Γ. Πλακιωτάκης: Στηρίζουµε τη δυναµική πορεία της ελληνικής ναυτιλίας, ηγέτιδας της παγκόσµιας βιοµηχανίας

Γ. Πλακιωτάκης: Στηρίζουµε τη δυναµική πορεία της ελληνικής ναυτιλίας, ηγέτιδας της παγκόσµιας βιοµηχανίας

Γιάννης Πλακιωτάκης (για άρθρο)
Του Γιάννη Πλακιωτάκη

Στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθηµερινά αντιµετωπίζουµε προκλήσεις, αλλά θέτουµε και προτεραιότητες για τη στήριξη της δυναµικής πορείας της ελληνικής ναυτιλίας και την ενίσχυση της ικανότητάς της να προσαρµόζεται στις τάσεις της εποχής προκειµένου να συνεχίσει να ηγείται στην παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία. Στη δύσκολη συγκυρία της πανδηµίας η ναυτιλία κατάφερε να κρατήσει λειτουργικές τις παγκόσµιες εφοδιαστικές αλυσίδες, αποδεικνύοντας µε τον τρόπο αυτό το πόσο σηµαντικός είναι ο ρόλος της στην παγκόσµια οικονοµία. Εξάλλου, και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επιβεβαιώνει τη σηµασία του τοµέα των θαλασσίων µεταφορών για τη διασφάλιση ανθεκτικών αλυσίδων εφοδιασµού και για τη δηµιουργία αξιόπιστων και ισχυρών µηχανισµών για την οµαλή και ασφαλή δραστηριοποίηση των πλοίων σε όλο τον κόσµο. Η χώρα µας, συνεπώς, δεν θα µπορούσε να απουσιάζει από αυτές τις σηµαντικές εξελίξεις και εξαρχής συµµετέχει ενεργά στις διεθνείς πρωτοβουλίες που λαµβάνονται σε επίπεδο ΙΜΟ, για τη δηµιουργία ασφαλών θαλάσσιων διαδροµών για την αποµάκρυνση ναυτικών και πλοίων που έχουν εγκλωβιστεί σε περιοχές κοντά στις στρατιωτικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, συµµετέχει στις προσπάθειες για την αντιµετώπιση νέων ζητηµάτων που ανακύπτουν από τη δραστηριοποίηση πλοίων στην περιοχή, αναφορικά µε τα πιστοποιητικά ασφάλισης αστικής ευθύνης ή άλλης χρηµατοοικονοµικής ασφάλειας. 

Ακόµα και στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι παρεµβάσεις µας είναι απολύτως στοχευµένες, κινούµενες στο πλαίσιο της βασικής αρχής ότι τα περιοριστικά µέτρα που ορθώς λαµβάνονται δεν πρέπει να προκαλούν µεγαλύτερη ζηµιά στην Ευρώπη. Πάντα µε γνώµονα την ασφάλεια, τον σεβασµό στις µελλοντικές γενιές και την επικράτηση δίκαιου και θεµιτού ανταγωνισµού, η Ελλάδα αποδίδει µεγάλη σηµασία στον ρόλο και στο απτό έργο του IMO ως προς τη δηµιουργία οµοιόµορφου πλαισίου συµφωνηθέντων κανόνων, που αποτελούν το κλειδί για τη βιωσιµότητα της ναυτιλίας για τα επόµενα χρόνια.

Η Ελλάδα συµµετέχει στις εργασίες των Οργάνων και των Επιτροπών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισµού και υποστηρίζει τις πρωτοβουλίες που αναλαµβάνονται, µεταξύ άλλων, για τη διαφάνεια στη διακυβέρνηση του Οργανισµού και για την επίτευξη περιβαλλοντικής ουδετερότητας των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων µέχρι το 2050. Η ψηφιοποίηση, η κυβερνοασφάλεια και η εξέλιξη των ηµιαυτόνοµων και αυτόνοµων πλοίων αποτελούν την άλλη όψη του ίδιου νοµίσµατος. Η χρήση νέων τεχνολογιών συµβάλλει στη µείωση του διοικητικού φόρτου για τα πλοία και συνεισφέρει ουσιωδώς στην αποτελεσµατικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιµότητα των θαλάσσιων µεταφορών. Όλα αυτά, βέβαια, µε τη συνδροµή των ναυτικών µας, οι οποίοι θα πρέπει πλέον να διαθέτουν εκπαίδευση και προσόντα ικανά να ανταποκριθούν στις µελλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας. Όλα τα ανωτέρω συνθέτουν ένα νέο τοπίο, στο οποίο καλούµαστε όλοι µας να δώσουµε αξιόπιστες και ρεαλιστικές απαντήσεις. Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο, αλλά συνάµα απολύτως αναγκαίο για το µέλλον της παγκόσµιας και της ελληνικής ναυτιλίας. Διαρκής επιθυµία της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι το θαύµα της ελληνικής ναυτιλίας να έχει παρόν και µέλλον σε ολόκληρο το φάσµα των ναυτιλιακών δράσεων. Ήδη δηλώνουµε µε περηφάνια ότι περάσαµε το κατώφλι των 5.000 διαχειριζόµενων πλοίων από εταιρείες εγκατεστηµένες στην πατρίδα µας. 

Ο Πειραιάς αποτελεί ένα παγκόσµιο ναυτιλιακό κέντρο που σφύζει από επιχειρηµατική δράση, ναυτιλιακή καινοτοµία και παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου. Βλέπουµε, και όχι απλά οραµατιζόµαστε, το µέλλον του ελληνικού ναυτιλιακού γίγνεσθαι ως ενός οχήµατος που θα εξυπηρετεί ποιοτικά και αποτελεσµατικά κάθε τοµέα ναυτιλιακής δραστηριότητας. Μια αντανάκλαση της βούλησής µας αυτής, που αποτελεί ταυτόχρονα και θεσµική µας επιλογή για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η παροχή, ως εξόχως σηµαντικό παράγοντα της ίδιας της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σηµαίας, σύγχρονων και απολύτως λειτουργικών υπηρεσιών προς τον κάθε συναλλασσόµενο σε όλο το φάσµα της πολυσχιδούς δραστηριότητας του υπουργείου. Έχουµε επενδύσει συστηµατικά και εργαζόµαστε πλέον προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισµού του τρόπου λειτουργίας µας σε κάθε τοµέα αρµοδιότητάς µας, είτε ναυτιλιακό είτε επιχειρησιακό. Κυρίαρχος στόχος των ενεργειών µας η πλήρης ψηφιοποίηση του νηολογίου, του συστήµατος εκπαίδευσης και εργασίας των ναυτικών, η ψηφιοποίηση των αρχείων των πλοίων και η ηλεκτρονική έκδοση ναυτιλιακών βιβλίων και εγγράφων. Η ύπαρξη ενός σταθερού, αλλά συνάµα εκσυγχρονισµένου θεσµικού περιβάλλοντος αποτελεί πολιτική προτεραιότητα, δίνοντας περαιτέρω πνοή στα πανιά της πρωτοπόρου ελληνικής ναυτιλίας, µέσω της εξέλιξης και προσαρµογής του στις σύγχρονες προτεραιότητες, και ενισχύοντας την πρωτοκαθεδρία της στο παγκόσµιο στερέωµα. Η Ελλάδα έχει επιδείξει µια µοναδική ανθεκτικότητα και προσαρµοστικότητα στις σύγχρονες απαιτήσεις. Είµαι βέβαιος πως θα πορευθούµε µε συνέπεια στην ίδια πορεία και θα συνεχίσουµε να καρπωνόµαστε τα αποτελέσµατα των εύστοχων και πάντα πρωτοποριακών ναυτιλιακών µας επιλογών. 

* Ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης είναι υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής 

** Αναδημοσίευση από την ειδική έκδοση του περιοδικού Forbes "Ποσειδώνια 2022" 

Περισσότερα από Forbes

Ελληνικές ναυτιλιακές στην Wall Street - Οι νικητές και οι χαμένοι του 2025

Μια αγορά δύο ταχυτήτων εμφανίζουν στα τέλη Οκτωβρίου οι εισηγμένες στη Wall ναυτιλιακές ελληνικής διαχείρισης.

Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Κερδισμένοι θα είναι οι εφοπλιστές που διαθέτουν σύγχρονα και αποδοτικά δεξαμενόπλοια.

Ελληνικές ναυτιλιακές στη Wall Street: Ισχυρή κερδοφορία, αλλά με αβεβαιότητες στον ορίζοντα

Καθαρά κέρδη που ξεπερνούν τα 1,8 δισ. δολάρια ανακοίνωσαν οι εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

ΟΝΕΧ: Νέο πενταετές επενδυτικό σχέδιο για τη Σύρο

Κεντρικός στόχος η ολιστική ανασυγκρότηση της Βιομηχανικής Μονάδας Σύρου.

Η Ελληνική Ionic Shipping επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη και εξοπλίζει όλο τον στόλο της με το σύστημα Orca AI

Την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης Orca AI στο σύνολο των πλοίων που συνθέτουν τον στόλο της ανακοίνωσε η Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Ionic Shipping,

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Η ναυτιλία των Ελλήνων καταγράφει για άλλη μια χρονιά εντυπωσιακή παρουσία στις διεθνείς αγορές.

Συγκέντρωση στόλων στην ελληνική ναυτιλία – Λιγότερες εταιρείες με περισσότερα πλοία

Στα μέσα της χρονιάς καταγράφηκαν 63 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλους άνω των 20 πλοίων

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Σταθερή πορεία και στοχευμένες κινήσεις από τις ελληνικές ναυτιλιακές

Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος μπαίνει στο δεύτερο μισό του 2025 με εμφανή σημάδια αντοχής.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χτίζουν το μέλλον

Δεκαπέντε νέοι τεχνίτες από τη ΔΥΠΑ πιάνουν δουλειά – Μήνυμα στήριξης από Κεραμέως και Ξενοκώστα.

Η ασπίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: Τι έδειξε το Συνέδριο των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Υπεράκτιων Πλοίων

Στο φως μια σκληρή αλλά απαραίτητη αποτύπωση της πραγματικότητας για 4 κρίσιμους τομείς της ναυτιλίας.

Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μικρότερες εταιρείες, που συχνά δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία ή τους πόρους.