Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν πάντα καινοτόμος. Η συλλογή Armani Privé Άνοιξη/Καλοκαίρι 2007 ήταν η πρώτη συλλογή υψηλής ραπτικής που μεταδόθηκε ζωντανά στο διαδίκτυο, καθώς και μέσω MSN και κινητών τηλεφώνων. Ο δημιουργός υπήρξε επίσης αφοσιωμένος φιλάνθρωπος, συνεργάτης των διεθνών πρωτοβουλιών Product Red, UNICEF Tab Project και Green Cross International, μεταξύ πολλών άλλων κατά τη διάρκεια  της ζωής του.

Το πρωί της 4ης Σεπτεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε ότι ίσως ο πιο διάσημος Ιταλός σχεδιαστής στον κόσμο πέθανε στο σπίτι του σε ηλικία 91 ετών. Ο 90χρονος είχε αφιερώσει πάνω από 60 χρόνια ως μια δύναμη του καλού στον χώρο της υψηλής μόδας. Σήμερα ο κόσμος έχασε έναν άνθρωπο αφοσιωμένο στην αριστεία· ήμασταν τυχεροί που τον είχαμε για όσο τον είχαμε. Η μνήμη του θα είναι πάντα ευλογία.

Τα πρώτα χρόνια του Αρμάνι και η εισαγωγή στη μόδα

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι γεννήθηκε στην Πιατσέντσα της Βόρειας Ιταλίας, στις 11 Ιουλίου 1934, το μεσαίο παιδί ενός λογιστή και μιας νοικοκυράς. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και τα χρόνια πριν και μετά από αυτόν υπήρξαν καταστροφικά για την Ιταλία και για πολλά από αυτά τα χρόνια η οικογένεια Αρμάνι υπέφερε από την πείνα. Ως παιδί, κατά τη διάρκεια του πολέμου, ο Αρμάνι και οι φίλοι του έπαιζαν στους δρόμους με μη εκραγέντα βλήματα· ένα εξερράγη, σκοτώνοντας ένα παιδί και τραυματίζοντας σοβαρά τον Τζόρτζιο. Αργότερα ο σχεδιαστής δήλωσε ότι "ο πόλεμος μου έμαθε ότι δεν είναι όλα λαμπερά".

Μετά τον πόλεμο σπούδασε ιατρική την οποία εγκατέλειψε αφού προηγουμένως είχε εγκαταλείψει και το  Liceo Scientifico Leonardo da Vinci   στο Μιλάνο και κατετάγει στον στρατό. Υπηρέτησε σε στρατιωτικό νοσοκομείο στη Βερόνα, γεγονός που του επέτρεπε να επισκέπτεται τις επιδείξεις μόδας κάθε σεζόν· σύντομα άρχισε να σκέφτεται την πιθανότητα να ακολουθήσει διαφορετική πορεία ζωής.

Γύρω στο 1957 ξεκίνησε να εργάζεται στο πολυκατάστημα La Rinascente, ως διακοσμητής βιτρινών και πωλητής, αναδεικνύοντας νέους σχεδιαστές όπως η Marimekko.

Παρόλο που αργότερα έγινε ο πιο γνωστός και εμπορικά επιτυχημένος Ιταλός σχεδιαστής στον κόσμο, ο Αρμάνι δεν είχε καμία επίσημη εκπαίδευση στη μόδα. Η τεχνογνωσία του, ιδιαίτερα στα υφάσματα, προήλθε από χρόνια έρευνας, λιανικής εμπειρίας και προσεκτικής προσοχής στις ανάγκες των πελατών.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 εργάστηκε στον Nino Cerruti, όπου ξεκίνησε να σχεδιάζει ανδρικά ρούχα. Εκείνη την εποχή το αυστηρό βρετανικό στιλ  έφτανε στο τέλος του και το κενό ήρθε να το καλύψει ο Αρμάνι.

Πώς ο Αρμάνι άλλαξε το ανδρικό κοστούμι

Παραδοσιακά, το ανδρικό κοστούμι ήταν αυστηρό, με επένδυση και βάτες. Ο Αρμάνι αφαίρεσε τα εσωτερικά στρώματα, έριξε τις βάτες και απλοποίησε τις γραμμές, δίνοντάς του πιο μαλακή φόρμα. Έκανε τα ανδρικά ρούχα ελαφρώς πιο θηλυκά και τα γυναικεία πιο ανδρικά, δημιουργώντας μια αρσενικο-θηλυκή αισθητική που άλλαξε τον τρόπο που ο κόσμος ντυνόταν για δουλειά.

Μετά από χρόνια εργασίας για άλλους οίκους, το 1966 γνώρισε τον Σέρτζιο Γκαλεότι, με τον οποίο συνδέθηκε ερωτικά. Ο Γκαλεότι τον ενθάρρυνε να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία και το 1977 ιδρύθηκε στο Μιλάνο η Giorgio Armani S.p.A.

Μέσα σε μια δεκαετία έγινε ο πιο εμπορικός Ευρωπαίος σχεδιαστής στις ΗΠΑ. Το 1980 έντυσε τον Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία American Gigolo, ακολουθούμενος από το The Untouchables και το Miami Vice. Για δεκαετίες έντυνε τις μεγαλύτερες διασημότητες του κόσμου στα κόκκινα χαλιά.

Τη δεκαετία του ’90 η εταιρεία επεκτάθηκε σε Armani Jeans, Emporio Armani, γυαλιά, καλλυντικά και αρώματα (με την L’Oreal). Ο ιταλικός Τύπος τον αποκάλεσε "Βασιλιά Τζόρτζιο" και το GQ έγραψε ότι δημιούργησε το "total look".

Το 1985 όμως, ο σύντροφός του Γκαλεότι πέθανε από ασθένεια σχετιζόμενη με το AIDS, στα 40 του. Ο Αρμάνι σκέφτηκε να αποσυρθεί, αλλά αποφάσισε ότι θα τιμούσε τη μνήμη του συνεχίζοντας.

Η Αυτοκρατορία και η Κληρονομιά του Αρμάνι

Ο Αρμάνι δεν έκανε ποτέ οικογένεια· μετά τον θάνατο του συντρόφου του αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στη δουλειά, μετατρέποντας έναν μικρό οίκο σε παγκόσμια αυτοκρατορία δισεκατομμυρίων. Δεν δέχθηκε ποτέ εξωτερικούς επενδυτές, διατηρώντας τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας και χρησιμοποιώντας τη δύναμή του για θετικές αλλαγές στη μόδα. Το 2006, μετά τον θάνατο μοντέλου από νευρική ανορεξία, ήταν ο πρώτος που αρνήθηκε να συνεργαστεί με μοντέλα με δείκτη μάζας σώματος κάτω από 18. Το 2016 δεσμεύτηκε να σταματήσει τη χρήση γούνας ζώων.

Το 2019 η εταιρεία υπέγραψε το Fashion Pact, ενώ το 2021 ενίσχυσε το τμήμα βιωσιμότητας, με άξονες "Άνθρωποι, Πλανήτης, Ευημερία". Δημιούργησε συλλογές από ανακυκλωμένα υλικά και οργανικές ίνες, ενώ από το 2022-23 σταμάτησε εντελώς τη χρήση μαλλιού ανκορά.

Μεγάλος φίλαθλος, σχεδίασε τις στολές της Ιταλίας για τους Ολυμπιακούς του 2012, αλλά και εμφανίσεις για την Τσέλσι και την Εθνική Αγγλίας. Ακόμη και όταν υπήρξαν εντάσεις με την Άννα Γουίντουρ το 2014, προτίμησε να παραμείνει αφοσιωμένος στο έργο του.

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε. "Είμαι πάντα ανικανοποίητος και εμμονικός στην αναζήτηση της τελειότητας· δεν σταματώ μέχρι να πετύχω το αποτέλεσμα που θέλω."

Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατό του, ο Όμιλος Armani ανέφερε ότι ο Τζόρτζιο "εργαζόταν μέχρι τις τελευταίες του ημέρες".

Διαβάστε ακόμη

* Η σκληρή Μελόνι, ο μπαμπάς Ντράγκι: Τι έλεγε ο Αρμάνι για τους Ιταλούς πολιτικούς

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

ΕΨΑ: Νέα κεφαλαιακή "ένεση" από Ν. Καραμούζη - Τετραπλασιάστηκαν οι ζημιές

Με τρεις αυξήσεις κεφαλαίου ύψους 12,8 εκατ. σε δύο χρόνια και ζημιές στα 4,44 εκατ. ευρώ, η ιστορική εταιρεία αναψυκτικών δίνει μάχη για να γυρίσει σελίδα. Τα μερίδια αγοράς εφέτος.

Ο Jeff Bezos πλουσιότερος κατά 10 δισ. δολάρια μετά τη συμφωνία Amazon - OpenAI

Πέρα από την Amazon, είναι ιδιοκτήτης της Washington Post και της Blue Origin

Μοτοδυναμική: Η νέα κινεζική φίρμα και η ώθηση από τα Cayenne

Στόχος, όπως επισημάνθηκε, δεν είναι η άμεση κατάκτηση της αγοράς αυτοκινήτου για το 2026, αλλά η σταδιακή και στρατηγική ενδυνάμωση της θέσης της εταιρείας μέχρι το 2029.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Οι πιο ακριβοπληρωμένοι... μετά θάνατον celebrities για το 2025

Οι μουσικοί κυριαρχούν και φέτος στη λίστα, καταλαμβάνοντας 10 από τις 13 πρώτες θέσεις, με συνολικά κέρδη 541 εκατ. δολαρίων προ φόρων.

Intracom Telecom: Προμηθεύει τη SkyTelecom με τεχνολογίες FWA για ασύρματο Gigabit Internet

Η υπηρεσία SkyLink του παρόχου φέρνει ταχύτητες gigabit στα ελληνικά νοικοκυριά.

Η METLEN παρέδωσε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη του ιστορικού κτιριακού συγκροτήματος στο Στρατόπεδο "Στρατάρχη Παπάγου"

Πραγματοποιήθηκε εχθές, στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η τελετή παράδοσης του έργου της νέας σύγχρονης βιοκλιματικής πρόσοψης του Υπουργείου, μιας εμβληματικής δωρεάς της METLEN.

Η UniCredit ανεβάζει τη συμμετοχή της στην Alpha Bank στο 29,5% με έγκριση της ΕΚΤ

Η UniCredit πιστεύει ακράδαντα στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας.

Η Chloé στην luxury ελληνική αγορά: Η στρατηγική επένδυση μέσω του ομίλου Φάις

Το νέο κατάστημα, στο ιστορικό κτίριο City Link επί της οδού Σταδίου 4, άνοιξε τις πόρτες του στα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Έφυγε από τη ζωή ο Τζόρτζιο Αρμάνι

Ο εμβληματικός σχεδιαστής έγινε συνώνυμο του σύγχρονου ιταλικού στυλ και της κομψότητας. Σε λαϊκό προσκύνημα η σορός του, ανακοίνωσε η εταιρεία.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.