Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Η ναυτιλία των Ελλήνων καταγράφει για άλλη μια χρονιά εντυπωσιακή παρουσία στις διεθνείς αγορές, καθώς η 38η ετήσια έρευνα του περιοδικού Naftiliaki Greek Shipping Review καταγράφει ρεκόρ με 78 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να διαθέτουν στόλους άνω του ενός εκατομμυρίου dwt (νεκρού βάρους). Ο αριθμός αυτός ισοφαρίζει τα αποτελέσματα των ετών 2023 και 2020 και υπογραμμίζει τη σταθερή ανάπτυξη του ελληνικού ναυτιλιακού πλέγματος, το οποίο συνεχίζει να επενδύει σε νέα πλοία και να ανανεώνει τα χαρτοφυλάκιά του μέσω της αγοράς second-hand πλοίων. Στα μέσα Απριλίου 2025 οι 78 εταιρείες διαχειρίζονταν συνολικά 3.324 ποντοπόρα πλοία, δηλαδή 78 λιγότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η συνολική χωρητικότητα ανέρχεται σε περίπου 355 εκατομμύρια dwt, παρουσιάζοντας μείωση της τάξεως των 5,5 εκατομμυρίων dwt συγκριτικά με το 2024. Η φετινή λίστα περιλαμβάνει τέσσερις νέες εισόδους και ισάριθμες αποχωρήσεις σε σχέση με τους "tonne millionaires" του περασμένου έτους.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις περισσότερες ναυτιλιακές αγορές. Ακόμη και σε τομείς όπου η παρουσία τους δεν είναι κυρίαρχη, όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι ελληνικές εταιρείες κλείνουν σταδιακά την ψαλίδα με τους κορυφαίους παίκτες, αξιοποιώντας την εμπειρία τους και προσαρμοζόμενοι στις νέες απαιτήσεις της αγοράς. Οι μεγαλύτεροι όμιλοι εμφανίζονται σε πλεονεκτική θέση ώστε να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν στο διεθνές εμπόριο, επιβεβαιώνοντας την ικανότητα της ελληνικής ναυτιλίας να κινείται ευέλικτα και στρατηγικά.

Η διάρθρωση του ελληνικού στόλου αποτυπώνει και την ποικιλία που χαρακτηρίζει το κλάδο. Συνολικά δεκαεννέα εταιρείες έχουν αποκλειστικά έναν τύπο πλοίου, μία περισσότερη από πέρυσι. Δώδεκα στόλοι αποτελούνται μόνο από bulk carriers, έξι στόλοι δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στα δεξαμενόπλοια –καταγράφοντας αύξηση κατά μία εταιρεία– ενώ ένας στόλος είναι αφιερωμένος στα πλοία μεταφοράς αερίου. Παράλληλα, ορισμένες εταιρείες διατηρούν μικτούς στόλους, συνδυάζοντας ενεργειακά πλοία, δεξαμενόπλοια και πλοία υγραερίου, κάτι που ενισχύει την ανθεκτικότητα τους απέναντι στις διακυμάνσεις της αγοράς.

Σε αριθμούς, οι "tonne millionaires" διαχειρίζονται φέτος 1.452 bulk carriers, 1.051 δεξαμενόπλοια, 450 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία λειτουργούν 21 εταιρείες, 164 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers), 90 πλοία υγραερίου (LPG carriers) και 27 ψυγεία (reefers), εκ των οποίων τα 21 ανήκουν στη Laskaridis Shipping. Οι αριθμοί αυτοί υπογραμμίζουν ότι, παρά τις μειώσεις σε χωρητικότητα και αριθμό πλοίων, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί έναν από τους πιο ισχυρούς και διαφοροποιημένους στόλους στον κόσμο.

Η εικόνα που προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Naftiliaki είναι σαφής: η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να εξελίσσεται με σταθερά βήματα, προσαρμοζόμενη στις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς και διατηρώντας τον ηγετικό της ρόλο. Η συστηματική ανανέωση του στόλου, οι στρατηγικές τοποθετήσεις σε νέες παραγγελίες και η ενεργή παρουσία στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων διασφαλίζουν ότι η Ελλάδα παραμένει κορυφαία δύναμη στη ναυτιλία, παρά τις πιέσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος σε παγκόσμιο επίπεδο.

Περισσότερα από Forbes

Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Κερδισμένοι θα είναι οι εφοπλιστές που διαθέτουν σύγχρονα και αποδοτικά δεξαμενόπλοια.

Ελληνικές ναυτιλιακές στη Wall Street: Ισχυρή κερδοφορία, αλλά με αβεβαιότητες στον ορίζοντα

Καθαρά κέρδη που ξεπερνούν τα 1,8 δισ. δολάρια ανακοίνωσαν οι εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

ΟΝΕΧ: Νέο πενταετές επενδυτικό σχέδιο για τη Σύρο

Κεντρικός στόχος η ολιστική ανασυγκρότηση της Βιομηχανικής Μονάδας Σύρου.

Η Ελληνική Ionic Shipping επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη και εξοπλίζει όλο τον στόλο της με το σύστημα Orca AI

Την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης Orca AI στο σύνολο των πλοίων που συνθέτουν τον στόλο της ανακοίνωσε η Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Ionic Shipping,

Συγκέντρωση στόλων στην ελληνική ναυτιλία – Λιγότερες εταιρείες με περισσότερα πλοία

Στα μέσα της χρονιάς καταγράφηκαν 63 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλους άνω των 20 πλοίων

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Σταθερή πορεία και στοχευμένες κινήσεις από τις ελληνικές ναυτιλιακές

Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος μπαίνει στο δεύτερο μισό του 2025 με εμφανή σημάδια αντοχής.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χτίζουν το μέλλον

Δεκαπέντε νέοι τεχνίτες από τη ΔΥΠΑ πιάνουν δουλειά – Μήνυμα στήριξης από Κεραμέως και Ξενοκώστα.

Η ασπίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: Τι έδειξε το Συνέδριο των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Υπεράκτιων Πλοίων

Στο φως μια σκληρή αλλά απαραίτητη αποτύπωση της πραγματικότητας για 4 κρίσιμους τομείς της ναυτιλίας.

Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μικρότερες εταιρείες, που συχνά δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία ή τους πόρους.

Petrofin: Η μεγάλη επιστροφή της ελληνικής τραπεζικής στη ναυτιλία

Το 2024 οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν μπροστά στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.

Οι κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2025

Από τη Χίο έως τη Wall Street και από το CO2 shipping έως τις ναυαρχίδες του LNG, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να διαμορφώνουν το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.