Αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική - Το μοντέλο του BNPL στην Ελλάδα

Αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική - Το μοντέλο του BNPL στην Ελλάδα

Της Βάσως Αγγελέτου

Αγορές με άτοκες δόσεις, χωρίς πιστωτικές κάρτες και… γραμμάτια, κάνουν σήμερα οι καταναλωτές χάρη στην υπηρεσία "buy now, pay later" που προσφέρουν μεγάλοι ευρωπαϊκοί κολοσσοί οι οποίοι δραστηριοποιούνται εδώ και αρκετούς μήνες στη χώρα μας.

Ο σουηδικός κολοσσός Klarna ήταν η πρώτη εταιρεία που ήρθε στη χώρα μας -τον Ιούνιο του 2022- συστήνοντας την καινοτόμο υπηρεσία του BNPL στο ελληνικό κοινό. Μέσα από σημαντικές συνεργασίες, όπως με την αλυσίδα Public, εδραίωσε την παρουσία της στη χώρα μας. Μέσω της υπηρεσίας "Public Now, Pay Later”, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν τώρα το προϊόν που επιθυμούν και να το αποπληρώσουν σε τρεις άτοκες δόσεις. 

Η υπηρεσία καταγράφει ήδη σημαντική διείσδυση -ιδίως στο νεανικό κοινό- με το 1/3 των αγορών στα Public να πραγματοποιείται μέσω της Klarna. Ενδιαφέρον προκαλεί, μάλιστα, το γεγονός ότι οι μισοί (48%) των χρηστών της υπηρεσίας είναι κάτω των 35 ετών, γεγονός που επιβεβαιώνει το business model της εταιρείας που απευθύνεται κυρίως σε νέους καταναλωτές οι οποίοι δεν έχουν αποκτήσει ακόμη τραπεζική σχέση.

Μια δεύτερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στη χώρα μας είναι η βουλγαρική TBI Bank η οποία ειδικεύεται αναμένεται σύντομα να λειτουργήσει και σε φυσικά σημεία πωλήσεων της χώρας μετά την αδειοδότησή της από την Τράπεζα της Ελλάδος. Η ναυαρχίδα των συνεργασιών της TBI στην Ελλάδα είναι το e-shop Skroutz όπου, για ποσά έως 300 ευρώ, οι πελάτες μπορούν να πληρώσουν με τέσσερις άτοκες ξεκινώντας με την πληρωμή της πρώτης δόσης την ημέρα της αγοράς στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η εμπειρία του χρήστη που προσφέρει η υπηρεσία buy now pay later. Χωρίς υπογραφές, γραφειοκρατία και κωδικούς e-banking ή mobile banking, ο καταναλωτής το μόνο που χρειάζεται είναι να μεταφερθεί στο περιβάλλον της ΤΒΙ πατώντας το σχετικό link. Η τράπεζα ζητά τη συναίνεσή του για να επεξεργαστεί τα δεδομένα του μέσω της Τειρεσίας, το ΑΦΜ, τον αριθμό κινητού και το email του. 

Ακολουθεί διαδικασία ταυτοποίησης με λήψη φωτογραφίας (selfie) και, μετά από έναν πιστοληπτικό έλεγχο λίγων λεπτών, ο καταναλωτής λαμβάνει θετική ή αρνητική απάντηση στο αίτημά του. Για ποσά έως 200 ευρώ, η πιθανότητα να λάβει αρνητική απάντηση υπάρχει εάν έχει "κοκκινήσει" στην Τειρεσίας ή εάν έχει μηδενικό εισόδημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αίτησή του εγκρίνεται και ολοκληρώνει την αγορά του στο ηλεκτρονικό ή φυσικό κατάστημα με άτοκες δόσεις που θα πρέπει να πληρώνει με συνέπεια κάθε μήνα. 

Μια τρίτη εταιρεία που δραστηριοποιείται στις υπηρεσίες BNPL στη χώρα μας είναι η η ελληνική Finloup η οποία προσφέρει δυνατότητα αγορών με έως και τέσσερις άτοκες δόσεις με τη χρήση χρεωστικής -και όχι πιστωτικής- κάρτας. Ο καταναλωτής δίνει πρόσβαση στο e-banking του στην fintech προκειμένου να εξετάσει τα οικονομικά του στοιχεία και κατόπιν προχωρά στην αγορά. Μέσω της χρεωστικής του κάρτας καταβάλλονται οι άτοκες μηνιαίες δόσεις.

Η είσοδος της Τράπεζας Πειραιώς στην αγορά BNPL

Στην καινοτόμο αγορά του BNPL σχεδιάζει να μπει και η Τράπεζα Πειραιώς η οποία, με σαφή στόχευση στο νεανικό κοινό, έχει συστήσει σε συνεργασία με την ελληνική fintech Natech την ψηφιακή τράπεζα Snappi. Η neobank, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αδειοδότησης από την Τράπεζα της Ελλάδος, θα στηρίξει την ανάπτυξή της σε δύο πυλώνες. 

Ο πρώτος είναι το BNPL -μια υπηρεσία που δίνει στους εμπόρους τη δυνατότητα να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους έως και 30%. Η στόχευση του προϊόντος αφορά κυρίως στους Millennials και τη Gen Z, όπου το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα παρουσιάζει πολύ μικρό βαθμό διείσδυσης.

Ο δεύτερος πυλώνας της λειτουργίας της Snappi θα είναι το banking as a service – μια καινοτόμο αγορά που στην Ελλάδα δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν συνδυασμό τραπεζικής και τεχνολογίας που θα παρέχεται ως ένα white label app σε άλλες εταιρείες από τον κλάδο της λιανικής, των ασφαλειών, της ενέργειας ή των τηλεπικοινωνιών, μεταξύ άλλων.

 

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Περισσότερα από Forbes

Γιατί οι δασμοί του Τραμπ στον χαλκό θα αυξήσουν την εγκληματικότητα

Ο χαλκός είναι το τρίτο μέταλλο με τη μεγαλύτερη κατανάλωση, πίσω από τον σίδηρο και το αλουμίνιο.

Στενά του Ορμούζ: Ο πλανήτης ενώπιον ενός πιθανού ενεργειακού σοκ

Υπάρχουν πολλά ενεργειακά hotspot στον κόσμο. Κανένα δεν είναι πιο σημαντικό από τα Στενά του Ορμούζ.

Γιατί η αγορά ομολόγων έχει επιστρέψει στα '90s

Πριν τρεις δεκαετίες, ο Κλίντον συνειδητοποίησε ότι το καλύτερο που μπορούσε να κάνει για τη μεσαία τάξη θα έβλαπτε τον ίδιο.

Γιατί το "έξυπνο" χρήμα μετακινείται προς την Ευρώπη

Ο συνδυασμός που δημιουργεί μια τέλεια ευκαιρία για την υπεραπόδοση των ευρωπαϊκών μετοχών.

Πόσα χρήματα κέρδισε ο Τραμπ από τα κρυπτονομίσματα μέσα σε 9 μήνες

Τα crypto πρόσφεραν στον Αμερικανό πρόεδρο τη ρευστότητα που χρειαζόταν απεγνωσμένα.

Οι ΗΠΑ έχασαν το Aaa και της Moody's – τι ακολουθεί;

Το ερώτημα των 10 τρισ. δολαρίων: Τι θα γίνει στην αγορά ομολόγων το 2025;

Το χάος του Τραμπ "φρενάρει" την αμερικανική οικονομία

Καταναλωτές και επιχειρήσεις αλλάζουν τις "συνήθειές" τους.

Η υποβάθμιση των ΗΠΑ από τη Moody's μπορεί να φαίνεται ασήμαντη αλλά δεν είναι

Το πραγματικό ζήτημα είναι ο τρόπος με τον οποίο η χώρα αντιμετωπίζει τους προϋπολογισμούς και τα χρέη της.

Όλα τα deals που έκλεισε ο Τραμπ στη Μέση Ανατολή

Επενδυτικές συμφωνίες αξίας άνω των 2 τρισ. δολαρίων για έργα στους τομείς άμυνας, αεροπορίας και AI.

Τελείωσε ο "εμπορικός πόλεμος" ΗΠΑ - Κίνας;

Οι αγορές αναζητούν σήματα κατά πόσον αυτή η "εμπορική ανακωχή" σημαίνει την αρχή για μια "εμπορική ειρήνη".

Ποια αμερικανικά προϊόντα θα βρεθούν στο στόχαστρο της ΕΕ αν ναυαγήσουν οι εμπορικές συνομιλίες με Τραμπ

Από το πετρέλαιο μέχρι τα αυτοκίνητα και τη σόγια, μια σειρά αγαθών μπορεί να βρεθούν αντιμέτωπα με νέους δασμούς.

Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Παρά τη σταθερή ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού και την αυξημένη ζήτηση, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από προκλήσεις.