Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η έφοδος των Κινέζων και η ανατροπή που φέρνουν και στην Ελλάδα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η έφοδος των Κινέζων και η ανατροπή που φέρνουν και στην Ελλάδα

του Γιώργου Λαμπίρη

Διαδοχικές είσοδοι Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταγράφονται στην Ελλάδα, γεγονός που θα φέρει ραγδαίες ανατροπές και στη χώρα μας, όπως ήδη έχει ξεκινήσει να συμβαίνει παγκοσμίως, λόγω των σημαντικά χαμηλότερων τιμών στις οποίες πωλούνται τα συγκεκριμένα οχήματα σε σχέση με τον αμερικανικό ή ευρωπαϊκό ανταγωνισμό τους. Η αρχή έγινε τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν ο όμιλος Συγγελίδη ξεκίνησε τη διάθεση των μοντέλων της MG Motor (ηλεκτρικών αλλά και συμβατικών), με κυριότερο από αυτά το ηλεκτρικό MG ZS, που αποτελεί την οικονομικότερη έκδοση ηλεκτρικού οχήματος έως τώρα στην Ελλάδα και με τιμή έναρξης τα 18.950 ευρώ. Η MG Motor ανήκει σήμερα στην κρατική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC Motor με έδρα τη Σανγκάη, η οποία απέκτησε τη γνωστή μάρκα τον Δεκέμβριο του 2007 εξαγοράζοντας τη Nanjing Automobile Corporation (NAC), μια μικρότερη κινεζική εταιρεία που είχε αποκτήσει την MG από τον όμιλο MG Rover το 2005. 

Ήδη τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι ενδεικτικά της πορείας που έχει η MG στο σύντομο χρονικό διάστημα διάθεσής της στην Ελλάδα από τον όμιλο Συγγελίδη. Στο πρώτο τρίμηνο του 2024 έχει τοποθετηθεί στη 15η θέση μεταξύ των μαρκών που διατίθενται στην ελληνική αγορά από πλευράς πωλήσεων, με 929 αυτοκίνητα να έχουν ταξινομηθεί σε αυτό το διάστημα, καταφέρνοντας να ξεπεράσει τη Mercedes, η οποία βρίσκεται στη 16η θέση με 904 αυτοκίνητα, και τη Renault, που βρίσκεται στη 18η με 693 αυτοκίνητα. Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο "Κ", η μέχρι στιγμής πορεία της MG οφείλεται στα ιδιαίτερα οικονομικά αυτοκίνητα που διαθέτει στην γκάμα της, με πλήρη εξοπλισμό, τα οποία πωλούνται σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σφακιανάκης: Η εισαγωγή των αυτοκινήτων της BYD

Ακολούθησε ακόμα ένας μεγάλος διανομέας αυτοκινήτου το 2024, καθώς ο όμιλος Σφακιανάκη συμφώνησε και ξεκίνησε τη διανομή των ηλεκτρικών οχημάτων της κινεζικής BYD στη χώρα μας. Η BYD Auto Co. Ltd είναι η θυγατρική αυτοκινητοβιομηχανία της BYD Company, της εισηγμένης στο χρηματιστήριο κινεζικής πολυεθνικής εταιρείας παραγωγής αυτοκινήτων. Τα δύο πρώτα μοντέλα της BYD τα οποία είναι διαθέσιμα στη χώρα μας από τον όμιλο Σφακιανάκη είναι το compact μικρομεσαίο BYD Atto 3 και το πολυτελές BYD Seal, ενώ θα ακολουθήσουν το μικρομεσαίο πόλης BYD Dolphin, καθώς και το ΒΥD Seal U, το οποίο θα προσφέρεται τόσο ως αμιγώς ηλεκτρικό όσο και ως Plug-in υβριδικό. Ήδη ο όμιλος Σφακιανάκη δημιούργησε τις δύο πρώτες εκθέσεις αυτοκινήτων της BYD στην Αθήνα, την πρώτη στη λεωφόρο Κηφισίας στο Μαρούσι και τη δεύτερη στη λεωφόρο Κηφισού, κάνοντας εξαρχής σαφείς τις προθέσεις για τη μάρκα και τις προοπτικές της στην ελληνική αγορά.

Quest: Η προοπτική της Xiaomi

Σε εξέλιξη βρίσκονται, ταυτόχρονα, οι συζητήσεις του ομίλου Quest με τον κολοσσό της τεχνολογίας, την κινεζική Xiaomi, με την οποία ήδη συνεργάζεται για την εισαγωγή προϊόντων στην ελληνική αγορά, όπως είναι κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρικά πατίνια, ρομποτικές σκούπες και πολλά άλλα. Οι συζητήσεις αυτές έχουν ως αντικείμενο την προοπτική εισαγωγής στην Ελλάδα και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Xiaomi. Το νέο ηλεκτρικό όχημα της εταιρείας πoυλάει ήδη πολύ περισσότερο από ό,τι αναμενόταν, φέρνοντάς το πιο κοντά στο break even, παρά τη μείωση τιμής από πλευράς Tesla στο Model 3. Η Xiaomi έχει λάβει περισσότερες από 70.000 παραγγελίες για το ηλεκτρικό σεντάν SU7 από τις 20 Απριλίου, κοντά στον αρχικό στόχο της εταιρείας ως προς τις παραδόσεις για φέτος, κάτι που ανέφερε ο CEO της εταιρείας, Lei Jun, μιλώντας προς τους επενδυτές πριν από λίγες ημέρες. Η Xiaomi κυκλοφόρησε το μοντέλο SU7 στα τέλη Μαρτίου, με τιμή περίπου κατά περίπου 4.000 δολάρια χαμηλότερη από το Model 3 της Tesla, και ξεκίνησε ήδη τις παραδόσεις. 

Κινεζικό Volvo στην αγορά των ΗΠΑ

Και οι άλλοι κατασκευαστές, όμως, αρχίζουν σταδιακά να εισέρχονται στη λογική της κατασκευής φθηνότερων ηλεκτρικών μοντέλων, με χαρακτηριστική την περίπτωση της Volvo. Πιο συγκεκριμένα, ένα ηλεκτρικό όχημα της μάρκας κατασκευασμένο στην Κίνα θα φτάσει στους αντιπροσώπους των ΗΠΑ αυτό το καλοκαίρι, προσφέροντας ισχύ και απόδοση παρόμοια με το Tesla Model Y, το EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο. Ωστόσο το νέο μοντέλο θα είναι κατά περίπου 8.000 δολάρια φθηνότερο από το μοντέλο της Tesla. Το EX30 από τη Volvo Cars δημιουργεί νέες ισορροπίες στην παγκόσμια αγορά, καθώς η σουηδική μάρκα πολυτελείας, που ανήκει στην κινεζική Geely, προδιαγράφει τη σκληρή ανταγωνιστική απειλή που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από τους Κινέζους κατασκευαστές EV, που έχουν ξεπεράσει πολύ τους παγκόσμιους ανταγωνιστές τους, παρέχοντας καινούργια αυτοκίνητα σε αρκετά πιο προσιτές τιμές.

Επιβολή δασμών εξετάζει η Ε.Ε.

Προκειμένου να ανακόψει την εισροή των κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρεται να εξετάζει έντονα το τελευταίο διάστημα να επιβάλει πολύ υψηλούς δασμούς, που θα αγγίξουν ακόμα και το 50%. Η έρευνα των Βρυξελλών κατά των επιδοτήσεων για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός εβδομάδων, ωστόσο ερευνητές του Rhodium Group, του ανεξάρτητου think tank της Αμερικής που επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στην κινεζική οικονομία, υποστηρίζουν ότι οποιαδήποτε τιμωρητική ενέργεια είναι πιθανό να είναι πολύ μικρή ώστε να αποτρέψει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι η Ε.Ε. μπορεί να επιβάλει δασμούς της τάξης του 15%-30%. Αλλά ακόμα κι αν οι δασμοί έρθουν στο υψηλότερο όριο αυτού του εύρους, ορισμένοι παραγωγοί με έδρα την Κίνα θα εξακολουθούν να μπορούν να δημιουργούν περιθώρια κέρδους στα αυτοκίνητα που εξάγουν στην Ευρώπη, λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων κόστους που απολαμβάνουν.

Περισσότερα από Forbes

Επενδύσεις - μαμούθ στις ευρωπαϊκές start ups

Η έκθεση "State of European Tech 2025" καταγράφει την έξοδο από μια περίοδο διεθνούς επενδυτικής ύφεσης.

Finthesis: Ισχυρή ανοδική τροχιά για την one stop shop στεγαστικών

Η διαμεσολάβηση δανείων κερδίζει γρήγορα έδαφος στην αγορά, καθώς απαλλάσσει τους υποψήφιους δανειολήπτες από χρονοβόρες έρευνες, ραντεβού και γραφειοκρατία.

Frezyderm: Ελληνικά δερμοκαλλυντικά σε 50 χώρες - Πού "ανεβάζει" μερίδια

Στα 62,20 εκατ. ευρώ ανήλθε ο κύκλος εργασιών της εταιρείας των Γιάννη και Ευθύμιου Αναστασίου. Το αυξημένο κόστος α’ υλών που πίεσε τα περιθώρια κέρδους και η σημαντική μείωση δανεισμού.

ΗΠΑ: Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) ερευνά τη Jefferies για την έκθεσή της στη χρεοκοπημένη First Brands

Eξετάζει εάν η Jefferies παρείχε επαρκή ενημέρωση στους επενδυτές σχετικά με την έκθεση του Point Bonita fund στην προβληματική εταιρεία.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Οι τρεις άξονες του business plan της Aqua Bridge για την επόμενη μέρα της Avramar

"Συνεργαζόμαστε στενά με τις τράπεζες για να εξασφαλίσουμε ασφαλή μετάβαση" σημειώνει η διοίκηση της Aqua Bridge. Η κατάθεση της συμφωνίας εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πότε παραδίδεται το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης

Το έργο ύψους 625 εκατ. ευρώ έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 65%.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Αυτοκίνητα: Η κινεζική επέλαση σε αριθμούς

Οι κινέζικες μάρκες καταγράφουν συνεχώς αυξημένες πωλήσεις, με τα ηλεκτρικά οχήματα νε ξεπερνούν το 6,9% του μεριδίου αγοράς.

Διπλή επιβάρυνση απειλεί τη ναυτιλία - Παγίδα από ταυτόχρονες χρεώσεις ΗΠΑ και Κίνας

Ιδιαίτερα εκτεθειμένη στα διασταυρούμενα πυρά ΗΠΑ - Κϊνας η ελληνική ναυτιλία.

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.