Του Brett Knight
H αγωνία για τον πρωταθλητή της Formula 1 κράτησε μέχρι το τελευταίο γκραν-πρι της σεζόν. Με την τρίτη θέση που κατέλαβε στο Αμπού Ντάμπι, ο Λάντο Νόρις ξεπέρασε τον άλλον πιλότο της McLaren, Όσκαρ Πιάστρι, και τον τετράκις πρωταθλητή, Μαξ Φερστάπεν, της Red Bull, και κατέκτησε τον τίτλο του 2025 — και ένα μπόνους περίπου 10 εκατ. δολαρίων.
Προσθέτοντας τα περίπου 18 εκατ. δολάρια ως αμοιβή και άλλα 29,5 εκατ. δολάρια από την απόδοση του 26χρονου Άγγλου στην πίστα, τα έσοδα του Νόρις για φέτος άγγιξαν τα 57,5 εκατ. δολάρια, και ο ίδιος τερματίζει στην 3η θέση της "οικονομικής" F1.
Μπροστά από τον Νόρις βρίσκεται ο επτά φορές πρωταθλητής της Formula 1 Λιούις Χάμιλτον, με την αμοιβή του να εκτιμάται στα 70 εκατ. δολάρια, ενώ το μπονους από την πρώτη του χρονιά στη Ferrari ανέρχεται στις 500.000 δολάρια. Η "καρώ σημαία" κουνήθηκε ωστόσο για τον Φερστάπεν με τα ετήσια έσοδα του να ανέρχονται σε 76 εκατ. δολάρια, 65 εκατ. δολάρια η αμοιβή του και 11 εκατ. δολάρια τα μπόνους. Ο 28χρονος Ολλανδός σούπερσταρ κατέχει πλέον την πρώτη θέση στη λίστα με τους πιο ακριβοπληρωμένους πιλότους της F1 για τέταρτη διαδοχική σεζόν.
Συνολικά, οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι πιλότοι της Formula 1 κέρδισαν περίπου 363 εκατ. δολάρια "εντός πίστας" αυτήν τη σεζόν, αύξηση 15% από τα 317 εκατ. δολάρια το 2024 και 72% από το 2021 που πρωτοδημοσίευσε το Forbes τη σχετική λίστα.
Ο δεύτερος πιλότος της Ferrari, Σαρλ Λεκλερ, είναι 5ος στη λίστα με έσοδα περίπου 30 εκατ. δολάρια, αφού αυξήθηκαν οι αποδοχές του μετά το νέο συμβόλαιο που υπέγραψε πέρυσι.
Με τον Σέρχιο Πέρεθ να βγαίνει εκτός λίστας αφού έχασε τη θέση του στη Red Bull και τον Πιερ Γκασλί να υποχωρεί επίσης λόγω της κακής του χρονιάς στην Alpine που του στέρησε την ευκαιρία να κερδίσει μπόνους απόδοσης, η λίστα περιλαμβάνει δύο νεοεισερχόμενους.
Ο Λανς Στρολ της Aston Martin είναι το Νο 8 για φέτος με τα έσοδα του να εκτιμώνται στα 13,5 εκατ. δολάρια. Το ποσό φαίνεται μεγάλο, δεδομένης της μέτριας απόδοσης του 27χρονου Καναδού πιλότου – τερμάτισε 16ος στην αυτή τη σεζόν με 33 πόντους. Ο Στρολ, όμως, είναι γιος του δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη της ομάδας Λόρενς Στρολ, και η Aston Martin έπρεπε να δημοσιοποιήσει την αμοιβή του Λανς ύψους 12,3 εκατ. δολαρίων κατά τη σεζόν 2024, από 5,6 εκατ. δολάρια το 2023.
Στο μεταξύ ο Κίμι Αντονέλι της Mercedes, που τον Μάρτιο έγινε ο τρίτος νεότερος οδηγός της Formula 1, αφού έκανε το ντεμπούτο του σε ηλικία 18 ετών, 6 μηνών και 19 ημερών, βρίσκεται στη 10η θέση με τα έσοδα του να εκτιμώνται στα 12,5 εκατ. δολάρια σε μια πολλά υποσχόμενη σεζόν ως rookie.
Οι οδηγοί της F1 αποκομίζουν σημαντικά οικονομικά οφέλη από δύο τάσεις: πρώτον, τη ραγδαία ανάπτυξη της F1, με την αύξηση των χορηγιών και των χρηματικών επάθλων που προσφέρονται, γεγονός που δίνει στις κατασκευάστριες ομάδες μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια για επενδύσεις. Το Forbes εκτιμά ότι οι δέκα ομάδες της F1 είχαν κατά μέσο όρο έσοδα 430 εκατ. δολάρια την περασμένη σεζόν, και η αξία τους ενισχύθηκε κατά μέσο όρο στα 3,6 δισ. δολάρια φέτος, από 1,9 δισ. δολάρια το 2023.
Το πλαφόν στις δαπάνες που εισήχθη το 2021 περιορίζει τα έξοδα των ομάδων σε πολλούς τομείς που σχετίζονται με τον σχεδιασμό και την κατασκευή των αγωνιστικών αυτοκινήτων, στα 170 εκατ. δολάρια αυτή τη σεζόν. Ωστόσο, οι αποδοχές των πιλότων εξαιρούνται από αυτό τον προϋπολογισμό.
Εκτός από την κατά περίπτωση δημοσιοποίηση οικονομικών καταστάσεων ή την περίπτωση αγωγών, τα στοιχεία για τις αποδοχές των πιλότων της F1 σπάνια δίνονται στη δημοσιότητα. Τα συμβόλαιά τους συνήθως συνδέουν την αμοιβή τους με την απόδοσή τους στην πίστα. Ένας βετεράνος οδηγός γνωστής ομάδας λαμβάνει μια μεγάλη, εγγυημένη αποζημίωση συν μπόνους για νίκες σε γκραν-πρι ή για το πρωτάθλημα. Οι πιλότοι με λιγότερη εμπειρία ή που αγωνίζονται για μικρότερες ομάδες συνήθως έχουν και μικρότερες αποδοχές, αλλά μπορούν να πάρουν μεγάλα μπόνους για νίκες σε γκραν-πρι ή για τη βαθμολογία τους στη γενική κατάταξη.
Οι οδηγοί μπορούν να αυξήσουν τις αποδοχές τους μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες, αλλά η λίστα του Forbes επικεντρώνεται αποκλειστικά στις αποδοχές από τα συμβόλαιά τους στη F1 και τα μπόνους.
Στην πράξη, οι πιλότοι της F1 δεν έχουν την ευχέρεια να αναζητήσουν ατομικές συνεργασίες λόγω των υποχρεώσεών τους προς τις ομάδες τους και τους χορηγούς τους, οι οποίοι μπορεί να απαιτούν από αυτούς να κάνουν συγκεκριμένες εμφανίσεις και να τους απαγορεύουν άλλες συμφωνίες λόγω σύγκρουσης συμφερόντων. Ο Χάμιλτον είναι μακράν ο πιο "εμπορικός" πιλότος της F1, με τα ετήσια έσοδά του εκτός πίστας να ανέρχονται στα 20 εκατ. δολάρια, γεγονός που τον έφερε στο Νο 22 της λίστας του Forbes με τους πιο ακριβοπληρωμένους αθλητές στον κόσμο το 2025. Ο Φερστάπεν εισέπραξε περίπου 6 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο από δραστηριότητες εκτός πίστας.
Top 10
1. Μαξ Φερστάπεν | $76 εκατ.
Ομάδα: Red Bull Racing | Υπηκοότητα: Ολλανδία | Ηλικία: 28 | Μισθός: $65 εκατ. | Μπόνους: $11 εκατ.
2. Λιούις Χάμιλτον | $70,5 εκατ.
Ομάδα: Ferrari | Υπηκοότητα: Ηνωμένο Βασίλειο | Ηλικία: 40 | Μισθός: $70 εκατ. | Μπόνους: $0,5 εκατ.
3. Λάντο Νόρις | $57.5 εκατ.
Ομάδα: McLaren | Υπηκοότητα: Ηνωμένο Βασίλειο | Ηλικία: 26 | Μισθός: $18 εκατ. | Μπόνους: $39,5 εκατ.
4. Όσκαρ Πιάστρι | $37.5 εκατ.
Ομάδα: McLaren | Υπηκοότητα: Αυστραλία | Ηλικία: 24 | Μισθός: $10 εκατ. | Μπόνους: $27,5 εκατ.
5. Σαρλ Λεκλέρ | $30 εκατ.
Ομάδα: Ferrari | Υπηκοότητα: Μονακό | Ηλικία: 28 | Μισθός: $30 εκατ. | Μπόνους: $0
6. Φερνάντο Αλόνσο | $26,5 εκατ.
Ομάδα: Aston Martin | Υπηκοότητα: Ισπανία | Ηλικία: 44 | Μισθός: $24 εκατ. | Μπόνους: $2,5 εκατ.
7. Τζορτζ Ράσελ | $26 εκατ.
Ομάδα: Mercedes | Υπηκοότητα: Ηνωμένο Βασίλειο | Ηλικία: 27 | Μισθός: $15 εκατ. | Μπόνους: $11 εκατ.
8. Λανς Στρολ | $13,5 εκατ.
Ομάδα: Aston Martin | Υπηκοότητα: Καναδάς | Ηλικία: 27 | Μισθός: $12 εκατ. | Μπόνους: $1,5 εκατ.
9. Κάρλος Σάινθ | $13 εκατ.
Ομάδα: Williams | Υπηκοότητα: Ισπανία | Ηλικία: 31 | Μισθός: $10 εκατ. | Μπόνους: $3 εκατ.
10. Κίμι Αντονέλι | $12,5 εκατ.
Ομάδα: Mercedes | Υπηκοότητα: Ιταλία | Ηλικία: 19 | Μισθός: $5 εκατ. | Μπόνους: $7.5 εκατ.