Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Της Ξανθής Γούναρη

Την επεκτατική της στρατηγική συνέχισε το 2024 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Market In της οικογένειας Ράμμου, καταφέρνοντας να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της, ωστόσο τα αυξημένα λειτουργικά κόστη πίεσαν την κερδοφορία της.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, που συνοδεύτηκαν από σοβαρές παρατηρήσεις του ορκωτού ελεγκτή, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 418,61 εκατ. ευρώ το 2024, αυξημένος κατά 3,79% σε σχέση με τα 403,33 εκατ. ευρώ του 2023.

Ταχύτερη ανάπτυξη από τον κλάδο

Η βελτίωση του τζίρου, που κινήθηκε λίγο πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς, οφείλεται σύμφωνα με τη διοίκηση, υπό την κυρία Ευλαμπία Ράμμου από τη θέση της προέδρου και CEO της αλυσίδας, στην προσθήκη νέων σημείων πώλησης, στην ανακαίνιση και αναδιαμόρφωση καταστημάτων, αλλά και σε ενισχυμένες προωθητικές καμπάνιες. Όπως αναφέρεται μάλιστα στην Έκθεση Πεπραγμένων, οι επενδύσεις συνεχίζονται και στο 2025.

Το μικτό κέρδος της εταιρείας διαμορφώθηκε σε 116,36 εκατ. ευρώ έναντι 107,80 εκατ. ευρώ το 2023, παρουσιάζοντας άνοδο 7,94%. Παράλληλα, το περιθώριο μικτού κέρδους βελτιώθηκε στο 27,80% από 26,73% την προηγούμενη χρονιά, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη βελτιωμένη διαπραγματευτική θέση της εταιρείας έναντι των προμηθευτών της.

Πίεση στην κερδοφορία

Αν και η Market In πέτυχε υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με την αγορά, η τελική γραμμή των αποτελεσμάτων δεν ήταν εξίσου ενισχυμένη. Τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν κατά 15,45% στο 1,49 εκατ. ευρώ από 1,76 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε 953.618 ευρώ έναντι 1,20 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά, σημειώνοντας πτώση 20,57%.Το καθαρό περιθώριο κέρδους υποχώρησε στο 0,23% από 0,30% το 2023.

Στην πίεση της κερδοφορίας συνέβαλε και η αύξηση των αμοιβών και εξόδων προσωπικού, τα οποία έφτασαν σε 68,845 εκατ. ευρώ από 60,636 εκατ. ευρώ το 2023, καθώς η εταιρεία προσέλαβε επιπλέον προσωπικό για τη στελέχωση των νέων καταστημάτων.

Συνολικά τα έξοδα διάθεσης αυξήθηκαν σε 106,36 εκατ. ευρώ από 96,07 εκατ. ευρώ το 2023 (αύξηση 10,72%).

Επέκταση δικτύου και αύξηση προσωπικού

Το δίκτυο της Market In έφτασε τα 257 καταστήματα το 2024 από 239 το 2023, καταγράφοντας αύξηση 18 καταστημάτων, ή 7,53%. Παράλληλα, ο μέσος όρος των απασχολούμενων αυξήθηκε σε 3.767 εργαζομένους από 3.630 το 2023, σημειώνοντας αύξηση 3,77% (137 περισσότεροι εργαζόμενοι).

Η σύγκριση αυτή αποκαλύπτει ότι η επέκταση του δικτύου καταστημάτων προχώρησε με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με την αύξηση του προσωπικού, με τον μέσο όρο εργαζομένων ανά κατάστημα να διαμορφώνεται σε 14,7 άτομα το 2024 έναντι 15,2 ατόμων το 2023.

Σε επίπεδο ισολογισμού, το σύνολο ενεργητικού αυξήθηκε κατά 3,27% στα 171,18 εκατ. ευρώ από 165,75 εκατ. ευρώ το 2023. Αξιοσημείωτη είναι η σημαντική μείωση του τραπεζικού δανεισμού, ο οποίος σχεδόν μηδενίστηκε στα 672,48 ευρώ από 3 εκατ. ευρώ το 2023.

Η καθαρή θέση όμως μειώθηκε κατά 12,71% στα 11,53 εκατ. ευρώ από 13,21 εκατ. ευρώ το 2023, κυρίως λόγω της απορρόφησης της θυγατρικής "Χαρά Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία" και της διανομής κερδών ως αμοιβή διοικητικού συμβουλίου ύψους 350.000 ευρώ.

Χρηματοοικονομικοί δείκτες

Οι βασικοί χρηματοοικονομικοί δείκτες της εταιρείας παρουσιάζουν μικτή εικόνα. Η αναλογία κυκλοφορούντος ενεργητικού προς το σύνολο ενεργητικού ανήλθε σε 60,99% από 59,93% το 2023, ενώ η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε σε 12,93% από 13,35% την προηγούμενη χρονιά.

Η δανειακή εξάρτηση της εταιρείας μειώθηκε, με το σύνολο υποχρεώσεων προς το σύνολο παθητικού να διαμορφώνεται σε 93,26% έναντι 92,03% το 2023, ενώ τα ίδια κεφάλαια αντιπροσωπεύουν το 6,74% του συνόλου παθητικού έναντι 7,97% το 2023.

Οι επισημάνσεις του ορκωτού

Την εικόνα των αποτελεσμάτων ωστόσο επιβαρύνουν οι επισημάνσεις του ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή, ο οποίος εξέφρασε γνώμη με επιφύλαξη για τρεις σημαντικές παρεκκλίσεις.

Η πρώτη αφορά τη μη διενέργεια απομείωσης συμμετοχής σε θυγατρική εταιρεία, όπου η αξία κτήσης των μετοχών ανέρχεται σε 2,8 εκατ. ευρώ, ενώ η εύλογη αξία εκτιμάται σε μόλις 327 χιλιάδες ευρώ. Αυτό συνεπάγεται υπερεκτίμηση ιδίων κεφαλαίων κατά 2,46 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη επισήμανση σχετίζεται με τη μη σχηματισθείσα πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού λόγω αποχώρησης, ύψους 3,15 εκατ. ευρώ, που επίσης οδηγεί σε εμφάνιση αυξημένων ιδίων κεφαλαίων.

Η τρίτη αφορά απαιτήσεις προηγούμενων χρήσεων συνολικού ποσού 5,25 εκατ. ευρώ, επίδικες και σε καθυστέρηση, για τις οποίες κατά την εκτίμηση του ελεγκτή θα έπρεπε να έχει σχηματιστεί απομείωση ύψους περίπου 3,67 εκατ. ευρώ. Και σε αυτή την περίπτωση, η απουσία πρόβλεψης οδηγεί σε παρουσίαση μεγαλύτερης καθαρής θέσης από την πραγματική.

Στρατηγικές κινήσεις και προοπτικές

Σημαντική εξέλιξη της περσινής χρονιάς αποτέλεσε η απορρόφηση της θυγατρικής "Χαρά Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία", ενώ η εταιρεία απέκτησε και νέα συμμετοχή 75% στην "Cadmus Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία".

Παρά τις προκλήσεις στην κερδοφορία, η διοίκηση της εταιρείας εκφράζει αισιοδοξία για το μέλλον. Όπως αναφέρεται στην Έκθεση Πεπραγμένων, "θετικές είναι οι προοπτικές για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στην επόμενη χρήση", ενώ η εταιρεία πιστεύει ότι "θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να δραστηριοποιείται κερδοφόρα".

Η Market In, που περιλαμβάνεται στο top10 των εγχώριων αλυσίδων σούπερ μάρκετ βάσει τζίρου, ιδρύθηκε το 1990. Ξεκινώντας ως μέλος του ομίλου Αστέρας και αργότερα στον όμιλο ΕΛΟΜΑΣ, η Market In ανεξαρτητοποιήθηκε το έτος 2007 και έκτοτε είναι ένας αυτόνομος όμιλος εταιρειών.

Εξαγοράζοντας καταστήματα από αλυσίδες όπως οι Στάικος, Φιλία, Alimenta Nova, Αγγελίδης, Εμπορικός Κόμβος, Λιάσκος, Πρωτέας, Alimenta Top, Welcome Market, Unik και Ατλάντικ, κατάφερε από το έτος 1999 και ως σήμερα να εντάξει στη δύναμή της πλήθος νέων καταστημάτων.

Από τον Αύγουστο του 2013 η Market In χρησιμοποιεί τις νέες σύγχρονες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του ομίλου που βρίσκονται στη Βιομηχανική Περιοχή του Μαρκόπουλου Αττικής.

Περισσότερα από Forbes

Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας

Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.

Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives

Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γαλαξίας

Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου.

Γιατί θα θυμόμαστε τον Giorgio Armani

Για 65 χρόνια ο δημιουργός αφιερώθηκε στην αριστεία, συγκεντρώνοντας πωλήσεις άνω των 13 δισ. δολαρίων. "Δεν είμαι ποτέ ικανοποιημένος", έλεγε.

Tesla: Πρόταση για νέο πακέτο αποδοχών στον Έλον Μασκ έως $1 τρισ. - Πρωτοφανές στην εταιρική ιστορία των ΗΠΑ

Στόχος να παρακινηθεί ο μεγιστάνας να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα 10 χρόνια.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.