Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο. Στόχος είναι να φτάσει ετήσιο κύκλο εργασιών 120 δισ. γουάν, δηλαδή περίπου 17 δισ. δολάρια, και να αναβαθμιστεί σε σημείο αναφοράς της διεθνούς ναυπηγικής. 

Στο νησί συγκεντρώνονται ήδη δύο από τα ισχυρότερα ναυπηγεία της Κίνας, η Hudong-Zhonghua και η Jiangnan, θυγατρικές της China State Shipbuilding Corporation (CSSC). 

Η νέα φάση προβλέπει ενίσχυση της παραγωγής σε LNG carriers, κρουαζιερόπλοια και car carriers, καθώς και επενδύσεις σε ερευνητικά κέντρα, προηγμένα συστήματα πρόωσης και λύσεις καυσίμων χαμηλών εκπομπών. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νέο ναυπηγείο της Hudong-Zhonghua, αξίας 2,5 δισ. δολαρίων, που θα αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα LNG από έξι σε δέκα και πλέον πλοία.

Η ανακοίνωση έγινε σε μια δύσκολη περίοδο για τη ναυπηγική βιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2025, οι παγκόσμιες παραγγελίες πλοίων μειώθηκαν κατά 54%, στα 19,8 εκατ. cgt, ενώ τον Ιούνιο η πτώση άγγιξε το 81%.

Τα LNG carriers, τα οποία βρίσκονται στο επίκεντρο του κινεζικού σχεδιασμού, περιορίστηκαν από 158 παραγγελίες το 2023 σε μόλις 44 στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Με τέτοιους αριθμούς, η Σαγκάη αναλαμβάνει σοβαρό ρίσκο να δημιουργήσει υπερπροσφορά δυναμικότητας σε μια αγορά που αυτή τη στιγμή συρρικνώνεται. 

Παράλληλα, το Changxing συγκεντρώνει διαφορετικές παραγωγικές μονάδες της CSSC. Η συγκέντρωση αυτή υπόσχεται οικονομίες κλίμακας, αλλά προϋποθέτει αποτελεσματικό συντονισμό για να αποφευχθεί ο εσωτερικός ανταγωνισμός ανάμεσα στα ίδια κινεζικά ναυπηγεία.

Το Section 301 και η κινεζική απάντηση

Το σχέδιο δεν μπορεί να εξεταστεί έξω από το πλαίσιο της αμερικανικής έρευνας Section 301, που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2025. 

Ως γνωστόν το USTR κατέληξε ότι οι κινεζικές πρακτικές στη ναυπηγική και στη ναυτιλία είναι "μη εύλογες και διακριτικές", και τον Απρίλιο οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν στοχευμένα τέλη για κινεζικά πλοία που θα καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια. 

Η εφαρμογή ξεκινά με μεταβατική περίοδο 180 ημερών χωρίς χρέωση, αλλά από τον Οκτώβριο του 2025 θα επιβληθούν τέλη με βάση το net tonnage και το φορτίο. Στα car carriers προβλέπεται ειδική φόρμουλα χρέωσης ανά μονάδα (CEU), ενώ σε δεύτερη φάση θα ενταχθούν και τα LNG carriers.

Η συζήτηση στις ΗΠΑ ξεπερνά το καθαρά εμπορικό πεδίο. Η Ουάσιγκτον έχει εντάξει στο πακέτο μέτρων και τον περιορισμό πρόσβασης σε ψηφιακές πλατφόρμες logistics όπως το LOGINK, με το επιχείρημα ότι τα δεδομένα κίνησης πλοίων και φορτίων αποτελούν στρατηγική πληροφορία. Το Section 301 είναι επομένως εργαλείο οικονομικού και τεχνολογικού ελέγχου, με στόχο να περιορίσει την κινεζική παρουσία σε κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού.

Το Changxing δεν δημιουργήθηκε ως απάντηση στο Section 301, καθώς οι επενδύσεις σε νέες μονάδες είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2021. Ωστόσο, η δημοσιοποίηση του σχεδίου μέσα στο καλοκαίρι του 2025, λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση των αμερικανικών μέτρων, λειτουργεί πολιτικά και συμβολικά. 

Η Κίνα δείχνει ότι θα συνεχίσει να επενδύει σε πλοία υψηλής τεχνολογίας, θα μειώσει την εξάρτησή της από ξένους προμηθευτές και θα εδραιώσει αυτάρκεια σε κρίσιμα τμήματα της ναυπηγικής. Η CSSC άλλωστε έχει διπλό ρόλο, καθώς τροφοδοτεί όχι μόνο την εμπορική ναυτιλία αλλά και το κινεζικό πολεμικό ναυτικό.

Οι συνέπειες για την Ευρώπη και την Ελλάδα

Η κινεζική στρατηγική έχει άμεσο ενδιαφέρον για την Ευρώπη και ιδίως για την Ελλάδα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες που έχουν παραγγείλει κινεζικής κατασκευής LNG carriers ή car carriers θα βρεθούν αντιμέτωποι με επιπλέον κόστος όταν τα πλοία αυτά καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια.

Οι αποφάσεις για νέες παραγγελίες τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα σταθμίσουν όχι μόνο το κόστος και τη διαθεσιμότητα slot στα κινεζικά ναυπηγεία, αλλά και το ρυθμιστικό ρίσκο από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στον ανταγωνισμό εισέρχονται ξανά τα νοτιοκορεατικά και ιαπωνικά ναυπηγεία, που προβάλλουν ως εναλλακτική για πλοιοκτήτες που θέλουν να αποφύγουν τις αμερικανικές χρεώσεις.

Η Σαγκάη, με το στοίχημα των 17 δισ., επιχειρεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο ναυπηγικής, επιδεικνύοντας τεχνολογική υπεροχή και αντοχή απέναντι στις πιέσεις της Ουάσιγκτον. 

Το αν αυτή η στρατηγική θα αποδώσει εξαρτάται από τρεις παραμέτρους: την εξέλιξη της διεθνούς ζήτησης για πλοία LNG και κρουαζιέρας, την τελική μορφή των αμερικανικών μέτρων και την ικανότητα της CSSC να ενοποιήσει και να αποδώσει πραγματική αποδοτικότητα στο Changxing. 

Η επένδυση δεν είναι απλώς βιομηχανικό project, αλλά κομμάτι της γεωπολιτικής αντιπαράθεσης ΗΠΑ–Κίνας, με άμεσες συνέπειες για την παγκόσμια ναυτιλία.

Περισσότερα από Forbes

Tesla: Πρόταση για νέο πακέτο αποδοχών στον Έλον Μασκ έως $1 τρισ. - Πρωτοφανές στην εταιρική ιστορία των ΗΠΑ

Στόχος να παρακινηθεί ο μεγιστάνας να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα 10 χρόνια.

Ηχηρό μήνυμα Πούτιν - Σι Τζινπίνγκ σε Τραμπ: "Οι δασμοί σας δεν θα αποτρέψουν μια νέα παγκόσμια τάξη"

Οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ έχουν αναγκάσει τη Ρωσία να στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα.

SPOROS Platform: Κινητοποιεί επενδύσεις €60 εκατ. για την Κυκλική Μετάβαση της πραγματικής οικονομίας

Στόχος της ομάδας είναι να κλείσει deals που έχουν ωριμάσει σε βάθος χρόνου, με επενδύσεις συνολικού ύψους έως 30 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ελλάκτωρ: Ξεκινά η μετάβαση σε εταιρεία ακινήτων και υποδομών τουρισμού

Ακίνητα φιλοξενίας και η ανάπτυξη της Μαρίνας Αλίμου θα βρεθούν στο επίκεντρο της διοίκησης το επόμενο διάστημα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντικά τα οφέλη από έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό

Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ υλοποιεί δύο σημαντικά "τοπόσημα" στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Σε θετική τροχιά οι θυγατρικές του ΟΤΕ

Το 2024, παρά τις προκλήσεις, οι εταιρείες του ομίλου πέτυχαν σε γενικές γραμμές ανάπτυξη, επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιό τους.

Νιτσιάκος: Ιστορικά κέρδη και τζίρος άνω των 500 εκατ.

Αυξημένα έσοδα στα 527,4 εκατ. το 2024 με αύξηση κερδών 40%. Τα μερίδια και τι λέει ο ορκωτός. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση κοτόπουλου και οι εταιρείες holding της οικογένειας.

Τα ψεύδη του Μασκ για τα αυτόνομα οχήματα της Tesla του γυρίζουν μπούμερανγκ

Τα νομικά προβλήματα δεν έχουν ακόμη τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στην Tesla, αλλά "πληγώνουν" τη φήμη της.

Εμπορευματικά κι επιχειρηματικά κέντρα 500 εκατ. ευρώ προχωρούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση εκτάσεων άνω των 1.000 στρεμμάτων μέσω της μετατροπής τους σε "κόμβους" διαμετακομιστικού εμπορίου

Vileda: Η ελληνική νοικοκυροσύνη φέρνει μερίσματα στους Γερμανούς

Σταθερή ανάπτυξη και διψήφια αύξηση κερδών για την ελληνική θυγατρική του ομίλου Freudenberg. Μερίσματα 4,1 εκατ. ευρώ στην τετραετία.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.