Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Της Ξανθής Γούναρη

Με 400 εκατ. ευρώ στο "οπλοστάσιο" της, σύμμαχο την Oak Hill Advisors, έναν επενδυτή παγκόσμιας εμβέλειας, έναν αποδεδειγμένο πολλαπλασιαστή επενδυμένου κεφαλαίου στο 2,0x και έναν εντυπωσιακό εσωτερικό βαθμό απόδοσης (IRR) 48,4% από το 2021 μέχρι σήμερα, η Ideal Holdings παίζει σε πολλά ταμπλό και -το σημαντικότερο- κερδίζει.

Βέβαια όχι χωρίς κόπο. Και ειδικά όταν έχει να "παλέψει" με τις κυβερνητικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, από τον οποίο, σύμφωνα με τον Λάμπρο Παπακωνσταντίνου, πρόεδρο του Δ.Σ. της Ideal, "δυστυχώς, με κεφαλαία γράμματα, απουσιάζουν τα προϊόντα αγροδιατροφής". "Δεν ξέρω τι άλλο βγάζει η Ελλάδα", σχολίασε σκωπτικά ο μαέστρος των deals.

Νέο εργοστάσιο και νέα εξαγορά

Αυτή η "απουσία" σημαίνει καμιά επιχορήγηση για το αναγκαίο καινούργιο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης, τον νέο βραχίονα της εισηγμένης στα τρόφιμα μαζί με τη Χαλβατζής.

Ωστόσο  επένδυση ύψους 35 εκατ. ευρώ με 130 θέσεις εργασίας, η οποία θα προσθέσει στο δυναμικό των 600 παραγωγών της εταιρείας 300 νέους διπλασιάζοντας την παραγωγή, "θα γίνει με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο", όπως ξεκαθάρισε χθες ο επικεφαλής, απαντώντας σε ερώτηση του Capital, αν και μετατίθεται για το 2027.

"Είμαστε στο δίλημμα του αν θα επενδύσουμε στη Λάρισα που έχει χτυπηθεί από τον Daniel, αξιοποιώντας το παλιό εργοστάσιο της Froza, ή θα φτιάξουμε καινούριο εργοστάσιο στη Βόρεια Ελλάδα", σημείωσε, εξηγώντας ότι η εταιρεία δουλεύει στο 80% του capacity της άρα, δεν μπορεί να μεγαλώσει άλλο χωρίς νέα παραγωγική μονάδα.

Ο διορατικός Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, που "τρέχει" τον εισηγμένο πολυμετοχικό όμιλο με χαρακτηριστικά private equity, ήδη έχει "λοκάρει" πιθανούς στόχους σε Ελλάδα και εξωτερικό με παρεμφερές αντικείμενο, με την Μπάρμπα Στάθης που "κουμπώνουν" με το δίκτυο διανομής της. "Δεν μπορείς να έχεις εταιρεία με κατεψυγμένα και να μοιράζεις σοκολάτες, γιατί είναι άλλο το δίκτυο", τόνισε ο ίδιος. Στόχος είναι η μεγέθυνση του αποτυπώματος της εμβληματικής εταιρείας κατεψυγμένων λαχανικών και έτοιμων γευμάτων εντός και εκτός συνόρων.

Τριψήφιο νούμερο

"Συζητήσεις γίνονται", αποκάλυψε ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, ενώ μπορεί η συμφωνία να κλείσει μέσα στο 2025 ή στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Το ύψος της εξαγοράς; "Κοντά σε τριψήφιο ποσό", όπως είπε χαρακτηριστικά. "Όταν προσθέσεις κάτι στην υφιστάμενη δραστηριότητα, δεν μπορεί να είναι μεγάλο. Αν είναι καινούργιο, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι μικρό γιατί δεν κουνάει η βελόνα".

Για άλλη μια φορά πάντως ο κύριος Παπακωνσταντίνου, απέκλεισε κατηγορηματικά τα σενάρια περί εξαγοράς της Vivartia ή της ΔΕΛΤΑ.

Με μερίδιο 57% τα έσοδα της Μπάρμπα Στάθης φέτος αναμένεται να φτάσουν τα 128 εκατ. από 121 εκατ. το 2024, με στόχο τα 165 εκατ. το 2028, σύμφωνα με την παρουσίαση που έκανε ο διευθύνων σύμβουλος, Νικήτας Ποθουλάκης. Σε επίπεδο κερδοφορίας το EBITDA εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 15 εκατ. (+9%), με ορίζοντα τα 23 εκατ. το 2028. Τα προ φόρων κέρδη εκτιμώνται στα 8 εκατ. ευρώ φέτος, ενώ θα διπλασιαστούν στα 15 εκατ. το 2028. Το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας προβλέπει συνολικές επενδύσεις 64 εκατ. ευρώ έως το 2028.

Αττικά Πολυκαταστήματα: Το ελληνικό Selfridges με καλύτερα νούμερα

Αν η Μπάρμπα Στάθης είναι το μεγαλύτερο στοίχημα για την Ideal, τα Αττικά Πολυκαταστήματα είναι το πιο επικερδές. Η εξαγορά των 100 εκατ. ευρώ το 2023 αποδεικνύεται χρυσή ευκαιρία, αφού τα έσοδα θα ανέλθουν στα 300 εκατ. ευρώ το 2028, από 242 εκατ. ευρώ φέτος, με το EBITDA margin να διπλάσιο από τα ευρωπαϊκά πολυκαταστήματα.

"Επειδή ανήκουμε σε ένα association των πολυκαταστημάτων, που είναι το Selfridges, το KaDeWe, το Rinascente κ.λπ., το Attica έχει το καλύτερο περιθώριο στην Ευρώπη. Έχει 12%, οι άλλοι έχουν 5%-6%", υπογράμμισε με περηφάνια ο κύριος Παπακωνσταντίνου.

Το επιχειρηματικό μοντέλο που "τρέχει" μόνο του

Το μυστικό της κερδοφορίας κρύβεται σε ένα έξυπνο επιχειρηματικό μοντέλο. Το 58% των πωλήσεων προέρχεται από εμπόρευμα που επιστρέφεται 100% στους προμηθευτές – δηλαδή zero risk για απούλητο απόθεμα. Οι προμηθευτές όχι μόνο αναλαμβάνουν το κακό κόστος, αλλά και βάζουν δικούς τους υπαλλήλους στα corners και συμμετέχουν στο κόστος διαμόρφωσης των χώρων.

Το υπόλοιπο 42% είναι προϊόντα που αγοράζουν οι ίδιοι απευθείας από ξένους οίκους – πιο "ψαγμένες", πιο exclusive μάρκες, πολλές κατ' αποκλειστικότητα – όπου έχουν υψηλότερο μεικτό κέρδος και ποσοστά επιστροφής 10%-20%.

"Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουμε φέρει 180 νέες "ψαγμένες" μάρκες, εκ των οποίων πολλές είναι κατ' αποκλειστικότητα στα Αττικά, διότι οι πελάτες είναι καλά ενημερωμένοι και αναζητούν διαρκώς νέες εμπειρίες", εξήγησε ο Δημοσθένης Μπούμης, CEO της Αττικά Πολυκαταστήματα.

City Link: "Οτιδήποτε αδειάζει, το παίρνουμε"

Η επέκταση των attica κατά 3.500 τ.μ., που μαζί με την ψηφιακή αναβάθμιση του καναλιού ηλεκτρονικών πωλήσεων προβλέπεται στο επενδυτικό πλάνο των 20 εκατ. ευρώ την τριετία 2026-2028, έχει πολλαπλή στόχευση. Σε πρώτη φάση είναι το City Link στο Σύνταγμα, που αποτελεί benchmark της εταιρείας, και ήδη κατέχει το 60% της επιφάνειας.

"Οτιδήποτε αδειάζει στο City Link θα το παίρνουμε. Σίγουρα θα φύγει η Πειραιώς από τον 6ο και μέσα στον Ιανουάριο θα μεταφέρουμε τα γραφεία μας", ανακοίνωσε ο κύριος Μπούμης.

"Θα συνεχίσουμε να φέρνουμε νέες μάρκες και υπηρεσίες, μπαίνοντας παράλληλα σε νέες κατηγορίες, όπως το home design που θα κάνει την εμφάνισή του στον έκτο όροφο τον Μάρτιο, ενώ θα δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι F&B, πέρα από το Carpo", πρόσθεσε ο ίδιος.

Τα μίνι attica και τα εμπορικά κέντρα της Lamda

Η νέα στρατηγική περιλαμβάνει επίσης νέα σημεία με το brand attica, τα οποία όμως θα  είναι μικρότερα formats από αυτά που γνωρίζουν σήμερα οι καταναλωτές, ενώ θα αναπτυχθούν και monobrand μπουτίκ  και specialty stores.

Τα μίνι attica θα είναι μονοθεματικά καταστήματα με μία κατηγορία προϊόντων, όπως τσάντες ή καλλυντικά. Θα δημιουργηθεί δηλαδή, όπως αναφέρθηκε, μια μικρή αλυσίδα εκτός πολυκαταστήματος, τόσο στην Αττική, όπου δεν υπάρχει κάλυψη, όσο και σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας.

Σε ό,τι αφορά τα νέα εμπορικά κέντρα της Lamda Development, στο Riviera Galleria έχουν κλείσει τρία καταστήματα 1.000 τ.μ., ενώ για το Hellenikon Mall, με ορίζοντα λειτουργίας το 2028-2029, οι συζητήσεις με τη Lamda είναι ανοιχτές. Η διοίκηση της attica συζητάει επίσης και την επέκταση σε υφιστάμενα εμπορικά κέντρα της Lamda.

Ας σημειωθεί ότι τα μισθωτήρια συμβόλαια με τον όμιλο Lamda εκτείνονται έως το 2047, με την Αττικά Πολυκαταστήματα να είναι ο μεγαλύτερος μισθωτής στους χώρους της.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 70%: από 14,4 εκατ. ευρώ φέτος στα 24 εκατ. το 2028, ενώ η απόδοση ανά τετραγωνικό μέτρο φυσικού καταστήματος θα ανέβει από 6.900 ευρώ το 2025 στα 7.600 ευρώ το 2028 – έναντι 5.100 ευρώ το 2022, όταν η Ideal την εξαγόρασε.

Από το 2005 που ξεκίνησε με 23.000 τ.μ., σήμερα η Αττικά Πολυκαταστήματα διαχειρίζεται 69.000 τ.μ. και στοχεύει τα 73.000 τ.μ. το 2028. Απασχολεί 2.200 εργαζομένους και προσφέρει πάνω από 1 εκατομμύριο προϊόντα σε χίλιες μάρκες.

Το success story της πληροφορικής

Η πιο εντυπωσιακή ιστορία του χαρτοφυλακίου είναι ο κλάδος πληροφορικής, Από 11 εκατ. ευρώ έσοδα το 2021 πήγε στα 110 εκατ. το 2025 -δεκαπλασιασμός σε τέσσερα χρόνια- ενώ ο στόχος είναι τα 150 εκατ. το 2028.

Το EBITDA εκτοξεύτηκε από 0,7 εκατ. το 2021 σε 15 εκατ. το 2025, με προοπτική τα 22 εκατ. το 2028, ενώ τα προ φόρων κέρδη από 0,3 εκατ. το 2021 θα φτάσουν τα 13 εκατ. φέτος και τα 20 εκατ. το 2028.

"Η πληροφορική είναι η μεγαλύτερη εταιρεία, εάν έμπαινε σήμερα στο Χρηματιστήριο, από αυτές που είναι ήδη εισηγμένες. Και είναι η καλύτερη από πλευράς περιθωρίου και κέρδους σε έναν κλάδο που μεγαλώνει", υπογράμμισε ο κύριος Παπακωνσταντίνου.

Η ανάπτυξη ήρθε μέσω εξαγορών (BYTE για 59 εκατ. το 2022 και το 75% της Bluestream για 12,2 εκατ. το 2024) και οργανικής επέκτασης. Η εταιρεία έχει 480 εργαζομένους, παρουσία σε πάνω από 30 χώρες και συμβόλαια άνω των 75 εκατ. ευρώ, με το portfolio να καλύπτει συστημική ολοκλήρωση, κυβερνοασφάλεια, cloud migration και trust services.

Η αυτόνομη εισαγωγή της πληροφορικής στο Χρηματιστήριο Αθηνών παραμένει ανοιχτό ενδεχόμενο, χωρίς όμως να είναι το κύριο σενάριο.

Περισσότερα από Forbes

LVMH: "Απογειώνεται" η μετοχή μετά τη θετική έκπληξη από τις πωλήσεις γ' τριμήνου

Η μετοχή της LVMH γνωρίζει άλμα έως και 13%, μετά την αύξηση στις οργανικές πωλήσεις για πρώτη φορά φέτος.

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Trade Estates: Σε τροχιά έντονης ανόδου εσόδων και κερδοφορίας

Βασικές αιτίες οι προσθήκες νέων ακινήτων και το χαμηλότερο χρηματοπιστωτικό κόστος σε σχέση με το 2024.

Ελληνικός σιδηρόδρομος σε τροχιά ζημιών: Η ανάκαμψη παραμένει μακρινός σταθμός

Μετά από δύο καίρια πλήγματα ο ελληνικός σιδηρόδρομος προσπαθεί να σταθεί ξανά στα "πόδια" του.

Leroy Merlin: Θηριώδης αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για την κάλυψη ζημιών 123,6 εκατ.

Τι δείχνουν οι οικονομικές καταστάσεις της αλυσίδας DIY για το 2022, που δημοσιεύτηκαν με δύο χρόνια καθυστέρηση.

Η νέα Intralot στο Χρηματιστήριο: Ένας διεθνής παίκτης με ελληνική σφραγίδα

Η ολοκλήρωση της ΑΜΚ και η εξαγορά της Bally’s International σηματοδοτούν μια νέα εποχή.

Στα ύψη ο δείκτης του κραγιόν: Τι κερδίζουν Hondos Center, Sephora, Galerie de Beauté, Kiko Milano και Dust+Cream

Οι πέντε κορυφαίες αλυσίδες καλλυντικών ελέγχουν πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς των 1,39 δισ. ευρώ.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Μπάρμπα Στάθης: Επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ στην πενταετία

Νέο εργοστάσιο και τρία νέα logistics - Όλο το business plan της Ideal Holdings για την Μπάρμπα Στάθης.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.

Επ. Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η εξαγορά της Μπαρμπά Στάθης από την Ideal

Έκρινε ότι η εν λόγω συγκέντρωση δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες για τις λειτουργίας του ανταγωνισμού.