Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Η συνδρομητική τηλεόραση συνεχίζει να κερδίζει έδαφος στην ελληνική αγορά, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι μέσα στην επόμενη πενταετία τα μερίδιά της θα προσεγγίσουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που διαμορφώνεται περίπου στο 60%. Σήμερα, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα ανέρχεται στο 30%, καταγράφοντας σταθερά ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια. Στην πραγματικότητα, το ποσοστό αυτό είναι πιθανότατα υψηλότερο, καθώς τα διαθέσιμα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τον συνολικό αριθμό των πολιτών που πληρώνουν για τηλεοπτικό περιεχόμενο. Πλατφόρμες όπως Netflix, Amazon, Cinobo (οι επονομαζόμενοι Over the Top-ΟΤΤ πάροχοι) δεν δημοσιοποιούν στοιχεία για τους συνδρομητές τους, ενώ η καταγραφή περιορίζεται στους συνδρομητές των Cosmote TV, Nova και Vodafone TV.
Οι συνδρομές τηλεόρασης των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών αυξήθηκαν κατά 9,7% και ανήλθαν, στο τέλος του 2023, σε 1,3 εκατ. από 1,2 εκατ. το προηγούμενο διάστημα. Για πρώτη φορά, αφενός οι συνδρομές μέσω δικτύου IP κατέλαβαν το μεγαλύτερο μερίδιο (52%), ξεπερνώντας τις δορυφορικές συνδρομές (48%), και αφετέρου οι συνδρομές τηλεόρασης ως μέρος συνδυαστικών προσφορών ήταν περισσότερες από τις αντίστοιχες αδεσμοποίητες συνδρομές (δηλαδή συνδρομές που δεν αγοράζονται ως μέρος μιας συνδυαστικής προσφοράς).
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια των παρόχων παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με την Cosmote TV να παραμένει στην κορυφή με 45%-55% ενώ ακολούθησε η Nova με 25%-35% και η Vodafone TV με 10%-15%. Οι συνδρομές από συνδυαστική προσφορά ήταν για πρώτη φορά από το 2016 περισσότερες σε σχέση με τις μεμονωμένες. Στα τέλη του 2023, οι συνδυαστικές/δεσμοποιημένες προσφορές ανήλθαν στα 4,5 εκατ. Η δημοφιλέστερη κατηγορία συνδυαστικής προσφοράς αναδείχθηκε, για πρώτη φορά, το triple play σταθερής τηλεφωνίας, σταθερής ευρυζωνικής πρόσβασης και κινητών υπηρεσιών (1,89 εκατ. συνδρομές), ενώ έπονται το double play σταθερής τηλεφωνίας και σταθερής ευρυζωνικής πρόσβασης (1,88 εκατ. συνδρομές), το quadruple play (~386 χιλ.), και τέλος το triple play σταθερής τηλεφωνίας, σταθερής ευρυζωνικής πρόσβασης και συνδρομητικής τηλεόρασης (~292 χιλ.).
Παρά την αυξανόμενη ζήτηση, αγκάθι παραμένει το ζήτημα της πειρατείας στη χώρα μας. Ένα σημαντικό μέρος του κοινού εξακολουθεί να αποκτά παράνομα πρόσβαση στο περιεχόμενο των Cosmote TV και Nova, γεγονός που θολώνει την πλήρη εικόνα της αγοράς. Αυτό οδήγησε τις δύο εταιρείες να προχωρήσουν το περασμένο καλοκαίρι σε συμφωνία για την προβολή κοινού αθλητικού περιεχομένου. Παράλληλα, η ενταντικοποίηση των ελέγχων κατά της πειρατείας και η αυστηροποίηση του πλαισίου αναμένεται να μειώσει το πεδίο δράσης του παράνομου δικτύου μετάδοσης περιεχομένου, υποχρεώνοντας ένα μεγάλο αριθμό χρηστών να μεταβεί στις νόμιμες πλατφόρμες.
Τη μεταστροφή του κοινού προς τη συνδρομητική τηλεόραση έχουν συνειδητοποιήσει και οι παραδοσιακοί τηλεοπτικοί σταθμοί, βλέποντας, άλλωστε και τις χαμηλές πτήσεις στα νούμερα τηλεθέασης σε σχέση με το παρελθόν.