Γιατί δεν ανοίγει η αγορά ρεύματος

Γιατί δεν ανοίγει η αγορά ρεύματος

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Ποιοι είναι οι λόγοι που η αγορά του ρεύματος δεν ανοίγει, ο ρυθμός αύξησης του μεριδίου των εναλλακτικών παρόχων υπολείπεται των στόχων και η ΔΕΗ παραμένει δεσπόζων παίκτης με μερίδιο αγοράς στο 80%; Χθες οι εκπρόσωποι της ΔΕΗ και των εναλλακτικών προμηθευτών είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις απόψεις τους  για το φλέγον θέμα της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού στο πλαίσιο του Power & Gas Supply Forum. 

Τη ΔΕΗ εκπροσώπησε ο αντιπρόεδρός της Γ. Ανδριώτης, ενώ εκ μέρους των εναλλακτικών προμηθευτών παρέστη ο διευθύνων σύμβουλος της Elpedison Γ. Ζαχαριάδης, ο Γενικός Διευθυντής του τομέα Ενέργειας της Μυτιληναίος Ν. Μπενρουμπή, ο πρόεδρος του ΔΣ του Ήρωνα Γ. Κούβαρης και ο ο διευθύνων σύμβουλος της Volterra Π. Νίκου.

Η πλευρά της ΔΕΗ, επεσήμανε ότι υπάρχουν μια σειρά από κατηγορίες πελατών που δεν θέλουν να φύγουν από την εταιρεία, όπως η υψηλή τάση, οι αγρότες και οι κακοπληρωτές. Το open market δεν είναι 51TWh όσο η κατανάλωση αλλά 33TWh ανέφερε ο κ. Ανδριώτης. Ο ίδιος χαρακτήρισε ως μεγάλο πρόβλημα για την αγορά το missing money, καθώς όπως λειτουργεί η αγορά σήμερα δεν καλύπτει τα κόστη.

Χαρακτήρισε ατελέσφορες τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, που δεν μπορούν να φέρουν το αποτέλεσμα που επιδιώκεται. Η αγορά δεν ανοίγει γιατί σήμερα η ΔΕΗ υποχρεώνεται να δημοπρατεί 14TWh δηλαδή το σύνολο της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής σε τιμές χαμηλότερες του κόστους, πρόσθεσε. Υπάρχει ένας φαύλος κύκλος, κυνηγάμε την ουρά μας και πολύ φοβάμαι ότι εάν συνεχιστεί για λίγα χρόνια ακόμη θα πάψει να υπάρχει ΔΕΗ.

Δε γίνεται με αυξημένα κόστη να μην αυξάνονται τα τιμολόγια και να γίνονται εκπτώσεις στους συνεπείς πελάτες. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε αύξηση 600 εκατ. ευρώ στα κόστη που λείπουν σήμερα από τη ΔΕΗ και φτάνουμε στο σημείο η επιχείρηση να δίνει το 57% του δυναμικού της κάτω του κόστους για εξαγωγές, ανέφερε ο κ. Ανδριώτης. 

Η αγορά δεν ανοίγει γιατί οι τιμές παραμένουν υψηλές και επιβαρύνονται από μια σειρά επιπλέον χρεώσεις, ανέφερε ο κ. Ζαχαριάδης. Εάν αφαιρεθούν οι επιπλέον χρεώσεις τότε το ρεύμα θα μπορούσε να φτάσει στα 40 ευρώ η μεγαβατώρα, ανέφερε, προσθέτοντας ότι στην αγορά δημιουργείται επενδυτική αβεβαιότητα, από το θολό τοπίο στο σχεδιασμό τις καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις.

Ο ίδιος άσκησε κριτική για την κατ᾽ανάθεση και χωρίς διαγωνισμό απονομή του συμβολαίου για την ηλεκτροδότηση του δημοσίου από τη ΔΕΗ. Επίσης τόνισε ότι ο κύκλος των ΝΟΜΕ έσπασε διότι η ΔΕΗ δεν ανέβασε τις τιμές προκειμένου να ανακτήσει τα κόστη της. 

Η αγορά δεν ανοίγει γιατί ούτε η πολιτεία ούτε ο δεσπόζων παίκτης το θέλουν, ανέφερε ο κ. Μπενρουμπή, αναφέροντας μεταξύ άλλων το πρόβλημα των απλήρωτων λογαριασμών, των καθυστερήσεων στην πληρωμή των διαχειριστών των δικτύων, αλλά και το ότι η ΔΕΗ επιλέγει να διατηρεί σε λειτουργία αντιπαραγωγικές μονάδες όπως το Αμύνταιο και η Καρδιά σε βάρος ακόμη και των δικών της μονάδων αερίου.

Μόνο στην υψηλή τάση υπάρχει κοστοστρέφεια των τιμολογίων, εάν δε συμβεί το ίδιο και στις άλλες κατηγορίες δεν μπορεί να υπάρξει ανταγωνισμός ανέφερε ο κ. Μπενρουμπή. Ο ίδιος άσκησε κριτική για την υπόθεση της έκπτωσης συνέπειας της ΔΕΗ, ενώ τόνισε ότι η επόμενη ημέρα της αγοράς είναι ο μεγάλος άγνωστος, ενώ έθεσε ως προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της αγοράς την βελτιστοποίηση της οικονομικής λειτουργίας της ΔΕΗ. 

Οι αγορές σχεδιάζονται και η δική μας αγορά είναι μια καλοσχεδιασμένη αγορά ώστε να μην ανοίγει με καμία κυβέρνηση ανέφερε ο Γ. Κούβαρης. Ουδείς γνωρίζει πως θα εξελιχθεί και πως θα τερματίσει η διαδικασία των ΝΟΜΕ. Η διαδικασία εκπλήρωσε το στόχος της στην αγορά και φτάνει στο τέλος της, ενώ τα πρώτα μηνύματα είναι θετικά αφού έχουν ανακοινωθεί νέες επενδύσεις δισεκατομμυρίων.

Δεν θα πρέπει να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό, τα περισσότερα προβλήματα που έχουν τεθεί τα έχουν αντιμετωπίσει και λύσει οι άλλες χώρες, πρόσθεσε. Προειδοποίησε δε ότι δεν θα πρέπει για την επόμενη ημέρα της αγοράς, να στηρίζονται όλες οι προσδοκίες για ομαλοποίηση μόνο από την έναρξη της λειτουργίας της προθεσμιακής αγοράς. 

Στο σκάνδαλο που άλλαξε τη στάση των καταναλωτών απέναντι στην αγορά προμήθειας και έφερε τις εταιρείες του κλάδου να αναγκάζονται να ξαναχτίσουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης με το κοινό, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Π. Νίκου.

Σε μια αγορά που γαλουχήθηκε να έχει έναν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και να μη δίνει ιδιαίτερη σημασία στο κόστος, έπρεπε να εξηγήσουμε στον καταναλωτή πολλά πράγματα, έπρεπε να βρούμε κοινή γλώσσα επικοινωνίας με τους καταναλωτές τόνισε. 
 

Περισσότερα από Forbes

Κλείνει για τον ΟΤΕ το κεφάλαιο "Ρουμανία"

Η πώληση της Telekom Romania Mobile οδεύει προς ολοκλήρωση, μετά το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της χώρας.

Αυθεντικότητα, καινοτομία και νέες συνήθειες για την μπίρα το 2025

Οι ζυθοποιίες ενισχύουν τις θέσεις τους μέσω στοχευμένων επενδύσεων, ευελπιστώντας σε θετικό τελικό "ταμείο".

Louis Vuitton Ελλάς: Κέρδη ρεκόρ 17,6 εκατ. - Η ελληνική "συνταγή" επιτυχίας

Τα "χρυσά" μερίσματα, οι έξι ανέλεγκτες φορολογικές χρήσεις και οι ανακατατάξεις στη Μύκονο.

Οι βιομήχανοι τροφίμων που αγάπησαν το hoteling

Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού δεν είναι νέο "φρούτο" για τους βιομηχάνους τροφίμων και ποτών.

Tesla: Κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση σε τριμηνιαία έσοδα εδώ και πάνω από 10 χρόνια στο β' τρίμηνο

Στο -12%, εν μέσω προβληματισμού για την πολιτική δραστηριότητα του Έλον Μασκ. Ξεκίνησε την παραγωγή ενός πιο οικονομικού ηλεκτρικού μοντέλου.

Changan Hellas: Το νέο κινεζικό άνοιγμα του ομίλου Βασιλάκη

Πραγματοποίησε και επισήμως την άφιξή της η Changan Hellas, η νεοσύστατη εταιρεία της οικογένειας Βασιλάκη. Νέοι παίχτες μπαίνουν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης και αυξάνεται ο ανταγωνισμός.

"Λαχάνιασε" η Bodytalk - Στο κόκκινο για δεύτερη χρονιά

Σχέδιο για επιστροφή στα κέρδη μέσω νέων συνεργασιών και επένδυσης σε νέα κατηγορία προϊόντων.

Το μυστικό "όπλο" που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο Τραμπ για να "νικήσει" τη Fed

Το μοντέλο που θα μας δείξει αν η Ουάσινγκτον υπονομεύει την ακεραιότητα του δολαρίου ή διατηρεί την αξία του.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.

Witside: Νέα διψήφια ανάπτυξη και διεθνής επέκταση για την ελληνική εταιρεία που καινοτομεί σε data και ΑΙ

Σύμφωνα με τον CEO, η εταιρεία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, για πιθανές εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες.