Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Γάλα: Η στροφή των καταναλωτών στο "ανώνυμο" προϊόν ρίχνει το τζίρο της αγοράς

Του Γιώργου Λαμπίρη

Δραστική είναι η επίδραση που έχει στις πωλήσεις γάλακτος στην Ελλάδα, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας που παράγεται από τη βιομηχανία με την ετικέτα των εκάστοτε σούπερ μάρκετ που το διαθέτουν στα ψυγεία τους. Κάτι που αποτυπώνεται και στα στοιχεία αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, όπου φαίνεται από τη μία η πτώση των συνολικών πωλήσεων γάλακτος – φρέσκου και υψηλής παστερίωσης –κατά 2,35% το 2024, σε σύγκριση με το 2023.  Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η αξία πωλήσεων γάλακτος το 2023 ήταν 495,26 εκατομμύρια ευρώ και το 2024 μειώθηκαν στα 483,62 εκατομμύρια ευρώ.

Στον αντίποδα, σε επίπεδο πωλήσεων σε τεμάχια η κατηγορία γάλακτος στο σύνολό της ήταν ανοδική. Αυτό σημαίνει ότι αυξήθηκαν οι ποσότητες πωλούμενου γάλακτος στην Ελλάδα το 2024, ωστόσο πουλήθηκε σημαντικά φθηνότερο γάλα, καθώς το ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά τουλάχιστον 60 λεπτά του ευρώ φθηνότερο σε σχέση με το επώνυμο γάλα των γνωστών βιομηχανιών της χώρας. Η αύξηση αποτυπώνεται στην πράξη στο γεγονός ότι το 2023 πουλήθηκαν 308.138.128 τεμάχια γάλακτος και το 2024 πουλήθηκαν 313.669.128 τεμάχια, αύξηση 1,8%.

Ακόμα εντονότερη είναι η πτώση στο τζίρο της αγοράς από τις πωλήσεις φρέσκου γάλακτος, καθώς από τα 150,95 εκατομμύρια που ήταν το 2023, μειώθηκε το 2024 στα 142,04 εκατομμύρια ευρώ (-5,9%). Σε τεμάχια η πτώση ήταν μετριασμένη σε σχέση με την αξία πωλήσεων, στα επίπεδα του -1,36% από τα 104.915.233 του 2023 στα 103.482.502 του 2024.

Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά που υφίσταται στην τιμή του γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από το επώνυμο χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για παράδειγμα στα Lidl το φρέσκο γάλα ΓΑΛΠΟ ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά, πωλείται στα 0,99 ευρώ το ένα λίτρο, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος πουλάει αυτή τη στιγμή το γάλα ιδιωτικής ετικέτας με 3,5% λιπαρά σε συσκευασία ενός λίτρου, στα 0,95 ευρώ. Αντίστοιχα στην ΑΒ Βασιλόπουλος το επώνυμο γάλα Όλυμπος ενός λίτρου με 3,5% λιπαρά πωλείται 1,68 ευρώ και το αντίστοιχο φρέσκο γάλα της ΔΕΛΤΑ στην ίδια αλυσίδα επίσης τα 1,68 ευρώ το λίτρο.

Οι πρωταγωνιστές το φρέσκου γάλακτος

Να σημειωθεί ότι εάν απομονώσει κανείς την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αξία στην Ελλάδα,
διατηρώντας το μεγαλύτερο μερίδιο, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν η Δέλτα, η οποία ωστόσο χάνει μερίδιο καθώς το 2024 οι πωλήσεις της σε αξία μειώθηκαν κατά 13,22% με το μερίδιό της να κατέρχεται στο 15,53%. Τρίτος παίκτης στις πωλήσεις γάλακτος σε αξία είναι ο Όλυμπος και ακολουθούν η Φάρμα Κουκάκη, η ΜΕΒΓΑΛ και η ΣΕΡΓΑΛ.

Σημειώνεται ότι η ΔΕΛΤΑ προχώρησε πρόσφατα στην κατάργηση του φρέσκου γάλακτος σε συσκευασία δύο λίτρων, καθότι δεν απέδωσε τα αναμενόμενα για τη
γαλακτοβιομηχανία από τη στιγμή που κυκλοφόρησε. Η απόσυρση αφορά τόσο στο φρέσκο πλήρες γάλα των δύο λίτρων, όσο και στη συσκευασία των δύο λίτρων φρέσκου γάλακτος με χαμηλά λιπαρά. Το γεγονός αυτό αναμένεται να επηρεάσει περαιτέρω τη Δέλτα στην κατηγορία του φρέσκου, η οποία ωστόσο επενδύει περισσότερο στο γάλα υψηλής παστερίωσης, όπου δεν υπάρχουν επιστροφές λόγω μακράς ημερομηνίας λήξης, προσδοκώντας ότι θα καταφέρει να κερδίσει μερίδια από εκεί.

Από την άλλη, ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, επένδυσε σε νέα προϊόντα γάλακτος, παρουσιάζοντας στα σούπερ μάρκετ το γάλα Όλυμπος "Πνοή" με βιταμίνη D σε συσκευασία ενός λίτρου με 1,5% λιπαρά. Πρόκειται για ένα προϊόν που κατατάσσεται στην κατηγορία των λειτουργικών τροφίμων καθώς διευκολύνει την απορρόφηση ασβεστίου από τον
οργανισμό. To συγκεκριμένο προϊόν αναμένεται να τοποθετηθεί στα σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.

Περισσότερα από Forbes

Delian Alliance Industries: Το ελληνικό αμυντικό success story που ανοίγει φτερά για την Ευρώπη

Η ελληνική startup ανακοίνωσε πρόσφατα την ολοκλήρωση χρηματοδότησης Series A ύψους 14 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η Βιωσιμότητα ως στρατηγικό πλεονέκτημα

Και ως ευκαιρία ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις.

Το διαχρονικό success stοry του καφέ - Ποιοι επενδύουν

Η αγορά του καφέ έχει μετατραπεί σε χρηματιστηριακό θρίλερ, με τις τιμές να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Μόνο το 2024 οι τιμές του Arabica σημείωσαν αύξηση 70%.

Gradient Labs: Η startup με Ελληνίδα co-founder που αλλάζει την τραπεζική εξυπηρέτηση

Δεν διατηρεί προς το παρόν φυσική παρουσία στην Ελλάδα, αλλά εξετάζει σοβαρά τις επιλογές επέκτασης.

Κλείνει για τον ΟΤΕ το κεφάλαιο "Ρουμανία"

Η πώληση της Telekom Romania Mobile οδεύει προς ολοκλήρωση, μετά το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της χώρας.

Αυθεντικότητα, καινοτομία και νέες συνήθειες για την μπίρα το 2025

Οι ζυθοποιίες ενισχύουν τις θέσεις τους μέσω στοχευμένων επενδύσεων, ευελπιστώντας σε θετικό τελικό "ταμείο".

Louis Vuitton Ελλάς: Κέρδη ρεκόρ 17,6 εκατ. - Η ελληνική "συνταγή" επιτυχίας

Τα "χρυσά" μερίσματα, οι έξι ανέλεγκτες φορολογικές χρήσεις και οι ανακατατάξεις στη Μύκονο.

Οι βιομήχανοι τροφίμων που αγάπησαν το hoteling

Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού δεν είναι νέο "φρούτο" για τους βιομηχάνους τροφίμων και ποτών.

Tesla: Κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση σε τριμηνιαία έσοδα εδώ και πάνω από 10 χρόνια στο β' τρίμηνο

Στο -12%, εν μέσω προβληματισμού για την πολιτική δραστηριότητα του Έλον Μασκ. Ξεκίνησε την παραγωγή ενός πιο οικονομικού ηλεκτρικού μοντέλου.

Changan Hellas: Το νέο κινεζικό άνοιγμα του ομίλου Βασιλάκη

Πραγματοποίησε και επισήμως την άφιξή της η Changan Hellas, η νεοσύστατη εταιρεία της οικογένειας Βασιλάκη. Νέοι παίχτες μπαίνουν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης και αυξάνεται ο ανταγωνισμός.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.