Emanuele Grimaldi: Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες

Emanuele Grimaldi: Ρεαλισµός χωρίς σύνορα, όραµα χωρίς αυταπάτες

Σε µια περίοδο που η παγκόσµια ναυτιλία επηρεάζεται έντονα από γεωπολιτικές κρίσεις και αυστηρότερες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ο Emanuele Grimaldi βρίσκεται σε θέση-κλειδί. 

Ως Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιµελητηρίου (ICS) –της παγκόσµιας φωνής των πλοιοκτητών– εκπροσωπεί τα συµφέροντα άνω του 80% του παγκόσµιου εµπορικού στόλου και συµµετέχει δυναµικά στη συζήτηση που θα καθορίσει το µέλλον του θαλάσσιου εµπορίου.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί µιλά ξεκάθαρα, χωρίς περιστροφές. Ασκεί κριτική στην Ευρώπη για τις αυστηρές πολιτικές της στο θέµα της απανθρακοποίησης, επισηµαίνει τη δυσκολία συνεργασίας σε θέµατα ασφάλειας και ζητά πιο ρεαλιστικές, κοινές λύσεις για το µέλλον της ναυτιλίας. 

Εκθέτει τις πιο επείγουσες ανησυχίες της βιοµηχανίας – και τα τυφλά της σηµεία. Ταυτόχρονα, ως ενεργός πλοιοκτήτης και συνάµα διαπραγµατευτής, ισορροπεί τον πραγµατισµό µε το όραµα, ζητώντας µια πιο ρεαλιστική, παγκοσµίως συντονισµένη πορεία προς την πράσινη µετάβαση, ενώ προειδοποιεί για τις αρνητικές επιπτώσεις των προστατευτικών τάσεων στο παγκόσµιο εµπόριο.

Σε έναν κόσµο που ολοένα και περισσότερο θεωρεί δεδοµένα τα πλοία που τον τροφοδοτούν µε αγαθά και πρώτες ύλες, ο κ. Grimaldi µιλά µε την ακρίβεια εκείνου που γνωρίζει τι διακυβεύεται – και που, κυρίως, είναι πρόθυµος να το πει δηµοσίως. 

Συνέντευξη στον Γιώργο Σ. Σκορδίλη

Κύριε Grimaldi, η απόφαση των ΗΠΑ να αποσυρθούν από τη συµφωνία του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες. Πόσο απειλεί αυτή η κίνηση την ενότητα της παγκόσµιας ναυτιλιακής ρύθµισης και πώς σκοπεύει το ICS να διαχειριστεί αυτή την αναδυόµενη "διπλής ταχύτητας" µετάβαση;

Παρόλο που είναι λυπηρό το ότι ένα έθνος τόσο επιδραστικό όσο οι Ηνωµένες Πολιτείες έχει αποµακρυνθεί από το πλαίσιο απανθρακοποίησης του ΙΜΟ, η παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία παραµένει σταθερά προσηλωµένη στην ενεργειακή µετάβαση. Η συµφωνία που επιτεύχθηκε από τα κράτη-µέλη του ΙΜΟ, παρόλο που δεν είναι τέλεια σε κάθε λεπτοµέρεια, αντιπροσωπεύει ένα µεγάλο βήµα προς τα εµπρός. 

Το να είσαι εκτός των συνοµιλιών σηµαίνει ότι δεν µπορείς να επηρεάσεις την τελική συµφωνία που θα παρέχει την αρχιτεκτονική για τον ναυτιλιακό τοµέα. Ελπίζουµε ότι αυτό το πλαίσιο θα υιοθετηθεί επίσηµα αργότερα φέτος. Επαινώ τον ΙΜΟ και τα κράτη-µέλη του για τη στοχευµένη και συνεργατική εργασία τους στην πλοήγηση περίπλοκων πολιτικών τοπίων, προκειµένου να επιτευχθεί συναίνεση.

Το ICS θα συνεχίσει να υποστηρίζει ένα ενιαίο ρυθµιστικό περιβάλλον, καθώς αυτός είναι ο µόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η αποτελεσµατική ροή του εµπορίου. Η προτεραιότητά µας είναι να διασφαλίσουµε ότι η µετάβαση δεν θα κατακερµατιστεί, ούτε θα δηµιουργήσει ένα άνισο πεδίο ανταγωνισµού. 

Μια παγκόσµια βιοµηχανία απαιτεί παγκόσµιες λύσεις, και το ICS παραµένει πλήρως δεσµευµένο στην προώθηση εναρµονισµένης εφαρµογής σε όλες τις περιοχές. Όσο πιο κατακερµατισµένη είναι η ρύθµιση, τόσο υψηλότερο είναι το κόστος συµµόρφωσης και τόσο υψηλότερο το κόστος για τους καταναλωτές.

 

Μερικές από τις µεγαλύτερες ναυτιλιακές χώρες –και ειδικά κορυφαίοι Έλληνες πλοιοκτήτες– έχουν εκφράσει ανοιχτά αµφιβολίες για το αν οι στόχοι του ΙΜΟ είναι ρεαλιστικοί. Πιστεύετε ότι υπάρχει κίνδυνος διάσπασης στον κλάδο, µε κάποιους να προχωρούν και άλλους να µένουν πίσω;

Είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει ανάγκη για σαφήνεια και σταθερότητα στους κανονισµούς. Οι πλοιοκτήτες, οι προµηθευτές καυσίµων και οι επενδυτές χρειάζονται σιγουριά για να µπορέσουν να σχεδιάσουν και να δεσµευτούν σε µεγάλες επενδύσεις που θα είναι απαραίτητες.

Χαιρετίζουµε το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αναγνώρισαν το πόσο επείγον είναι να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η µαζική παραγωγή καυσίµων µηδενικών εκποµπών. Αν και τα κράτη-µέλη δεν υιοθέτησαν την πρόταση για ενιαίο τέλος (levy) που υποστήριξε το ICS και άλλοι φορείς, είµαι ικανοποιηµένος που ενσωµατώθηκε το κοµµάτι της επιστροφής χρηµάτων (rebate) από την πρότασή µας. Αυτό είναι ένα στοιχείο που συχνά δεν αναφέρεται, αλλά είναι πολύ σηµαντικό – επιβραβεύει όσους κάνουν το πρώτο βήµα.

Η ναυτιλιακή βιοµηχανία ήδη επενδύει έντονα σε πλοία νέας γενιάς και σε πράσινες τεχνολογίες, προετοιµάζοντας το έδαφος για τα καύσιµα του µέλλοντος. 

Η συµφωνία του ΙΜΟ, αν και φιλόδοξη, έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει τέτοιες επενδύσεις στην κλίµακα που απαιτείται. Είναι απολύτως αναγκαίο η εφαρµογή της να είναι απλή, διαφανής και αποτελεσµατική, ώστε να αποφύγουµε τον κατακερµατισµό και να διασφαλίσουµε ότι κανείς δεν θα µείνει πίσω σε αυτή τη µετάβαση. 

Η νέα συµφωνία θα επιταχύνει επίσης τη χρήση πιο αποδοτικών συστηµάτων, κάτι που θα βοηθήσει ακόµα περισσότερο στη µείωση των εκποµπών.

dfsgdfg

Ζούµε σε µια εποχή όπου η γεωπολιτική σταθερότητα µοιάζει µε κινούµενη άµµο, από τη Μαύρη Θάλασσα έως τα Στενά της Ταϊβάν. Πώς βλέπετε τη σχέση µεταξύ εµπορικής ναυτιλίας και γεωπολιτικής; Είναι η ναυτιλία απλώς παρατηρητής ή γίνεται παίκτης;

Η πανδηµία, η προσάραξη του "Ever Given", η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναµά, οι συγκρούσεις στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα – όλα αυτά ανέδειξαν τη στρατηγική σηµασία της ναυτιλίας για την παγκόσµια σταθερότητα και το εµπόριο. Πιστεύω ότι είναι ξεκάθαρο πως δεν είµαστε πια απλοί παρατηρητές.

Η ναυτιλία έχει παίξει ενεργό ρόλο, όπως φάνηκε µε τη δηµιουργία του διαδρόµου για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και µε τη συνεχή συµµετοχή µας σε θέµατα ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα. Ενισχύουµε όλο και περισσότερο τον διάλογό µας µε κυβερνήσεις και µέσα ενηµέρωσης, ώστε η φωνή του κλάδου να ακούγεται και να γίνεται κατανοητή.

Καθώς εξελίσσονται οι κανονισµοί, συµµετέχουµε εποικοδοµητικά στη διαµόρφωση πολιτικών, ειδικά για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των ναυτικών µας. Είµαστε σταθερά παρόντες στο τραπέζι των αποφάσεων και θέλουµε οι κυβερνήσεις να ακούσουν και να ανταποκριθούν κατάλληλα.

Η οµάδα µου πρόσφατα παρουσίασε στο Γραφείο Εµπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) στην Ουάσινγκτον, µε πραγµατικά παραδείγµατα, τις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν τέτοιες προτάσεις όχι µόνο στις εισαγωγές, αλλά και στις εξαγωγές των ΗΠΑ. Είµαι χαρούµενος που η κυβέρνηση των ΗΠΑ µάς άκουσε, αλλά δυστυχώς ο αρνητικός αντίκτυπος παραµένει στην αµερικανική οικονοµία.

 

Η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της µέσω επενδύσεων σε λιµάνια σε όλο τον κόσµο, ενώ η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ προσπαθούν να τη φτάσουν. Πιστεύετε ότι οι εµπορικοί στόλοι κινδυνεύουν να γίνουν εργαλεία σε ένα γεωοικονοµικό παιχνίδι ισχύος; Και, αν ναι, πώς µπορεί το ICS να παραµείνει ουδέτερο ή να παίξει σταθεροποιητικό ρόλο;

Το ICS εκπροσωπεί µια πραγµατικά διεθνή σύνθεση µελών, που περιλαµβάνει πλοιοκτήτες από όλες τις περιοχές του κόσµου και από διαφορετικά πολιτικά υπόβαθρα. Αυτή η ποικιλοµορφία µάς επιτρέπει να διατηρούµε µια ισορροπηµένη, αµερόληπτη θέση όσον αφορά τη διεθνή γεωπολιτική.

Η προσοχή µας παραµένει στραµµένη στην ευηµερία των ανθρώπων της ναυτιλίας και στη συνεχή αποτελεσµατικότητα και ασφάλεια του παγκόσµιου εµπορίου. Υπερασπιζόµενοι τα συµφέροντα όλων των εµπλεκοµένων, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης, βοηθάµε στην προώθηση της σταθερότητας και της συνεργασίας µέσα σε ένα ολοένα και πιο σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον.

Είναι βέβαιο πως θα χρειαστούν πολλές επενδύσεις παντού – ειδικά σε σχέση µε τα νέα εναλλακτικά καύσιµα και τις σχετικές τεχνολογίες. Το έργο που έχουµε µπροστά µας –δηλαδή να απανθρακοποιήσουµε µέχρι το 2050– είναι τεράστιο. Γι’ αυτό και πρωτοβουλίες όπως τα Clean Energy Marine Hubs (CEM-HUBS), που δηµιουργήθηκαν για να υποστηρίξουν τη µεταφορά καυσίµων χαµηλού άνθρακα σε µεγάλη κλίµακα, τόσο για µεταφορά όσο και για χρήση στη ναυτιλία, είναι απολύτως απαραίτητες.

Αυτή η πρωτοβουλία προτάθηκε από το ICS και τη Διεθνή Ένωση Λιµένων και Λιµενικών Αρχών (IAPH), στο πλαίσιο της πλατφόρµας Clean Energy Ministerial (CEM), και στόχος της είναι να δηµιουργηθεί η παγκόσµια αρχιτεκτονική που θα επιτρέψει τη µεταφορά αυτών των νέων τεχνολογιών, ώστε να ενισχυθεί η προσφορά πράσινων καυσίµων, να µειωθεί ο επενδυτικός κίνδυνος και να στηριχθεί η παγκόσµια ενεργειακή µετάβαση, φέρνοντας σε επαφή τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους εκπροσώπους του ενεργειακού και ναυτιλιακού τοµέα.

Είµαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι η πρωτοβουλία έχει ήδη λάβει υποστήριξη από επτά κυβερνήσεις, και συγκεκριµένα από τις κυβερνήσεις της Βραζιλίας, του Καναδά, της Ελλάδας, της Νορβηγίας, του Παναµά, της Ουρουγουάης και των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων – και συνεχίζει να αποκτά δυναµική.

 

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία (Green Deal) και το σύστηµα εµπορίας εκποµπών (ETS) για τη ναυτιλία έχουν προκαλέσει αναταράξεις. Πιστεύετε ότι οι πολιτικές της Ε.Ε. είναι ευθυγραµµισµένες µε τον υπόλοιπο κόσµο ή µήπως θέτουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε ανταγωνιστικό µειονέκτηµα;

Αν και στηρίζουµε τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συµφωνίας, υπάρχει ανησυχία ότι µονοµερή, περιφερειακά µέτρα όπως το ETS της Ε.Ε. και το FuelEU µπορεί να υπονοµεύσουν την ανταγωνιστικότητα και να δηµιουργήσουν στρεβλώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι θα επιδιώξει να ευθυγραµµίσει τους κανονισµούς της µε αυτούς του ΙΜΟ. Εµείς συνεχίζουµε να παροτρύνουµε την Ε.Ε. και άλλους περιφερειακούς φορείς να διασφαλίσουν ότι οι πολιτικές τους θα συµπληρώνουν –και όχι θα αντιστρατεύονται– τα διεθνή πλαίσια που αναπτύσσονται µέσω του ΙΜΟ.

Ο κατακερµατισµός των κανονισµών όχι µόνο δυσκολεύει τη συµµόρφωση, αλλά κινδυνεύει να τιµωρήσει εκείνους τους πλοιοκτήτες που ήδη κάνουν σηµαντικά βήµατα προς την απανθρακοποίηση.

Αυτή τη στιγµή είµαστε ο πρώτος βιοµηχανικός τοµέας που έχει παγκόσµια τιµολόγηση για τις εκποµπές άνθρακα, και πρέπει να δούµε όλα τα κράτη-µέλη να στηρίζουν αυτή την ιστορική συµφωνία ώστε να λειτουργήσει στην πράξη.

Emanuele Grimaldi

Ποια είναι η άποψή σας για τη ραγδαία άνοδο της τεχνητής νοηµοσύνης στις λειτουργίες των πλοίων και των λιµανιών; Είναι οι παραδοσιακές ναυτιλιακές εταιρείες έτοιµες να "ταξιδέψουν" σε αυτή την ψηφιακή θάλασσα ή βλέπετε κινδύνους;

Η τεχνολογική καινοτοµία µεταµορφώνει τη βιοµηχανία µας. Η τεχνητή νοηµοσύνη, µαζί µε άλλα στοιχεία, όπως το Διαδίκτυο των Πραγµάτων (Internet of Things - IoT), τα big data και η τεχνολογία blockchain, φέρνουν επανάσταση στις λειτουργίες µας – από τη συντήρηση που βασίζεται σε πρόβλεψη, µέχρι τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε πραγµατικό χρόνο.

Όπως συµβαίνει µε κάθε τεχνολογική εξέλιξη, αυτές οι αλλαγές φέρνουν τόσο ευκαιρίες όσο και κινδύνους. Στο ICS, δεσµευόµαστε να συνεργαστούµε στενά µε τον ΙΜΟ και άλλες ρυθµιστικές αρχές ώστε τα πρότυπα να εξελίσσονται ταυτόχρονα µε την τεχνολογία. Στόχος µας είναι να υποστηρίξουµε τα µέλη µας και ολόκληρη τη βιοµηχανία ώστε να υιοθετήσουν αυτά τα εργαλεία µε αποτελεσµατικό και ασφαλή τρόπο.

Αυτό που δεν µπορούµε να επιτρέψουµε είναι να δηµιουργηθούν υπερβολικά περίπλοκα συστήµατα, τα οποία δεν θα µπορούν να λειτουργήσουν σε καταστάσεις που απειλούν τη ζωή. Πρέπει επίσης να αναγνωρίσουµε ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες βελτίωσης της αποδοτικότητας µέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Γι’ αυτό και πρέπει να στηρίξουµε και το ανθρώπινο δυναµικό µας – να διασφαλίσουµε ότι οι άνθρωποι µπορούν να χρησιµοποιήσουν αυτή τη νέα τεχνολογία αποτελεσµατικά. Είµαι ικανοποιηµένος που ο ΙΜΟ υιοθετεί πολλές από τις προτάσεις που έχουµε υποβάλει στο πλαίσιο της αναθεώρησης της σύµβασης STCW για την εκπαίδευση. 

Έχουµε δηµιουργήσει µια Οµάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce) και το πρόσφατο Συνέδριό µας στη Μανίλα ανέδειξε το πόσο επείγον είναι να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτές και να επενδύσουµε στην εκπαίδευση για να είµαστε όλοι έτοιµοι για την ψηφιακή µετάβαση.

Ωστόσο, πρέπει να διασφαλίσουµε ότι όλα τα νέα συστήµατα είναι ασφαλή απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις. Εκδίδουµε κατευθυντήριες οδηγίες για να στηρίξουµε τον κλάδο και, φυσικά, υπάρχουν και τα πιο απλά εµπόδια, όπως νοµικές συµβάσεις µε δεκαετίες νοµολογίας πίσω τους, που εµποδίζουν την αλλαγή.

Άρα, το πρόβληµα δεν είναι µόνο η ίδια η τεχνολογία – το κρίσιµο είναι να δούµε το ζήτηµα µέσα από µια συνολική προσέγγιση συστηµικής αλλαγής.

 

Πόσο ψηλά βρίσκεται η κυβερνοασφάλεια στις προτεραιότητες του ICS, σε έναν κόσµο όπου πλοία και λιµάνια γίνονται ολοένα και πιο συνδεδεµένα – και πιο ευάλωτα; Έχει υπάρξει σκέψη για καθιέρωση κοινών προτύπων; 

Όπως ανέφερα και προηγουµένως, η κυβερνοασφάλεια είναι κρίσιµη προτεραιότητα. Η πιο πρόσφατη Έκθεσή µας "Maritime Barometer" για την περίοδο 2024-2025, η οποία πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο, δείχνει ξεκάθαρα ότι οι κυβερνοαπειλές παραµένουν µείζον θέµα ανησυχίας για τα ηγετικά στελέχη της ναυτιλίας.

Η διαχείριση του κυβερνοκινδύνου πρέπει να ενσωµατώνεται σε κάθε επίπεδο λειτουργίας µιας εταιρείας – από τη γέφυρα του πλοίου µέχρι την αίθουσα του διοικητικού συµβουλίου. Γι’ αυτό το ICS συνεχίζει να ενηµερώνει και να διανέµει το Εγχειρίδιο Κυβερνοασφάλειας για χρήση επί του πλοίου ("Cyber Security Workbook for Onboard Ship Use"), το οποίο αναθεωρήθηκε πρόσφατα φέτος.

Παράλληλα, εξετάζουµε πιο ενιαίες προσεγγίσεις για την κυβερνοασφάλεια στον ναυτιλιακό τοµέα και θα συνεχίσουµε να συνεργαζόµαστε µε κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισµούς για την ανάπτυξη προτύπων που να είναι συνεπή και εφαρµόσιµα.

 

Η ναυτιλία είχε πάντα ισχυρούς εθνικούς δεσµούς. Μπαίνουµε σε µια νέα εποχή υπερεθνικής ναυτιλίας ή θα παραµείνουν οι εθνικοί στόλοι και οι σηµαίες αναντικατάστατοι πυλώνες;

Τα κράτη σηµαίας συνεχίζουν να διαδραµατίζουν έναν ζωτικό ρόλο στη διακυβέρνηση της παγκόσµιας ναυτιλίας και έχουν σοβαρές ευθύνες. Το υπάρχον ρυθµιστικό πλαίσιο, που βασίζεται στη Σύµβαση των Ηνωµένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) καθώς και στις Συµβάσεις του ΙΜΟ και του Διεθνούς Οργανισµού Εργασίας (ILO), βασίζεται στις διοικήσεις των κρατών σηµαίας για την επιβολή συµµόρφωσης µε τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, περιβάλλοντος και εργασίας.

Ωστόσο, η διαφάνεια και η λογοδοσία παραµένουν ουσιώδεις – γι’ αυτό και το ICS δηµοσιεύει κάθε χρόνο τον Πίνακα Απόδοσης Κρατών Σηµαίας (Flag State Performance Table), ώστε να παρέχει στους πλοιοκτήτες αξιόπιστα δεδοµένα για τη συµµόρφωση των σηµαιών.

Αν και οι υπερεθνικές πρωτοβουλίες αυξάνονται, η εθνική συµµετοχή παραµένει κρίσιµη – κάτι που φάνηκε και από τη συνεργασία που υπήρξε στη συνεδρίαση MEPC 83. Οι κυβερνήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές, ώστε, στην προσπάθειά τους να "κάνουν κάτι", να µη δηµιουργούν προηγούµενα που άλλοι θα εκµεταλλευτούν.

Σίγουρα παρατηρούµε µια αύξηση αυτής της τάσης µετά την πανδηµία, και αυτό είναι ανησυχητικό για µια βιοµηχανία όπως η ναυτιλία, που εξαρτάται από ένα παγκόσµιο σύστηµα κανόνων και κανονισµών που λειτουργούν. Εµείς θα συνεχίσουµε να µιλάµε µε όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη, ώστε να διασφαλίσουµε την αποτελεσµατική και ασφαλή µεταφορά αγαθών – προς όφελος όλων.

 

Η ναυτιλία αλλάζει γρήγορα – τεχνολογικά, περιβαλλοντικά, γεωπολιτικά. Οι απαιτήσεις για τα πληρώµατα και το προσωπικό ξηράς γίνονται πιο σύνθετες. Πιστεύετε ότι το σηµερινό εργατικό δυναµικό είναι έτοιµο για αυτή την αλλαγή; Τι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση και στην κουλτούρα της βιοµηχανίας;

Αυτό είναι ένα θεµελιώδες ζήτηµα. Το ανθρώπινο δυναµικό της ναυτιλίας πρέπει να εξελιχθεί µαζί µε τον ταχύ µετασχηµατισµό της βιοµηχανίας µας.

Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ειδικής Τριµερούς Επιτροπής της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, το ICS στήριξε βασικές τροποποιήσεις στη Σύµβαση Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention), οι οποίες στοχεύουν στη βελτίωση των συνθηκών για τους ναυτικούς. Αυτές περιλαµβάνουν ενισχυµένα µέτρα προστασίας κατά της παρενόχλησης και του εκφοβισµού, καλύτερα πρωτόκολλα επαναπατρισµού και αναβαθµισµένα πρότυπα ιατρικής φροντίδας.

Παράλληλα, εξετάζουµε και τις µακροπρόθεσµες ανάγκες του εργατικού δυναµικού. Η Έκθεση για το Εργατικό Δυναµικό των Ναυτικών, που δηµοσιεύτηκε από το ICS και το BIMCO, προβλέπει έλλειψη 90.000 ναυτικών πιστοποιηµένων µε STCW µέχρι το 2026.

Η αναθεώρηση της Σύµβασης STCW, που βρίσκεται σε εξέλιξη –την οποία το ICS είχε ενεργά ζητήσει να ξεκινήσει–, είναι ζωτικής σηµασίας. Μέσω της Οµάδας Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (Just Transition Maritime Taskforce), το ICS βοηθά στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών διαδροµών, ώστε οι ναυτικοί να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες µέχρι τα µέσα της δεκαετίας του 2030, σε ευθυγράµµιση µε τους στόχους µας για απανθρακοποίηση.

Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν κι εκείνες ό,τι τους αναλογεί – να στηρίξουν την προσέλκυση, την εκπαίδευση και τη διατήρηση προσωπικού στον ναυτιλιακό κλάδο.

zxczxczxc

Οι πρόσφατες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραµπ για τις θαλάσσιες µεταφορές έχουν προκαλέσει διεθνείς αντιδράσεις. Ποιες επιπτώσεις προβλέπετε για τη διεθνή ναυτιλία; Πιστεύετε ότι ο κλάδος είναι προετοιµασµένος για µια νέα περίοδο αβεβαιότητας;

Αυτό είναι ένα ζήτηµα που είχαµε επισηµάνει όταν διοργανώσαµε µια σύνοδο κορυφής στο Χονγκ Κονγκ πέρυσι, µε τη συµµετοχή υπουργών και ηγετών της βιοµηχανίας από όλο τον κόσµο.

Όπως κάθε άλλη βιοµηχανία, έτσι και η ναυτιλία επιζητά ένα κάποιο επίπεδο σταθερότητας. Αν και ο κλάδος είναι εξαιρετικά ευέλικτος, η απρόβλεπτη κατάσταση που δηµιουργείται από την αύξηση του προστατευτισµού και τις περιοριστικές εµπορικές πρακτικές δηµιουργεί προβλήµατα στον µακροπρόθεσµο σχεδιασµό και στην επιχειρησιακή αποτελεσµατικότητα.

Κατανοώ την πρόθεση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να αντιµετωπίσει το εµπορικό της έλλειµµα µε άλλες χώρες και να ενισχύσει τη δική της ναυπηγική βιοµηχανία. Ωστόσο, οι δασµοί και τα τιµολόγια σε λιµάνια στρεβλώνουν τα εµπορικά πρότυπα και οδηγούν σε απότοµες αλλαγές στις εµπορικές διαδροµές – για παράδειγµα, η µεταφορά φορτίων σε άλλες γεωγραφικές περιοχές για να αποφύγουν τις περιοχές που πλήττονται από δασµούς.

Η ναυτιλία είναι ένας ανθεκτικός κλάδος. Έχουµε αντέξει αµέτρητες περιόδους αβεβαιότητας και θα συνεχίσουµε να προχωράµε ανεξαρτήτως των πολιτικών µεταβολών σε µεµονωµένα κράτη.

Η συνεργασία υπήρξε απαραίτητη σε τέτοιες ασταθείς περιόδους και θα συνεχίσει να είναι το κλειδί για την αντιµετώπιση κάθε αβεβαιότητας. Γι’ αυτόν τον λόγο το ICS, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, διοργανώνει την επερχόµενη σύνοδο κορυφής "Shaping the Future of Shipping" στην Αθήνα, τον Ιούνιο.

Σε µια εποχή αστάθειας, αυτή η Σύνοδος θα ενώσει πολιτικούς και ηγετικά στελέχη της βιοµηχανίας, για να συζητήσουν πώς θα περιορίσουµε τους κινδύνους και πώς θα διασφαλίσουµε την οικονοµική ασφάλεια και ευηµερία.

Πρέπει να συνεργαστούµε πέρα από σύνορα. Οι προκλήσεις είναι παγκόσµιες –  το ίδιο πρέπει να είναι και οι λύσεις.

 

Περνώντας τώρα στις επιχειρηµατικές σας δραστηριότητες, ως Διευθύνων Σύµβουλος του Οµίλου Grimaldi υπογράψατε πρόσφατα µια σηµαντική παραγγελία για πλοία τύπου ro/pax.

Ναι, πράγµατι. Τον περασµένο Απρίλιο υπογράψαµε µε το ναυπηγείο China Merchants Jinling (στη Weihai) παραγγελία για 9 νέα πλοία ro/pax, αξίας περίπου 1,5 δισεκατοµµυρίων δολαρίων. Αυτά θα προστεθούν σε άλλα 17 πλοία µεταφοράς αυτοκινήτων που ήδη ναυπηγούνται και θα ενισχύσουν ακόµα περισσότερο τον στόλο µας, ειδικά στον τοµέα της µεταφοράς οχηµάτων και της πολυτροπικής µεταφοράς. Πρόκειται για µια επένδυση µε καθαρά µεσοπρόθεσµο και µακροπρόθεσµο ορίζοντα.

Από τα 9 νέα πλοία, τα τέσσερα θα φέρουν ιταλική σηµαία και θα λειτουργούν µε το σήµα Grimaldi Lines, ενώ δύο θα φέρουν ελληνική σηµαία και θα τα διαχειρίζεται η ελληνική θυγατρική µας, η Minoan Lines. Αυτά τα έξι πλοία είναι της νέας γενιάς "Next Generation Med" και θα δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο. 

Τα άλλα τρία θα παραδοθούν στη φινλανδική µας θυγατρική, Finnlines, θα φέρουν φινλανδική σηµαία και θα εγκαινιάσουν µια νέα κατηγορία πλοίων µε την ονοµασία "Hansa Superstar", για γραµµές στη Βαλτική. Πρόκειται για πλοία που όχι µόνο ενισχύουν τη µεταφορική ικανότητα του Οµίλου, αλλά και ανεβάζουν σηµαντικά τον πήχη στην εξυπηρέτηση επιβατών και φορτίου, ενισχύοντας ταυτόχρονα τη γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων µας.

Τα νέα πλοία αυτών των δύο σειρών σχεδιάστηκαν µε βάση τις ανάγκες των πελατών µας, αλλά και τις γενικότερες απαιτήσεις της ναυτιλίας σήµερα: ποιότητα, αποδοτικότητα και περιβαλλοντική ευθύνη. Για να διατηρηθεί η ναυτιλία ως βασικός τρόπος µεταφοράς ανθρώπων και αγαθών, χρειάζεται να εξελίσσεται διαρκώς και να ενσωµατώνει καινοτοµία. Το κόστος λειτουργίας, οι κανονισµοί εκποµπών και η εµπειρία του επιβάτη παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο στις αποφάσεις σχεδιασµού.

Και τα 9 πλοία, που θα παραδοθούν µεταξύ 2028 και 2030, θα έχουν νέες, πράσινες τεχνολογίες. Έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να µην εκπέµπουν καθόλου CO2, καθώς οι µηχανές τους θα µπορούν να λειτουργούν µε µεθανόλη, ενώ τα συστήµατα κατανάλωσης ενέργειας θα είναι πλήρως ψηφιακά και εξαιρετικά αποδοτικά.

Τα ro/pax της Μεσογείου θα µεταφέρουν φορτία σε µήκος 3.300 µέτρων (σε φορτηγά και τροχοφόρα) και πάνω από 300 αυτοκίνητα. Θα µπορούν να φιλοξενούν έως 2.500 επιβάτες και θα προσφέρουν πολλές ανέσεις, όπως πανοραµικά εστιατόρια, µπαρ, εµπορικό κατάστηµα, αίθουσα συνεδρίων, lounge µε εξωτερική/εσωτερική πισίνα, ηλιόλουστη βεράντα και roof-top disco bar. Θα είναι ουσιαστικά πλοία που συνδυάζουν τη µεταφορά µε την εµπειρία φιλοξενίας.

Όσο για τα τρία πλοία που προορίζονται για τη Βαλτική, θα µπορούν να µεταφέρουν φορτία µήκους 5.100 µέτρων, 90 αυτοκίνητα και έως 1.100 επιβάτες. Η σχεδίασή τους βασίζεται στα υπάρχοντα πλοία Finnsirius και Finncanopus, αλλά έχει τροποποιηθεί ειδικά για τη γραµµή Φινλανδίας-Γερµανίας. Οι επιβάτες θα έχουν περισσότερη άνεση και καλύτερη εµπειρία, µε χαρακτηριστικά όπως ένα µεγάλο µπαρ µε θέα στη Βαλτική και ένα σπα µε φινλανδική σάουνα και υπηρεσίες ευεξίας.

 

Ο Όµιλός σας επενδύει σηµαντικά και σε λιµάνια και τερµατικούς σταθµούς.

Ο Όµιλος ακολουθεί σταθερά µια στρατηγική κάθετης ολοκλήρωσης, δηλαδή συνδέει όλο και περισσότερο τη βασική του δραστηριότητα, τη ναυτιλία, µε τη διαχείριση λιµανιών και τερµατικών σταθµών. Αυτό µας επιτρέπει να ελέγχουµε καλύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα, να µειώνουµε τα κόστη και να βελτιώνουµε τις υπηρεσίες µας.

Σήµερα διαχειριζόµαστε πάνω από 20 λιµάνια και σταθµούς στη Βόρεια Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Αφρική, µε συνολική επιφάνεια πάνω από 6,5 εκατοµµύρια τετραγωνικά µέτρα. Πολλά από αυτά είναι σύγχρονες πλατφόρµες µεταφορών µε πολυώροφα πάρκινγκ, αποθήκες, σιδηροδροµικές και οδικές συνδέσεις, ακόµα και ποτάµιες µεταφορές.

Ειδικά στην Ελλάδα, όπου έχουµε παρουσία πάνω από 50 χρόνια, αναλάβαµε πρόσφατα, µε µακροχρόνια παραχώρηση, τη διαχείριση των λιµανιών της Ηγουµενίτσας και του Ηρακλείου. Ξέρουµε καλά τη δυναµική τους, αφού ήµασταν ήδη οι βασικοί τους πελάτες.

Το επενδυτικό µας πλάνο είναι φιλόδοξο και στοχεύει στο να αξιοποιήσει τη στρατηγική θέση αυτών των λιµανιών στην Ανατολική Μεσόγειο. Εστιάζουµε τόσο στην επιβατική κίνηση όσο και στη µεταφορά οχηµάτων, ακόµα και στην κρουαζιέρα. Παράλληλα, δίνουµε µεγάλη έµφαση σε έργα υποδοµής που θα µειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωµα, µε χρήση εναλλακτικής ενέργειας, εγκαταστάσεις cold ironing και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Θέλουµε η ανάπτυξη αυτών των λιµανιών να είναι βιώσιµη και οικονοµικά και περιβαλλοντικά. Αυτό σηµαίνει καλύτερες υπηρεσίες, περισσότερη εµπορική κίνηση, τουρισµό, δουλειές, επιχειρηµατικές ευκαιρίες και πλούτο για τις τοπικές κοινωνίες και την ελληνική οικονοµία. Πρόκειται για προσέγγιση µε πολλαπλασιαστικό όφελος σε βάθος χρόνου.

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Περισσότερα από Forbes

Α. Καρακώστας (ΟΛΠ): Ο Πειραιάς πρότυπο λιμάνι του 21ου αιώνα

Δεν αποτελεί πλέον απλώς έναν κόμβο μεταφορών, αλλά ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό asset.

Ιουλία Τσέτη (Πρόεδρος και CEO του ΟΦΕΤ): "Να παίρνουµε ρίσκα για να πετυχαίνουµε τον στόχο"

Μεγαλώνοντας σε ένα περιβάλλον µε φαρµακοποιούς, τα ερεθίσµατα και οι προσλαµβάνουσες υπήρξαν καταλυτικά για τη µετέπειτα πορεία της. Ζυµώθηκε και εµπνεύστηκε από το φαρµακευτικό περιβάλλον, το οποίο από µικρή βίωσε πολύ έντονα. Δυναµική, θαρραλέα, προσηλωµένη στη φαρµακευτική καινοτοµία, στην ανταποδοτικότητα προς την κοινωνία και στις εργασιακές αξίες. Η Ιουλία Τσέτη είναι γέννηµα θρέµµα της φαρµακοβιοµηχανίας.

Δύο δισ. δολάρια ναύλους εξασφάλισε η ΤΕΝ για τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια Shuttle

Οι παραδόσεις των πλοίων προγραμματίζονται για το 2027 και το 2028.

Βαρδινογιάννης και Λιβανός σε συνεργασία για ανεφοδιασμό καυσίμων

Η Global Chartering ενώνει τις δυνάμεις της με την ελληνική εταιρία ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων Sekavin με στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας στον εφοδιασμό πλοίων.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πύλη για το διεθνές εμπόριο

Νέες επενδύσεις υψούς 250 εκατ. ευρώ καθιστούν τη Θεσσαλονίκη πύλη για την περιοχή των Βαλκανίων.

Ελληνική πρωτοπορία σε ναυπηγήσεις "πράσινων" πλοίων - Κτίζονται 589 από Έλληνες πλοιοκτήτες

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως που λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα.

Συνεχίζει στο τιμόνι της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού

Μετά και την συγκρότηση σε σώμα της νέας διοίκησης.

Αγγ. Φράγκου: "Οι γεωπολιτικές εξελίξεις οδηγούν τις αγορές"

Οι σημαντικότερες προκλήσεις που θα κληθεί να διαχειριστεί η ναυτιλία των Ελλήνων το 2025.

Η Sunlight αποκτά το 51% της Lehmann Marine - Επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην αγορά μπαταριών ναυτιλίας

Εδραιώνεται στην πρώτη γραμμή ενός κλάδου που καθοδηγείται από την αυξανόμενη ζήτηση για βιώσιμες λύσεις στον τομέα της ναυτιλίας.

B. Ψάλτης (Alpha Bank): Αποδίδεται στις τράπεζες ευθύνη που δεν τους ανήκει

Την ανάγκη οι τράπεζες να αναζητήσουν μια νέα κοινωνική συμφωνία τονίζει σε συνέντευξή του στον διευθυντή του "Forbes Greece", Σπ. Δημητρέλη, o κ. Β. Ψάλτης, CEO της Alpha Bank.