 30 Ιουνίου 2024, η Σχολή Μωραΐτη κατέγραψε κύκλο εργασιών 15,51 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6,2% έναντι των 14,60 εκατ. ευρώ της προηγούμενης περιόδου. Η ενίσχυση αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση του αριθμού μαθητών και των νέων δραστηριοτήτων που προστέθηκαν κατά τη διάρκεια της χρήσης.
Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν σε 254,7 χιλ. ευρώ από 592,9 χιλ. ευρώ το 2022-2023. Τα δάνεια της εταιρείας μειώθηκαν σε 10,53 εκατ. ευρώ από 11,06 εκατ. ευρώ, ενώ οι χρεωστικοί τόκοι αυξήθηκαν σε 809,6 χιλ. ευρώ από 575,8 χιλ. ευρώ. Σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρείας, την 1η Αυγούστου 2024 εκδόθηκε μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο που χρησιμοποιήθηκε εξ ολοκλήρου για την αποπληρωμή του υφιστάμενου δανεισμού προς πιστωτικά ιδρύματα.
Η αξία της ακίνητης περιουσίας διαμορφώθηκε σε 16,14 εκατ. ευρώ από 16,25 εκατ. ευρώ το 2023. Σημειωτέον ότι η Σχολή διαθέτει ακίνητα συνολικής έκτασης 10.357,22 τ.μ. στο Παλαιό Ψυχικό επί οικοπέδου 7.925,90 τ.μ.
Αυγουλέα – Λιναρδάτου
Τα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα – Λιναρδάτου ιδρύθηκαν από τη νεαρή δασκάλα Σταυρούλα Αυγουλέα-Λιναρδάτου που το καλοκαίρι του 1949, σε ηλικία 23 ετών, ονειρεύτηκε και αποτόλμησε με δανεικά χρήματα, να ιδρύσει ένα ιδιωτικό σχολείο στα δυτικά προάστια της Αθήνας, στο Περιστέρι.
Κατά τη χρήση 1η Ιουλίου 2023 έως 30η Ιουνίου 2024, η εταιρεία κατέγραψε καθαρό κύκλο εργασιών ύψους 10,61 εκατ. ευρώ, έναντι 10,25 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ ο αριθμός των μαθητών ανήλθε σε 1.549. Το τελικό αποτέλεσμα μετά από φόρους διαμορφώθηκε στα 530 χιλ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (514 χιλ. ευρώ).
Ιδιαίτερα θετικά αποτιμάται η περιορισμένη δανειακή έκθεση της εταιρείας. Τα δάνεια περιορίστηκαν σε μόλις 24 χιλ. ευρώ (από 39 χιλ. ευρώ το 2023).
Παράλληλα, τα έξοδα από χρεωστικούς τόκους και συναφή κόστη μειώθηκαν αισθητά, από 38 χιλ. ευρώ σε 13,6 χιλ. ευρώ.
Η συνολική αξία των ακινήτων ανήλθε στα 7,82 εκατ. ευρώ (έναντι 6,32 εκατ. ευρώ), ενώ η εταιρεία διατηρεί ακίνητη περιουσία σε κεντρικά σημεία του Περιστερίου και της Αθήνας, μεταξύ των οποίων και επί των οδών Αρκαδίου, Λυκούργου, Ελ. Βενιζέλου, Ρούπελ και Πύργου Δυρρού.
Εκπαιδευτήρια Πλάτων
Τα Εκπαιδευτήρια "Ο Πλάτων” ιδρύθηκαν το 1969 στον Φάρο του Ψυχικού, ξεκινώντας με Νηπιαγωγείο και Δημοτικό. Το Γυμνάσιο προστέθηκε το 1977 και το Λύκειο το 1981. Από το 1979, η σχολική μονάδα λειτουργεί στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στον λόφο του Σταυρού, όπου σήμερα φοιτούν περίπου 1.500 μαθητές όλων των βαθμίδων.
Τα Εκπαιδευτήρια "Ο Πλάτων” παρουσίασαν θετικά οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024, με αύξηση τόσο στον κύκλο εργασιών όσο και στην καθαρή κερδοφορία. Συγκεκριμένα, ο καθαρός κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 11,37 εκατ. ευρώ, έναντι 10,19 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους σχεδόν διπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 1,43 εκατ. ευρώ από 796,2 χιλ. ευρώ.
Η αξία της ακίνητης περιουσίας ενισχύθηκε στα 4,18 εκατ. ευρώ από 3,50 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία εμφάνιζε βραχυπρόθεσμα τραπεζικά δάνεια 3,6 εκατ. ευρώ, από 2,1 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ οι χρεωστικοί τόκοι και τα συναφή έξοδα αυξήθηκαν σε 192,9 χιλ. ευρώ από 121 χιλ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.
The International School of Athens (ISA)
Η ιστορία του International School of Athens ξεκινά το 1972 ως Hellenic International School (H.I.S.), το οποίο ιδρύθηκε με στόχο τη δημιουργία ενός διεθνούς σχολείου αγγλικής γλώσσας βασισμένου στα βρετανικά και αμερικανικά εκπαιδευτικά πρότυπα. Το 1979, μετά την ένταξη του αγγλόφωνου τμήματος των Ουρσουλινών, μετονομάστηκε σε TASIS Hellenic International School, εντασσόμενο στον διεθνή εκπαιδευτικό όμιλο TASIS. Το 1998 σηματοδότησε μια ακόμα μεταβατική φάση στην πορεία του σχολείου, με αλλαγή στην ιδιοκτησία. Έξι χρόνια αργότερα, το 2004, το σχολείο έλαβε τη σημερινή του ονομασία – International School of Athens (ISA).
Στις 22 Μαΐου 2024, το σύνολο του εκδοθέντος μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας I.S.A. The International School ofAthens Limited μεταβιβάστηκε από τη Nipasani Holdings Co. Limited (ιδιοκτησία του κ. Βασιλείου Δασκαλάκη) στην Dukes Education Group Ltd. Πρόκειται για το πρώτο σχολείο του ομίλου Dukes στην Ελλάδα.
Το ISA προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα από το προσχολικό έως το δευτεροβάθμιο επίπεδο και στο σχολείο φοιτούν σήμερα περίπου 700 μαθητές.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της ISA για το έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024 δείχνουν αύξηση εσόδων στα 7,51 εκατ. ευρώ (από 6,89 εκατ. το 2023), ενώ το καθαρό κέρδος μειώθηκε σε 1,12 εκατ. ευρώ (από 1,59 εκατ. το προηγούμενο έτος). Τα ακίνητα, οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός της εταιρείας αποτιμώνται στις 196 χιλιάδες ευρώ, ενώ τα έξοδα χρηματοδότησης αυξήθηκαν στις 13,6 χιλιάδες ευρώ από 11.045 ευρώ. Σημειώνεται ότι το σχολείο δεν διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις αλλά μισθωμένες.
Τι λένε οι επενδυτές
Inspired Education Group:
Όπως εξηγούν στο Capital.gr στελέχη της Inspired Education Group (που έχει επενδύσει στα Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα - CGS και τη Σχολή Μωραΐτη) η απόφαση για επενδύσεις στην Ελλάδα βασίστηκε στην πλούσια εκπαιδευτική παράδοση της χώρας και τα υψηλά ακαδημαϊκά στάνταρτς των σχολείων της. Οι πρόσφατες αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο και οι θετικές οικονομικές προοπτικές ενίσχυσαν την πεποίθηση του ομίλου για την απόκτηση παρουσίας στην ελληνική αγορά.
Σχετικά με τα μελλοντικά τους σχέδια και για τα δύο σχολεία, οι εκπρόσωποι της Inspired ανέφεραν ότι στόχος τους είναι η συνεχής επένδυση σε υπερσύγχρονες υποδομές και η ενίσχυση των υφιστάμενων πόρων. Στο επίκεντρο της στρατηγικής του ομίλου βρίσκεται η ίδρυση του νέου σχολείου στο Ελληνικό, σε συνεργασία με τα CGS. Το νέο campus θα προσφέρει διπλό πρόγραμμα σπουδών από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο και θα σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Γιώργο Τσολάκη.
Παράλληλα, δρομολογούνται σημαντικές επενδύσεις στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις τόσο των CGS όσο και της Σχολής Μωραΐτη, ενώ θα δοθούν νέες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης στους εκπαιδευτικούς μέσω της Inspired Academy.
Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο περαιτέρω εξαγορών στην Ελλάδα, η Inspired επιβεβαίωσε ότι η χώρα αποτελεί στρατηγικής σημασίας αγορά για τον όμιλο, τόσο λόγω της ισχυρής εκπαιδευτικής της παράδοσης όσο και των θετικών οικονομικών προοπτικών. Όπως επισήμαναν, ο όμιλος εξετάζει συνεχώς νέες ευκαιρίες που ευθυγραμμίζονται με το όραμά του.
Τέλος, αναφορικά με το κατά πόσον η απόφαση επένδυσης σχετίζεται με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, οι εκπρόσωποι της Inspired ξεκαθάρισαν ότι ο όμιλος δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δεν σχεδιάζει επέκταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ούτε στην Ελλάδα ούτε αλλού.
International Schools Partnership (ISP):
Από την πλευρά της, η International Schools Partnership (ISP) σημειώνει στο Capital.gr ότι η απόφασή της να επενδύσει στην ελληνική αγορά ιδιωτικής εκπαίδευσης βασίστηκε σε μια σειρά από παράγοντες που αξιολογούνται σε κάθε χώρα στην οποία δραστηριοποιείται ο όμιλος. Όπως εξήγησαν, η Ελλάδα διαθέτει ισχυρή εκπαιδευτική κουλτούρα, θετικούς οικονομικούς και δημογραφικούς δείκτες, καθώς και σχολεία υψηλής ποιότητας στον ιδιωτικό τομέα.
Στελέχη της ISP τόνισαν ότι εδώ και αρκετά χρόνια παρακολουθούσαν την εγχώρια αγορά, διαπιστώνοντας ότι πληροί όλα τα κριτήρια που θέτει ο όμιλός τους για νέες επενδύσεις. Η μακρά παράδοση ακαδημαϊκής αριστείας της Ελλάδας και το ισχυρό οικοσύστημα ιδιωτικής εκπαίδευσης ευθυγραμμίζονται, όπως είπαν, με την αποστολή του ομίλου.
Σχολιάζοντας την εξαγορά των τριών σχολείων (Πλάτων, Ελληνογερμανική Αγωγή, Αυγουλέα - Λιναρδάτου) στην Αθήνα, επεσήμαναν ότι πρόκειται για εκπαιδευτικά ιδρύματα υψηλού κύρους, με ισχυρή ηγεσία, εξαιρετικό επίπεδο διδασκαλίας και αξιόλογα μαθησιακά αποτελέσματα. Εξέφρασαν επίσης την εκτίμηση ότι, δεδομένων των διεθνών φιλοδοξιών πολλών ελληνικών οικογενειών, τα συγκεκριμένα σχολεία μπορούν να ωφεληθούν ιδιαίτερα από τις διεθνείς εκπαιδευτικές ευκαιρίες που προσφέρει το παγκόσμιο δίκτυο της ISP.
Σε ερώτηση για το ενδεχόμενο περαιτέρω επενδύσεων στην Ελλάδα, τα στελέχη της ISP απάντησαν ότι ο όμιλος παραμένει ανοικτός σε ευκαιρίες που εναρμονίζονται με τις αξίες και τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του.
Αναφορικά με τη συσχέτιση της επενδυτικής τους απόφασης με το νέο πλαίσιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, διευκρίνισαν ότι η στρατηγική της ISP βασίζεται στην παγκόσμια ανάπτυξη ενός διαφοροποιημένου και συνεργατικού δικτύου σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (K-12). Όπως τόνισαν, παρακολουθούν τις κανονιστικές εξελίξεις σε κάθε αγορά, ωστόσο απάντησαν κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχουν σχέδια επέκτασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Cognita:
Όπως αναφέρουν πηγές της Cognita στο Capital.gr, η είσοδος της εταιρείας στην ελληνική αγορά συνδέεται με τον δυναμικό μετασχηματισμό που καταγράφεται στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης, καθώς παρατηρείται αυξανόμενη ζήτηση για ποιοτική και καινοτόμο μάθηση.
Η επιλογή των Εκπαιδευτηρίων Δούκα βασίστηκε —όπως επισημαίνεται— στο υψηλό ακαδημαϊκό τους επίπεδο, στην καινοτόμο προσέγγιση και στη συνολική φιλοσοφία ολιστικής εκπαίδευσης που εφαρμόζουν.
Μεταξύ των προτεραιοτήτων της εταιρείας συγκαταλέγεται η επέκταση των ψηφιακών υποδομών, η ενίσχυση της επαγγελματικής ανάπτυξης του εκπαιδευτικού προσωπικού και η καλλιέργεια της ευημερίας και της παγκόσμιας συνείδησης στους μαθητές. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη στοχευμένες επενδύσεις σε υποδομές και ανακαινίσεις με στόχο την αναβάθμιση του μαθησιακού περιβάλλοντος και της καθημερινής εμπειρίας των μαθητών και των οικογενειών τους.
Οι πηγές της Cognita ξεκαθαρίζουν ότι η Ελλάδα παραμένει περιοχή στρατηγικού ενδιαφέροντος για την εταιρεία. Παρότι, όπως σημειώνεται, δεν υπάρχουν επί του παρόντος επίσημες ανακοινώσεις για νέες κινήσεις, "οποιαδήποτε μελλοντική επέκταση θα πραγματοποιηθεί με προσεκτικά βήματα και σε στενή συνεργασία με τα Εκπαιδευτήρια Δούκα”.
Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ότι η επένδυση της Cognita στην Ελλάδα δεν συνδέεται με τις εξελίξεις γύρω από το νομικό πλαίσιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά βασίστηκε κυρίως —όπως διευκρινίζεται— στη δυναμική των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, στη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για ποιοτική προσχολική και σχολική εκπαίδευση, καθώς και στις ευρύτερες προοπτικές του ιδιωτικού σχολικού τομέα της χώρας.
Παρόλο που η Cognita παρακολουθεί στενά τις πολιτικές εξελίξεις σε κάθε χώρα δραστηριοποίησης, η στρατηγική της στην Ελλάδα παραμένει εστιασμένη στην προσφορά υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης έως το τέλος της δευτεροβάθμιας. "Σε αυτό το στάδιο, η Cognita δεν έχει σχέδια για επέκταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Η δέσμευσή μας επικεντρώνεται στην ενίσχυση του ρόλου των Εκπαιδευτηρίων Δούκα ως κέντρου αριστείας στην εκπαίδευση K-12, μέσα από επενδύσεις στην καινοτομία, την ευημερία και τα μαθησιακά αποτελέσματα που προετοιμάζουν τους μαθητές για επιτυχία σε όποιον δρόμο κι αν επιλέξουν”, τονίζουν.