Άλμα της ΔΕΗ στην προμήθεια ρεύματος – Η εικόνα της αγοράς τον Ιούνιο

Άλμα της ΔΕΗ στην προμήθεια ρεύματος – Η εικόνα της αγοράς τον Ιούνιο

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Δυναμικό comeback πραγματοποίησε η ΔΕΗ στην προμήθεια ρεύματος τον Ιούνιο, ανακτώντας το χαμένο έδαφος των τελευταίων μηνών και διαμορφώνοντας το μερίδιό της στο 51,95%. Μετά από πέντε μήνες συνεχούς πτώσης, η μεγαλύτερη επιχείρηση ηλεκτρισμού της χώρας δείχνει να επιστρέφει σε τροχιά ενίσχυσης, σε μια περίοδο που η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας χαρακτηρίζεται από σημαντικές μεταβολές, τόσο στη ζήτηση όσο και στην κατανομή μεριδίων μεταξύ των βασικών παικτών.

Η ανατροπή των ισορροπιών έρχεται σε έναν Ιούνιο με έντονα χαρακτηριστικά πτώσης της ζήτησης, η οποία μειώθηκε κατά 7,07% σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο, φθάνοντας τις 4.554 GWh. Η μείωση αποδίδεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, όπως οι ήπιες καιρικές συνθήκες και η υποτονικότητα σε επιμέρους τομείς της οικονομίας. Παρόλα αυτά, η παραγωγή αυξήθηκε οριακά κατά 0,23% (4772 GWh), οδηγώντας σε ένα εντυπωσιακό ράλι των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, που εκτοξεύθηκαν κατά 99,54% στις 547 GWh, σε αντίθεση με τις εισαγωγές που μειώθηκαν κατά 20,42% (329 GWh).

ΔΕΗ: Πρωτιά στην προμήθεια, πτώση στην παραγωγή

Η πρωτιά της ΔΕΗ στη λιανική, με μερίδιο 51,95%, συνοδεύεται από ενίσχυση της θέσης της τόσο στη μέση όσο και στη χαμηλή τάση. Στη χαμηλή τάση, όπου βρίσκονται οι περισσότεροι οικιακοί και μικροεπαγγελματικοί καταναλωτές, η ΔΕΗ διατηρεί τη δεσπόζουσα θέση της, αυξάνοντας το μερίδιο στο 63,4% από 61,5% τον Μάιο. Στη μέση τάση, που αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις, το μερίδιο της αυξήθηκε στο 37,3% από 33,4%, αντανακλώντας την ικανότητα της επιχείρησης να επαναπροσελκύσει πελάτες.

Αντίθετα, στον τομέα της υψηλής τάσης – τη βαριά βιομηχανία – η ΔΕΗ χάνει συνεχώς έδαφος: από 32,8% τον Απρίλιο, έπεσε στο 26,4% τον Ιούνιο. Η πτώση αυτή αντανακλάται στη δυναμική της Metlen, η οποία ενισχύει την παρουσία της στο συγκεκριμένο τμήμα, εξασφαλίζοντας μερίδιο 45,6%, όντας ο βασικός προμηθευτής του μεγαλύτερου βιομηχανικού καταναλωτή της χώρας, της Αλουμίνιον της Ελλάδος.

Στο σκέλος της παραγωγής, η εικόνα για τη ΔΕΗ διαφοροποιείται. Η επιχείρηση κατέγραψε μείωση του μεριδίου στη συμβατική παραγωγή από 43,8% τον Μάιο σε 40,83% τον Ιούνιο. Παράλληλα, οι ιδιώτες παραγωγοί συνεχίζουν να ενισχύουν τη θέση τους: Metlen με 23,52%, Elpedison με 11,92%, Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής (Motor Oil – ΤΕΡΝΑ) με 10,52%, Κόρινθος Power με 6,79% και Ήρων με 6,42%.

Οι άλλοι παίκτες

Η ανοδική πορεία της ΔΕΗ είχε ως παράπλευρη συνέπεια τη συρρίκνωση των μεριδίων των ιδιωτών προμηθευτών. Η Metlen, ο ισχυρότερος ιδιώτης προμηθευτής, είδε το μερίδιό της να μειώνεται στο 19,54% από 21,45% τον Μάιο. Αντίστοιχα, η Ήρων υποχώρησε στο 9,73% από 11%. Το Φυσικό Αέριο παρέμεινε σταθερό στο 3,55%, ενώ η Elpedison κατέγραψε μικρή άνοδο στο 5,79%. Η nrg σημείωσε οριακή πτώση στο 4,17%, με το βλέμμα στραμμένο στη μελλοντική συγχώνευση με την Ήρων, που θα οδηγήσει σε έναν παίκτη με μερίδιο άνω του 10%, διεκδικώντας την τρίτη θέση στην αγορά.

Σημαντική είναι επίσης η κινητικότητα στην Elpedison, η οποία κατέγραψε αύξηση μεριδίου στην υψηλή τάση από 8,3% τον Μάιο στο 11,3% τον Ιούνιο, εξέλιξη που αποδίδεται στην ανάληψη εκπροσώπησης επιπλέον εταιρειών του ομίλου HELLENiQ Energy, ενόψει της πλήρους εξαγοράς της από την Edison.

Συγκέντρωση και αναδιατάξεις

Με βάση τα στοιχεία του Ιουνίου, ΔΕΗ, Metlen, Ήρων, Elpedison και nrg συγκεντρώνουν περίπου το 90% της αγοράς λιανικής ηλεκτρισμού, επιβεβαιώνοντας τη συγκέντρωση σε έναν μικρό αριθμό καθετοποιημένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της αγοράς: παραγωγή, προμήθεια, και σε αρκετές περιπτώσεις και σε έργα ΑΠΕ. Στον ίδιο κύκλο εντάσσονται και η εταιρεία Φυσικό Αέριο (με νέες μονάδες αερίου και ΑΠΕ), καθώς και η Zeniθ, όπως και η Volton, που συνδυάζουν προμήθεια και παραγωγή μέσω ΑΠΕ.

Η ανασύνθεση αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα για τους προμηθευτές, ενώ οι επικείμενες συγχωνεύσεις και εξαγορές – όπως αυτή της nrg από τον Ήρων ή η πλήρης ένταξη της Elpedison στον όμιλο HELLENiQ – αναμένεται να αναδιατάξουν πλήρως την κατάταξη των βασικών παικτών τους επόμενους μήνες.

Το εξαγωγικό "παράθυρο” και οι απώλειες συστήματος

Την ίδια στιγμή, αξιοσημείωτο είναι το εξαγωγικό άνοιγμα του Ιουνίου. Η υπερεπάρκεια παραγωγής και η μειωμένη εσωτερική ζήτηση οδήγησαν σε διπλασιασμό των εξαγωγών, επιτρέποντας στην εγχώρια παραγωγή να βρει διέξοδο στις γειτονικές αγορές. Το θετικό είναι ότι αυτή η εξαγωγική δυναμική συνδυάζεται με συνεχή μείωση των απωλειών του συστήματος, που από 2,57% τον Απρίλιο υποχώρησαν στο 2,24% τον Ιούνιο, δείγμα βελτίωσης της λειτουργικής αποδοτικότητας του συστήματος μεταφοράς.

Περισσότερα από Forbes

Hack The Box: Η startup που εκπαιδεύει "αντί-hackers" προχωρά σε εξαγορά και διευρύνει την παρουσία της

Η Hack The Box μετρά πάνω από 3,7 εκατ. μέλη παγκοσμίως και έχει λάβει συνολικά περίπου 70 εκατ. δολάρια σε χρηματοδότηση.

Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 418 εκατ. ευρώ.

Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

Σκλαβενίτης: Πότε και πού ανοίγει το μεγαλύτερο hypermarket της Ελλάδας

Με τον leader του ελληνικού λιανεμπορίου να προσθέτει ακόμη μία πρωτιά στο ενεργητικό του.

Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives

Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".

Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία

Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.

STIQ: Επεκτείνεται σε νέες πόλεις και "κοιτάζει" προς το εξωτερικό η startup που αλλάζει το delivery

Η STIQ ιδρύθηκε από τον Κ. Δάβαρη και λειτουργεί φυσικά καταστήματα και cloud kitchens - δηλαδή επαγγελματικούς χώρους μαγειρικής που εξυπηρετούν online παραγγελίες.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.

Witside: Νέα διψήφια ανάπτυξη και διεθνής επέκταση για την ελληνική εταιρεία που καινοτομεί σε data και ΑΙ

Σύμφωνα με τον CEO, η εταιρεία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, για πιθανές εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες.