Ο Μιχάλης Τσαμάζ για τη συνταγή της επιτυχίας και την αποχώρησή του από τον ΟΤΕ μετά από 14 χρόνια

Ο Μιχάλης Τσαμάζ για τη συνταγή της επιτυχίας και την αποχώρησή του από τον ΟΤΕ μετά από 14 χρόνια

Για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε στη μακρά πορεία του στη διοίκηση του ΟΤΕ, αλλά και το ποια είναι η συνταγή μιας επιτυχημένης θητείας, μίλησε ο Μιχάλης Τσαμάζ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς 10 - 13 Απριλίου.

Όπως ανέφερε, όταν ανέλαβε τη διοίκηση του ΟΤΕ, το 2010, "είχαμε να αντιμετωπίσουμε πολλαπλά προβλήματα σε διάφορες δραστηριότητες, συν το γεγονός πως η οικονομική κρίση δημιουργούσε τεράστιο πρόβλημα χρηματοδότησης του ΟΤΕ".

"Έπρεπε να δημιουργήσουμε στρατηγικό πλάνο βάσει του οποίου θα γινόταν η εξυγίανση. Αυτά τα οράματα τα μοιραστήκαμε με τους εργαζομένους και τα πιστέψαμε. Κερδίσαμε τις μικρές μάχες στην αρχή και στη συνέχεια, αυτές οι μικρές νίκες μας έφεραν μεγαλύτερες" σχολίασε περαιτέρω ο ίδιος. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτέλεσμα της εξυγίανσης και των επενδύσεων όλων αυτών των χρόνων, ήταν πως με το που ξεκίνησε η κρίση του Covid, οι υποδομές έφεραν αύξηση της κίνησης και οι ανταγωνιστές βασίστηκαν στα δίκτυα του ΟΤΕ. Πρόσθεσε δε, πως στην αρχή της κρισης  του Covid, "στην εταιρεία μας 13.000 άτομα βγήκαν σε online εργασία μέσα σε 72 ώρες".

Ερωτηθείς από τη δημοσιογράφο του ΑΝΤ1 Μαρία Σαράφογλου, που συντόνιζε τη συζήτηση για τη μεγαλύτερη πρόκληση της θητείας του στον ΟΤΕ, ο κ. Τζαμάζ τόνισε πως "η πιο δύσκολη στιγμή ήταν στην αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μου, λόγω της οικονομικής κρίσης. Εγώ ανέλαβα τον Νοέμβριο, το Καστελλόριζο ήταν τον Μάιο εκείνης της χρονιάς".

Ο κ. Τσαμάζ, περιγράφοντας τις συνθήκες εκείνης της εποχής, εξήγησε πως "η Ρυθμιστική Αρχή μάς επέβαλε να είμαστε 100% πιο ακριβοί από τους ανταγωνιστές μας. Το μεγάλο θέμα ήταν και η τιμολογιακή πολιτική, έπρεπε να βρούμε τρόπους να μειώσουμε τα κόστη λειτουργίας και έπρεπε να μειώσουμε το προσωπικό από το 20.000 στις 10.000. Το κόστος μισθοδοσίας ήταν 1 δισ. ευρώ και έπρεπε να κατέβει κάτω από 500.000".

Όπως υπογράμμισε περαιτέρω, "εκεί σχεδιάσαμε μια προσέγγιση, συζητήσαμε με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, υπήρξαν αντιδράσεις, όμως τελικά τους πείσαμε πως ήταν η μοναδική διέξοδος για την εξυγίανση. Παράλληλα, συμφωνήσαμε με τους μετόχους για μία τετραετία να μη δώσουμε μερίσματα. Παρουσιάσαμε προγράμματα εθελούσιας εξόδου και μειώσεων αποδοχών στους εργαζόμενους που ήταν πρωτοποριακά εκείνη την εποχή - και στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλοι,  τράπεζες κ.τ.λ". 

Πρόσθεσε επίσης "Η εταιρεία μέσα σε μία πενταετία μειώθηκε κατά 5.000 άτομα, όμως προσλάβαμε άλλους 3.000 εργαζόμενους. Ο συνδυασμός αποχώρησης των πιο παλιών και της έλευσης νεότερων εργαζομένων μας βοήθησε να αλλάξουμε την κουλτούρα της εταιρείας και να προσελκύσουμε πελάτες". 

Αναφερόμενος στη μακρά θητεία του στον ΟΤΕ, ο κ. Τσαμάζ τόνισε πως προ του 2004 ο μέσος όρος παραμονής ενός διοικητή στον ΟΤΕ, ήταν λιγότερο από δύο χρόνια. "Όταν αναλαμβάνεις μια εταιρεία και έχεις π.χ πλάνο δεκαετίας, δεν προλαβαίνεις ούτε μυρωδιά να πάρεις, να το πω λαϊκά, και αντικαθίστασαι. Με τους βασικούς μετόχους, όταν ανέλαβα εγώ, όσο θα πετύχαινα τους στόχους, δεν ετίθετο θέμα αλλαγής της διοίκησης" είπε.

Ως προς το "σπορ της τεχνολογίας" ο ίδιος διευκρίνισε πως δεν είναι ακριβό, "όταν ανέβεις στο τρένο. Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει πλέον σε κάθε έκφανση της καθημερινότητάς μας και θα αλλάξει τα πάντα, από τον τρόπο εκπαίδευσης μέχρι πολλές ειδικότητες" τόνισε.

Ερωτηθείς για την αποχώρησή του, φέτος το καλοκαίρι, ο κ. Τσαμάζ ανέφερε πως "για κάθε μάνατζερ, αθλητή, καλλιτέχνη, ίσως και δημοσιογράφο, λένε πως πρέπει να ξέρεις πότε είναι το κατάλληλο timing να αποχωρήσεις. Νομίζω πως για εμένα τώρα είναι η ιδανική στιγμή. Από πλευράς χρηματοοικονομικών δεικτών, είμαστε μία από τις καλύτερες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες της Ευρώπης. Η εταιρεία είναι αυτή τη στιγμή νοικοκυρεμένη, είναι στο peak των επιδόσεων και των αποδόσεών της, οπότε για μένα είναι πολύ σημαντικό πως αφήνω τη σκυτάλη στον διάδοχό μου έχοντας πλέον λύσει πολλά από τα προβλήματα που υπήρχαν όταν ανέλαβα".   

Αναφερόμενος στη συνταγή της επιτυχίας, δήλωσε χαρακτηριστικά πως "δεν είναι μονοδιάστατη, είναι συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Όραμα, στόχοι, επιμονή, όχι απογοήτευση στις αποτυχίες, ίσα ίσα από τις αποτυχίες μαθαίνεις, ειλικρίνεια, ακεραιότητα, ενσυναίσθηση, οικοδόμηση εμπιστοσύνης, ο λόγος σου να είναι συμβόλαιο, να προβάλλεις τη συνεισφορά των συνεργατών σου, να λύνεις προβλήματα".

Και κατέληξε: "θα σας το πω με μία φράση: Πρέπει να μπαίνεις στη θέση του άλλου. Είναι σημαντικό να φέρεσαι στους συνεργάτες σου όπως θα ήθελες να σου φερθούν".

Περισσότερα από Forbes

Vileda: Η ελληνική νοικοκυροσύνη φέρνει μερίσματα στους Γερμανούς

Σταθερή ανάπτυξη και διψήφια αύξηση κερδών για την ελληνική θυγατρική του ομίλου Freudenberg. Μερίσματα 4,1 εκατ. ευρώ στην τετραετία.

Ούζο Πλωμάρι: Το σχέδιο για να ξαναγεμίσει το "ποτήρι" των κερδών

Με ιστορία 130 ετών, που σχεδόν ταυτίζεται με την ίδια την ιστορία του ούζου, η Ποτοποιία Πλωμαρίου Ισίδωρος Αρβανίτης ποντάρει στη διαφοροποίηση.

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Στοά Αρσακείου: Η ιστορία, η ανάπλαση και η επόμενη μέρα

To ιστορικό κτίριο αποκτά νέα πνοή μέσα από ένα έργο ανάπλασης ύψους 20 εκατ. ευρώ της Legendary Food, η οποία έχει συνάψει μακροχρόνια μίσθωση διάρκειας 35 ετών.

Startups: Σημάδια κόπωσης στα ευρωπαϊκά exits

Η συνολική αξία των exits στην Ευρώπη για το πρώτο εξάμηνο του 2025 έφτασε τα 26,8 δισ. ευρώ, θέτοντας την ετήσια επίδοση σε τροχιά πτώσης κατά 12,3% σε σύγκριση με το 2024.

Delian Alliance Industries: Το ελληνικό αμυντικό success story που ανοίγει φτερά για την Ευρώπη

Η ελληνική startup ανακοίνωσε πρόσφατα την ολοκλήρωση χρηματοδότησης Series A ύψους 14 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Βιωσιμότητα ως στρατηγικό πλεονέκτημα

Και ως ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις.

Το διαχρονικό success stοry του καφέ - Ποιοι επενδύουν

Η αγορά του καφέ έχει μετατραπεί σε χρηματιστηριακό θρίλερ, με τις τιμές να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Μόνο το 2024 οι τιμές του Arabica σημείωσαν αύξηση 70%.

Gradient Labs: Η startup με Ελληνίδα co-founder που αλλάζει την τραπεζική εξυπηρέτηση

Δεν διατηρεί προς το παρόν φυσική παρουσία στην Ελλάδα, αλλά εξετάζει σοβαρά τις επιλογές επέκτασης.

Κλείνει για τον ΟΤΕ το κεφάλαιο "Ρουμανία"

Η πώληση της Telekom Romania Mobile οδεύει προς ολοκλήρωση, μετά το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της χώρας.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.