Cash cow η Ελλάδα για τη Zara – Το νέο μοντέλο καταστημάτων

Cash cow η Ελλάδα για τη Zara – Το νέο μοντέλο καταστημάτων

Tης Ξανθής Γούναρη

Ακολουθώντας το μοντέλο "go big" η αλυσίδα Zara παράγει ρεκόρ εσόδων στην ελληνική αγορά παρότι ο αριθμός των φυσικών καταστημάτων της ναυαρχίδας του ισπανικού κολοσσού μόδας Inditex διαχρονικά μειώνεται και ενώ οι καταναλωτές στη χώρα μας ξοδεύουν ολοένα και λιγότερα χρήματα σε ρούχα και παπούτσια.

Τα εγκαίνια του νέου flagship store της μάρκας στην Ομόνοια, στο ακίνητο του πρώην ΜΙΝΙΟΝ που έχει ανακατασκευάσει η Dimand, είναι το τελευταίο εμπορικό "χτύπημα" του παγκόσμιου ηγέτη της "γρήγορης μόδας" στη χώρα μας, το οποίο είχε ως παράπλευρη απώλεια το κλείσιμο του καταστήματος στην Πανεπιστημίου 59, ενώ έκλεισαν επίσης και τα δύο καταστήματα Zara επί της λεωφόρου Πατησίων στους αριθμούς 138 και 147.

Το ίδιο συνέβη άλλωστε πέρσι και στον Πειραιά. Όταν ξεκίνησε να λειτουργεί το μεγάλο κατάστημα των 5.000 τ.μ. στον εμβληματικό Πύργο του Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα σημεία πώλησης της μάρκας πανευρωπαϊκά, έκλεισαν τα δύο μικρότερα Zara στην ευρύτερη περιοχή, συνολικής επιφάνειας 3.000 τ.μ.

Ανάλογη ήταν η κίνηση της ITX Ελλάς -της ελληνικής θυγατρικής του ισπανικού ομίλου- και στη Θεσσαλονίκη, όπου πριν λίγους μήνες ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο mega κατάστημα Zara των 2.300 τ.μ. στο νούμερο 45 της οδού Τσιμισκή.

Ας σημειωθεί ότι το 2019, όταν η πανδημία της Covid 19 ήταν άγνωστη, ο ισπανικός γίγαντας της μόδας διέθετε 165 καταστήματα στη χώρα μας και 3.956 εργαζόμενους εκ των οποίων τα 40 ήταν Zara, ενώ με βάση τις τότε οικονομικές καταστάσεις του ομίλου λειτουργούσαν και 6 καταστήματα Zara Kids.

Στις 31 Ιανουαρίου 2025 στην Ελλάδα ήταν ανοιχτά 37 καταστήματα Zara και συνολικά υπό την ομπρέλα του ομίλου λειτουργούσαν 139 σημεία πώλησης (Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho και Bershka) με την ITX Ελλάς να "γράφει" νέα υψηλά σε επίπεδο πωλήσεων.

Το νέο μοντέλο καταστημάτων

Ο λόγος που η Zara, η οποία συνεισφέρει τη μερίδα του λέοντος στον κύκλο εργασιών του ομίλου Inditex με ιδρυτή τον Amancio Ortega (σχεδόν 28 δισεκατομμύρια ευρώ ήταν ο τζίρος του brand το 2024), καταφέρνει να παίρνει τον αφρό των πωλήσεων στο retail αποδίδεται στη βελτιστοποίηση του δικτύου με στροφή σε μεγάλους φυσικούς χώρους σε κτίρια τοπόσημα και στην παροχή εξελιγμένων ψηφιακών εργαλείων (κρατήσεις δοκιμαστηρίων σε πραγματικό χρόνο, click-and-collect δύο ωρών, δυνατότητα online αναζήτησης για είδη στο κατάστημα και αυτοματοποιημένες επιστροφές) προς τους πελάτες.

Έτσι ενώ το αποτύπωμα της μάρκας μειώνεται όσον αφορά τον απόλυτο αριθμό των καταστημάτων μειώνεται, ο τζίρος αυξάνεται.

Είναι ενδεικτικό ότι στα ταμεία των Zara, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, και Oysho "καταθέτουν" οι καταναλωτές στην Ελλάδα το 19-20% του προϋπολογισμού τους για ένδυση και υπόδηση.

Όταν το 2023 ο συνολικός κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε ειδικευμένα καταστήματα ήταν 3,55 δισ. ευρώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα έσοδα της ITX Ελλάς, με επικεφαλής τον Ηλία Μάλαμα, ενισχύθηκαν κατά περίπου 18% στα 725,48 εκατ. ευρώ έναντι 614,81 εκατ. ευρώ το προηγούμενο οικονομικό έτος.

Οι περιπέτειες της Zara στην Ομόνοια

Πάντως με το Zara Minion ο όμιλος Inditex επιχειρεί για τρίτη φορά μέσα στην τελευταία 15ετία να βρει το… πετρέλαιο που κάποτε έβγαζε η Ομόνοια, όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, επικεφαλής της εταιρείας Φούρνοι Βενέτη, περιγράφοντας τις δικές του επενδύσεις στην πιο κεντρική πλατεία της πρωτεύουσας.

Κι αυτό γιατί η κορυφαία μάρκα ένδυσης, γνωστή και ως και η "Coca Cola της μόδας", αφού μπορεί να ανταποκριθεί αστραπιαία στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών, στα τέλη του 2011 είχε υποχρεωθεί σε ισπανική υποχώρηση όταν έκλεισε το κατάστημα στον χώρο που φιλοξενούσε για σχεδόν έναν αιώνα το φαρμακείο Μπακάκου, ενώ και το κατάστημα που λειτουργούσε στην Πανεπιστημίου 59 δεν συναγωνιζόταν σε επιδόσεις άλλα κεντρικά σημεία πώλησης.

Περισσότερα από Forbes

Kenvue: Τζίρος άνω των 170 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα με διψήφια ανάπτυξη

Με ισχυρά οικονομικά μεγέθη και ανοδική κερδοφορία, η διάδοχος της Johnson & Johnson στην Ελλάδα. Τι φέρνει η εξαγορά του αμερικανικού κολοσσού από την Kimberly-Clark για 48,7 δισ. δολάρια.

Οδυσσέας Αθανασίου (CEO Lamda Development): Δημιουργούμε την πόλη του Αύριο

Σηµείο αναφοράς στην επιτάχυνση των εργασιών στο Ελληνικό κρίνεται το 2025, καθώς σηµειώνεται σηµαντική πρόοδος στα 40 εργοτάξια που έχουν αναπτυχθεί στο ακίνητο του πρώην αεροδροµίου και πλέον µια σειρά από αναπτύξεις οδεύουν στους τελευταίους 12-18 µήνες τους, σύµφωνα µε τα όσα αναφέρει στο Forbes ο διευθύνων σύµβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου. Η έκδοση του νέου οµολόγου 500 εκατ. ευρώ και η συµφωνία µε τον όµιλο ION.

Metlen: Τι προβλέπει η νέα συμφωνία με την KNDS και οι επόμενες κινήσεις στην άμυνα

Σύμβαση για την προμήθεια 200 τμημάτων για το Leopard 2A8, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Αμυντικό Hub της Metlen στον Βόλο έως το 2031.

Η start up που ετοιμάζει "στρατό" 50.000 ρομπότ για αγορά εργασίας και ένοπλες δυνάμεις

Το ανθρωποειδές Phantom έχει ύψος 1,75 μ., βάρος 82 κιλά και θα μπορεί να κινείται οπλισμένο και να πολεμά.

Πώς θα είναι το νέο θεματικό πάρκο της Dreamland Experience στο Village Ρέντη των Premia – Αντετοκούνμπο

Η συνολική αναβάθμιση του συγκροτήματος στο Ρέντη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Γιατί επενδύουν Motor Oil και EOS Capital στην EFA Group - Το πλάνο για επενδύσεις 120 εκατ., χρηματιστήριο & εξαγορές

Το EFA Group θα εισαχθεί σε χρηματιστήριο, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, επιλογή που θα γίνει από κοινού με τους θεσμικούς επενδυτές.

Startups: Ωριμάζει το ελληνικό οικοσύστημα αλλά τα μεγάλα exits απουσιάζουν

Αν και παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός εξαγορών, καμία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μεγάλη" ή καθοριστική για την αγορά.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.