Διπλή επιβάρυνση απειλεί τη ναυτιλία - Παγίδα από ταυτόχρονες χρεώσεις ΗΠΑ και Κίνας

Διπλή επιβάρυνση απειλεί τη ναυτιλία - Παγίδα από ταυτόχρονες χρεώσεις ΗΠΑ και Κίνας

του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν νέο, απρόβλεπτο κίνδυνο, τη διπλή επιβάρυνση από ταυτόχρονες χρεώσεις που επιβάλλουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Για πρώτη φορά, πλοία και εταιρείες που έχουν δεσμούς και με τις δύο πλευρές κινδυνεύουν να πληρώσουν τέλη και στους δύο εμπορικούς αντιπάλους, εγκλωβισμένα σε μια σύγκρουση που ξεπερνά τα όρια του εμπορίου.

Οι νέες χρεώσεις προέρχονται από την αλληλουχία μέτρων που εισήγαγαν Ουάσιγκτον και Πεκίνο μέσα σε λίγους μήνες. Οι ΗΠΑ επέβαλαν τέλη σε πλοία που θεωρούνται "κινεζικών συμφερόντων", ενώ η Κίνα απάντησε με αντίστοιχες χρεώσεις για πλοία "συνδεδεμένα με τις Ηνωμένες Πολιτείες".

Το πρόβλημα είναι ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες λειτουργούν με σύνθετες δομές, πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα, χρηματοδοτούμενα από ιαπωνικές ή ευρωπαϊκές τράπεζες, διαχειριζόμενα από ελληνικά γραφεία και εισηγμένα στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Έτσι, ένα μόνο πλοίο μπορεί να θεωρηθεί κινεζικό από τους Αμερικανούς και αμερικανικό από τους Κινέζους.

Σύμφωνα με τον διεθνή νομικό οίκο Holman Fenwick Willan (HFW), τα νέα μέτρα της Κίνας "δημιουργούν ένα κανονιστικό κενό" που επιτρέπει πολλαπλές ερμηνείες για το ποια πλοία θεωρούνται υπόχρεα. Η ασάφεια των όρων "ownership" και "control" σημαίνει ότι οι εταιρείες μπορεί να βρεθούν σε παράλληλη υποχρέωση και απέναντι στις δύο αρχές, χωρίς σαφή μηχανισμό αποφυγής διπλής φορολόγησης.

Αντίστοιχα, ο οίκος Watson Farley & Williams (WFW) προειδοποιεί ότι η αλληλεπικάλυψη των αμερικανικών και κινεζικών ρυθμίσεων μπορεί να προκαλέσει "ανεξέλεγκτο ρίσκο συμμόρφωσης" και αύξηση του κόστους ασφάλισης, ιδίως για στόλους που δραστηριοποιούνται και στα δύο εμπορικά δίκτυα.

Οι επιπτώσεις δεν είναι θεωρητικές. Πλοία με μικτή μετοχική σύνθεση ενδέχεται να πληρώνουν δύο φορές λιμενικά τέλη ή να υπόκεινται σε καθυστερήσεις λόγω ελέγχων. Οι ασφαλιστικές εταιρείες ήδη επανεξετάζουν τα συμβόλαια κινδύνου, ενώ αρκετοί πλοιοκτήτες εξετάζουν τη μεταφορά της έδρας ή την αλλαγή σημαίας για να αποφύγουν τις παγίδες.

Οι Έλληνες διαχειριστές στο επίκεντρο του ρίσκου

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται στο πιο εκτεθειμένο σημείο αυτής της σύγκρουσης. Οι Έλληνες διαχειριστές δεν είναι ο άμεσος στόχος, όμως η διεθνής τους δραστηριότητα τούς φέρνει στη μέση των διασταυρωμένων πυρών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

Πολλές ελληνικές εταιρείες είναι εισηγμένες στη Νέα Υόρκη, γεγονός που αρκεί για να χαρακτηριστούν "US-linked" από το Πεκίνο. Παράλληλα, διαχειρίζονται στόλους με πλοία κινεζικής κατασκευής ή κινεζικής χρηματοδότησης, κάτι που μπορεί να τις φέρει σε αντίθεση με τις αμερικανικές ρυθμίσεις.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι "οι Έλληνες διαχειριστές βρίσκονται στη γραμμή επαφής δύο συστημάτων που συγκρούονται". Οι τεχνικές εταιρείες, τα operation Offices και οι όμιλοι που διαχειρίζονται πλοία για λογαριασμό τρίτων ενδέχεται να αντιμετωπίσουν διπλούς ελέγχους, καθυστερήσεις στα λιμάνια και επιπλέον κόστος συμμόρφωσης.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος κυρώσεων, όμως υπάρχει σαφής οικονομικός και νομικός κίνδυνος. Οι ελληνικές εταιρείες καλούνται να χαρτογραφήσουν προσεκτικά τα σημεία επαφής τους με αμερικανικά ή κινεζικά κεφάλαια, να επανεξετάσουν τις χρηματοδοτήσεις τους και να προετοιμαστούν για μια περίοδο όπου οι γεωπολιτικοί κανόνες θα καθορίζουν και το ποιος… πληρώνει.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Σπάνιες γαίες: Οι ΗΠΑ αντιμέτωπες με την επόμενη μεγάλη ενεργειακή κρίση

Οι σπάνιες γαίες που δεν είναι... όντως σπάνιες και το γεωστρατηγικό σκάκι που παίζουν ΗΠΑ - Κίνα.

Τι σημαίνει η βίζα εργασίας των 100.000 δολαρίων στις ΗΠΑ για τον τεχνολογικό κλάδο

"Δεν υπάρχει ούτε μία εταιρεία που έχω επενδύσει τα τελευταία 10 χρόνια που να μπορεί να πληρώσει αυτό το ποσό".

Αν οι ΗΠΑ φοβούνται την Κίνα στρατιωτικά, τότε ας την "αντιμετωπίσουν" εμπορικά

Κανένα κράτος δεν θέλει να στρέψει τα όπλα και τους πυραύλους του εναντίον των πελατών τους.

Το σενάριο που τρέμει ο Τραμπ: Τι θα συμβεί εάν το Ανώτατο Δικαστήριο ακυρώσει τους δασμούς του;

Η ετυμηγορία θα μπορούσε να επιτρέψει σε εταιρείες και καταναλωτές να πάρουν πίσω χρήματά τους.

Κίνα και Ρωσία επανακαθορίζουν την παγκόσμια τάξη

Σε ένα νέο χρηματοοικονομικό "πεδίο μάχης" Πεκίνο και Μόσχα μπορούν να αποκλείσουν το δολάριο

Θα φέρουν πληθωρισμό οι δασμοί; Τι δείχνει η "εμπειρία" 225 χρόνων

Ιστορικά ο πληθωρισμός "πυροδοτείται" από ανισορροπία στη σχέση προσφοράς και ζήτησης.

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Τα πρώτα σημάδια από τις επιπτώσεις των δασμών Τραμπ

Πολλοί αγνοούν τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες εταιρίες. Όμως, οι επιπτώσεις εξαπλώνονται.

Έχει νόημα η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ - ΕΕ;

Δύο από τις βασικές δεσμεύσεις της συμφωνίας –ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα επενδύσουν $600 δισ. στις ΗΠΑ, πέραν της δέσμευσης για αγορά μικροτσίπ, καθώς και της δέσμευσης της ΕΕ να αγοράσει ενέργεια αξίας $750 δισ. κατά την περίοδο της προεδρίας Τραμπ– δεν είναι καθόλου ξεκάθαρες και αφήνουν μεγάλα περιθώρια δυσπιστίας, ιδίως αν αντιμετωπιστούν λογιστικά. Ειδικότερα, η δέσμευση για την αγορά ενέργειας είναι μη ρεαλιστική.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.