Hondos Center: Το χτίσιμο της "αυτοκρατορίας", η οικογενειακή κόντρα και το δυναμικό comeback

Hondos Center: Το χτίσιμο της "αυτοκρατορίας", η οικογενειακή κόντρα και το δυναμικό comeback

Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου

Όταν υπάρχει επιχειρηματικό άστρο, λίγα είναι αυτά που μπορούν να το εμποδίσουν να… λάμψει. Ούτε χούντες, οικονομικές κρίσεις, οικογενειακές διαμάχες, ούτε καν παγκόσμιες πανδημίες. Και αυτό πραγματικά φαίνεται να αποδεικνύεται στην περίπτωση της αλυσίδας Hondos Center. Με αφετηρία τη δεκαετία του 1960, η αλυσίδα Hondos Center έχει ζήσει πολλές περιπέτειες. Παρ’ όλα αυτά, αποδεικνύεται ότι τίποτα -ακόμη και οι πιο δύσκολες προκλήσεις- δεν ήταν αρκετό για να σταματήσει τα πέντε αδέρφια από τα Άγραφα Ευρυτανίας να χτίσουν τη δική τους μικρή "αυτοκρατορία” στον κόσμο των καλλυντικών. 

Τα δύσκολα χρόνια που πέρασε η χώρα δεν άφησαν ανεπηρέαστη την εταιρεία. Παρ’ όλα αυτά, παρά τα διάφορα εμπόδια και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων, η εταιρεία έχει καταφέρει μέχρι και σήμερα να διατηρεί τη λάμψη της ζωντανή. 

Η Hondos Center είναι μια εταιρεία με δίκτυο 74 καταστημάτων στην Ελλάδα, που ξεκίνησε το 1967 ως αποθήκη καλλυντικών από τα αδέλφια Χόντου -Νίκο, Γιώργο, Κώστα, Γιάννη και Αργύρη- επί της οδού Ομήρου. Αρκετά χρόνια αργότερα, βέβαια, τα υπόλοιπα αδέλφια αποκήρυξαν επαγγελματικά τον αδελφό τους Γιώργο, ο οποίος ήλεγχε την -πτωχευμένη πλέον- Hondos Παλλάς Πολυκαταστήματα.

Το "υπέροχο ταξίδι ομορφιάς” 

Αλλά ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ιστορία θέλει τα αδέρφια Χόντου να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον κόσμο των επιχειρήσεων ως πλασιέ σαπουνιών, αρωμάτων και φθηνών καλλυντικών. Το πρώτο τους ολοκληρωμένο επιχειρηματικό βήμα ήρθε όταν ανέλαβαν τη λειτουργία ενός περιπτέρου επί της οδού Ομήρου. Το 1967, έχοντας συνειδητοποιήσει τη μεγάλη δυναμική που έκρυβε ο κλάδος στη μεταπολεμική Ελλάδα, δημιούργησαν το πρώτο τους κατάστημα, ακριβώς απέναντι από το περίπτερο της Ομήρου. 

Το "υπέροχο ταξίδι ομορφιάς” είχε ξεκινήσει. Σήμερα, η εταιρεία απασχολεί πάνω από 6.000 εργαζομένους, ενώ αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες καλλυντικών και προϊόντων ομορφιάς στην ευρωπαϊκή αγορά. Κίνηση-ματ για την εκτόξευσή της ήταν φυσικά και η είσοδός της σε άλλα προϊόντα, πέρα από τα καλλυντικά. Η αλυσίδα δραστηριοποιείται σήμερα και στην πώληση ενδυμάτων και υποδημάτων, αξεσουάρ, κοσμημάτων και άλλων προϊόντων που σχετίζονται με τη μόδα, αλλά και ειδών σπιτιού. 

Παρά την επιτυχία της, η οικογένεια διατηρεί όλα αυτά τα χρόνια ένα πολύ χαμηλό προφίλ, αποφεύγοντας τα μέσα ενημέρωσης και δημιουργώντας ένα πέπλο μυστηρίου γύρω από το όνομά της. Από τα λίγα που έχουν γίνει γνωστά είναι η αγάπη της για την Ελλάδα (εξ ου και οι ελληνικές σημαίες στα καταστήματα της αλυσίδας και τα γνωμικά αρχαίων Ελλήνων στους αναπτήρες που δίνει δώρο στους πελάτες), οι καλές σχέσεις με το προσωπικό και η φιλανθρωπική της δράση, ιδιαίτερα στην περιοχή της Ευρυτανίας. 

Ο Γιάννης Χόντος έφυγε από τη ζωή το 2020, ενώ πολλά από τα παιδιά των ιδρυτών βρίσκονται πλέον σε ανώτατες διοικητικές θέσεις, ετοιμάζοντας -ίσως- τη μετάβαση στη δεύτερη γενιά.

Το ιδιόμορφο καθεστώς και το… "σχίσμα”

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η αλυσίδα Hondos Center λειτουργεί με ένα ιδιόμορφο ιδιοκτησιακό καθεστώς, βάσει του οποίου τα μέλη της οικογένειας διαχειρίζονται το σήμα Hondos Center, αναπτύσσοντας όμως δραστηριότητα μέσω διαφορετικών εταιρειών.

Αν και τα πέντε αδέλφια κατάφεραν να χτίσουν από κοινού μία αυτοκρατορία στον κλάδο των καλλυντικών, οι ενδοοικογενειακές διαμάχες δεν έλειψαν. Το 2004, ο ένας από τους πέντε αδελφούς, ο Γιώργος, αποφάσισε να τραβήξει χωριστούς δρόμους από την υπόλοιπη οικογένεια, η οποία και τον αποκήρυξε επιχειρηματικά. Η εταιρεία του Γιώργου Χόντου, η Hondos Παλλάς Πολυκαταστήματα, η οποία εν τέλει πτώχευσε το 2017, ήλεγχε τα καταστήματα σε Πατησίων, Ιπποκράτους και Νέα Ιωνία. 

Ενδεικτική του τεταμένου κλίματος που είχε δημιουργηθεί μεταξύ των μελών της οικογένειας ήταν η ανακοίνωση που εξέδωσαν τα υπόλοιπα τέσσερα αδέρφια: "Tα Hondos Center δεν έχουν την παραμικρή επιχειρηματική ή άλλη σχέση με την εταιρεία Hondos Palace Πολυκαταστήματα, εκτός βέβαια από το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος οργανισμός έχει το δικαίωμα χρήσης του σήματος της αλυσίδας για τα τρία καταστήματα που ελέγχει. Την εν λόγω εταιρεία τη χαρακτηρίζει ανεξάρτητη και αυτοτελή επιχείρηση, η οποία λειτουργεί με δικό της οικονομικό και εμπορικό κίνδυνο στην αγορά και δεν αφορά στο παραμικρό την εταιρεία Hondos Center. Η Hondos Palace Πολυκαταστήματα Α.Ε. λειτουργεί υπό νέα διοίκηση ήδη από το 2004 και το μόνο που έχουμε να παρατηρήσουμε είναι ότι η συνεργασία μαζί της ήταν έκτοτε εξαιρετικά δυσχερής έως και ανέφικτη”.

Το 2017, η Hondos Παλλάς Πολυκαταστήματα τέθηκε σε καθεστώς πτώχευσης με την απόφαση 520/2017 του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, αντιμετωπίζοντας επί χρόνια μεγάλα οικονομικά προβλήματα, με υψηλό δανεισμό, πλειστηριασμούς ακινήτων μέχρι και… συλλήψεις για χρέη προς το δημόσιο.

Σύμφωνα με τον ισολογισμό της Hondos Παλλάς Πολυκαταστήματα για το 2013 (σ.σ. οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που δημοσιεύονται στο ΓΕΜΗ), η εταιρεία εμφάνιζε συνολικές υποχρεώσεις 77,5 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος της διαμορφωνόταν σε 4,6 εκατ. ευρώ, ενώ το καθαρό της αποτέλεσμα σε ζημίες 16,2 εκατ. ευρώ. 

Ωστόσο -επαναλαμβάνουμε- η πτώχευση της Hondos Παλλάς Πολυκαστήματα δεν είχε καμιά σχέση με τη Hondos Center, την οποία συνεχίζουν και διαχειρίζονται επιτυχώς (σ.σ. μέσω του ιδιοκτησιακού καθεστώς που προαναφέρθηκε) τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας Χόντου, μέσω των εξής εταιρειών: 
- Hondos Center ΑΕΕ Πολυκαταστήματα (καταστήματα Πάτρα, Ηράκλειο, Αμπελόκηποι, Ρόδος, Σπάτα, Κόρινθος, Μύκονος και e-shop)

- ΑΦΟΙ Σ. Χόντου (Ομήρου, Περιστέρι, Ν. Σμύρνη, Ν. Ερυθραία και Αιγάλεω)

- Answer (Ερμού, Μαρούσι, Παγκράτι και Κηφισιά)

- ΑΤΗΝΗ Χόντος (Γλυφάδα και Ομόνοια)

- Χόντος Πολυκατάστημα (Καλλιθέα και Κολωνάκι)

- Makaldi (Πειραιάς-Τσαμαδού, Πειραιάς-Μπουμπουλίνας, Αγ. Παρασκευή, Χαλάνδρι και Χαλκίδα)

- Θερμαϊκός (Θεσσαλονίκη-Πυλαία)

- Step (Θεσσαλονίκη-Εγνατία, Θεσσαλονίκη-Βενιζέλου, Θεσσαλονίκη-Αριστοτέλους, Βόλος και Λάρισα)

Επίσης, συμφερόντων της οικογένειας Χόντου είναι και η εταιρεία Nifrestel, η οποία, ωστόσο, βάσει των οικονομικών της καταστάσεων, φαίνεται ότι διαχειρίζεται τα ακίνητα στα οποία στεγάζονται ορισμένα από τα καταστήματα. Σημειωτέον ότι πολλά από τα καταστήματα Hondos Center -κυρίως αυτά που βρίσκονται στην επαρχία- λειτουργούν με καθεστώς franchise, μία ακόμη κίνηση της οικογένειας που συνετέλεσε στην άνοδο. 

Σε τροχιά ανόδου 

Οι εταιρείες της οικογένειας Χόντου ομολογουμένως έχουν περάσει διά πυρός και σιδήρου τα προηγούμενα χρόνια, με την οικονομική κρίση και την πανδημία να "χτυπούν” τις πωλήσεις τους. Ωστόσο, οι εταιρείες έχουν καταφέρει να γυρίσουν σε ανοδική τροχιά. Ενδεικτικά, για το 2022: 

- Η Hondos Center ΑΕΕ Πολυκαταστήματα παρουσίασε τζίρο 45,6 εκατ. ευρώ (από 42 εκατ. το 2021, 37 εκατ. το 2020 και 39,7 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 846 χιλ. ευρώ (από 465,3 χιλ. ευρώ το 2021, 129,3 χιλ. το 2020 και 627,5 εκατ. το 2019).

- Η ΑΦΟΙ Σ. Χόντου παρουσίασε τζίρο 29,2 εκατ. ευρώ (από 24,8 εκατ. το 2021, 20,1 εκατ. το 2020 και 27,4 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 457,9 χιλ. ευρώ (από 765 χιλ. το 2021, 25,5 χιλ. το 2020 και 685,8 χιλ. το 2019).

- Η Answer εμφάνισε τζίρο 35 εκατ. ευρώ (από 30 εκατ. το 2021, 32,4 εκατ. το 2020 και 41,1 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 386,5 χιλ. ευρώ (από 791 χιλ. το 2021, 638,6 χιλ. το 2020 και 1,4 εκατ. το 2019).

- Η ΑΤΗΝΗ κατέγραψε τζίρο 49,7 εκατ. ευρώ (από 40,8 εκατ. το 2021, 37,3 εκατ. το 2020 και 54,8 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ (από 1,4 εκατ. το 2021, 460,5 χιλ. το 2020 και 3 εκατ. το 2019).

- Η Χόντος Πολυκατάστημα εμφάνισε τζίρο 17,1 εκατ. ευρώ (από 13,6 εκατ. το 2021, 12,7 εκατ. το 2020 και 18 εκατ. το 2019), ενώ "μάζεψε” τις καθαρές της ζημίες σε 28,7 χιλ. ευρώ (από -69,1 χιλ. το 2021, -166 χιλ. το 2020 και κέρδη 516,8 χιλ. το 2019). 

- Η Makaldi εμφάνισε τζίρο 28,7 εκατ. ευρώ (από 27,1 εκατ. το 2021, 25,3 εκατ. το 2020 και 35,3 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 855,9 χιλ. ευρώ (από 1,5 εκατ. το 2021, 1,2 εκατ. το 2020 και 1,4 εκατ. το 2019).

- Η Θερμαϊκός κατέγραψε τζίρο 25,9 εκατ. ευρώ (από 20,7 εκατ. το 2021, 16,5 εκατ. το 2020 και 23,3 εκατ. το 2019) και καθαρά κέρδη 387,5 χιλ. ευρώ (από 539,5 χιλ. το 2021, ζημίες 539,3 χιλ. το 2020 και κέρδη 327,5 χιλ. το 2019). 

- Η Step παρουσίασε τζίρο 25,9 εκατ. ευρώ το 2022 (από 19,9 εκατ. το 2021, 18,6 εκατ. το 2020 και 29 εκατ. το 2029) και καθαρά κέρδη 506,8 χιλ. ευρώ (από 1 εκατ. το 2021, 130,1 χιλ. το 2020 και 1,1 εκατ. το 2019). 

Περισσότερα από Forbes

Nestlé: Θα καταργήσει 16.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως τα επόμενα δύο χρόνια

Γεγονός που θα επιτρέψει "την εξοικονόμηση 1 δισεκ. φράγκων ετησίως έως το τέλος του 2027"

MAPEI Hellas: Φτιάχνει νέο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη - Επένδυση 20 εκατ. κυρίως για εξαγωγές στα Βαλκάνια

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή, Σπ. Παπαγιαννάκη, θα ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγική δυναμικότητα.

Eurocatering (Φρεσκούλης): Το νέο εργοστάσιο στη Βουλγαρία και το deadline του 2027

Οι επενδύσεις, η αναπτυξιακή πορεία και η συμφωνία για το exit των Latsco και EOS. Στα 65,73 εκατ. ο τζίρος το 2024.

LVMH: "Απογειώνεται" η μετοχή μετά τη θετική έκπληξη από τις πωλήσεις γ' τριμήνου

Η μετοχή της LVMH γνωρίζει άλμα έως και 13%, μετά την αύξηση στις οργανικές πωλήσεις για πρώτη φορά φέτος.

Η Chloé στην luxury ελληνική αγορά: Η στρατηγική επένδυση μέσω του ομίλου Φάις

Το νέο κατάστημα, στο ιστορικό κτίριο City Link επί της οδού Σταδίου 4, άνοιξε τις πόρτες του στα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Σπ. Τσιλιγιάννης (Fieldoo): Το 75% των εταιρειών δυσκολεύεται να βρει προσωπικό – Εμείς έχουμε τη λύση

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι πιο παραδοσιακών μοντέλων.

Οι νέες επενδύσεις του ομίλου Καράτζη στο ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο στην Κρήτη

Εντός του 2026 η ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης στο Nana Royal μετά την εξαγορά του από την Aldemar.

Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις της τάξης των 70 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια για Μπάρμπα Στάθης, Attica Πολυκαταστήματα και τον κλάδο πληροφορικής

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Πώς το deal ΟΠΑΠ–Allwyn φέρνει αμοιβαία οφέλη και νέες προοπτικές ανάπτυξης

Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν παγκόσμιο "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.

Avramar: Το σχέδιο διάσωσης με κούρεμα 238 εκατ. και νέα κεφάλαια 60 εκατ. από την Aqua Bridge

Από ζημιές 48,9 εκατ. ευρώ και κύκλο εργασιών 275,7 εκατ. το 2024, η Avramar αναμένει φέτος ανάπτυξη 8%-9%.

Στα ύψη ο δείκτης του κραγιόν: Τι κερδίζουν Hondos Center, Sephora, Galerie de Beauté, Kiko Milano και Dust+Cream

Οι πέντε κορυφαίες αλυσίδες καλλυντικών ελέγχουν πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς των 1,39 δισ. ευρώ.