Ποια είναι η ιταλική ΙIΑ που φέρνει τα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου για την Αθήνα

Ποια είναι η ιταλική ΙIΑ που φέρνει τα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου για την Αθήνα

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη 

Σχεδόν 3 χρόνια, από τη μέρα, που το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προκήρυξε τον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια λεωφορείων νέας τεχνολογίας, τα οποία προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό του γηρασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα τρία τμήματα του μεγάλου έργου έχουν μπει σε τελική ευθεία ολοκλήρωσης. 

Μετά την έλευση των πρώτων 250 ηλεκτρικών λεωφορείων από την κινεζική Yutong στις αρχές του μήνα, την υπογραφή της σύμβασης με την Iveco Bus για την προμήθεια 100 οχημάτων, ήρθε χθες και η υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) με την ιταλική Industria Italiana Autobus (ΙIΑ), έναν χρόνο ακριβώς από τότε που έγινε αποδεκτή η προσφορά της εταιρείας. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για 200 απλά αστικά οχήματα 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου, με την προσφερόμενη τιμή ανά μονάδα να ανέρχεται σε 259.950 ευρώ, ήτοι για το σύνολο το ποσό των 51,9 εκατ. ευρώ (συνολικό ποσό συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 64,467 εκατ. ευρώ).

Το χρονοδιάγραμμα 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στόχος είναι τα 200 νέα λεωφορεία να έχουν παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2025. Αυτό που απομένει, πλέον, να δούμε είναι εάν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία λεωφορείων, η οποία ελέγχεται από το ιταλικό δημόσιο, ενώ από το 2018 ο τουρκικός κατασκευαστής οχημάτων Karsan κατέχει μερίδιο 28,59%.

Θυμίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια η ΙIΑ βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από δυσκολίες τόσο σε παραγωγικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Είναι ενδεικτικό ότι παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης, τις πολλές παραγγελίες που κερδήθηκαν και το λανσάρισμα του πρώτου ηλεκτρικού λεωφορείου 12 μέτρων πριν από 2 χρόνια, τη συμφωνία με τη Nogebus για την πώληση αστικών λεωφορείων σε Ισπανία και Πορτογαλία και τη συνεργασία με την CaetanoBus για λεωφορείο υδρογόνου, η Industria Italiana Autobus δεν έχει ακόμη καταφέρει να ξεπεράσει την κρίση, όπως επισημαίνουν δημοσιεύματα στον ιταλικό τύπο. 

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές 

Πριν από περίπου έναν μήνα, μια ομάδα εταιρειών και επενδυτών, μεταξύ των οποίων η Sira Industrie του Valerio Gruppioni, η Prima Sole Components, η οποία ανήκει στον Maurizio Stirpe (αντιπρόεδρο της Confindustria), ο επιχειρηματίας Nicola Benedetto (με δραστηριότητα στον κλάδο του αλουμινίου, τον τουρισμό και τις εκδόσεις) και ο Maurizio Marchesini (πρώην πρόεδρος των βιομηχάνων στην περιφέρεια Emilia-Romagna), εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να εισέλθουν ως ιδιώτες επενδυτές στη μετοχική σύνθεση της ΙIΑ, αντικαθιστώντας την κρατική Leonardo, η οποία εδώ και αρκετό καιρό έχει διατυπώσει την πρόθεση τής να αποχωρήσει, πουλώντας το μερίδιό της. 

Σήμερα, μέτοχοι πλειοψηφίας στην ιταλική βιομηχανία λεωφορείων είναι οι κρατικές επιχειρήσεις Invitalia με μερίδιο 42,76% και η Leonardo με μερίδιο 28,65%, ενώ στο σχήμα συμμετέχει από το 2018 ο τουρκικός κατασκευαστής οχημάτων Karsan με 28,59%. Οι δύο κρατικές εταιρείες-μέτοχοι της ΙIΑ, είναι εκείνες που έχουν εξασφαλίσει, μέχρι στιγμής, την επιβίωση της βιομηχανίας.

Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας Corriere della Sera, η κοινοπραξία έχει ήδη ετοιμάσει ένα σχέδιο για την αναγέννηση των δύο εργοστασίων της Industria Italiana Autobus, τα οποία βρίσκονται στην Μπολόνια και το Φλουμέρι. Αυτό δεν είναι το μοναδικό πλάνο που έχει καταρτιστεί με στόχο την αναζωογόνηση του ομίλου. 

Θυμίζουμε ότι το 2018 είχε κορυφωθεί η οικονομική και παραγωγική κρίση που αντιμετώπιζε η εταιρεία με πολυάριθμες απεργίες εργαζομένων και ακυρώσεις παραγγελιών, καθώς είχαν συσσωρευτεί λόγω αδυναμίας τήρησης των συμβατικών της υποχρεώσεων. Αυτή η κατάσταση οδήγησε στην παρέμβαση του ιταλικού υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο εισηγήθηκε ένα σχέδιο επανεκκίνησης του ομίλου με το τελευταίο να προβλέπει, μεταξύ άλλων, την πώληση μέρους των μετοχών της, οι οποίες τελικά αποκτήθηκαν από την τουρκική βιομηχανία, η οποία μέχρι το 2014 κατασκεύαζε λεωφορεία κάτω από την άδεια των τότε μετόχων της ΙIΑ.

Περισσότερα από Forbes

Metlen: Τι προβλέπει η νέα συμφωνία με την KNDS και οι επόμενες κινήσεις στην άμυνα

Σύμβαση για την προμήθεια 200 τμημάτων για το Leopard 2A8, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Αμυντικό Hub της Metlen στον Βόλο έως το 2031.

Η start up που ετοιμάζει "στρατό" 50.000 ρομπότ για αγορά εργασίας και ένοπλες δυνάμεις

Το ανθρωποειδές Phantom έχει ύψος 1,75 μ., βάρος 82 κιλά και θα μπορεί να κινείται οπλισμένο και να πολεμά.

Πώς θα είναι το νέο θεματικό πάρκο της Dreamland Experience στο Village Ρέντη των Premia – Αντετοκούνμπο

Η συνολική αναβάθμιση του συγκροτήματος στο Ρέντη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Γιατί επενδύουν Motor Oil και EOS Capital στην EFA Group - Το πλάνο για επενδύσεις 120 εκατ., χρηματιστήριο & εξαγορές

Το EFA Group θα εισαχθεί σε χρηματιστήριο, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, επιλογή που θα γίνει από κοινού με τους θεσμικούς επενδυτές.

Apple, Tesla και Meta παίζουν "μουσικές καρέκλες" με υπόκρουση τεχνητής νοημοσύνης

Ποια στελέχη των τριών κολοσσών αποχώρησαν το 2025 και ποιοι οι λόγοι.

Prodea Investments: Πώς θα αξιοποιηθούν τα κεφάλαια από την πώληση "μαμούθ" 1,25 δισ. ευρώ;

Επενδύσεις 340 εκατ. ευρώ στον τουρισμό πολυτελείας, αποπληρωμή δανεισμού και νέος "βραχίονας" στα logistics.

Αύξηση εσόδων και στρατηγικές επενδύσεις οδηγούν τη Regency Entertainment στην επόμενη ημέρα της αγοράς καζίνο

Την ανοδική της πορεία στην ελληνική αγορά καζίνο διατηρεί και φέτος η Regency Entertainment.

Startups: Ωριμάζει το ελληνικό οικοσύστημα αλλά τα μεγάλα exits απουσιάζουν

Αν και παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός εξαγορών, καμία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μεγάλη" ή καθοριστική για την αγορά.

Dialectica: Ισχυρή ανάπτυξη, νέες θέσεις εργασίας και ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών

Απασχολεί περισσότερους από 1.600 εργαζόμενους παγκοσμίως, με σχεδόν τους μισούς στην Ελλάδα.

Prisma Electronics: Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που εκτοξεύει νανοδορυφόρο στο διάστημα

Η αποστολή είναι προγραμματισμένη για τα μέσα Νοεμβρίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.