Αποστολή στο Σιάτλ Χάρης Φλουδόπουλος
Στο νέο σκηνικό του άκρως ανταγωνιστικού αλλά και καινοτόμου κόσμου των τηλεπικοινωνιών, ο ρόλος της κλίμακας αποδεικνύεται καθοριστικός καθώς οι μεγάλοι διεθνείς παίκτες διαθέτουν το αναγκαίο και ικανό μέγεθος για να υλοποιούν τις απαραίτητες επενδύσεις, να καινοτομούν αλλά και να εισάγουν τις βέλτιστες νέες πρακτικές στις αγορές όπου δραστηριοποιούνται.
Σε αυτό το περιβάλλον, ίσως το κυριότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την Cosmote Telekom έρχεται μέσα από τη σύνδεσή της με έναν από τους ισχυρότερους τηλεπικοινωνιακούς ομίλους του πλανήτη. Η ένταξη του ΟΤΕ στην οικογένεια της Telekom, και η πρόσφατη ενοποίηση υπό το ενιαίο brand Cosmote Telekom, δεν είναι απλώς μια συμβολική κίνηση. Αποτελεί την έμπρακτη επιβεβαίωση του στρατηγικού πλεονεκτήματος που φέρνει η "κλίμακα" στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, μια κλίμακα που δεν περιορίζεται σε αριθμούς, αλλά επεκτείνεται στην τεχνολογική υπεροχή, στην ταχύτητα εισαγωγής καινοτομιών και στην ικανότητα μαζικών επενδύσεων.
Το παράδειγμα της T-Mobile στις Ηνωμένες Πολιτείες αποτελεί case study του πώς ένα brand της Telekom μετατράπηκε από "challenger" σε "champion" μέσα σε μια δεκαετία, χάρη στη στρατηγική un-carrier, την πελατοκεντρική προσέγγιση και - κυρίως - την ικανότητα να επενδύει συστηματικά και να καινοτομεί ασταμάτητα.
Η ιστορία της T-Mobile στις Ηνωμένες Πολιτείες δείχνει το πώς ένας πάροχος που το 2012 κινδύνευε με απορρόφηση από ανταγωνιστή, εξελίχθηκε μέσα σε μία δεκαετία στον απόλυτο πρωταγωνιστή της αμερικανικής τηλεπικοινωνιακής αγοράς. Και όχι μόνο αυτό: σήμερα είναι ο κορυφαίος contributor στα έσοδα του Ομίλου Telekom, φέρνοντας στην Ευρώπη -και μέσω Cosmote Telekom και στην Ελλάδα- την τεχνογνωσία, τις στρατηγικές και τη δύναμη ενός πραγματικού champion.
Περιγράφοντας την επιτυχία της T - Mobile US Από τα κεντρικά του Bellevue, στην Πολιτεία της Ουάσινγκτον, ο COO της T-Mobile US Srini Gopalan την παρουσιάζει ως μια στρατηγική που στηρίχτηκε όχι μόνο στο θάρρος, αλλά και στην εμβληματική υπεραξία που προσφέρει το "global scale" του ομίλου Telekom. Ένα μέγεθος που, όπως εξηγεί, δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά όρο επιβίωσης για τις τηλεπικοινωνίες του 21ου αιώνα.
Ο ρόλος της κλίμακας
Ο κ. Gopalan υπενθύμισε ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες δραστηριοποιούνται τέσσερις πάροχοι για 340 εκατομμύρια κατοίκους, ενώ στην Ευρώπη υπάρχουν 127 για μικρότερο πληθυσμό. Αυτή η κατακερματισμένη πραγματικότητα καθιστά τις επενδύσεις δύσκολες και τις καινοτομίες πολυτέλεια. Αντίθετα, ο παγκόσμιος χαρακτήρας της Telekom δημιουργεί ένα οικοσύστημα που μπορεί να επενδύει μαζικά, να ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής και να μεταφέρει γνώσεις και ταλέντα μεταξύ αγορών.
"Όταν μια εταιρεία του ομίλου πρωτοπορεί, η καινοτομία διαχέεται σε όλο το σύστημα. Αυτή είναι η δύναμη της κλίμακας", σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας τη σημασία των συνεργασιών με τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Google, η OpenAI και η NVIDIA.
Στον αντίποδα της παραδοσιακής λογικής που βλέπει την τεχνητή νοημοσύνη (AI) ως εργαλείο μείωσης κόστους, ο COO της T-Mobile US επανατοποθετεί την τεχνολογία στο κέντρο της εμπειρίας πελάτη. "Το AI είναι εδώ για να βελτιώσει το ταξίδι του πελάτη. Όχι για να καταργήσει θέσεις εργασίας", υπογράμμισε.
Έφερε παραδείγματα: από τη συντήρηση προληπτικής διάγνωσης στο σταθερό ασύρματο ίντερνετ (FWA), έως τα call centers που κατανοούν τον λόγο της κλήσης πριν ακόμα απαντηθεί το τηλέφωνο. Η ενσυναίσθηση, λέει, είναι ο κρίσιμος συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο AI και στην ανθρώπινη εμπειρία.
"Είναι πιο εύκολο να είσαι διεκδικητής παρά πρωταθλητής", τόνισε σημειώνοντας ότι η T-Mobile US δεν ξεκίνησε από πλεονεκτική θέση. Το αντίθετο: Ήταν η τέταρτη δύναμη στις ΗΠΑ, με περιορισμένο φάσμα και χωρίς ισχυρό δίκτυο. Μέσα σε μια δεκαετία, έγινε ο κορυφαίος πάροχος 5G στην Αμερική, με το μοναδικό εμπορικά διαθέσιμο δίκτυο 5G Stand-Alone. Σήμερα, ακόμα και η Πυροσβεστική της Νέας Υόρκης βασίζεται σε αυτό το δίκτυο για υπηρεσίες υψηλής προτεραιότητας (T-Priority).
Και αυτή η μετάβαση δεν έγινε απλώς με τεχνολογικά βήματα, αλλά με μια κουλτούρα που ενθαρρύνει τη διαρκή αμφισβήτηση του status quo - το λεγόμενο un-carrier mindset.
Το success story της T-Mobile US
Το 2012, η T-Mobile US ήταν ο μικρότερος από τους τέσσερις μεγάλους παρόχους των ΗΠΑ. Η εξαγορά της από την AT&T μπλοκαρίστηκε από τις ρυθμιστικές αρχές. Ωστόσο αυτό, που αρχικά φαινόταν ως πισωγύρισμα, εξελίχθηκε σε αφετηρία για τη στρατηγική "Un-carrier": την πλήρη ανατροπή των παραδοσιακών κανόνων: απομάκρυνση από τα μακροχρόνια συμβόλαια, απλές εμπορικές προτάσεις, δωρεάν περιαγωγή, απεριόριστα δεδομένα, αλλά και φθηνή ή δωρεάν διεθνής επικοινωνία, άλλαξαν το παιχνίδι.
Το αποτέλεσμα; Μόνο το 2013, 4,4 εκατομμύρια νέοι πελάτες προστέθηκαν στη βάση της εταιρείας. Για 28 συνεχόμενα τρίμηνα, η T-Mobile US κατέγραφε καθαρή προσθήκη άνω του ενός εκατομμυρίου πελατών το τρίμηνο – μια επίδοση που κανένας άλλος πάροχος δεν έχει καταφέρει να προσεγγίσει.
Το 5G και η εξαγορά-κλειδί της Sprint
Η επόμενη καθοριστική κίνηση ήρθε το 2020, με τη συγχώνευση της T-Mobile US με την Sprint. Η εξαγορά δεν έφερε μόνο συνδυασμό συνδρομητών. Έφερε πρόσβαση στο midband φάσμα των 2,5 GHz - το πιο κρίσιμο τμήμα του φάσματος για την ανάπτυξη ενός δικτύου 5G που δεν στηρίζεται σε θεαματικά speedtests αλλά σε πραγματική αξιοπιστία και κάλυψη.
Η T-Mobile US δεν ακολούθησε τον δρόμο των mmWave λύσεων που πρόσφεραν υψηλές ταχύτητες αλλά περιορισμένη κάλυψη. Αντίθετα, στήριξε τη στρατηγική της στα midbands, αναβαθμίζοντας περισσότερους από 90.000 πύργους κινητής τηλεφωνίας σε όλη την επικράτεια. Σήμερα, είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στο 5G στις ΗΠΑ, προσφέροντας το μεγαλύτερο και πιο γρήγορο δίκτυο της χώρας – και ήδη στρέφεται προς την επόμενη τεχνολογική φάση: το 6G.
ΑΙ και δορυφορική συνδεσιμότητα
Ωστόσο, η T-Mobile US δεν εφησυχάζει. Επενδύει στρατηγικά στην τεχνητή νοημοσύνη (AI-RAN), αξιοποιώντας αλγόριθμους real-time για βελτιστοποίηση της κίνησης στο δίκτυο και αύξηση της ενεργειακής απόδοσης. Μέσα από συνεργασίες με την Google Cloud, την NVIDIA και την OpenAI, αναπτύσσει λύσεις που ξεπερνούν το επίπεδο του τεχνικού backend και φτάνουν στην εμπειρία του πελάτη: call centers που γνωρίζουν από πριν τον λόγο της κλήσης, predictive maintenance για εξοπλισμό, voice assistants που μεταφράζουν σε πραγματικό χρόνο.
Ταυτόχρονα, μέσω της συνεργασίας με τη SpaceX, η T-Mobile χτίζει το πρώτο διαστημικό δίκτυο κινητής στις ΗΠΑ. Με χρήση της τεχνολογίας Starlink, ήδη υποστηρίζεται αποστολή και λήψη SMS, και επεκτείνεται σε δεδομένα και φωνή, δίνοντας κάλυψη ακόμα και σε περιοχές όπου δεν φτάνει το επίγειο δίκτυο.
Η συνεισφορά στο Group Telekom
Αυτή τη στιγμή με 130 εκατομμύρια πελάτες και το μεγαλύτερο ποσοστό εσόδων για τον όμιλο Telekom (70% των συνολικών εσόδων), η T-Mobile US δεν είναι απλώς μια θυγατρική. Είναι ο βασικός μοχλός του ομίλου - ο λόγος που το brand "T" βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με κολοσσούς όπως η Apple και η Microsoft, σύμφωνα με την κατάταξη Brand Finance 500.
Από τις ΗΠΑ, η τεχνογνωσία, οι επενδυτικές πρακτικές, ακόμα και τα ψηφιακά προϊόντα – όπως η συνεργασία με το Perplexity AI – διαχέονται σε όλες τις εταιρείες του ομίλου, συμπεριλαμβανομένης της Cosmote Telekom στην Ελλάδα.
Η σημασία της κλίμακας για την Ελλάδα
Η αμερικανική αγορά διαθέτει μόλις 4 παρόχους για 340 εκατ. κατοίκους, ενώ στην Ευρώπη οι πάροχοι ξεπερνούν τους 120. Αυτό το "κατακερματισμένο" τοπίο περιορίζει τις δυνατότητες επένδυσης και ανάπτυξης. Αντίθετα, η Telekom επενδύει πάνω από 16 δισ. ευρώ ετησίως σε δίκτυα και υποδομές, αξιοποιώντας το μέγεθός της για να ενισχύσει όλο το οικοσύστημα της.
Αυτό το μέγεθος μεταφέρεται και στην Cosmote Telekom, που πλέον ενισχύει τις υποδομές της με το know-how, τις τεχνολογικές συνέργειες και τις στρατηγικές συνεργασίες του Ομίλου. Η συνεργασία με το Perplexity AI, το ενσωματωμένο Netflix και η χρήση τεχνολογιών network slicing και 5G+ στο Cosmote 5G WiFi είναι μόλις η αρχή.
Cosmote Telekom: Η σημασία της ένταξης στην Telekom
Η Cosmote Telekom είναι πλέον και επίσημα ο ελληνικός βραχίονας ενός από τους ισχυρότερους τηλεπικοινωνιακούς ομίλους στον πλανήτη: του γερμανικού ομίλου TELEKOM, που με παρουσία σε πάνω από 50 χώρες και με περισσότερους από 261 εκατομμύρια πελάτες, έχει χτίσει ένα οικοσύστημα όπου η τεχνολογία, η καινοτομία και η πελατοκεντρική κουλτούρα συνυπάρχουν.
Όπως επισημαίνουν τα στελέχη της εταιρείας, η συμμετοχή της Cosmote στην οικογένεια Telekom παρέχει οικονομίες κλίμακας, πρόσβαση σε τεχνογνωσία αιχμής και – κυρίως – τη δυνατότητα να αξιοποιεί καινοτομίες και στρατηγικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες ώριμες αγορές, όπως αυτή των ΗΠΑ.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει:
-Πρόσβαση σε παγκόσμιες συνεργασίες, όπως αυτή με την OpenAI και το Perplexity.
-Δυνατότητα να υιοθετεί λύσεις όπως το AI-based customer service και το 5G Stand Alone πιο γρήγορα από τον ανταγωνισμό.
-Διαφοροποίηση όχι μόνο στα δίκτυα και τις υπηρεσίες, αλλά και στην εμπειρία πελάτη.
-Το Perplexity φέρνει την Τεχνητή Νοημοσύνη στον καταναλωτή.
Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα της υπεραξίας που δημιουργεί η συμμετοχή στο οικοσύστημα της TELEKOM είναι η ενσωμάτωση του Perplexity στις υπηρεσίες της COSMOTE TELEKOM. Πρόκειται για μία από τις πιο εξελιγμένες μηχανές τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο, που λειτουργεί ως ψηφιακός βοηθός σε πραγματικό χρόνο. Ο χρήστης μπορεί να μεταφράσει κείμενα, να γράψει email, να πάρει απαντήσεις για εξειδικευμένες ερωτήσεις, να κάνει κρατήσεις, ακόμα και να πραγματοποιεί τηλεφωνικές κλήσεις μέσω της εφαρμογής.
Η Cosmote Telekom θα είναι από τις πρώτες εταιρείες εκτός ΗΠΑ που θα προσφέρουν Perplexity Pro συνδρομή δωρεάν για 12 μήνες σε πελάτες της. Μια τέτοια συνεργασία όχι μόνο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας, αλλά ανοίγει νέους δρόμους για την καθημερινή χρήση του AI από τον μέσο καταναλωτή στην Ελλάδα. Τέλος στον τομέα της ψυχαγωγίας, η Cosmote Telekom αξιοποιεί τη στρατηγική συνεργασία της Telekom με το Netflix
Εξάλλου υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα, η Cosmote Telekom είναι η μοναδική που διαθέτει δίκτυο 5G Stand Alone, με πληθυσμιακή κάλυψη άνω του 70%, και ήδη λανσάρει εμπορικά προϊόντα όπως το Cosmote 5G WiFi. Οι επενδύσεις σε FTTH ξεπερνούν τις 1,8 εκατ. γραμμές και συνεχίζονται.
Σε κάθε περίπτωση η αλλαγή σε Cosmote Telekom δεν είναι απλώς ένα νέο λογότυπο: Είναι ένα άλμα ισχύος, τεχνογνωσίας και πρόσβασης σε παγκόσμιες καινοτομίες, που τοποθετεί την ελληνική αγορά στο επίκεντρο της ψηφιακής μετάβασης.