Με καταγεγραμμένη μείωση μόλις 14,2%1 έως τον Δεκέμβριο του 2024 –μόνο 0,2% περισσότερο από το 2022– και την Ευρωπαϊκή Ένωση να προσθέτει ώθηση μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ)2 και των κανονισμών FuelEU Maritime3, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αναζητούν τρόπους επιτάχυνσης της απανθρακοποίησης. Οι αναβαθμίσεις των υπερπληρωτών της Accelleron μέσω της λύσης Engine Part Load Optimization (EPLO) προσφέρουν στους διαχειριστές πλοίων έναν γρήγορο και οικονομικό τρόπο μείωσης των εκπομπών, θέτοντας παλαιότερα πλοία στην πορεία της απανθρακοποίησης.
Ενώ τα μελλοντικά καύσιμα ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα θα είναι καθοριστικά, μια μελέτη του ΙΜΟ καταδεικνύει ότι οι τεχνολογίες υπάρχουν ήδη για το πρώτο ορόσημο του 2030. Η μελέτη τεκμηριώνει ότι είναι εφικτή η μείωση των εκπομπών κατά 28%-47% έως το 2030, με το ήμισυ να επιτυγχάνεται μέσω χαμηλότερων ταχυτήτων πλεύσης και λοιπών επιχειρησιακών μέτρων4.
Ο Matthias Reichmann, Senior Engine Expert and Product Manager EPLO Upgrades της Accelleron, δηλώνει: "Το Engine Part Load Optimization (EPLO) εντάσσεται στις άμεσες επιχειρησιακές παρεμβάσεις. Κατά τη διάρκεια παραμονής στο λιμάνι μίας ή δύο ημερών, συνδυάζουμε αναβαθμίσεις εξαρτημάτων υπερπλήρωσης με υποβάθμιση ισχύος κύριας μηχανής για μείωση κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών κατά 3% μέσο όρο".
"Τα πλοία που ναυπηγήθηκαν προ 10ετίας σχεδιάστηκαν για βέλτιστη απόδοση σε υψηλή ισχύ. Σήμερα ο κλάδος πρέπει να μειώσει τις εκπομπές κατά 20%-30% έως το 2030. Η ταχύτερη μέθοδος είναι ο περιορισμός ισχύος. Μπορούμε να επαναρρυθμίσουμε με ασφάλεια τον υπερπληρωτή και τον κινητήρα, ώστε να λειτουργούν πιο αποδοτικά σε χαμηλότερο ποσοστό της μέγιστης συνεχούς ισχύος τους. Αυτό επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου και μείωση εκπομπών".
Αυτή η "άμεση λύση" επιτρέπει σε πλήθος υφιστάμενων πλοίων να ενταχθούν στην απανθρακοποίηση τώρα. Με μέση ηλικία σκαφών τα 13,1 έτη (weighted per gross tonnage)5 στον παγκόσμιο στόλο, χιλιάδες ποντοπόρα πλοία δύνανται να μειώσουν άμεσα τις εκπομπές. "Οι πλοιοκτήτες αποσβένουν την επένδυση εντός 3 ετών αποκλειστικά μέσω λειτουργικής εξοικονόμησης", επισημαίνει ο Reichmann. "Επιπλέον, με το EPLO, αποφεύγεται η πρόωρη απόσυρση πλοίων, παρέχοντας επιπλέον 10ετή λειτουργική ζωή υπό αυστηρότερο κανονιστικό πλαίσιο".
Κατά την εφαρμογή του EPLO, η Accelleron διατηρεί το αρχικό περίβλημα του υπερπληρωτή, ενώ αναβαθμίζει τα εσωτερικά εξαρτήματα από τον στροβιλοσυμπιεστή μέχρι τον άξονα και τις λεπίδες του στροβίλου. Οι αλλαγές μπορούν να πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια των προγραμματισμένων συντηρήσεων, χωρίς να απαιτείται επίσκεψη σε δεξαμενή.
Στο υγραεριοφόρο Clipper Hebe της Solvang, ο συνδυασμός αναβάθμισης υπερπληρωτή και προπέλας βελτίωσε τη βαθμολογία του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII), επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση καυσίμου 25%. Με την αυξανόμενη πίεση των κανονισμών, η ζήτηση για EPLO και παρόμοιες αναβαθμίσεις αυξάνεται ραγδαία. Οι αναβαθμίσεις της Accelleron απολαμβάνουν αυξανόμενη αποδοχή κάθε χρόνο, εξοικονομώντας στους πελάτες δεκάδες χιλιάδες τόνους CO2.6 Πρόσφατες επιτυχημένες εφαρμογές περιλαμβάνουν τα αυτοκινητοφόρα MV Morning Concert, Neptune Hellas και Höegh Detroit. Το Höegh Detroit έδειξε εξοικονόμηση καυσίμου 10g/kWh, που ισοδυναμεί με 5% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου, οδηγώντας σε παραγγελίες EPLO για 7 επιπλέον πλοία. Και τα 7 επιπλέον πλοία εγκαταστάθηκαν μέσα σε μόλις έναν χρόνο, επιβεβαιώνοντας την ίδια εξοικονόμηση 5% όπως στον αρχικό κινητήρα.
Μάθετε περισσότερα και επικοινωνήστε με την Accelleron για να επωφεληθείτε από τη λύση βελτιστοποίησης EPLO.

1. Clarksons Research. World Fleet Monitor. Vol. 15, No. 11, November 2024, ISSN: 2042-0633. WFM Vol 15 No 11 November 2024.
2. European Commission. European Union Emissions Trading System. Accessed November 2024. European Union Emissions Trading System - European Commission
3. European Commission. Decarbonising Maritime Transport – FuelEU Maritime. Accessed November 2024. Decarbonising maritime transport – FuelEU Maritime - European Commission
4. CE Delft. Shipping GHG Emissions 2030: Analysis of the Maximum Technical Abatement Potential. International Maritime Organization Future Fuels and Technology Project, February 8, 2023. CE Delft 230208 Shipping GHG emissions 2030 Def.pdf
5. Clarksons Research. (2025). Green Technology Tracker: Record investments in alternative fuel. Clarksons. https://www.clarksons.com/home/news-and-insights/2025/green-technology-tracker-record-investments-in-alternative-fuel/
6. 65,848 t CO2 in 2023, three times the amount in 2022. Accelleron. 2023 Sustainability Report. p. 36. Accelleron Annual Report 2023.