Φ. Κωστόπουλος (Arkas Hellas): Μονόδρομος η διατήρηση των βασικών αξιών μας

Φ. Κωστόπουλος (Arkas Hellas): Μονόδρομος η διατήρηση των βασικών αξιών μας

Στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας στον ναυτιλιακό κλάδο αναφέρεται μεταξύ άλλων ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος Managing Director της Arkas Hellas. Παράλληλα, χαρακτηρίζει μονόδρομο τη διατήρηση των βασικών αξιών της εταιρείας όπως η προσαρμοστικότητα και η αξιοπιστία. "Η φήμη χτίζεται ομαδικά σε συνεργασία με όλους τους ανθρώπους μας στον Όμιλό μας και όχι ατομικά" αναφέρει χαρακτηριστικά.  

- Σε τι βαθμό επηρέασαν την εταιρεία σας οι εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα;

Οι Έλληνες πράκτορες ως εκπρόσωποι των Διεθνών Nαυτιλιακών Γραμμών προσφέρουν στους συνεργάτες-πελάτες τους στην τοπική αγορά υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς. Τα δρομολόγια που κάνουν τα πλοία μεταφοράς container είναι σε τακτική βάση και κατά συνέπεια οποιαδήποτε αιτία καθυστέρησης στις θαλάσσιες διαδρομές και στα λιμάνια προκαλεί ανατροπή του αρχικού σχεδιασμού με σημαντικές επιπτώσεις για το παγκόσμιο εμπόριο. Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να βρουν εναλλακτικές διαδρομές και να επανασχεδιάσουν τα δρομολόγια τους, προκειμένου να συνεχιστεί η ροή των φορτίων με όσο το δυνατόν λιγότερες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμά τους.

Στην περίπτωση του μερικού κλεισίματος της Ερυθράς Θάλασσας το ασφαλές πέρασμα που δόθηκε ως εναλλακτική είναι μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας τον χρόνο ταξιδιού κατά 18 ημέρες. Τα επιπλέον ναυτικά μίλια, εκτός από το αυξημένο κόστος καυσίμων προκαλούν και ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης του μεταφορικού έργου. Επομένως, η υφιστάμενη διαθεσιμότητα πλοίων καθίσταται πλέον ελλιπής, προκειμένου να καλυφθούν οι μεταφορικές ανάγκες των πελατών μας. Παράλληλα, το φορτίο επιβαρύνεται και με επιπλέον κόστος μεταφοράς, μέσω της απότομης αύξησης των ναύλων. Σημειωτέον ότι η κερδοφορία μας  καθορίζεται από τον αριθμό των στάσεων που κάνουν τα πλοία που εκπροσωπούμε στα ελληνικά λιμάνια και κυρίως από τον όγκο των containers που διακινούμε.

Επομένως, ο κλάδος μας έχει επηρεαστεί σημαντικά και αναμένουμε την επίλυση του προβλήματος αυτού, έτσι ώστε να επανέλθει η ομαλή και απρόσκοπτη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και άρα το διεθνές εμπόριο σε πορεία ανάπτυξης.  

- Ο όμιλος Arkas Hellas λειτουργεί με την τεχνογνωσία ενός πολυεθνικού οργανισμού καθώς απαρτίζεται από αρκετές εταιρείες που εκπροσωπούν σημαντικές τακτικές γραμμές.  Ποια είναι τα συμπεράσματα από τη διαχείριση των μεγάλων πρόσφατων εμπορικών κρίσεων (π.χ. πανδημία, κρίση στον Περσικό κόλπο, πολεμικές συγκρούσεις) και τι αλλαγές κάνατε στο μοντέλο διοίκησης της εταιρείας;

Στον κλάδο μας τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών επιλέγουν τη διεθνή επέκταση του δικτύου τους με δικά τους γραφεία-πρακτορεία. Τα πρακτορεία μας αποτελούν μια εξαίρεση στην τάση αυτή, καθώς εκτός της Arkas Line που είναι ναυτιλιακή Γραμμή του Ομίλου ΑΡΚΑΣ εκπροσωπούμε και άλλες 6 ναυτιλιακές εταιρείες. Οι διαφορετικές ανάγκες τους μας οδηγούν στο να είμαστε προσαρμοστικοί στο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας της κάθε μιας, διατηρώντας όμως πάντα τα πλεονεκτήματα μιας οικογενειακής επιχείρησης.

Έχουμε μάθει να ζούμε με τις κρίσεις, καθώς επηρεαζόμαστε όχι μόνο από την πορεία της ελληνικής οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και από τις συνεχείς αλλαγές στη ναυτιλία, τον κλάδο των μεταφορών και τα logistics. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τους βασικούς μας πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς, σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να μην επηρεάζεται η μακροχρόνια πορεία μας σε σημαντικό  βαθμό από τις διακυμάνσεις της αγοράς. Εστιάζουμε κυρίως στο πώς μπορούμε να έχουμε μια σταθερή πορεία ανάπτυξης, διατηρώντας υψηλό το επίπεδο των υπηρεσιών μας. Στόχος μας είναι όλοι μαζί να αντιμετωπίζουμε τις όποιες αλλαγές και να τις βλέπουμε ως προκλήσεις κι ευκαιρίες για περαιτέρω βελτίωση. 

- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και το μέλλον της εταιρείας του/της;

Ως μέλος ενός Ομίλου που διοικείται από άτομα της οικογένειας μας για πάνω από 100 χρόνια, η διαφύλαξη της φήμης του ονόματος και των αξιών που πρεσβεύει η ίδια η οικογένειά μου αποτελεί για εμένα μια βαριά κληρονομιά.

Το Group Arkas, με έδρα στη Σμύρνη, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης που έχει πλέον αποκτήσει, λειτουργεί με αυστηρότερες εταιρικές δομές τις οποίες οφείλουμε να εφαρμόζουμε. Αν και είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε, εν τούτοις εξακολουθούμε να διατηρούμε ένα ανθρώπινο πρόσωπο, καθώς τόσο για τα πρακτορεία μας, για περισσότερα από 40 χρόνια, όσο και για την εταιρεία Διαμεταφορών "Arkas Logistics”, η διαχείριση ασκείται από την οικογένειά μας.

Έχοντας εργαστεί για 30 χρόνια στον κλάδο μας και 3 χρόνια ως πρόεδρος του συνδέσμου των ναυτιλιακών πρακτόρων αντιλαμβάνομαι απόλυτα τις αλλαγές που μπορεί να επιφέρουν οι διαφορετικές συνθήκες στην προσωπικότητα μας. Μονόδρομος για εμένα είναι η διατήρηση των βασικών αξιών μας, όπως η προσαρμοστικότητα και η αξιοπιστία. Η φήμη χτίζεται ομαδικά σε συνεργασία με όλους τους ανθρώπους μας στον Όμιλό μας και όχι ατομικά.

- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Σίγουρα, η ανέλιξη στις υψηλότερες θέσεις μιας εταιρείας απαιτεί συνεχή εξέλιξη των δεξιοτήτων και διεύρυνση των γνώσεων. Είναι μια μακρά διαδρομή με πολλά εμπόδια που απαιτεί προσήλωση και υπομονή. Στην εταιρεία μας μέσω του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού προσπαθούμε να κατευθύνουμε σωστά όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν μια καριέρα στον κλάδο μας. Μέσα από το έργο της Ακαδημίας ΑRKAS του Ομίλου, αλλά και με τη διεξαγωγή τακτικών σεμιναρίων, τόσο εντός (on the job training), όσο κι εκτός της εταιρείας προσφέρουμε τη δυνατότητα συνεχούς κατάρτισης κι εκπαίδευσης για την ανάπτυξη όλου του προσωπικού μας.

Ένας υποψήφιος CEO πρέπει να έχει στόχο, όχι μόνο να κατακτήσει τη θέση αυτή, αλλά και να φροντίσει να φτιάξει γερές βάσεις για να διατηρηθεί σε αυτήν. Αυτό προϋποθέτει τη στήριξη της διοίκησης,  και την ενίσχυση της ομάδας του που επιτυγχάνεται μόνο μέσα από ένα διαρκή, προσωπικό αγώνα αναζήτησης και αυτοβελτίωσης.  Δεν είναι εύκολη η διαδρομή και απαιτεί σταθερά βήματα με σεβασμό στους συνεργάτες και εστίαση στο "εμείς".

Η φιλοδοξία δεν αρκεί αν δε συνδυαστεί με την επίγνωση ότι μόνο μέσα από δυνατές προκλήσεις και εμπειρίες μπορεί να φτάσει κάποιος ψηλά, διατηρώντας πάντα τις ηθικές αξίες του.

- Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Ένας CEO οφείλει να ενισχύει συνεχώς την προσωπική του ενσυναίσθηση, ώστε να αντιλαμβάνεται όχι μόνο τις αλλαγές του άμεσου περιβάλλοντός του, αλλά και της κοινωνίας στην οποία  ανήκει και με την οποία αλληλεπιδρά. Είναι σημαντικό να αντιδρά στα κοινωνικά ερεθίσματα, ενθαρρύνοντας και κινητοποιώντας τους συνεργάτες του στην ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων με επίκεντρο τον άνθρωπο.

Οι  ενέργειες αυτές για να έχουν αξία θα πρέπει να σχεδιάζονται από κοινού με θετική διάθεση για προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και με τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή. Δεν είναι λοιπόν ατομική, αλλά συλλογική η ευθύνη και ο ρόλος του CEO είναι καθοριστικός στη διαμόρφωση της κατάλληλης νοοτροπίας, ώστε κάθε ενέργεια να έχει επιτυχία και να φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που και το προσωπικό μας συμμετέχει ενεργά κι εθελοντικά στις δράσεις μας και έτσι μπορούμε να προσφέρουμε σημαντική βοήθεια στους συνανθρώπους μας, όποια κι αν είναι η ανάγκη, όπου και αν βρίσκονται. 

* O Φίλιππος Κωστόπουλος είναι μέλος του CEO Clubs Greece 

Περισσότερα από Forbes

Γιάννης Δημαράκης (Scotwork): Οι εμπορικές διαπραγματεύσεις είναι "τέχνη"

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σύγχρονο επιχειρείν είναι αναρίθμητες και στην πλειονότητά τους απαιτούν καλές διαπραγματευτικές δεξιότητες για να αντιμετωπιστούν.

Αντώνης Αυγερόπουλος (Nespresso): Στόχος μας η συνεχής βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη

Το 2023 ήταν η πέμπτη συνεχόμενη χρονιά με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης για τις πωλήσεις της Nespresso που προσβλέπει σε μια ακόμη καλή χρονιά το 2024.

Ανδρέας Πετρόπουλος (Convert Group): Ανάπτυξη εντός και εκτός Ευρώπης με στρατηγική, μέθοδο και κατάλληλη εταιρική κουλτούρα

Ο CEO της Convert Group αποκαλύπτει τους στόχους της εταιρείας για το τρέχον έτος, με αιχμή του δόρατος την καινοτόμο ΑΙ πλατφόρμα της που έχει ήδη παρουσία σε 21 χώρες και συνεχίζει να αναπτύσσεται.

Ποια είναι η BayWa r.e. και ποια η παρουσία της στη διεθνή αγορά της πράσινης ενέργειας;

Στην BayWa r.e. we r.e.think energy, δηλαδή επαναπροσδιορίζουμε πώς παράγεται, πώς αποθηκεύεται και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η ενέργεια.

Η Δυναμική της Σχολής Ηγετικής Πρακτικής του CEO Clubs Greece

Η κα Γ. Καρτσάνη, Ιδρύτρια και Πρόεδρος του CEO Clubs Greece, και ο Δρ Π. Λουκόπουλος, Chairman and Managing Director, Signify Hellas SA και Vice President Education & Learning, CEO Clubs Greece, μιλούν για τους στόχους της Σχολής Ηγετικής Πρακτικής.

CEO Clubs Greece: Εμβαθύνοντας στις γεωπολιτικές προκλήσεις στην Α. Μεσόγειο και στην επίδρασή τους στο ελληνικό επιχειρείν

Πιστός, για τρίτη χρονιά, στο ετήσιο "ραντεβού" του με το Club και τα μέλη του, ο κ. Συρίγος εστίασε στα πλέον φλέγοντα ζητήματα της περιοχής μας,

Xρίστος Καχραμάνογλου (Viopol): Στόχος να αναπτυχθούμε στη διεθνή αγορά μέσα από στρατηγικές συνεργασίες

"Για εμάς το ESG δεν είναι μόνο μια δέσμευση ευθύνης, αλλά και εργαλείο ανάπτυξης του οργανισμού μας", τονίζει ο CEO της VIOPOL, Χρίστος Καχραμάνογλου.

Δημήτρης Ζαχαρόπουλος (PowerZ):  50 χρόνια πορείας,  καινοτόμων ηλεκτρολογικών εφαρμογών και φωτισμού

Η πελατοκεντρική φιλοσοφία της PowerZ χαρακτηρίζει την ιστορική της πορεία και την εμπορική της επέκταση αναφέρει ο Δημήτρης Ζαχαρόπουλος, CEO της εταιρείας

Αναπτύσσοντας γόνιμο διάλογο μεταξύ του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος και των μελών του CEO Clubs Greece

Ως μέρος κύκλου ομιλιών, υπό τον ευρύτερο τίτλο "On the Frontline", που διοργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε στο ClubHouse, παρουσίαση του Διοικητή της ΤτΕ, κυρίου Γιάννη Στουρνάρα, με θέμα τις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας.

Μ. Τόμπρα: H Sephora Greece είναι από τα μεγαλύτερα success stories στην Ευρώπη

Σε μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές αγορές στην Αττική σχεδιάζει να ανοίξει κατάστημα έως το τέλος του έτους η αλυσίδα Sephora, όπως αναφέρει η Μαρίλια Τόμπρα Country Director της εταιρείας.

Κων. Μαντούδης (Rollex): Γνωρίζουμε καλά τις ανάγκες της αγοράς με όχημα την 65ετή πείρα μας

"Στόχος είναι να διευρύνουμε την γκάμα μας με καινούργια προϊόντα" όπως αναφέρει ο CEO της εταιρείας Rollex Κωνσταντίνος Μαντούδης.

Αποκλειστική συνεργασία CEO Clubs Greece με το CEO Clubs Network

Μοναδική ευκαιρία πρόσβασης στις αναπτυσσόμενες αγορές μέσα από την αποκλειστική του συνεργασία με το CEO Clubs Network προσφέρει στα μέλη του το CEO Clubs Greece.