Οι μικροί των κατασκευών μεγαλώνουν

Οι μικροί των κατασκευών μεγαλώνουν

του Νίκου Ρουσάνογλου

Το δικό τους, μεγαλύτερο, μερίδιο της "πίτας" των έργων του κατασκευαστικού κλάδου διεκδικούν το τελευταίο διάστημα οι μικρότερες εταιρείες, προεξαρχουσών εκείνων που τοποθετούνται στη δεύτερη μεγαλύτερη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου, την 6η τάξη, πίσω μόνο από τους "μεγάλους" του κλάδου, δηλαδή τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ και METKA (όμιλος Metlen), που δραστηριοποιούνται ως μέλη της 7ης τάξης (ανώτατη) του εργοληπτικού πτυχίου. Μόνο αυτοί οι τέσσερις όμιλοι έχουν συγκεντρώσει ανεκτέλεστο υπόλοιπο ύψους άνω των 17 δισ. ευρώ, ποσό που συνιστά ιστορικό υψηλό. 

Αυτός είναι και ο λόγος που έχει ανοίξει για πρώτη φορά η συζήτηση για τη διεύρυνση της ανώτατης τάξης και με νέα μέλη, ώστε όχι μόνο να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, αλλά και να καλυφθούν με αποτελεσματικότερο τρόπο οι σημαντικές ανάγκες που υπάρχουν για την ομαλή εκτέλεση των μεγάλων έργων υποδομής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με φορείς της αγοράς, η προσθήκη και άλλων εταιρειών στην ανώτατη τάξη θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα μειώσει τον βαθμό εξάρτησης της υλοποίησης τού όλο και μεγαλύτερου προγράμματος μεγάλων δημοσίων έργων από έναν πολύ μικρό αριθμό εταιρειών. 

Σημαντική εξέλιξη κρίνεται και η κατάργηση του ορίου ανεκτέλεστου υπολοίπου, ως προϋπόθεση για τη διεκδίκηση έργων μεγαλύτερου προϋπολογισμού από μικρότερες εταιρείες. Συγκεκριμένα, στο τέλος του 2024 καταργήθηκε η διάταξη που περιόριζε τις εταιρείες της Στ’ Τάξης στη διεκδίκηση μεγαλύτερων συμβάσεων, μιας και δεν επιτρεπόταν να διαθέτουν ανεκτέλεστο υπόλοιπο μεγαλύτερο των 132 εκατ. ευρώ. Έτσι, οι εν λόγω εταιρείες δεν μπορούν να συγκεντρώσουν μεγαλύτερο όγκο έργων και επομένως δεν μπορούσαν να αναπτυχθούν περαιτέρω, ώστε να ενισχύσουν το μερίδιό τους στην αγορά, παρά μόνο αν διεκδικούσαν την άνοδό τους σε υψηλότερη εργοληπτική τάξη. 

Στην περίπτωση των εταιρειών Στ’ Τάξης, αυτό σήμαινε τη λήψη του πτυχίου της ανώτατης τάξης, κάτι που με τα σημερινά δεδομένα απαιτεί ίδια κεφάλαια 44 εκατ. ευρώ και πάγια 15 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 20% να αφορά σε μηχανικό εξοπλισμό. Επίσης, ο κύκλος εργασιών της τελευταίας τριετίας θα πρέπει, κατ’ ελάχιστον, να διαμορφώνεται σε 88 εκατ. ευρώ. Ασφαλώς, η διεύρυνση της ανώτατης τάξης με την προσθήκη μεγάλου αριθμού εταιρειών επιχειρήθηκε και στο παρελθόν, μέσω των "υποχρεωτικών" συγχωνεύσεων των τελών της δεκαετίας του 1990, εν όψει της ανάγκης υλοποίησης του τότε ογκώδους κατασκευαστικού προγράμματος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ωστόσο, οι εταιρείες εκείνες κατέρρευσαν λίγα χρόνια μετά, εν μέσω οικονομικών προβλημάτων, κακοδιαχείρισης και ασυμφωνίας μεταξύ των βασικών μετόχων, ενώ η οικονομική κρίση που ακολούθησε έβαλε οριστική "ταφόπλακα" σε όσες είχαν απομείνει. 

Σήμερα, η νέα περίοδος ανάπτυξης του κλάδου έχει επαναφέρει στην επικαιρότητα τη συμμετοχή και άλλων εταιρειών. Η πρώτη που φαίνεται πως θα αξιοποιήσει τη διαδικασία επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025 (βάσει της καταληκτικής ημερομηνίας που έχει τεθεί), φαίνεται πως θα είναι η ΕΚΤΕΡ του κ. Αθ. Σίψα. Το 2024 ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 9% σε 86,24 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη EBITDA σημείωσαν αύξηση κατά 17,32% σε 14,18 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ενισχύθηκαν επίσης κατά 14,9% σε 10,31 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε περαιτέρω κατά 18,1% σε 41,9 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη υπερδιπλασιάστηκαν και ανήλθαν σε 7,1 εκατ. ευρώ από 2,8 εκατ. ευρώ, με ενισχυμένο περιθώριο σε 16,9% από 7,8% την ίδια περίοδο του 2024. Τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν κατά 13,2% σε 4,5 εκατ. ευρώ, κυρίως επειδή τα περσινά κέρδη περιλάμβαναν έκτακτο, μη επαναλαμβανόμενο όφελος 4,3 εκατ. ευρώ από απόκτηση θυγατρικής. 

Σήμερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΕΚΤΕΡ προσεγγίζει τα 140 εκατ. ευρώ, με τις πιο πρόσφατες συμβάσεις να αφορούν το έργο της μετατροπής του πρώην Κεράνη στην οδό Πειραιώς σε συγκρότημα κατοικιών, ύψους 16,7 εκατ. ευρώ. Είχε προηγηθεί μία ακόμα σημαντική σύμβαση, ύψους 26,5 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Infinity-Six Senses στην περιοχή της Ερμιόνης, που προωθεί ομάδα Ελλήνων και ξένων επενδυτών.

Σημαντική είναι και η ανάπτυξη της ΤΕΚΑΛ, η οποία πλέον επεκτείνεται από τα λιμενικά έργα, που ήταν η ειδίκευσή της και σε άλλες κατηγορίες έργων. Το 2024, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας σημείωσε ελαφρά υποχώρηση σε 42,6 εκατ. ευρώ, από 54 εκατ. ευρώ το 2023, κυρίως λόγω της διακοπής των εργασιών στα έργα του λιμένος Πειραιώς και τα ξενοδοχεία των οδών Μάρνη και Ηπείρου, λόγω προσφυγών στο ΣτΕ. Φέτος όμως, τα εν λόγω έργα έχουν επανεκκινήσει και σε συνδυασμό με τα νέα έργα που έχει αναλάβει η εταιρεία αναμένεται σημαντική βελτίωση των οικονομικών μεγεθών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η διοίκηση προβλέπει αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 35%-40% κατά τη φετινή χρήση. Το 2024 τα καθαρά κέρδη της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 1,7 εκατ. ευρώ, από 1,17 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ άλλων, η ΤΕΚΑΛ ανέλαβε το μεγάλο έργο κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Ι, ύψους 201 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής επιφάνειας 265.000 τετραγωνικών μέτρων, εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ. Σημαντική κρίνεται και η ανάληψη του πρώτου έργου στο Ελληνικό, καθώς η ΤΕΚΑΛ θα υλοποιήσει τις εργασίες της δεύτερης φάσης (αποπεράτωση των κατοικιών) στο συγκρότημα Cove Residences στον Άγιο Κοσμά, για λογαριασμό της Lamda Development. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 24 εκατ. ευρώ. 

Βελτίωση καταγράφουν και τα οικονομικά αποτελέσματα της Δομικής Κρήτης το φετινό πρώτο εξάμηνο, παρότι το μέγεθος της εταιρείας είναι μικρότερο του ανταγωνισμού. Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 7,53 εκατ. ευρώ (-2,73%), ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε μόλις 0,18 εκατ. ευρώ, έναντι ζημίας 0,16 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Το δε ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώνεται σε 53,1 εκατ. ευρώ. 

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Intracom Telecom: Προμηθεύει τη SkyTelecom με τεχνολογίες FWA για ασύρματο Gigabit Internet

Η υπηρεσία SkyLink του παρόχου φέρνει ταχύτητες gigabit στα ελληνικά νοικοκυριά.

Η METLEN παρέδωσε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη του ιστορικού κτιριακού συγκροτήματος στο Στρατόπεδο "Στρατάρχη Παπάγου"

Πραγματοποιήθηκε εχθές, στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η τελετή παράδοσης του έργου της νέας σύγχρονης βιοκλιματικής πρόσοψης του Υπουργείου, μιας εμβληματικής δωρεάς της METLEN.

Η UniCredit ανεβάζει τη συμμετοχή της στην Alpha Bank στο 29,5% με έγκριση της ΕΚΤ

Η UniCredit πιστεύει ακράδαντα στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας.

ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Engel & Völkers: Δυναμική ανάπτυξη στην ελληνική αγορά

Θετικές διαγράφονται οι προοπτικές μελλοντικών υπεραξιών και ζήτησης

Avramar: Στόχος ένα "αδιάτρητο" σχέδιο εξυγίανσης – Ο κρίσιμος ο Νοέμβριος

Στις 10 Νοεμβρίου κατατίθεται το σχέδιο εξυγίανσης της Avramar στο Πρωτοδικείο Αθηνών.

Προχωρούν οι εργασίες για το ξενοδοχειακό "τρίγωνο" σε Πατησίων, Μάρνης και Γ’ Σεπτεμβρίου

Σε εξέλιξη η ανέγερση των Ibis Styles, Ιbis Budget και Hively Hotel στη θέση του θεάτρου "Αθήναιον" με φορέα το γαλλικό επενδυτικό fund Boissée Finances

Αντίστροφη μέτρηση για το deal ACS-GLS: Λήγει το πρώτο deadline για την εξαγορά του 80%

Η ACS βρίσκεται σε σημείο καμπής, καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο προθεσμίες για την άσκηση του call option από τη General Logistics Systems (GLS)- θυγατρική του βρετανικού ομίλου IDS.

Γιάννης Τσιώρης: Η Ελλάδα αλλάζει – και µαζί της οι επιχειρηµατίες που τολµούν

Από µια πρώτη επιχειρηµατική απόπειρα που δεν ευδοκίµησε µέχρι την ίδρυση της InstaShop –µιας πλατφόρµας online delivery που κατέκτησε τη Μέση Ανατολή και οδήγησε σε µία από τις µεγαλύτερες εξαγορές startup µε ελληνικό DNA– ο Γιάννης Τσιώρης χτίζει ιστορίες που εµπνέουν την επόµενη γενιά επιχειρηµατιών. Σήµερα, ως ιδρυτής της Revotech, επιστρέφει µε νέο όραµα.

Οπτικά: Οι πρωταγωνιστές και μια αθόρυβη εξαγορά

H ανάπτυξη της Luxottica, το άλμα της Safilo, η θέση της LVMH και η νέα θυγατρική της Kering. Πώς "μοιράζεται" η ελληνική αγορά οπτικών ειδών.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.