Ποια είναι η ιταλική ΙIΑ που φέρνει τα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου για την Αθήνα

Ποια είναι η ιταλική ΙIΑ που φέρνει τα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου για την Αθήνα

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Σχεδόν 3 χρόνια, από τη μέρα, που το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προκήρυξε τον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια λεωφορείων νέας τεχνολογίας, τα οποία προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό του γηρασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα τρία τμήματα του μεγάλου έργου έχουν μπει σε τελική ευθεία ολοκλήρωσης. 

Μετά την έλευση των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων από την κινεζική Yutong στις αρχές του μήνα, την υπογραφή της σύμβασης με την Iveco Bus για την προμήθεια 100 οχημάτων, ήρθε χθες και η υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) με την ιταλική Industria Italiana Autobus (ΙIΑ), έναν χρόνο ακριβώς από τότε που έγινε αποδεκτή η προσφορά της εταιρείας. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για 200 απλά αστικά οχήματα 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου, με την προσφερόμενη τιμή ανά μονάδα να ανέρχεται σε 259.950 ευρώ, ήτοι για το σύνολο το ποσό των 51,9 εκατ. ευρώ (συνολικό ποσό συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 64,467 εκατ. ευρώ).

Το χρονοδιάγραμμα 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στόχος είναι τα 200 νέα λεωφορεία να έχουν παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2025. Αυτό που απομένει, πλέον, να δούμε είναι εάν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία λεωφορείων, η οποία ελέγχεται από το ιταλικό δημόσιο, ενώ από το 2018 ο τουρκικός κατασκευαστής οχημάτων Karsan κατέχει μερίδιο 28,59%.

Θυμίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια η ΙIΑ βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από δυσκολίες τόσο σε παραγωγικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Είναι ενδεικτικό ότι παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης, τις πολλές παραγγελίες που κερδήθηκαν και το λανσάρισμα του πρώτου ηλεκτρικού λεωφορείου 12 μέτρων πριν από 2 χρόνια, τη συμφωνία με τη Nogebus για την πώληση αστικών λεωφορείων σε Ισπανία και Πορτογαλία και τη συνεργασία με την CaetanoBus για λεωφορείο υδρογόνου, η Industria Italiana Autobus δεν έχει ακόμη καταφέρει να ξεπεράσει την κρίση, όπως επισημαίνουν δημοσιεύματα στον ιταλικό τύπο. 

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές 

Πριν από περίπου έναν μήνα, μια ομάδα εταιρειών και επενδυτών, μεταξύ των οποίων η Sira Industrie του Valerio Gruppioni, η Prima Sole Components, η οποία ανήκει στον Maurizio Stirpe (αντιπρόεδρο της Confindustria), ο επιχειρηματίας Nicola Benedetto (με δραστηριότητα στον κλάδο του αλουμινίου, τον τουρισμό και τις εκδόσεις) και ο Maurizio Marchesini (πρώην πρόεδρος των βιομηχάνων στην περιφέρεια Emilia-Romagna), εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να εισέλθουν ως ιδιώτες επενδυτές στη μετοχική σύνθεση της ΙIΑ, αντικαθιστώντας την κρατική Leonardo, η οποία εδώ και αρκετό καιρό έχει διατυπώσει την πρόθεση τής να αποχωρήσει, πουλώντας το μερίδιό της. 

Σήμερα, μέτοχοι πλειοψηφίας στην ιταλική βιομηχανία λεωφορείων είναι οι κρατικές επιχειρήσεις Invitalia με μερίδιο 42,76% και η Leonardo με μερίδιο 28,65%, ενώ στο σχήμα συμμετέχει από το 2018 ο τουρκικός κατασκευαστής οχημάτων Karsan με 28,59%. Οι δύο κρατικές εταιρείες-μέτοχοι της ΙIΑ, είναι εκείνες που έχουν εξασφαλίσει, μέχρι στιγμής, την επιβίωση της βιομηχανίας.

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας Corriere della Sera, η κοινοπραξία έχει ήδη ετοιμάσει ένα σχέδιο για την αναγέννηση των δύο εργοστασίων της Industria Italiana Autobus, τα οποία βρίσκονται στην Μπολόνια και το Φλουμέρι. Αυτό δεν είναι το μοναδικό πλάνο που έχει καταρτιστεί με στόχο την αναζωογόνηση του ομίλου. 

Θυμίζουμε ότι το 2018 είχε κορυφωθεί η οικονομική και παραγωγική κρίση που αντιμετώπιζε η εταιρεία με πολυάριθμες απεργίες εργαζομένων και ακυρώσεις παραγγελιών, καθώς είχαν συσσωρευτεί λόγω αδυναμίας τήρησης των συμβατικών της υποχρεώσεων. Αυτή η κατάσταση οδήγησε στην παρέμβαση του ιταλικού υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο εισηγήθηκε ένα σχέδιο επανεκκίνησης του ομίλου με το τελευταίο να προβλέπει, μεταξύ άλλων, την πώληση μέρους των μετοχών της, οι οποίες τελικά αποκτήθηκαν από την τουρκική βιομηχανία, η οποία μέχρι το 2014 κατασκεύαζε λεωφορεία κάτω από την άδεια των τότε μετόχων της ΙIΑ.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Intracom Telecom: Προμηθεύει τη SkyTelecom με τεχνολογίες FWA για ασύρματο Gigabit Internet

Η υπηρεσία SkyLink του παρόχου φέρνει ταχύτητες gigabit στα ελληνικά νοικοκυριά.

Η METLEN παρέδωσε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη του ιστορικού κτιριακού συγκροτήματος στο Στρατόπεδο "Στρατάρχη Παπάγου"

Πραγματοποιήθηκε εχθές, στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η τελετή παράδοσης του έργου της νέας σύγχρονης βιοκλιματικής πρόσοψης του Υπουργείου, μιας εμβληματικής δωρεάς της METLEN.

Η UniCredit ανεβάζει τη συμμετοχή της στην Alpha Bank στο 29,5% με έγκριση της ΕΚΤ

Η UniCredit πιστεύει ακράδαντα στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας.

ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Engel & Völkers: Δυναμική ανάπτυξη στην ελληνική αγορά

Θετικές διαγράφονται οι προοπτικές μελλοντικών υπεραξιών και ζήτησης

Avramar: Στόχος ένα "αδιάτρητο" σχέδιο εξυγίανσης – Ο κρίσιμος ο Νοέμβριος

Στις 10 Νοεμβρίου κατατίθεται το σχέδιο εξυγίανσης της Avramar στο Πρωτοδικείο Αθηνών.

Προχωρούν οι εργασίες για το ξενοδοχειακό "τρίγωνο" σε Πατησίων, Μάρνης και Γ’ Σεπτεμβρίου

Σε εξέλιξη η ανέγερση των Ibis Styles, Ιbis Budget και Hively Hotel στη θέση του θεάτρου "Αθήναιον" με φορέα το γαλλικό επενδυτικό fund Boissée Finances

Αντίστροφη μέτρηση για το deal ACS-GLS: Λήγει το πρώτο deadline για την εξαγορά του 80%

Η ACS βρίσκεται σε σημείο καμπής, καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο προθεσμίες για την άσκηση του call option από τη General Logistics Systems (GLS)- θυγατρική του βρετανικού ομίλου IDS.

Γιάννης Τσιώρης: Η Ελλάδα αλλάζει – και µαζί της οι επιχειρηµατίες που τολµούν

Από µια πρώτη επιχειρηµατική απόπειρα που δεν ευδοκίµησε µέχρι την ίδρυση της InstaShop –µιας πλατφόρµας online delivery που κατέκτησε τη Μέση Ανατολή και οδήγησε σε µία από τις µεγαλύτερες εξαγορές startup µε ελληνικό DNA– ο Γιάννης Τσιώρης χτίζει ιστορίες που εµπνέουν την επόµενη γενιά επιχειρηµατιών. Σήµερα, ως ιδρυτής της Revotech, επιστρέφει µε νέο όραµα.

Οπτικά: Οι πρωταγωνιστές και μια αθόρυβη εξαγορά

H ανάπτυξη της Luxottica, το άλμα της Safilo, η θέση της LVMH και η νέα θυγατρική της Kering. Πώς "μοιράζεται" η ελληνική αγορά οπτικών ειδών.

Τράπεζες: Νέα δάνεια 5,73 δισ. ευρώ και ομόλογα 2,3 δισ. ευρώ προσέθεσαν στα χαρτοφυλάκιά τους

Με σημαντική αύξηση των περιουσιακών στοιχείων τους έκλεισαν το α' εξάμηνο του έτους οι ελληνικές τράπεζες, αυξάνοντας το χαρτοφυλάκιο των δανείων τους και το χαρτοφυλάκιο των ομολόγων τους.