Νέοι "παίκτες" εν όψει για το "κλαμπ" των μεγάλων του κατασκευαστικού κλάδου

Νέοι "παίκτες" εν όψει για το "κλαμπ" των μεγάλων του κατασκευαστικού κλάδου

Του Νίκου Ρουσάνογλου

Έντονες ζυμώσεις πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο στον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς οι "μικροί" έχουν πλέον "μεγαλώσει" και ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μερίδιο από την "πίτα" των μεγάλων έργων. Η εν εξελίξει διαδικασία της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων αποτελεί το έναυσμα και πραγματοποιείται, έστω και με σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και δυσκολίες στη διαδικασία, σε μια πολύ σημαντική συγκυρία. Η ανάγκη για μεγέθυνση συνολικά του κατασκευαστικού κλάδου είναι σήμερα επιτακτική, καθώς έχει αρχίσει να γίνεται εμφανές ότι οι τέσσερις μεγάλοι όμιλοι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor Group of Companies, Άβαξ και ΜETKA του ομίλου Metlen) δεν θα μπορέσουν να φέρουν εύκολα εις πέρας τα έργα που έχουν αναλάβει, ύψους άνω των 15 δισ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, σε αυτά προστίθενται συνεχώς και νέες συμβάσεις.

Ως εκ τούτου, είναι ξεκάθαρη η ανάγκη για ενεργοποίηση και συμμετοχή και των πιο μικρών εταιρειών του κλάδου, που διαθέτουν και αυτές μηχανισμό παραγωγής έργων. Μέχρι πρότινος βέβαια, η "πόρτα" για την είσοδο στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου ήταν "κλειστή", για διάφορους λόγους, πρωτίστως όμως θεσμικούς, καθώς δεν είχε ενεργοποιηθεί το ΠΔ71 του 2019, με βάση το οποίο θα γινόταν η επανάκριση των πτυχίων, ώστε να μπορέσει όποια εταιρεία το επιθυμεί να αναβαθμίσει το πτυχίο της και να διεκδικεί μεγαλύτερα και περισσότερα δημόσια έργα. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν αυτό είχε γίνει π.χ. το 2019 ή έστω το 2020 εν μέσω πανδημίας, ελάχιστες εταιρείες θα ήταν σε θέση να ανταποκριθούν, καθώς τότε ακόμα ο κλάδος βίωνε τις συνέπειες της καταστροφικής κρίσης που είχε προηγηθεί για το σύνολο του τεχνικού κόσμου.

Σήμερα, οι συνθήκες είναι σαφώς ωριμότερες, μιας και οι εταιρείες των χαμηλότερων τάξεων έχουν επίσης ενισχύσει τα μεγέθη τους, χάρις στον πολλαπλασιασμό των έργων που δημοπρατήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι έχει αλλάξει ακόμα και η στάση των "μεγάλων" του κλάδου, που δεν αντιτίθενται στη συμμετοχή και άλλων εταιρειών στην ανώτατη τάξη, όπως συνέβαινε συχνά στο παρελθόν. Τότε, το επιχείρημα ήταν ότι κάθε φορά που η μεγάλη κατηγορία "άνοιγε" με την είσοδο μικρότερων εταιρειών, αυτό κατέληγε σε καταστροφή και για τις ίδιες τις εταιρείες, αλλά και για τα έργα που αναλάμβαναν και δεν μπορούσαν να φέρουν εις πέρας.

Αντιθέτως, πλέον γίνονται ακόμα και δημόσιες αναφορές υπέρ της συμμετοχής και μικρότερων εταιρειών στην ανώτατη τάξη. Για παράδειγμα, σε πρόσφατη ομιλία του στο Athens Investment Forum, o κ. Αλ. Μιχαηλίδης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και γενικός τεχνικός διευθυντής της ΤΕΡΝΑ, υπερθεμάτισε της κατάργησης του κριτηρίου του ανεκτέλεστου. "Η σύνδεση του ανεκτέλεστου ποσού των υπό κατασκευή έργων με τη συμμετοχή μιας επιχείρησης σε διαγωνισμούς δημιουργεί συνθήκες αποκλεισμού σε εταιρείες που βρίσκονται σε ανοδική τροχιά", τόνισε χαρακτηριστικά. Το ζήτημα του ορίου του ανεκτέλεστου είναι πολύ σημαντικό καθώς, με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, μία εταιρεία που ανήκει στην 6η Τάξη, δηλαδή την αμέσως χαμηλότερη από την ανώτατη 7η, μπορεί να διεκδικήσει έργα ύψους μόνο έως 44 εκατ. ευρώ και να δημιουργήσει ανεκτέλεστο υπόλοιπο, όχι μεγαλύτερο των 132 εκατ. ευρώ. Έτσι, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς έργων μεγαλύτερης αξίας, τότε μπορεί μεν να το πράξει, αλλά μόνο ως μέλος κοινοπραξίας με μεγαλύτερη εταιρεία. Αυτός ο όρος αλλάζει πλέον, καθώς πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι αναμένεται σχετική ρύθμιση που θα καταργεί το κριτήριο του ανεκτέλεστου υπόλοιπου.

Στο πλαίσιο αυτό, πτυχίο της ανώτατης εργοληπτικής τάξης θα διεκδικήσουν άμεσα εταιρείες, όπως η ΕΚΤΕΡ και η Δομική Κρήτης, χωρίς να αποκλείεται να ακολουθήσουν αργότερα και άλλες εταιρείες της 6ης Τάξης, όπως για παράδειγμα η ΤΕΚΑΛ, ή η Interkat του κ. Πανουργιά Παπαϊωάννου. Η ΕΚΤΕΡ προχωρά στην απορρόφηση της εταιρείας Ενεργειακός Κόμβος, ιδιοκτήτριας τουριστικού συγκροτήματος στην Πάρο. Πρόκειται για μια κίνηση που θα ενισχύσει τα πάγια στοιχεία του ισολογισμού της εταιρείας και θα διευκολύνει την αίτηση για το ανώτατο πτυχίο. Με βάση τα όσα ανέφερε στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, ο κ. Αθ. Σίψας, πρόεδρος και βασικός μέτοχος της εταιρείας, τα αυστηρά κριτήρια για την ένταξη στην 7η τάξη είναι ιδιαίτερα αυστηρά και δεν προβλέπεται να χορηγηθούν πάνω από πέντε πτυχία. 

Αντίθετα, στην 6η Τάξη θα αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των εταιρειών, μέσω της αναβάθμισης άνω των 50 εταιρειών της 5ης και της 4ης τάξης του πτυχίου, κάτι που αναμένεται να πυροδοτήσει και μεγάλες εκπτώσεις στα έργα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μάλιστα, πτυχίο σε ισχύ διαθέτουν 4 εταιρείες της 7ης τάξης, 35 της 6ης (με 31 να έχουν ενεργή ενημερότητα), 57 της 5ης (από τις οποίες οι 55 είναι ενεργές) και 109 της 4ης τάξης (με 94 ενεργές).

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Intracom Telecom: Προμηθεύει τη SkyTelecom με τεχνολογίες FWA για ασύρματο Gigabit Internet

Η υπηρεσία SkyLink του παρόχου φέρνει ταχύτητες gigabit στα ελληνικά νοικοκυριά.

Η METLEN παρέδωσε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη του ιστορικού κτιριακού συγκροτήματος στο Στρατόπεδο "Στρατάρχη Παπάγου"

Πραγματοποιήθηκε εχθές, στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η τελετή παράδοσης του έργου της νέας σύγχρονης βιοκλιματικής πρόσοψης του Υπουργείου, μιας εμβληματικής δωρεάς της METLEN.

Η UniCredit ανεβάζει τη συμμετοχή της στην Alpha Bank στο 29,5% με έγκριση της ΕΚΤ

Η UniCredit πιστεύει ακράδαντα στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας.

ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Engel & Völkers: Δυναμική ανάπτυξη στην ελληνική αγορά

Θετικές διαγράφονται οι προοπτικές μελλοντικών υπεραξιών και ζήτησης

Avramar: Στόχος ένα "αδιάτρητο" σχέδιο εξυγίανσης – Ο κρίσιμος ο Νοέμβριος

Στις 10 Νοεμβρίου κατατίθεται το σχέδιο εξυγίανσης της Avramar στο Πρωτοδικείο Αθηνών.

Προχωρούν οι εργασίες για το ξενοδοχειακό "τρίγωνο" σε Πατησίων, Μάρνης και Γ’ Σεπτεμβρίου

Σε εξέλιξη η ανέγερση των Ibis Styles, Ιbis Budget και Hively Hotel στη θέση του θεάτρου "Αθήναιον" με φορέα το γαλλικό επενδυτικό fund Boissée Finances

Αντίστροφη μέτρηση για το deal ACS-GLS: Λήγει το πρώτο deadline για την εξαγορά του 80%

Η ACS βρίσκεται σε σημείο καμπής, καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο προθεσμίες για την άσκηση του call option από τη General Logistics Systems (GLS)- θυγατρική του βρετανικού ομίλου IDS.

Οι μικροί των κατασκευών μεγαλώνουν

Διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο της "πίτας" των έργων.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σημαντικά τα οφέλη από έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό

Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ υλοποιεί δύο σημαντικά "τοπόσημα" στην έκταση του πρώην αεροδρομίου.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.