Οι θερμοκρασίες - ρεκόρ και οι επακόλουθες πυρκαγιές σε αρκετές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, ενδέχεται να προκαλέσουν βραχυπρόθεσμη διακοπή λειτουργίας σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, κατασκευαστικές εταιρείες, αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία, αναφέρει η Fitch Ratings σε έκθεσή της.
Σύμφωνα με τον οίκο, υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος πυρκαγιών που θα προκαλέσουν ζημιές στα ενεργειακά δίκτυα, γεγονός που μπορεί να αυξήσει το κόστος ασφάλισης ή τις ανάγκες αναπλήρωσης κεφαλαίων. Ωστόσο, δεν αναμένει ότι το εύρος αυτό θα είναι σημαντικό. Παράλληλα, οι διαταραχές ενδέχεται να οδηγήσουν σε αύξηση τιμών ενέργειας, δημιουργώντας κίνητρα για τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να προσπαθήσουν να κλειδώσουν τις τιμές μέσω συμφωνιών αγοράς ενέργειας ή μακροπρόθεσμων προσφορών στους πελάτες λιανικής.
Η Fitch αναμένει ότι οι διακοπές του εφοδιασμού θα είναι πιο σοβαρές στις αναδυόμενες αγορές, όπου τα ενεργειακά δίκτυα λειτουργούν σε χειρότερες συνθήκες.
Η ΔΕΗ στην Ελλάδα, σημειώνει η Fitch, - τη χώρα που έχει πληγεί περισσότερο από τις πυρκαγιές - είναι πιθανό να αντιμετωπίσει ένα περιορισμένο οικονομικό και λειτουργικό αντίκτυπο. Ο ΔΕΔΔΗΕ, που διαχειρίζεται το δίκτυο διανομής, συμπεριλαμβανομένων των νησιών, υλοποιεί την απαιτούμενη αντικατάσταση του δικτύου σε περιοχές που έχουν υποστεί ζημιές από τις πυρκαγιές. Το κόστος αντικατάστασης όμως μέχρι στιγμής είναι ελάχιστο.
Οι πιθανές ελλείψεις ενέργειας λόγω του καύσωνα και των πυρκαγιών είναι απίθανο να έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο στις βιομηχανίες, καθώς πολλές εταιρείες διαθέτουν ήδη εφεδρικές γεννήτριες ενέργειας με ντίζελ, έτοιμες να λειτουργήσουν ανάλογα με τις ανάγκες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αστάθεια της τιμής του ντίζελ βραχυπρόθεσμα στην Ευρώπη, η οποία, σε συνδυασμό με τις συνολικά υψηλότερες τιμές ενέργειας, θα μπορούσε να έχει μέτρια βραχυπρόθεσμη επίπτωση στα κέρδη των βιομηχανικών εταιρειών.
Η Fitch εκτιμά ότι οι τρέχουσες διαταραχές στα δρομολόγια πτήσεων θα έχουν περιορισμένος αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες. Οι αεροπορικές εταιρείες συνήθως δεν είναι υπεύθυνες να επιστρέψουν εισιτήρια για ακυρωμένες πτήσεις προς περιοχές που έχουν πληγεί από πυρκαγιές βάσει του κανονισμού ΕΕ 261 (πράξη της φύσης). Μέχρι στιγμής μόνο λίγες αεροπορικές εταιρείες έχουν ακυρώσει πτήσεις προς τους προορισμούς που έχουν πληγεί από τις φωτιές. Ενώ ορισμένες εκτελούν πτήσεις επαναπατρισμού, είναι απίθανο να είναι ζημιογόνες.
Οι καύσωνες και οι πυρκαγιές, σε περίπτωση που αποτελέσουν συχνό φαινόμενο, ενδέχεται να έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στα τουριστικά αεροπορικά ταξίδια προς τις πληγείσες περιοχές. Ωστόσο, ο οίκος αναμένει ότι οι τουριστικές ροές θα μετατοπιστούν σε λιγότερο πληγείσες περιοχές, όπως συνέβη στο παρελθόν με την Αίγυπτο και την Τουρκία, χωρίς να επηρεαστεί η συνολική ταξιδιωτική ζήτηση. Αναμένει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα προσαρμόσουν ανάλογα τα προγράμματα των πτήσεών τους.
Ο αντίκτυπος στις ευρωπαϊκές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που βρίσκονται σε περιοχές που έχουν πληγεί από τον καύσωνα θα ποικίλλει βραχυπρόθεσμα, ανάλογα με τις πολιτικές ακύρωσης, το ποσοστό των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και την εγγύτητα των ξενοδοχείων τους στις πυρκαγιές. Οι πολιτικές επιστροφής χρημάτων έχουν γίνει γενικά λιγότερο ευέλικτες μετά την πανδημία, οπότε οι σημαντικές απώλειες από ακυρώσεις είναι απίθανες. Οι πάροχοι με σημαντική έκθεση σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς ο Αύγουστος είναι σημαντικός για τα ταξίδια διακοπών στην Ευρώπη.
Ο Όμιλος Sani/Ikos SCA (B-/Negative) έχει τη μεγαλύτερη έκθεση στην Ελλάδα μεταξύ των εταιρειών καταλυμάτων που αξιολογούνται από τη Fitch, αλλά οι δραστηριότητές του επί του παρόντος παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστες, καθώς τα περισσότερα θέρετρά του βρίσκονται στη Χαλκιδική, μια περιοχή που δεν επηρεάζεται από πυρκαγιές.