Funky Buddha: Από τη χονδρική και ένα µπαρ στο Κατµαντού σε µια από τις µεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες ρούχων

Funky Buddha: Από τη χονδρική και ένα µπαρ στο Κατµαντού σε µια από τις µεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες ρούχων

H έναρξη της διαδροµής σηµατοδοτείται το 2003, όταν ο επιχειρηµατίας Γιάννης Αλεξίου ίδρυσε την Altex A.E (Funky Buddha). "Μεταξύ των πρώτων πελατών της εταιρείας µας υπήρξαν και µεγάλες αλυσίδες πολυκαταστηµάτων της εποχής για τις οποίες κάναµε παραγωγές φασόν τις σειρές ένδυσης ιδιωτικής ετικέτας, όπως η Carrefour Μαρινόπουλος και η ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς και µερικές από τις µεγαλύτερες αλυσίδες µόδας", λέει στο "Forbes" ο Κώστας Αλεξίου, CFO της Altex Α.Ε.

Tην ίδια περίοδο, η οικογένεια Αλεξίου ετοίµαζε τη δηµιουργία µιας νέας εταιρικής επωνυµίας για τον τοµέα της χονδρικής πώλησης στην Ελλάδα. Σε ένα από τα ταξίδια που πραγµατοποίησαν οι ιδιοκτήτες της στο Κατµαντού, επισκέφθηκαν ένα µπαρ δυτικού τύπου που ονοµαζόταν "Funky Buddha". "Μόλις είδαµε το συγκεκριµένο όνοµα, µας φάνηκε ιδιαίτερα ελκυστικό. Κάπως έτσι καταλήξαµε ότι θα ήταν η ιδανική επωνυµία για τα ρούχα που διαθέταµε στην αγορά", περιγράφει ο κύριος Αλεξίου. Αµέσως µετά την επιστροφή µας στην Ελλάδα, ξεκίνησε η αναζήτηση για το εάν η συγκεκριµένη ονοµασία ήταν κατοχυρωµένη ή όχι στις κατηγορίες ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ.

"Είδαµε ότι το όνοµα δεν ήταν κατοχυρωµένο, το κατοχυρώσαµε, και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της Funky Buddha", αναφέρει ο κύριος Αλεξίου.

Η έναρξη µε κύριο προϊόν το ανδρικό μπουφάν

Ξεκινώντας να παρουσιάσει τα προϊόντα της στην αγορά, η εταιρεία έγινε γρήγορα γνωστή κυρίως από την ποιότητα των ανδρικών µπουφάν, το οποίο ήταν και το µοναδικό προϊόν που διέθετε στην γκάµα της τον πρώτο καιρό. Κατάφερε να προσελκύσει στο πελατολόγιό της αρκετές επιχειρήσεις της αγοράς ένδυσης, καθώς τα µέλη της οικογένειας Αλεξίου αρχικά επισκέπτονταν καταστήµατα λιανικής µε ραντεβού για δειγµατισµό εκείνη την περίοδο, προκειµένου να αναπτύξουν τη δουλειά τους. "Δεδοµένου ότι υπήρξαµε αρκετά ανταγωνιστικοί και παρουσιάσαµε µοντέρνα σχέδια, σε συνδυασµό µε το ελκυστικό όνοµά µας, καταφέραµε αρκετά γρήγορα να εδραιωθούµε στην αγορά ένδυσης. Ήδη από την πρώτη σεζόν µπήκαµε σε περισσότερα από 100 casual multi-brand καταστήµατα".

Λίγο αργότερα η εταιρεία αποφάσισε, εκτός από τη Funky Buddha, να δηµιουργήσει δύο ακόµα µάρκες, την Garage Fifty Five και τη Second Skin. "Όταν η Funky Buddha είχε ήδη αποκτήσει κρίσιµη µάζα στην αγορά, διαπιστώσαµε ότι στις ίδιες περιοχές που πουλούσαµε τα προϊόντα της υπήρχαν υποψήφιοι που επιθυµούσαν να συνεργαστούν µαζί µας. Επειδή δεν θέλαµε να δηµιουργήσουµε αθέµιτο ανταγωνισµό µε τους ήδη υφιστάµενους πελάτες µας που διακινούσαν τα προϊόντα Funky Buddha, αποφασίσαµε να δηµιουργήσουµε τα δύο αυτά brands. Επιδιώξαµε µε αυτόν τον τρόπο να διευρύνουµε το πελατολόγιό µας σε περιοχές όπου είχαµε ήδη παρουσία", εξηγεί ο Κώστας Αλεξίου.

Σε διάστηµα πέντε ετών από την έναρξη της δραστηριοποίησής της στη χονδρική, η Funky Buddha είχε αφήσει αρκετά πίσω της την εποχή που ξεκίνησε µόνο µε το λανσάρισµα συλλογής ανδρικών µπουφάν, διαθέτοντας πλέον µια πλήρη συλλογή προϊόντων ένδυσης. "Το 2011 διευρύναµε το εκτόπισµά µας, προσλαµβάνοντας υψηλόβαθµα στελέχη της αγοράς για να πλαισιώσουν το τµήµα πωλήσεων. Μέσα σε ένα έτος καταφέραµε να αυξήσουµε αλλά και να αναβαθµίσουµε το πελατολόγιο της εταιρείας. Ήταν µια κίνηση που έγινε την κατάλληλη στιγµή, στην έναρξη της οικονοµικής κρίσης, όταν ο καταναλωτής αναζητούσε προϊόντα εφάµιλλης ποιότητας µε τις εισαγόµενες µάρκες που µεσουρανούσαν το προηγούµενο διάστηµα και ήταν περιζήτητες στην Ελλάδα. Αξιοποιήσαµε την ευκαιρία και διαφοροποιήσαµε ολοκληρωτικά το πελατολόγιό µας, αυξάνοντας ταυτόχρονα τον αριθµό των συνεργατών µας σε περισσότερα από 300 σηµεία πώλησης των προϊόντων µας. Σταδιακά αρχίσαµε να καταλαµβάνουµε σηµαντικό µερίδιο πωλήσεων στα συγκεκριµένα καταστήµατα και το εµπορικό µας σήµα Funky Buddha ξεκίνησε να αποκτά αναγνωρισιµότητα".

Η είσοδος στη λιανική

Αναζητώντας την επόµενη κίνηση που θα έδινε ακόµα µεγαλύτερη ώθηση στο brand "Funky Buddha", η οικογένεια Αλεξίου ξεκίνησε να διερευνά και την είσοδό της στη λιανική. Όπως περιγράφει ο Κ. Αλεξίου: "To 2013 ετοιµάσαµε ένα συνολικό concept καταστηµάτων και σύστηµα λιανικής, ενώ οριστικοποιήσαµε το αφήγηµα πίσω από τη Funky Buddha. Ακολούθως, σχεδιάσαµε µία πρόταση, την οποία παρουσιάσαµε στα Αττικά Πολυκαταστήµατα (attica). Τα στελέχη τους πίστεψαν σε εµάς. Πολύ σύντοµα µας διέθεσαν έναν χώρο στο κατάστηµα attica του Golden Hall. Η επιτυχία ήταν άµεση και τα οφέλη πολλαπλά για εµάς. Η παρουσία µας στο attica µάς προσέφερε όλα όσα ζητούσαµε εκείνη τη στιγµή. Αξιοποιήσαµε τη φήµη και πελατεία των µεγαλύτερων πολυκαταστηµάτων Attica και παρουσιάσαµε το σήµα µας όπως το είχαµε οραµατιστεί. Η αποδοχή του brand Funky Buddha ήταν µεγάλη και µας έδωσε ώθηση για περαιτέρω ανάπτυξη της λιανικής και σε καταστήµατα εµπορικών κέντρων και καταστήµατα δρόµου".

Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κύριος Αλεξίου, "είχαµε ενθουσιαστεί µε την επίδοσή µας ανά τετραγωνικό στα attica".

Δίνοντας την αίσθηση ότι πρόκειται για brand του εξωτερικού

Η εταιρεία, συνυπάρχοντας µε µεγάλες εταιρείες του κλάδου ένδυσης, έδωσε στους καταναλωτές την αίσθηση ότι πρόκειται για ένα µεγάλο brand του εξωτερικού. Το γεγονός αυτό βοήθησε πολύ τη µάρκα, εκτόξευσε τη ζήτηση και
τη φήµη της, σε συνδυασµό µε την καλή ποιότητα και τις ανταγωνιστικές της τιµές. Αµέσως άνοιξε ο δρόµος της εισόδου σε όλα τα πολυκαταστήµατα attica.

"Μέσα από την εµπειρία µας στα attica µάθαµε τι σηµαίνει λιανική και πώς αυτή µπορούσε να αξιολογηθεί µε µετρήσιµα στοιχεία σε οργανωµένη βάση", αναφέρει ο κύριος Αλεξίου.

"Η επιτυχία µας συνεχίστηκε µε ανάλογους ρυθµούς και στα υπόλοιπα καταστήµατα attica. Με αυτόν τον τρόπο άρχισαν να µας προσεγγίζουν και άλλα εµπορικά κέντρα, ενώ προσελκύσαµε το ενδιαφέρον επενδυτών που επιθυµούσαν να αναπτύξουν το µοντέλο franchise", συµπληρώνει.

Η επέκταση στο franchise

Η εξέλιξη των πραγµάτων οδήγησε την επιχείρηση στο επόµενό της βήµα. Αυτό του franchise. Η απόφαση ελήφθη και αφορούσε την επέκταση σε όλο το φάσµα των καταστηµάτων, όπως ήταν shops in a shop, εκπτωτικά σηµεία, καθώς και αυτόνοµα εταιρικά ή franchise καταστήµατα. Το πρώτο εταιρικό κατάστηµα δηµιουργήθηκε στο Χαλάνδρι, ενώ ακολούθησε το πρώτο σηµείο franchise στην Πάτρα µε έναν εκ των υφιστάµενων συνεργατών της εταιρείας στη χονδρική. Αµέσως µετά άνοιξε η πόρτα του εκπτωτικού χωριού McArthur Glen, προκειµένου να λειτουργήσει το πρώτο outlet κατάστηµα Funky Buddha, κίνηση που έδωσε στην επιχείρηση τη δυνατότητα να διαχειριστεί τα αποθέµατα προϊόντων της.

"Η παράλληλη ανάπτυξη και στα εκπτωτικά καταστήµατα βοήθησε σε σηµαντικό βαθµό την ανάπτυξη του δικτύου λιανικής. Στρατηγική µας κατεύθυνση, όµως, αποτέλεσε όχι µόνο να διαθέτουµε τα προϊόντα από προηγούµενες χρονιές, αλλά δηµιουργήσαµε και ειδικές σειρές προϊόντων αποκλειστικά για τα outlet σηµεία πώλησης (προϊόντα MFO: made for outlet). Πρόκειται για µια πρακτική που εφαρµόζουν µεγάλες εταιρείες του εξωτερικού", εξηγεί στο "Forbes" ο Κώστας Αλεξίου.

Η ανάπτυξη συνεχίστηκε µε ταχείς ρυθµούς τόσο µέσω των εταιρικών καταστηµάτων όσο και µέσω των σηµείων franchise. Το 2015 δηµιουργήθηκε το πρώτο µεγάλο flagship κατάστηµα στην οδό Ερµού, µε επιφάνεια 650 τετραγωνικών µέτρων, και από εκείνη τη στιγµή η λιανική ξεκίνησε να υπερβαίνει τις επιδόσεις της χονδρικής.

Η πρώτη απόπειρα εξόδου από την Ελλάδα

Στη διάρκεια των ετών 2016-2017 η ανάπτυξη του δικτύου λιανικής συνεχίστηκε.

Ταυτόχρονα ελήφθη η απόφαση για επέκταση και στο εξωτερικό. Κίνηση που υλοποιείται το 2017 στην Κύπρο µε 4 καταστήµατα. "Σκοπός µας ήταν από το 2019 να επεκτείνουµε τη δραστηριότητά µας και σε Ισπανία, Ρουµανία, Σερβία και Γερµανία. Το εγχείρηµα αυτό, όµως, δεν ολοκληρώθηκε τελικά για αρκετούς λόγους, κυρίως εξαιτίας της πανδηµίας".

Συμφωνία εισόδου στη Σαουδική Αραβία

Παρ’ όλα αυτά, το πλάνο επέκτασης στο εξωτερικό δεν εγκαταλείφθηκε. Πρόσφατα η Altex Α.Ε. συµφώνησε µε έναν από τους µεγαλύτερους Mall Developers στα αραβικά κράτη, τον όµιλο Al Othaim, την ανάπτυξη δικτύου καταστηµάτων Funky Buddha στη Σαουδική Αραβία. Πρόκειται για µια κίνηση που βγάζει την ελληνική επιχείρηση εκτός συνόρων, ενώ αποτελεί το πρώτο της σηµαντικό και ολοκληρωµένο βήµα εκτός της εγχώριας αγοράς, όπου έως τώρα διατηρεί 62 σηµεία πώλησης. Ο όµιλος αυτός αποτελεί έναν από τους σηµαντικότερους διαχειριστές εµπορικών κέντρων στη Σαουδική Αραβία, ενώ ταυτόχρονα δραστηριοποιείται στην εµπορική διάθεση εµπορικών σηµάτων µόδας και καλλυντικών από διεθνείς οίκους.

Κύκλος εργασιών που αγγίζει τα 40 εκατ. ευρώ

Σήµερα η Funky Buddha πραγµατοποιεί κύκλο εργασιών στα επίπεδα των 39,5 εκατ. ευρώ (εκτίµηση για το 2023), µε περιθώριο EBITDA περί το 17%, εκ των οποίων περί τα 7 εκατ. ευρώ προέρχονται από τη δραστηριότητά της στη χονδρική και τα υπόλοιπα από τη λιανική και το δίκτυο καταστηµάτων που διατηρεί. Έως και το 2026 υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα θα ανοίγουν 6 καταστήµατα ετησίως –εταιρικά και franchise– ταυτόχρονα µε την ανάπτυξη του σήµατος στο εξωτερικό.

*Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes

Περισσότερα από Forbes

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντικά τα οφέλη από έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό

Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ υλοποιεί δύο σημαντικά "τοπόσημα" στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Σε θετική τροχιά οι θυγατρικές του ΟΤΕ

Το 2024, παρά τις προκλήσεις, οι εταιρείες του ομίλου πέτυχαν σε γενικές γραμμές ανάπτυξη, επεκτείνοντας το χαρτοφυλάκιό τους.

Νιτσιάκος: Ιστορικά κέρδη και τζίρος άνω των 500 εκατ.

Αυξημένα έσοδα στα 527,4 εκατ. το 2024 με αύξηση κερδών 40%. Τα μερίδια και τι λέει ο ορκωτός. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση κοτόπουλου και οι εταιρείες holding της οικογένειας.

Τα ψεύδη του Μασκ για τα αυτόνομα οχήματα της Tesla του γυρίζουν μπούμερανγκ

Τα νομικά προβλήματα δεν έχουν ακόμη τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στην Tesla, αλλά "πληγώνουν" τη φήμη της.

Εμπορευματικά κι επιχειρηματικά κέντρα 500 εκατ. ευρώ προχωρούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση εκτάσεων άνω των 1.000 στρεμμάτων μέσω της μετατροπής τους σε "κόμβους" διαμετακομιστικού εμπορίου

Vileda: Η ελληνική νοικοκυροσύνη φέρνει μερίσματα στους Γερμανούς

Σταθερή ανάπτυξη και διψήφια αύξηση κερδών για την ελληνική θυγατρική του ομίλου Freudenberg. Μερίσματα 4,1 εκατ. ευρώ στην τετραετία.

Ούζο Πλωμάρι: Το σχέδιο για να ξαναγεμίσει το "ποτήρι" των κερδών

Με ιστορία 130 ετών, που σχεδόν ταυτίζεται με την ίδια την ιστορία του ούζου, η Ποτοποιία Πλωμαρίου Ισίδωρος Αρβανίτης ποντάρει στη διαφοροποίηση.

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Στοά Αρσακείου: Η ιστορία, η ανάπλαση και η επόμενη μέρα

To ιστορικό κτίριο αποκτά νέα πνοή μέσα από ένα έργο ανάπλασης ύψους 20 εκατ. ευρώ της Legendary Food, η οποία έχει συνάψει μακροχρόνια μίσθωση διάρκειας 35 ετών.

Startups: Σημάδια κόπωσης στα ευρωπαϊκά exits

Η συνολική αξία των exits στην Ευρώπη για το πρώτο εξάμηνο του 2025 έφτασε τα 26,8 δισ. ευρώ, θέτοντας την ετήσια επίδοση σε τροχιά πτώσης κατά 12,3% σε σύγκριση με το 2024.

Delian Alliance Industries: Το ελληνικό αμυντικό success story που ανοίγει φτερά για την Ευρώπη

Η ελληνική startup ανακοίνωσε πρόσφατα την ολοκλήρωση χρηματοδότησης Series A ύψους 14 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Βιωσιμότητα ως στρατηγικό πλεονέκτημα

Και ως ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις.