Του Bernard Marr
Ο κόσμος των επιχειρήσεων και του εμπορίου βρίσκεται στα πρόθυρα μιας ριζικής αλλαγής που οφείλεται στην εμφάνιση και την υιοθέτηση πρακτόρων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI agents).
Μεταξύ άλλων, θα αλλάξει τον τρόπο που εργαζόμαστε και θα μεταμορφώσει πολλές θέσεις εργασίας. Πέρα από αυτό, όμως, πολλοί πιστεύουν ότι ο ανατρεπτικός αντίκτυπός τους θα πάει ακόμα παραπέρα, αναδιαμορφώνοντας ριζικά τον τρόπο, με τον οποίοι λειτουργούν, καινοτομούν και αναπτύσσονται οι οργανισμοί.
Και αυτό δεν περιορίζεται μόνο στο ότι αναμένεται να καταλάβουν τις θέσεις εργασίας να βοηθήσουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας. Οι πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν τη δυνατότητα να ξεκλειδώσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα και να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο παροχής προϊόντων και υπηρεσιών.
Το πιο σημαντικό για τους σημερινούς επιχειρηματικούς ηγέτες είναι ότι αυτή η τεχνολογία προσφέρει πραγματικές ευκαιρίες (και κινδύνους) για ευέλικτους, καινοτόμους οργανισμούς που μπορούν να στραφούν γρήγορα και αποτελεσματικά σε επιχειρηματικά μοντέλα πρακτόρων.
Τι ακριβώς είναι λοιπόν οι πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης, πώς θα συμβούν τα παραπάνω και πώς διασφαλίζετε ότι η επιχείρησή σας θα καταλήξει στην πλευρά των κερδισμένων; Ας ρίξουμε μια ματιά.
Πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης: Η επόμενη γενιά Τεχνητής Νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
Η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει ήδη τον κόσμο και τα σημάδια είναι παντού γύρω μας: Από την εμφάνιση της μηχανικής μάθησης που τροφοδοτεί επιχειρήσεις όπως η Amazon και η Google, έως τα εργαλεία παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (generative AI), όπως το ChatGPT, που μπορούν να αυτοματοποιήσουν πολλές πτυχές της εργασίας πληροφοριών.
Οι πράκτορες της Τεχνητής Νοημοσύνης αποτελούν ένα ακόμα άλμα προς τα εμπρός. Αντί να προβλέπουν, να αναλύουν και να δημιουργούν απλώς πληροφορίες, αναλαμβάνουν δράση.
Μερικά απλά παραδείγματα: Στο μάρκετινγκ, η μηχανική μάθηση τμηματοποιεί τους χρήστες και προβλέπει τη συμπεριφορά, κάτι που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν εξατομίκευση και προτάσεις. Η παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη δημιουργεί στοιχεία καμπάνιας, όπως είναι οι διαφημίσεις και τα email. Και τώρα πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να παρέχουν αυτό το περιεχόμενο, να παρακολουθούν τιε απαντήσεις, να στέλνουν σχόλια και να βελτιστοποιούνται επαναλαμβανόμενα για μελλοντικές καμπάνιες.
Στο λιανικό εμπόριο, η μηχανική μάθηση προβλέπει τη ζήτηση, η παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη παράγει λίστες αποθεμάτων και παραγγελίες και τώρα η πρακτορική Τεχνητή Νοημοσύνη θα τοποθετεί αυτές τις παραγγελίες αυτόνομα, θα διαπραγματεύεται με προμηθευτές, θα παρακολουθεί αποστολές και θα κατανέμει αυτόνομα αποθέματα και πόρους, όπου χρειάζονται.
Φυσικά, υπάρχει τεράστιος θόρυβος γύρω από την πρακτορική Τεχνητή Νοημοσύνη, που δημιουργείται κυρίως από εταιρείες που προσπαθούν να την πουλήσουν. Η δυνατότητα που παρέχει είναι σαφής: Η πρακτορική Τεχνητή Νοημοσύνη θα βοηθήσει τους οργανισμούς να προχωρήσουν σε πραγματικά αυτόνομα, έξυπνα και συνδεδεμένα επιχειρηματικά μοντέλα.
Πώς θα μεταμορφώσουν οι Πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης τις επιχειρήσεις
Οι πράκτορες της Τεχνητής Νοημοσύνης θα επαναπροσδιορίσουν τους οργανισμούς σε πολλά επίπεδα. Στην πιο προφανή τους έκφανση, αυτό σημαίνει τη δημιουργία πιο αποτελεσματικών διαδικασιών και την απελευθέρωση χρόνου για τους εργαζομένους, οδηγώντας σε εργασία υψηλότερης αξίας.
Θα χειρίζονται τον προγραμματισμό ή την εισαγωγή δεδομένων και πολλά άλλα καθήκοντα που σχετίζονται με τις πληροφορίες. Αυτό θα περιλαμβάνει την αποτελεσματική κατανομή πόρων, την παρακολούθηση της συμμόρφωσης και των κανονισμών, καθώς και πολλές διοικητικές εργασίες.
Ενώ αυτό σίγουρα θα είναι πολύτιμο, ο πραγματικός αντίκτυπός τους θα είναι στη δημιουργία νέων ευκαιριών για καινοτομία, όπως ακριβώς η μηχανική μάθηση επέτρεψε σε επιχειρήσεις - σαν την Amazon και το Netflix - να δημιουργήσουν εντελώς νέα μοντέλα βασισμένα στην πρόβλεψη και την εξατομίκευση.
Με άλλα λόγια, δεν θα επιτρέψουν απλώς στις εταιρείες να κάνουν αυτό που ήδη κάνουν, αλλά, πολύ περισσότερο, θα τους επιτρέψουν να κάνουν πράγματα που απλά δεν ήταν δυνατά πριν.
Οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης για να παρακολουθούν προληπτικά τις αγορές για επενδυτικές ευκαιρίες, να εκτελούν αυτόνομα συναλλαγές και να εξισορροπούν χαρτοφυλάκια, διαχειριζόμενοι παράλληλα τη συμμόρφωση και τον κίνδυνο.
Στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, οι πράκτορες Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορούσαν να αναλάβουν την ευθύνη του συντονισμού της φροντίδας των ασθενών σε πολλές υπηρεσίες, της συνεχούς ενημέρωσης για σχετικές μελέτες γύρω από τη θεραπεία και τη φαρμακευτική αγωγή, και της αυτόνομης παρακολούθησης και αντιμετώπισης πανδημιών και ζητημάτων δημόσιας υγείας.
Παράλληλα, στον τομέα της μεταποίησης, θα μπορούσαν να διαχειρίζονται τις λειτουργίες παραγωγής από άκρη σε άκρη, εντοπίζοντας κινδύνους που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ανεπάρκειες και προσαρμόζοντας δυναμικά τα χρονοδιαγράμματα και τις διαδικασίες ανάλογα με τις απαιτήσεις των βιβλίων παραγγελιών, των επιπέδων αποθεμάτων ή των καταστάσεων.
Σε αυτούς τους κλάδους και σε πολλούς άλλους, σκοπός είναι να εξασφαλίσουν περισσότερο χρόνο στους ανθρώπους, προκειμένου να επικεντρωθούν στη στρατηγική, στις διαπροσωπικές επικοινωνίες, στη δημιουργικότητα και σε άλλα πράγματα, στα οποία είμαστε αναμφισβήτητα καλύτεροι από τις μηχανές.
Πραγματικά αυτόνομοι οργανισμοί
Για τις επιχειρήσεις, η πρακτορική Τεχνητή Νοημοσύνη αντιπροσωπεύει την ευκαιρία να προχωρήσουμε πέρα από την αυτοματοποίηση της εργασίας γνώσης και της λήψης αποφάσεων, προς την αυτοματοποίηση της δράσης.
Αυτό σημαίνει τον προσδιορισμό των στόχων και των βημάτων που πρέπει να ληφθούν για την επίτευξή τους, τον εντοπισμό και την αλληλεπίδραση με τρίτα, εξωτερικά συστήματα που μπορούν να τη βοηθήσουν να το κάνει αυτό, και την καθοδήγηση των διαδικασιών προς την ολοκλήρωσή τους χωρίς να περιμένουν ανθρώπινες εντολές ή αλληλεπίδραση.
Φυσικά, αυτό παρουσιάζει ορισμένους αρκετά σοβαρούς κινδύνους. Το να κατανοεί κάποιος σε ποιες περιπτώσεις παραμένει απαραίτητη η ανθρώπινη εποπτεία και η εφαρμογή μέτρων ασφαλείας, θα αποτελέσει κρίσιμη δεξιότητα για τους επικεφαλής επιχειρήσεων τις επόμενες δεκαετίες. Όσοι είναι ικανοί να εφαρμόσουν και να διαχειριστούν αυτά τα συστήματα θα έχουν ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση.
Συνολικά, αυτές οι αλλαγές επαναπροσδιορίζουν την έννοια της "έξυπνης επιχείρησης", από την απλή χρήση πληροφοριών για τη λήψη καλύτερων αποφάσεων, στη λήψη πιο έξυπνων και πιο σημαντικών αποφάσεων.
Εν ολίγοις, αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις που όχι μόνο γνωρίζουν περισσότερα, αλλά μπορούν να κάνουν περισσότερα, θα γίνουν μοχλοί καινοτομίας και θα έχουν ηγετικό ρόλο στην εποχή των πρακτόρων Τεχνητής Νοημοσύνης. Για τους σημερινούς επιχειρηματικούς ηγέτες, αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη ευκαιρία από όλες.