ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025, στη χώρα μας ταξινομήθηκαν 6.154 νέα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), αριθμός αυξημένος κατά 9,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (5.602 μονάδες).

Παρά την αύξηση αυτή, το μερίδιο των ηλεκτρικών ΙΧ στις συνολικές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων φτάνει μόλις στο 5,48%, έναντι 16,1% στην Ευρώπη, γεγονός που αποτυπώνει τη διαφορά δυναμικής ανάμεσα στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά. Ο Σεπτέμβριος ήταν ο τρίτος συνεχόμενος μήνας που οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα παρουσίασαν κάμψη.

Το δίκτυο φόρτισης, οι υψηλές τιμές αγοράς παρά τον έντονο ανταγωνισμού που είχε πυροδοτήσει η άφιξη νέων brands από την Κίνα, αλλά και οι ανησυχίες για την μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν οι κύριες αιτίες που φρενάρουν την ταχύτερη διείσδυση. Επιπλέον, το "ψαλίδι" στις επιδοτήσεις του προγράμματος "Κινούμαι Ηλεκτρικά" – από 9.000 ευρώ στις 3.000 ευρώ- έχει επιβραδύνει τη δυναμική που είχε η αγορά.

Στην κατηγορία των εξηλεκτρισμένων οχημάτων (BEV και PHEV), το Σεπτέμβριο καταγράφηκε αύξηση 25% με 1.998 νέες ταξινομήσεις. Τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) παρουσίασαν πτώση 1,6% (850 μονάδες), ενώ τα plug-in υβριδικά (PHEV) εκτοξεύθηκαν κατά 56,4% (1.148 μονάδες). Συνολικά στο εννεάμηνο, οι ταξινομήσεις BEV και PHEV έφτασαν τις 14.100 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 20,9% έναντι του 2024.

Τα υβριδικά (HEV), ωστόσο, εξακολουθούν να κυριαρχούν στην ελληνική αγορά με μερίδιο 54,3%, καταγράφοντας σταθερή ανοδική πορεία, ενώ τα βενζινοκίνητα περιορίστηκαν στο 21,2% και τα πετρελαιοκίνητα σημείωσαν μικρή άνοδο στο 4,6%. Τα υβριδικά αυτοκίνητα "παίρνουν κεφάλι" στην ελληνική αγορά, αποτελώντας το βασικό βήμα μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Οι οδηγοί στρέφονται στη "χρυσή" λύση των υβριδικών, που προσφέρει χαμηλή κατανάλωση χωρίς το "άγχος της μπαταρίας".

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων κατέγραψαν συνολική άνοδο 0,9% στο εννεάμηνο του 2025. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία (BEV) διατηρήθηκαν σε υψηλό επίπεδο, με 1,3 εκατομμύρια νέα οχήματα και μερίδιο αγοράς 16,1%, από 13,1% το 2024. Οι υβριδικές τεχνολογίες (HEV) αντιπροσωπεύουν πλέον το 34,7% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ η παραδοσιακή βενζίνη και το πετρέλαιο υποχώρησαν στο 37%, από 46,8% πέρσι.

Οι Κινέζοι μπαίνουν δυναμικά στην ελληνική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Παρά τις δυσκολίες της ελληνικής αγοράς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκουν ολοένα και πιο πρόσφορο έδαφος στη χώρα μας. Σήμερα, τουλάχιστον 20 κινεζικές μάρκες δραστηριοποιούνται στην αγορά επιβατικών οχημάτων, χωρίς να υπολογίζονται επαγγελματικά και micro cars (με αυτές φτάνουν τις 30). Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν, πάντως, πως σε μια αγορά περιορισμένη, όπως η ελληνική, όπου οι ταξινομήσεις πέρσι ήταν 137.000, ο αριθμός των κινεζικών οχημάτων που διατίθενται προς πώληση είναι εξαιρετικά μεγάλος. 

Την ίδια ώρα, αναλυτές, όπως η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners, προβλέπει ότι μόνο 15 από τις 129 μάρκες ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Κίνα αναμένεται να παραμείνουν οικονομικά βιώσιμες έως το 2030. Η πρόβλεψη αποτυπώνει τον σφοδρό ανταγωνισμό στον κινεζικό κλάδο που οδηγεί σε συγχωνεύσεις, αποχωρήσεις και πίεση στα περιθώρια κέρδους. Οι 15 αυτές μάρκες αναμένεται να καταλάβουν περίπου το 75% της αγοράς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων της Κίνας μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Περισσότερα από Forbes

Metlen: Τι προβλέπει η νέα συμφωνία με την KNDS και οι επόμενες κινήσεις στην άμυνα

Σύμβαση για την προμήθεια 200 τμημάτων για το Leopard 2A8, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Αμυντικό Hub της Metlen στον Βόλο έως το 2031.

Η start up που ετοιμάζει "στρατό" 50.000 ρομπότ για αγορά εργασίας και ένοπλες δυνάμεις

Το ανθρωποειδές Phantom έχει ύψος 1,75 μ., βάρος 82 κιλά και θα μπορεί να κινείται οπλισμένο και να πολεμά.

Πώς θα είναι το νέο θεματικό πάρκο της Dreamland Experience στο Village Ρέντη των Premia – Αντετοκούνμπο

Η συνολική αναβάθμιση του συγκροτήματος στο Ρέντη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Γιατί επενδύουν Motor Oil και EOS Capital στην EFA Group - Το πλάνο για επενδύσεις 120 εκατ., χρηματιστήριο & εξαγορές

Το EFA Group θα εισαχθεί σε χρηματιστήριο, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, επιλογή που θα γίνει από κοινού με τους θεσμικούς επενδυτές.

Apple, Tesla και Meta παίζουν "μουσικές καρέκλες" με υπόκρουση τεχνητής νοημοσύνης

Ποια στελέχη των τριών κολοσσών αποχώρησαν το 2025 και ποιοι οι λόγοι.

Startups: Ωριμάζει το ελληνικό οικοσύστημα αλλά τα μεγάλα exits απουσιάζουν

Αν και παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός εξαγορών, καμία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μεγάλη" ή καθοριστική για την αγορά.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Ποια είναι η κινεζική NIO που ανάβει μηχανές στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου

Ως το τέλος της χρονιάς η Μοτοδυναμική θα ακολουθήσει ένα "ευέλικτο" σχήμα πωλήσεων των νέων αυτοκινήτων.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.