Του Στάθη Βασιλόπουλου
Ηλεκτρικά οχήματα "made in China" προκαλούν… μποτιλιάρισμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με νέες αφίξεις που ανεβάζουν κατακόρυφα τον ανταγωνισμό στον κλάδο. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στη χώρα μας, αποδεικνύοντας ότι η είσοδός τους δεν ήταν μια παροδική "μόδα", αλλά μια σταθερή στρατηγική διείσδυσης με στόχο τη διεκδίκηση μεριδίου από την "πίτα" της ηλεκτροκίνησης.
Σήμερα, στην Ελλάδα δραστηριοποιείται ένας σημαντικός αριθμός από κινεζικές μάρκες στον κλάδο των επιβατικών αυτοκινήτων, δημιουργώντας ένα νέο σκηνικό, όπου οι δυο κορυφαίοι "παίκτες" -MG και BYD- φαίνεται να ισχυροποιούν τη θέση τους, ενώ οι υπόλοιποι λανσάρουν τα δικά τους νέα μοντέλα, επιδιώκοντας να ανατρέψουν τις ισορροπίες.
Στο κινεζικό "μέτωπο" προστίθενται συνεχώς νέα ονόματα, όπως για παράδειγμα αυτό της Changan, που αναμένεται τον επόμενο μήνα να κάνει το "ντεμπούτο" της στην ελληνική αγορά, με δύο ηλεκτρικά μοντέλα. H είσοδος της μάρκας θα γίνει από την Autohellas του ομίλου Βασιλάκη, ο οποίος ήδη διανέμει στην Ελλάδα τα κινεζικά XPENG αλλά και τα Leapmotor (τα τελευταία, μέσω της Ιtalian Motion, η οποία ανήκει κατά 51% στον όμιλο).
Το πρώτο σημείο πώλησης των νέων αυτοκινήτων Ghangan θα είναι στο Χαλάνδρι και μέχρι το τέλος του έτους θα υπάρχουν συνολικά 6 εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης και Λάρισα. Το 2023, οι παγκόσμιες πωλήσεις της Changan ξεπέρασαν τα 2,3 εκατομμύρια οχήματα, μεγάλο μέρος των οποίων ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά μοντέλα
Στο "παιχνίδι" μπήκε πολύ πρόσφατα και η Μοτοδυναμική, η οποία ξεκίνησε αποκλειστική συνεργασία με την κινεζική NIO για τη διανομή των οχημάτων της σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία. Καίτοι σχετικά "νεότευκτη" στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας (ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2014), η εταιρεία από την Κίνα διαθέτει παγκόσμια παρουσία. Στην Ευρώπη δραστηριοποιείται σε Γερμανία, Σουηδία, Νορβηγία, Δανία και Ολλανδία, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε ότι επεκτείνεται σε ακόμα 7 χώρες. Η NIO προσφέρει 9 premium μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων με την επωνυμία NIO, ένα όχημα με την επωνυμία ΟΝVO και ένα με την επωνυμία firefly.
Δυναμική είσοδο, με "όχημα" τον όμιλο Σπανό -ο οποίος έχει εντάξει στο χαρτοφυλάκιό του και άλλες φίρμες από την Κίνα όπως Seres, Dongfeng, DFSK, VOYAH- έχει πραγματοποιήσει η Chery, με 196 ταξινομήσεις τους τέσσερις μήνες που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. Η κινεζική φίρμα είναι από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες και διεθνώς αναγνωρισμένες εταιρείες στον χώρο της αυτοκίνησης και επιχειρεί το δικό της άνοιγμα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Στις καινούργιες αφίξεις συγκαταλέγεται η premium μάρκα Zeekr, η οποία φέρνει στη χώρα μας τρία νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων. Τα αυτοκίνητα είναι ήδη διαθέσιμα για παραγγελία, σε συνεργασία με την GEO Mobility Hellas, η οποία -σημειωτέον- έφερε πρόσφατα στην Ελλάδα τo επίσης κινεζικής προελεύσεως Geely EX5, ηλεκτρικό SUV μικρομεσαίας κατηγορίας.
Στο ίδιο "κύμα" εισόδου, δύο ακόμη κινεζικές εταιρείες- Omoda και Jaecoo- ξεκίνησαν τον περασμένο Φεβρουάριο την εμπορική τους "σταδιοδρομία" στην ελληνική αγορά. Η εισαγωγή και διανομή τους έχει ανατεθεί στην O&J Automotive Ελλάς Μονοπρόσωπη Α.Ε., μια νέα εταιρεία του ομίλου Emil Frey, ο οποίος εκπροσωπεί επίσης τις Mercedes-Benz και smart μέσω της Star Automotive Ελλάς.
Οι πωλήσεις στην Ελλάδα
O πιο μεγάλος "παίκτης" από την Κίνα είναι με διαφορά η MG, η οποία αντιπροσωπεύεται επίσημα στη χώρα μας από τον Όμιλο Συγγελίδη. Η MG, μάλιστα, με 3.330 ταξινομήσεις στην Ελλάδα το οκτάμηνο Ιανουάριος – Αύγουστος 2025 φιλοδοξεί να εισέλθει στην πρώτη δεκάδα των πιο δημοφιλών κατασκευαστών αυτοκινήτων για φέτος (έχει συνολικό μερίδιο αγοράς 3,3%). Δεύτερη στην κατάταξη των κινεζικών οχημάτων ακολουθεί η BYD, η οποία αντιπροσωπεύεται επίσημα στη χώρα μας από τον όμιλο Συγγελίδη, με συνολικά 1.383 ταξινομήσεις στο οκτάμηνο, ενισχύοντας την παρουσία της στην αγορά.
Πέραν από τις MG και BYD, σαφώς χαμηλότερες, αλλά όχι και αμελητέες είναι οι επιδόσεις υπολοίπων εταιρειών: η Lynk&Co σημείωσε στο οκτάμηνο 197 πωλήσεις, η DFSK κατέγραψε 196 ταξινομήσεις όπως και η Chery και η Leapmotor 119.
Οι ταξινομήσεις των κινεζικών οχημάτων στην Ελλάδα το διάστημα Ιανουάριος – Αύγουστος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου έχουν ως εξής:
MG 3.330
BYD 1.383
Lynk&Co 197
Chery 196
DFSK 196
Leapmotor 119
Jaecoo 94
Omoda 63
Geely 39
Xpeng 7
Dongfeng 4
Seres 4
VOYAH 4
NIO 2