Του Βαγγέλη Φακατσέλη
Τα SUV έχουν πάψει εδώ και καιρό να αποτελούν ανερχόμενη κατηγορία. Ένας πολύ πιο εύστοχος χαρακτηρισμός θα ήταν "κατεστημένο στην αγορά αυτοκινήτου". Είναι λογικό οι εταιρείες να ρίχνουν εκεί το βάρος τους, είτε πρόκειται για περιπτώσεις μοντέλων αμιγώς ηλεκτρικών είτε για plug-in υβριδικά, που αποδεικνύονται ιδιαίτερα δημοφιλή, καθώς συγκεντρώνουν τα θετικά δύο διαφορετικών κόσμων.
Ποια είναι τα κορυφαία SUV μοντέλα που βρίσκονται ήδη ή θα έρθουν στην αγορά τούς επόμενους μήνες.
Porsche Cayenne
H Porsche δεν είναι από τις εταιρείες που αρέσκονται στα facelift. Η αλήθεια είναι πως τα μοντέλα της δεν τα χρειάζονται και ιδιαίτερα. Είναι σαφές λοιπόν πως, όταν αποφασίζει να προχωρήσει σε ανανέωση ενός μοντέλου της, είναι γιατί έχει πραγματικά κάτι να πει. Όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Cayenne 3ης γενιάς, η οποία περιλαμβάνει εκτεταμένες αλλαγές στο σύστημα κίνησης, το πλαίσιο, τη σχεδίαση και τον εξοπλισμό. Κι αυτά είναι νέα που συνεπάγονται περαιτέρω βελτίωση όχι μόνο των επιδόσεων εντός και εκτός δρόμου, αλλά και του επιπέδου της άνεσης και πολυτέλειας. Χωρίς πολλά λόγια, πρόκειται για μια από τις πιο εκτεταμένες αναβαθμίσεις προϊόντων στην ιστορία της Porsche.

Οι προβολείς HD Matrix LED υψηλής ευκρίνειας παρέχουν ιδανικό φωτισμό υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, ενώ για πρώτη φορά στην Cayenne οι μπροστινοί επιβάτες έχουν τη δική τους οθόνη infotainment, 10,9 ιντσών. Με την εκτενώς αναβαθμισμένη σχεδίασή της και την ισχυρότερη γκάμα κινητήρων, η Cayenne έρχεται να επιβεβαιώσει πως είναι ίσως το πιο σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία της. Αισθητικά, η νέα Cayenne χαρακτηρίζεται από αλλαγές στο μπροστινό τμήμα, με πιο έντονα φτερά, νέο καπό και φωτιστικά σώματα, ενώ πίσω διαθέτει τρισδιάστατα φώτα, καθαρές επιφάνειες στο κάτω μέρος και μια νέα ποδιά με ενσωματωμένη θέση για τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Η νέα Cayenne κάνει το ντεμπούτο της με τρεις διαφορετικές εκδόσεις κινητήρων. Η βασική έκδοση τροφοδοτείται από έναν κινητήρα V6 turbo 3.0 λίτρων, με απόδοση 353 ίππων και 500 Nm ροπής. Στη συνέχεια συναντάμε μια εκτεταμένη βελτίωση του V8 κινητήρα biturbo των 4.0 λίτρων, που αντικαθιστά τον προηγούμενο κινητήρα V6 στην έκδοση Cayenne S. Με μέγιστη ισχύ 474 ίππων και ροπή 600 Nm (34 ίπποι και 50 Nm περισσότερα από τον προκάτοχό του), επιταχύνει τόσο το SUV όσο και το SUV Coupé στα 100 km/h σε 4,7 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 273 km/h. Και, βέβαια, υπάρχει και η plug-in υβριδική έκδοση με 6κύλινδρο κινητήρα και ηλεκτρική αυτονομία που φτάνει τα 90 km, χάρη στην μπαταρία των 25,9 kWh. H συνολική της απόδοση είναι 470 ίπποι.
Range Rover Velar
Με την πρόσφατη ανανέωσή του, τo Range Rover Velar έρχεται να υπενθυμίσει στην αγορά πως αποτελεί ένα από τα κορυφαία μοντέλα σε επίπεδο πολυτέλειας και άνεσης. Με τις αισθητικές αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση να περιορίζονται στα φώτα και στους προφυλακτήρες, το Velar περιλαμβάνει στην πρόσφατη εκδοχή του αρκετές αλλαγές ουσίας, που ενισχύουν τη θέση του απέναντι στον ανταγωνισμό. Στα highlights συγκαταλέγονται η μεγαλύτερη κυρτή οθόνη 11,4 ιντσών του συστήματος infotainment, με δυνατότητα ασύρματων ενημερώσεων Over The Air5 που καλύπτουν το 80% των ECU, μεταξύ άλλων το Pivi Pro7, την πλοήγηση, τα διαγνωστικά επί του οχήματος, το πλαίσιο και το σύστημα κίνησης.

Επίσης, έχει βελτιωθεί κατά 21% η ηλεκτρική αυτονομία της plug-in υβριδικής έκδοσης P400e, η οποία με την τοποθέτηση μεγαλύτερης μπαταρίας 19,2 kWh φτάνει έως και τα 64 km. Με συνδυασμένη ισχύ 404 ίππων και ροπή 640 Nm που προκύπτουν από τον 4κύλινδρο κινητήρα 2.0 λίτρων απόδοσης 300 ίππων και τον ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 105 kW, το P400e μπορεί να επιταχύνει από τα 0-100 km/h σε 5,4 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να ανέρχεται σε 209 km/h. Να σημειωθεί πως το P400e είναι ένα από τα πολύ λίγα plug-in υβριδικά μοντέλα που μπορούν να φορτιστούν σε ταχυφορτιστή, με δυνατότητα φόρτισης 0%-80% σε μόλις 30 λεπτά.
Τέλος, σημαντική παράμετρος της πολυτέλειας είναι και η ηχομόνωση. Το νέο Velar διαθέτει Active Road Noise Cancellation, που διατίθεται με τα κορυφαία ηχοσυστήματα της Meridian και διασφαλίζει ότι το μοντέλο της Range Rover αποτελεί ίσως το πιο ήσυχο όχημα στην κατηγορία του.
BMW XM
Μόλις το 2ο μοντέλο στην ιστορία της BMW που εξελίχθηκε αυτοτελώς από το παράρτημα Μ μετά την Μ1 του 1978, η ΧΜ είναι ένα επιβλητικό SUV μεγάλων διαστάσεων και ταυτόχρονα το ισχυρότερο μοντέλο παραγωγής της γερμανικής μάρκας. Οι πρωτιές όμως δεν σταματούν εδώ, καθώς αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα μοντέλο με το λογότυπο Μ στο αμάξωμά του εφοδιάζεται και με ηλεκτροκινητήρα, δίνοντας τη δυνατότητα στον κάτοχό του να κινηθεί και αμιγώς ηλεκτρικά, έστω για μια μικρή απόσταση που δεν υπερβαίνει τα 40-44 km. Μοιραία, τα φώτα πέφτουν στον V8 των 4,4 λίτρων, που με την αρωγή της ηλεκτρικής ενέργειας ανεβάζει την ισχύ στους 653 ίππους και τη μέγιστη ροπή στα 800 Nm.

Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων και, όπως αντιλαμβάνεται κανείς, παρά το ιδιαίτερα αυξημένο βάρος της ΧΜ, που ξεπερνά τους 2,7 τόνους, οι επιδόσεις είναι εκρηκτικές.
Σημειώστε 0-100 km/h σε 4,3 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα του M package που φτάνει τα 275 km/h. Η μετάδοση της κίνησης στην ΧΜ αφορά όλους τους τροχούς, όμως, για όσους θεωρούν πως μπορούν να τιθασεύσουν το αμάξωμα των 5,1 μέτρων, στο πρόγραμμα οδήγησης Sport Plus, το μεγαλύτερο μέρος της ροπής κατευθύνεται στον πίσω άξονα. Οι τιμές της ΧΜ ξεκινούν από τα 190.000 ευρώ, ενώ για όποιον επιθυμεί κάτι ακόμα πιο ξεχωριστό η ΧΜ Label Red αποτελεί μια έκδοση περιορισμένης παραγωγής (500 μονάδες) με ακόμα μεγαλύτερη ισχύ, που φτάνει τους 748 ίππους και ροπή 1.000 Nm. Όσο για την τιμή της, ανέρχεται σε 218.000 ευρώ.
Ford Explorer
To Explorer είναι το μοντέλο με το οποίο η Ford εισέρχεται για τα καλά στην ηλεκτρική εποχή. Η αισθητική του είναι η τυπική ενός SUV, με αυξημένη απόσταση από το έδαφος και εκτόπισμα που εξασφαλίζει πως δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο. Αν και χρησιμοποιεί το πάτωμα του VW ID.4, το Explorer έχει μια ξεκάθαρα δική του ταυτότητα, ενώ, όπως συμβαίνει και με την ηλεκτρική Mustang Mach-E, θα είναι διαθέσιμο σε πισωκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις. Με πίσω κίνηση θα υπάρχουν δύο εκδόσεις ισχύος. Αυτή με τους 170 ίππους που θα έχει μπαταρία 55 kWh και εργοστασιακή αυτονομία 350 km, ενώ η πιο ισχυρή πισωκίνητη θα έχει 286 ίππους και συνδυάζεται με μπαταρία χωρητικότητας 82 kWh, με την αυτονομία σε αυτή την περίπτωση να φτάνει τα 539 χιλιόμετρα.

Η τετρακίνητη έκδοση θα έχει από έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα, με τη συνολική απόδοση να φτάνει τους 340 ίππους. Όσο για την αυτονομία, η Ford ανακοινώνει 405 χιλιόμετρα. Σε ταχυφορτιστή θα φτάνει από το 10% στο 80% σε μόλις 25 λεπτά. Ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 470 λίτρα, τιμή απολύτως λογική για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. Στο εσωτερικό δεσπόζει η μεγάλη οθόνη 15 ιντσών στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, η οποία μπορεί να κινηθεί κατά 30 μοίρες και παραπέμπει ευθέως στη Mustang Mach-E. Στη βάση της κεντρικής κονσόλας υπάρχει αποθηκευτικός χώρος 17 λίτρων, ο οποίος μπορεί να φιλοξενήσει ένα laptop με οθόνη 15 ιντσών. Η τιμή της βασικής έκδοσης δεν θα υπερβαίνει τα 45.000 ευρώ, ενώ οι εκδόσεις εξοπλισμού θα είναι δύο: Explorer και Explorer Premium. Μπορείς ήδη να το παραγγείλεις στο site της Ford.
Volvo EX30
Με την παρουσίαση του EX90 η Volvo προκάλεσε αίσθηση, καθώς φρόντισε να εξοπλίσει τη ναυαρχίδα της με μια σειρά από τεχνολογικές καινοτομίες που εμφανίζονται για πρώτη φορά στην αγορά. Στο άλλο άκρο από πλευράς διαστάσεων, το αμιγώς ηλεκτρικό EX30 είναι μικρότερο σε διαστάσεις ακόμα κι από το XC40. Συγκεκριμένα, το μήκος του δεν ξεπερνά τα 4,23 μέτρα, ενώ το μεταξόνιο φτάνει τα 2,65 μέτρα. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως το τεχνολογικό του υπόβαθρο υπολείπεται σε σχέση με τα υψηλά στάνταρ της σουηδικής εταιρείας. Πρόκειται για ένα μοντέλο φιλικό προς το περιβάλλον, και δεν αναφερόμαστε μονάχα στους μηδενικούς ρύπους της ηλεκτροκίνησης. Στο ΕΧ30 το ένα τέταρτο του αλουμινίου προέρχεται από ανακύκλωση, όπως συμβαίνει και με το 17% περίπου του ατσαλιού και ένα αντίστοιχο ποσοστό από τα πλαστικά του μέρη. Το πιο οικολογικό Volvo, όμως, τυχαίνει να είναι και το πιο γρήγορο στην ιστορία της.

Διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, τη βασική, με κινητήρα που θα δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς και έχει ισχύ 272 ίππων, και την κορυφαία, με δύο ηλεκτροκινητήρες και τετρακίνηση, όπου η ισχύς ανέρχεται σε 428 ίππους, ικανούς να του δώσουν επιτάχυνση 0-100 km/h σε 3,4 δευτερόλεπτα (5,5 για τη βασική έκδοση). Σύμφωνα με τη Volvo, το πλαίσιο εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις διαστάσεις και το χαμηλό κέντρο βάρους. Σε αυτό συμβάλλει σίγουρα και η διατήρηση του βάρους σε λογικά επίπεδα (1.830 κιλά), αν σκεφτεί κανείς πως πρόκειται για ηλεκτρικό μοντέλο. Κι αν όλα τα παραπάνω μπορούν να θεωρηθούν πολύ καλά νέα, τότε το καλύτερο είναι σίγουρα η τιμή του ΕΧ30. Η Volvo ανακοίνωσε πως θα ξεκινά από τα 37.570 ευρώ, καθιστώντας το μια άκρως ελκυστική πρόταση.
Hyundai Ioniq 5
H είσοδος του Ioniq 5 στην αγορά έγινε με τις καλύτερες προϋποθέσεις για τους Κορεάτες. Έχοντας στις αποσκευές του τον τίτλο του Παγκόσμιου Αυτοκινήτου της Χρονιάς, αλλά και δύο ακόμα σημαντικούς τίτλους, εκείνους της σχεδίασης και του καλύτερου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ήταν ξεκάθαρο πως το Ioniq 5 ήρθε με άγριες διαθέσεις στην κατηγορία των ηλεκτρικών μοντέλων. Η αλήθεια είναι πως το μοντέλο της Hyundai καταφέρνει να διακρίνεται σχεδόν σε κάθε τομέα. Από εκείνους της σχεδίασης και της πρακτικότητας, μέχρι των χώρων, των επιδόσεων και της ταχύτητας φόρτισης. Οι δύο οθόνες αφής 12,25 ιντσών χαρακτηρίζονται από ευκολία στον χειρισμό και συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σύγχρονου εσωτερικού. Το μεταξόνιο των 3 μέτρων εξασφαλίζει άπλετους χώρους, σε μια κατά τα άλλα ιδιαίτερα φωτεινή καμπίνα.

To Ioniq 5 διατίθεται σε εκδόσεις με έναν ηλεκτροκινητήρα και κίνηση πίσω σε δύο εκδοχές από πλευράς ισχύος (170 και 228 ίππων) όσο και στην τετρακίνητη με δύο κινητήρες και 325 ίππους. Η πραγματική αυτονομία που του εξασφαλίζει η μπαταρία των 77,4 kWh υπερβαίνει με άνεση τα 400 km, έχοντας τη δυνατότητα με συνετή χρήση να φτάσει και τα 500 km, ενώ η αρχιτεκτονική των 800 V τού επιτρέπει να υποστηρίξει ρυθμό φόρτισης ακόμα και 240 kW. Αυτό μεταφράζεται σε φόρτιση από το 10% στο 80% σε λιγότερα από 20 λεπτά. Και, φυσικά, το κερασάκι στην τούρτα δεν είναι άλλο από το Ioniq 5 N, που αναμένεται στα τέλη του 2023 και αποτελεί την έκδοση υψηλών επιδόσεων του μοντέλου. Η ισχύς του θα βρίσκεται στα επίπεδα των 600 ίππων και, σύμφωνα με τους τεχνικούς της Hyundai, θα στρίβει και θα κάνει drift όσο κανένα άλλο ηλεκτρικό.