Ήρθε η ώρα να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;

Ήρθε η ώρα να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;

Του Frank Holmes

Η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα, έναν σημαντικό θαλάσσιο δρόμο για το διεθνές εμπόριο, έχει αντίκτυπο στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η ανακατεύθυνση των δρομολογίων στις θαλάσσιες μεταφορές δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τις ναυτιλιακές μετοχές.

Όπως είναι γνωστό, οι αντάρτες Χούθι στην Υεμένη, που υποστηρίζονται από το Ιράν, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν εξαπολύσει ένα μπαράζ επιθέσεων εναντίον τάνκερ και φορτηγών πλοίων που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα. Από την εν λόγω θαλάσσια οδό περνά το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Η αναταραχή στην περιοχή, που συνδέεεται άμεσα με τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, έχουν αναγκάσει τους ναυλωτές να στραφούν σε εναλλακτικές -αν και πιο δαπανηρές- λύσεις: μεταξύ άλλων, να ανακατευθύνουν τα δρομολόγια προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, με πλοία να κάνουν τον γύρο της Αφρικής. 

Η παράκαμψη ήδη είχε αντίκτυπο: οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων εκτινάχθηκαν, σχεδόν διπλασιάστηκαν μέσα σε έναν μήνα. Οι μεταφορείς επωμίστηκαν μεγαλύτερο κόστος, το οποίο μετακυλήθηκε στους εξαγωγείς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, η εταιρεία πλήρωνε περίπου 1.400 δολάρια για να στείλει ένα εμπορευματοκιβώτιο 12 μέτρων στα τέλη Νοεμβρίου του 2023 - σήμερα για το ίδιο ακριβώς εμπορευματοκιβώτιο πρέπει να καταβάλει περισσότερα από 2.600 δολάρια. 

Διάγραμμα

Συγχρόνως, οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών έχουν κάνει άλμα. Εντός ενός μήνα (με στοιχεία έως τις 9 Ιανουαρίου) η ισραηλινή ZIM Integrated Shipping έκανε ράλι 73%, σημειωνοντας τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των εταιρειών που απαρτίζουν τον δείκτη Solactive Global Shipping. Άλλες κορυφαίες επιδόσεις ήταν της Hapag-Lloyd με άνοδο 37% την ίδια περίοδο, της AP Moller-Maersk που πρόσθεσε 28%, και της κινεζικής Cosco Shipping με σκαρφάλωσε κατά 14%.

Διάγραμμα μετοχές

Οι οικονομικές επιπτώσεις των παρακάμψεων

Οι οικονομικές επιπτώσεις των παρακάμψεων είναι σημαντικές. Ένα δρομολόγιο μετ' επιστροφής -απ' τον "μεγάλο δρόμο"- μεταξύ Ασίας και βόρειας Ευρώπης εκτιμάται ότι κοστίζει επιπλέον 1 εκατ. δολάρια σε καύσιμα ανά πλοίο, και δεδομένης της στρατηγικής σημασίας της διώρυγας του Σουέζ, η ανακατεύθυνση των δρομολογίων προσθέτει ένα ακόμα πρόβλημα: τις μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των φορτίων, διογκώνοντας το κόστος.

Θυμηθείτε τον Μάρτιο του 2021, όταν το φορτηγο-πλοίο "Ever Given" προσάραξε στη διώρυγα του Σουέζ: εκείνο το 6ήμερο ατύχημα κόστισε στην παγκόσμια οικονομία περίπου 9,6 δισ. δολάρια ημερησίως. Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να έχει αντίστοιχο οικονομικό αντίκτυπο, δεδομένου μάλιστα ότι ήδη έχει μεγαλύτερη διάρκεια και αναμένεται να συνεχιστεί.

Η χρονική συγκυρία είναι επίσης ιδιαίτερη, καθώς πλησιάζει το Σεληνιακό Νέο Έτος της Κίνας (η κινεζική Πρωτοχρονιά): περίοδος που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από αύξηση της ναυτιλιακής ζήτησης. Ακόμη και πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, η Maersk προειδοποίησε τους πελάτες της για επιπλέον ναύλα, πρόσθετες προσαυξήσεις κατά την περίοδο αιχμής και έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων, συνθήκες που σχετίζονται και με την εορταστική περίοδο στην Κίνα. 

Οι επιπτώσεις στο κόστος είναι ήδη ορατές. Οι τιμές για τη μεταφορά προϊόντων και εμπορευμάτων από την Ασία στη Μεσόγειο και στην ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν αυξηθεί σημαντικά και η εκτίμηση είναι πως η τάση αυτή θα διατηρηθεί. 

Επενδυτικές ευκαιρίες σε ένα μεταβαλλόμενο ναυτιλιακό τοπίο

Η στρατηγική σημασία της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ δεν μπορεί να υπερτιμηθεί. Αυτές οι διαδρομές όχι μόνο συνδέουν την Ευρώπη με τους σημαντικότερους προμηθευτές της Ασίας, αλλά διευκολύνουν και σημαντικό μέρος της παγκόσμιας μεταφοράς αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Η ανακατεύθυνση των δεξαμενόπλοιων αυξάνει τη ζήτηση στον ναυτιλιακό τομέα, κυρίως για μεγάλα πλοία, καθώς αυξάνονται οι απαιτήσεις σε τόνους και μίλια, βασικές παράμετροι στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Σε πρόσφατο σημείωμά της προς τους επενδυτές, η Bank of America περιέγραψε ένα "καταστροφικό σενάριο" στο οποίο τόσο η διώρυγα του Σουέζ όσο και η διώρυγα του Παναμά, από όπου περνά το 5% του παγκόσμιου εμπορίου, θα είναι κλειστές. Σε αυτή την περίπτωση θα "ενισχυόταν η ζήτηση για πλοία κατά 1-2%", εκτίμησαν οι αναλυτές της Bank of America.

Κατά τη γνώμη μου, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τους επενδυτές να εξετάσουν τις ναυτιλιακές μετοχές. Οι εχθροπραξίες αναδιαμορφώνουν την υλικοτεχνική υποδομή του διεθνούς εμπορίου, οδηγώντας σε υψηλότερο κόστος και μεγάλους χρόνους παράδοσης φορτίων. Πιθανό είναι αυτή η κατάσταση να "τραβήξει" χρονικά, προσφέροντας δυνητικά κέρδη στους επενδυτές που θέλουν να επωφεληθούν από τις εξελίξεις.

Απόδοση - επιμέλεια: Μιχάλης Παπαντωνόπουλος

Περισσότερα από Forbes

Αύξηση 32% στις παραγγελίες τάνκερ από τις αρχές του 2024 - Πρώτοι σε αριθμό παραγγελιών οι Έλληνες εφοπλιστές

Σημαντικός παράγοντας η συμμόρφωση με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Είσοδος Λ. Πατίτσα στα δεξαμενόπλοια αμμωνίας (VLAC)

Μπαράζ νέων επενδύσεων από τον εφοπλιστή.

Η αξία του στόλου της Ελλάδας αγγίζει τα 169 δισ. δολάρια

Η Ελλάδα διατηρεί την τρίτη θέση ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία με στόλο αξίας 169 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την VesselsValue.

Το Ιράν απειλεί με οικονομικό πόλεμο τη Δύση

Το δυνητικό πλήγμα αποκλεισμού των θαλάσσιων διαδρόμων της Μεσογείου θα μπορούσε να χειρότερο από τη χρηματοπιστωτική ύφεση 2007-2009.

Δεξαμενόπλοια VLCC: Ενισχυμένα τα ναύλα τους παρά τις προκλήσεις

Οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν υποτονικές καθώς οι προοπτικές ζήτησης γίνονται ασαφείς. Τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια VLCC παραμένουν σταθερά και σε ορισμένες θαλάσσιες διαδρομές αυξημένα.

Ανεβασμένα τα ναύλα - Τι φέρνει το 2024 και το 2025 για τα φορτηγά πλοία

Το 2024 το εμπόριο ξηρού χύδην πρόκειται να γίνει μάρτυρας μιας σημαντικής προσθήκης 495 σκαφών, που συνολικά ανέρχονται σε 34,8 εκατομμύρια dwt.

Αύξηση 53% στις παραγγελίες νέων πλοίων από Έλληνες Εφοπλιστές

Οι Κινέζοι εφοπλιστές έχουν κάνει τις περισσότερες παραγγελίες, μετρώντας 554 πλοία και ακολουθούν οι Ιάπωνες. Τρίτοι οι Έλληνες εφοπλιστές.

Μελίνα Τραυλού: Σημαντική επένδυση στα logistics για τη διαχείριση 100.000+ οχημάτων

Επίσης, η Νeptune Lines πρόσφατα προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς οχημάτων νέας γενιάς,

Με ελληνική σημαία κυματίζουν τέσσερα νέα δεξαμενόπλοια του ομίλου Τσάκου

Με κάθε λαμπρότητα έπεσαν στη θάλασσα τα νέα tankers του ομίλου, που έχει σπάσει το φράγμα των 100 πλοίων εν πλω.

Ράλι στις τιμές των LNG Carriers - Σε άνοδο τα bulkers

Αναλυτές υποστηρίζουν στασιμότητα στα ναύλα των φορτηγών και των containerships από το 2024.

Οι αιτίες της αναταραχής στα ναύλα - Τα κρίσιµα γεγονότα

Αναταραχή στα ναύλα, κυρίως στην αγορά των φορτηγών πλοίων, έχει φέρει ο Αύγουστος.

Αναγκαίες τομές 10 δισ. στην ακτοπλοΐα

Νέα πράσινα πλοία της ακτοπλοΐας έως και 100 μέτρων σίγουρα μπορούν να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα