ΑΒ Βασιλόπουλος: Επιστροφή στα κέρδη το 2026 - Στα 900 καταστήματα το 2028

ΑΒ Βασιλόπουλος: Επιστροφή στα κέρδη το 2026 - Στα 900 καταστήματα το 2028

Της Ξανθής Γούναρη

Με ζημιές 15,8 εκατ. ευρώ το 2024 -μειωμένες σε σχέση με το 2023- και με σχέδιο επιστροφής στην κερδοφορία το 2026, η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος στέλνει μήνυμα ότι το τριετές πλάνο εξορθολογισμού της αλυσίδας αρχίζει να αποδίδει. Η θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize φιλοδοξεί πως το 2028 το λειτουργικό της περιθώριο θα έχει επιστρέψει στο 4%, δηλαδή όσο ήταν το 2021, ενώ το δίκτυό της θα αγγίξει τα 900 καταστήματα, με το franchise να αποτελεί τον κορμό της επέκτασης.

Το κόστος του switch

Πέρσι, που η αγορά αναπτύχθηκε με ρυθμό +3,6%, ο κύκλος εργασιών της ΑΒ Βασιλόπουλος διαμορφώθηκε στα 1,93 δισ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση 1,8% έναντι του 2023.

Η στρατηγική μετατροπής εταιρικών καταστημάτων σε franchise, αν και βελτίωσε τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, έχει κόστος στον κύκλο εργασιών.

"Λάβετε υπόψη σας ότι όταν γυρνάμε ένα κατάστημα από εταιρικό σε franchise, ένα μέρος του τζίρου χάνεται, διότι δεν μετράνε πλέον οι πωλήσεις προς τον καταναλωτή αλλά οι πωλήσεις προς το franchise. Έτσι αυτομάτως μιλάμε για μία διαφορά πάνω από 25% και αυτό δημιουργεί μία απώλεια στον κύκλο εργασιών. Επίσης το 2024 κλείσαμε οχτώ καταστήματα που ήταν ζημιογόνα, εξέλιξη που φυσικά επηρέασε το τζίρο", ανέφερε. Πάντως τόνισε με σιγουριά ότι η αλυσίδα βρίσκεται "ακριβώς έτσι όπως το είχαμε υπολογίσει όταν ξεκινούσαμε αυτή την πορεία".

Τα μικτά κέρδη ανήλθαν στα 490,8 εκατ. ευρώ από 510 εκατ. ευρώ το 2023, με μείωση 3,9%. Το περιθώριο μικτού κέρδους συρρικνώθηκε στο 25,3% από 25,8%, απώλεια που μεταφράζεται σε 10 εκατ. ευρώ.

"Το 0,5% σημαίνει 10 εκατ. ευρώ. Κάθε χρόνο εμφανίζουμε μικρότερο περιθώριο και αυτό είναι η απόδειξη ότι είμαστε σύννομοι με την νομοθεσία, αλλά όμως μας προκαλεί μεγαλύτερο θέμα όσον αφορά τελικά την καθαρή μας κερδοφορία", εξήγησε ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, παρουσιάζοντας χθες τα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας σε συνέντευξη Τύπου στα Ιωάννινα.

Λειτουργική βελτίωση

Στη θετική πλευρά, τα λειτουργικά κέρδη παρουσίασαν διπλασιάστηκαν στα 13,8 εκατ. ευρώ από 6,4 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας άνοδο 115%. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη - αφαιρώντας διαγραφές παγίων - διαμορφώθηκαν στα 26,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 1,4% του κύκλου εργασιών.

"Για μένα το σημαντικό νούμερο είναι τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη. Ποια είναι η πραγματική κερδοφορία εάν βγάλουμε από τη μέση διαγραφές παγίων; Είμαστε κοντά στο 1,4%, στα 26,7 εκατ. ευρώ, όσο ήμασταν και το 2023, το οποίο είναι ουσιαστικά και το ποσοστό στο οποίο κινείται όλος ο κλάδος", υπογράμμισε ο κύριος Λαβίδας.

Οι ζημιές προ φόρων περιορίστηκαν στα 14,9 εκατ. ευρώ από 21,3 εκατ. ευρώ (βελτίωση 30%), ενώ οι καθαρές ζημιές συμπιέστηκαν στα 15,8 εκατ. ευρώ από 19,3 εκατ. ευρώ (βελτίωση 18,1%).

Το 2024 η εταιρεία απορρόφησε επιπλέον κόστη 18,1 εκατ. ευρώ: 5 εκατ. ευρώ από νομοθετικές ρυθμίσεις για πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έληξε στις 30 Ιουνίου,, 5 εκατ. ευρώ σε επιπλέον επένδυση στις τιμές, 4,6 εκατ. ευρώ σε logistics και 3,5 εκατ. ευρώ από την αύξηση του κατώτατου μισθού.

"Υπάρχει αμφισβήτηση αλλά είναι μετρημένα κουκιά τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ", σχολίασε χαρακτηριστικά ο Λαβίδας, όταν ρωτήθηκε για την αμφισβήτηση του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με το αν τα περιθώρια κινούνται στο 1,5%.

Ισχυρή ρευστότητα και επενδύσεις

Στο κεφάλαιο της ρευστότητας, η εικόνα είναι ενισχυμένη. Τα ταμειακά διαθέσιμα αυξήθηκαν κατά 15% στα 68,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επενδύσεις του 2024 ανήλθαν σε 41,5 εκατ. ευρώ, κατανεμημένες ως εξής:

- 9,5 εκατ. ευρώ για νέα καταστήματα
- 14,5 εκατ. ευρώ για ανακαινίσεις υφιστάμενου δικτύου
- 6 εκατ. ευρώ για αποθήκες και διανομή
- 6 εκατ. ευρώ για υποδομές
- 4 εκατ. ευρώ σε νέες τεχνολογίες καταστημάτων
- 1,5 εκατ. ευρώ σε δράσεις πράσινης ανάπτυξης

Για το 2025, ο προϋπολογισμός επενδύσεων εκτοξεύεται στα 60 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην επέκταση του δικτύου, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τη βιωσιμότητα.

Franchise: Το όπλο της ανάπτυξης

Το δίκτυο της ΑΒ αριθμεί σήμερα 652 καταστήματα (254 εταιρικά, 384 franchise, 14 χονδρική) από 624 στο τέλος του 2024. Μέσα στο 2025, η εταιρεία πρόσθεσε ήδη 35 νέα franchise, ενώ μετέτρεψε 24 εταιρικά καταστήματα σε franchise και έκλεισε 3 ζημιογόνα.

"Το 2024 ανοίξαμε 50 καταστήματα franchise, μέχρι στιγμής το 2025 έχουμε προσθέσει 35 και υπολογίζουμε ακόμη 13-15 νέα σημεία έως το τέλος του έτους, κυρίως εκτός Αθηνών", ανέφερε ο Λαβίδας.

Ο πήχης για το 2028 μπαίνει στα 900 καταστήματα, με 700 να λειτουργούν μέσω franchise, σε συνεργασία με 213 franchisees.

Εξαγορές και επέκταση

Παράλληλα με την οργανική ανάπτυξη, η ΑΒ επενδύει σε εξαγορές. Πριν τρεις μέρες έπεσαν οι υπογραφές για την εξαγορά πέντε από τα οκτώ καταστήματα της αλυσίδας Πτολεμαΐς στη Δυτική Μακεδονία, τα οποία θα περάσουνε σε δύο franchisees, Είχε προηγηθεί η απόκτηση της αλυσίδας Τερζής στην Πελοπόννησο, καθώς και ενός καταστήματος στη Μήλο, όπου η αλυσίδα δεν είχε παρουσία.

"Έχουμε στόχο την εξαγορά τουλάχιστον 25 καταστημάτων μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες. Πρόκειται για καταστήματα μικρών τοπικών αλυσίδων καθώς και για μεμονωμένα σημεία, τα οποία θα προσφερθούν εν συνεχεία σε franchisees, στο πλαίσιο του λειτουργικού πολυεπίπεδου "make over" της ΑΒ Βασιλόπουλος", είχε αποκαλύψει στο Capital.gr ήδη από τον Ιούλιο ο Brand President της αλυσίδας.

Υπό αυτό το πρίσμα και ξεκαθαρίζοντας ότι ο μητρικός όμιλος Ahold Delhaize πιστεύει στην ελληνική αγορά, ο κύριος Λαβίδας ανέφερε ότι δεν αποκλείονται και οι σημειακές εξαγορές, όπως π.χ. κάποια καταστήματα που για λόγους ανταγωνισμού να μείνουν εκτός συμφωνίας για την εξαγορά της Κρητικός από τη Μασούτης, αρκεί να "κουμπώνουν" με τους στόχους ανάπτυξης της ΑΒ Βασιλόπουλος. να ενισχύσουμε την παρουσία μας.

Πίστη στο e-commerce

Στον τομέα του e-commerce, η ΑΒ έχει πλέον 4% μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας. Διαθέτει 40 hubs υποστήριξης online πωλήσεων και ένα Home Shop Center για παραδόσεις σε όλη την Αττική. Οι συνεργασίες με Wolt και efood για fast delivery επεκτείνονται με νέες συμφωνίες με BOX (Cosmote) και Skroutz για παραδόσεις σε λιγότερο από μία ώρα.

Στον τομέα της τεχνολογίας, το 70% των εταιρικών καταστημάτων διαθέτουν αυτόματα ταμεία, με στόχο τα 200 καταστήματα και 670 μηχανήματα έως το τέλος του 2025 (επένδυση 3,5 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, 190 καταστήματα διαθέτουν ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών (επένδυση 7 εκατ. ευρώ), με 800.000 ταμπελάκια να προστέθηκαν μόνο το 2025 σε 70 καταστήματα.

Στήριξη στους καταναλωτές

Η εταιρεία ανανέωσε το πρόγραμμα ΑΒ Plus και μείωσε τις τιμές σε 700 προϊόντα και 135 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

"Όλα αυτά γίνονται με έναν βασικό σκοπό. Να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε κεφάλαιο για να μπορέσουμε να επανεπενδύσουμε στις τιμές, ώστε οι καταναλωτές μας να μπορούν να βρουν τα προϊόντα φθηνότερα. Γιατί, δυστυχώς, τη σημερινή μέρα αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο. Όλοι ασχολούνται με την ακρίβεια, είναι το νούμερο ένα θέμα στην επικαιρότητα", υπογράμμισε ο επικεφαλής της αλυσίδας.

Η εταιρεία επένδυσε 30 εκατ. ευρώ το 2024 σε προσφορές και πόντους μέσω της ΑΒ Plus, με το ποσό να αυξάνεται στα 35 εκατ. ευρώ το 2025.

Στο 40% τα own brands

Η ΑΒ στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας από 32% σήμερα (σ.σ. περιλαμβάνονται τα συσκευασμένα και τα φρέσκα προϊόντα) σε 40% μέσα στην επόμενη πενταετία. Διαθέτει ήδη πάνω από 2.700 κωδικούς own brands, με στόχο την προσθήκη 450 νέων προϊόντων και 1.000 νέων κωδικών μέχρι το 2027.

Το 80% των συνεργατών της είναι Έλληνες παραγωγοί, ενώ η εταιρεία αναπτύσσει συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς όπως Krivek, Συνεταιρισμός Ανωγείων, Αμφιλοχίας Γη, Θερμοκήπια Θράκης, Μανιός και Νιτσιάκος.

Το ζήτημα των εργαζομένων

Η εταιρεία, που αυτή τη στιγμή έχει 200 θέσεις κενές, διατηρεί 12.600 εργαζομένους, περίπου 1.000 λιγότερους σε σχέση με πέρυσι, κυρίως λόγω της μετατροπής καταστημάτων σε franchise. Όπως διευκρίνισε ο κύριος Λαβίδας, οι εργαζόμενοι σε καταστήματα που μετατρέπονται διατηρούν την προϋπηρεσία τους, ενώ μπορούν να ενταχθούν στο δίκτυο franchise εφόσον το επιθυμούν. Η αλυσίδα κατέβαλλε 280 εκατ. ευρώ σε μισθούς και παροχές, ενώ συνεισέφερε 145 εκατ. ευρώ σε εισφορές και φορολογία.

Η κρίσιμη καμπή

"Πέρυσι η ΑΒ δεν έπιασε το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς, ουσιαστικά κινούμασταν σε πιο χαμηλά επίπεδα από την αγορά και αυτό δεν μας βοήθησε στο να μεγαλώσουμε τον τζίρο. Μπορώ να σας πω ότι αυτή τη στιγμή, τις τελευταίες εβδομάδες ακολουθούμε το ρυθμό της αγοράς και διατηρούμε σταθερό μερίδιο", δήλωσε ο κύριος Λαβίδας.

Εφέτος ο ρυθμός ανάπτυξης είναι στο 5,5% με τη διοίκηση να δηλώνει ότι ο κύκλος εργασιών θα έχει θετικό πρόσημο στο τέλος της χρήσης.

Η εταιρεία προβλέπει επιστροφή στην κερδοφορία το 2026, με την προϋπόθεση ότι το μοντέλο franchise θα συνεχίσει να αποδίδει και ότι η ΑΒ θα κρατήσει τον ρυθμό της αγοράς που αναπτύσσεται με 3-4% ετησίως.

Περισσότερα από Forbes

Πώς χάθηκαν 39 αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε 15 χρόνια - Η λίστα με τα ονόματα

Η επικείμενη εξαγορά της Κρητικός από τη Μασούτης αποτυπώνει την αρχή της νέας εποχής, προετοιμάζοντας τον ανταγωνισμό και τους προμηθευτές για το τι θα ακολουθήσει.

Θερμοκήπια Θράκης: Οι επενδύσεις των 36 εκατ. ευρώ και η νέα branded συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος

Σε στρατηγική θέση τα Θερμοκήπια Θράκης. Απομένει επένδυση ακόμα 7 εκατ. ευρώ.

Σούπερ-μάρκετ: Το διακύβευμα της δεύτερης θέσης για τρεις μεγάλες αλυσίδες

Οι παίκτες που κινούνται ή μπορούν να κινηθούν κοντά στη ζώνη των 2 δισ. ευρώ.