Εμπορευματικά κι επιχειρηματικά κέντρα 500 εκατ. ευρώ προχωρούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Εμπορευματικά κι επιχειρηματικά κέντρα 500 εκατ. ευρώ προχωρούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Του Νίκου Ρουσάνογλου

Στην "τελική ευθεία” αναμένεται να βρεθούν από το φθινόπωρο οι δύο διαγωνισμοί για την ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για επενδύσεις που θα προσεγγίσουν τα 500 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τον ρόλο της χώρας στο διαμετακομιστικό εμπόριο. Πρόκειται για έργα που θα αξιοποιήσουν σημαντικά ακίνητα, όπως το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη, αλλά και ακίνητα 437 στρεμμάτων στον Δήμο Φυλής. Αμφότερες οι συμβάσεις έχουν ωριμάσει και προωθούνται από την ειδική μονάδα μεγάλων συμβάσεων του Υπερταμείου (PPF).

Ο διαγωνισμός για το έργο της Φυλής, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 200-250 εκατ. ευρώ, οδεύει πλέον προς το στάδιο της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα, κάτι που αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του φθινοπώρου. Ωστόσο, τα σχήματα που αναμένεται να συμμετάσχουν έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, η Goldair Cargo έχει συμπράξει πλέον με την Aegean Oil του ομίλου Μελισσανίδη, αντί της χωριστής συμμετοχής τους μέχρι πρότινος. Παράλληλα, έχει αποχωρήσει από τη συνέχεια του διαγωνισμού ο όμιλος Βεΐνογλου. Εκτός από την κοινοπραξία Aegean Oil-Goldair Cargo, στον διαγωνισμό συνεχίζουν η FINCOP Infrastructure του ομίλου Κοπελούζου και η κοινοπραξία των εξής εταιρειών: ΕΙΔΗΣΕΟΦΩΝΙΚΗ ΕΛΛΑΣ - CALL CENTER ΕΛΛΑΣ - ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ - ΛΕΒΑΝΤΕ ΕΞΠΡΕΣΣ – PLANNING - Π.ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ & ΣΙΑ.

Η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στη Φυλή θεωρείται ως ιδιαίτερα κρίσιμο για την Αττική, καθώς προβλέπει την μετεγκατάσταση των περίπου 400 διαμεταφορικών πρακτορείων και μεταφορικών εταιρειών, που σήμερα λειτουργούν, συχνά με "θολό” καθεστώς αδειοδότησης σε διάφορα τμήματα του Ελαιώνα. Η μετακίνησή τους σε έναν οργανωμένο υποδοχέα με τις κατάλληλες υποδομές (π.χ. επαρκές οδικό δίκτυο για τα μεγάλα φορτηγά, σημεία ξεκούρασης οδηγών κτλ.) θα αλλάξει το "modus operandi” μιας σημαντικής δραστηριότητας. Παράλληλα, αναμένεται να λειτουργήσει θετικά και ως προς την κυκλοφοριακή "συμφόρηση” τόσο στην περιοχή αυτή, μειώνοντας τους χρόνους άφιξης κι αναχώρησης των φορτηγών, όσο και συνολικά στην ευρύτερη περιοχή του Κηφισού και του Ελαιώνα (π.χ. Πειραιώς, Χαμοστέρνας, Πέτρου Ράλλη, Ιερά Οδός κτλ.). Στα θετικά αναμένεται να προσμετρηθεί και η απελευθέρωση σημαντικών τμημάτων του Ελαιώνα, που θα μπορούσαν να εξωραϊστούν και να αξιοποιηθούν για νέες χρήσεις, π.χ. δημιουργίας ελεύθερων χώρων πρασίνου, ανάπτυξης κατοικιών και δη κοινωνικής στέγης και άλλες χρήσεις, π.χ. εμπορικές, ακόμα και φιλοξενίας.
Η έκταση την Φυλή αναμένεται να μετατραπεί σε ένα "πράσινο” επιχειρηματικό πάρκο, με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει την εκμετάλλευση και διαχείριση του ακινήτου και των υποδομών τους για διάστημα 35 ετών. Παράλληλα, προβλέπεται και ειδική χρήση τουριστικών καταλυμάτων-ξενοδοχείων για την ορθή λειτουργία του πάρκου.

Στο επόμενο στάδιο έχει εισέλθει και ο διαγωνισμός που αφορά στην αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, όπου επίσης προωθείται το πρώτο επιχειρηματικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας. Αυτήν την περίοδο πραγματοποιείται ο ανταγωνιστικός διάλογος από τον οποίο θα προκύψουν οι επιμέρους όροι του διαγωνισμού, ώστε στη συνέχεια να "ανοίξει ο δρόμος” για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Πιθανώς να υπάρξουν νεότερα την περίοδο πριν και μετά την ΔΕΘ (Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης), καθώς το έργο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό για την περιοχή και λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια από την αρχική προσπάθεια (2017) αξιοποίησης της έκτασης των 672 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ. Στον διαγωνισμό συμμετέχει το σχήμα Aktor-Goldair Cargo και ο ΟΛΘ, ενώ έχουν αποχωρήσει η Noval Property και η κοινοπραξία Trade Logistics-ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, το ρεαλιστικότερο χρονοδιάγραμμα προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στις αρχές του 2026.

Περισσότερα από Forbes

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε. "Είμαι πάντα ανικανοποίητος και εμμονικός στην αναζήτηση της τελειότητας".

Tesla: Πρόταση για νέο πακέτο αποδοχών στον Έλον Μασκ έως $1 τρισ. - Πρωτοφανές στην εταιρική ιστορία των ΗΠΑ

Στόχος να παρακινηθεί ο μεγιστάνας να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα 10 χρόνια.

SPOROS Platform: Κινητοποιεί επενδύσεις €60 εκατ. για την Κυκλική Μετάβαση της πραγματικής οικονομίας

Στόχος της ομάδας είναι να κλείσει deals που έχουν ωριμάσει σε βάθος χρόνου, με επενδύσεις συνολικού ύψους έως 30 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ελλάκτωρ: Ξεκινά η μετάβαση σε εταιρεία ακινήτων και υποδομών τουρισμού

Ακίνητα φιλοξενίας και η ανάπτυξη της Μαρίνας Αλίμου θα βρεθούν στο επίκεντρο της διοίκησης το επόμενο διάστημα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντικά τα οφέλη από έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό

Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ υλοποιεί δύο σημαντικά "τοπόσημα" στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Σε θετική τροχιά οι θυγατρικές του ΟΤΕ

Το 2024, παρά τις προκλήσεις, οι εταιρείες του ομίλου πέτυχαν σε γενικές γραμμές ανάπτυξη, επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιό τους.

Νιτσιάκος: Ιστορικά κέρδη και τζίρος άνω των 500 εκατ.

Αυξημένα έσοδα στα 527,4 εκατ. το 2024 με αύξηση κερδών 40%. Τα μερίδια και τι λέει ο ορκωτός. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση κοτόπουλου και οι εταιρείες holding της οικογένειας.

Τα ψεύδη του Μασκ για τα αυτόνομα οχήματα της Tesla του γυρίζουν μπούμερανγκ

Τα νομικά προβλήματα δεν έχουν ακόμη τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στην Tesla, αλλά "πληγώνουν" τη φήμη της.

Vileda: Η ελληνική νοικοκυροσύνη φέρνει μερίσματα στους Γερμανούς

Σταθερή ανάπτυξη και διψήφια αύξηση κερδών για την ελληνική θυγατρική του ομίλου Freudenberg. Μερίσματα 4,1 εκατ. ευρώ στην τετραετία.

Ούζο Πλωμάρι: Το σχέδιο για να ξαναγεμίσει το "ποτήρι" των κερδών

Με ιστορία 130 ετών, που σχεδόν ταυτίζεται με την ίδια την ιστορία του ούζου, η Ποτοποιία Πλωμαρίου Ισίδωρος Αρβανίτης ποντάρει στη διαφοροποίηση.

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.